Mitkä iskarit femmaan

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja HEV »

Viime elokuussa 93000 km:n kohdalla vaihdettu tasonsäätöön. Perä nousi noin 15 mm uusilla jousilla (ilman kuormaa) ja nyt on auto suorassa. Jotenkin tuntuu myös rauhallisemmalta liukkaalla verrattuna viime talveen (mikä voi tietysti olla vain toiveajattelua).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

mitä kaikkea muute sitä pitäisi hommata kun autossa ei ennen ole tasonsäätöä ollut ?


Elkparts mm. myy noita sarjoja joihin tulee Jouset ja iskarit (tasonsätö) mitä vielä lisäksi että tollasen saisi paikalleen ? :roll:
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja HEV »

Rene-Rane kirjoitti:mitä kaikkea muute sitä pitäisi hommata kun autossa ei ennen ole tasonsäätöä ollut ?


Elkparts mm. myy noita sarjoja joihin tulee Jouset ja iskarit (tasonsätö) mitä vielä lisäksi että tollasen saisi paikalleen ? :roll:
Muutama hylsy (kokoja en enää muista), jotain niiden vääntämiseen (esim räikkä), momenttiavain asennukseen, tunkki, pukki ja pari tuntia aikaa ensikertalaisella - ja tietysti huolellisuutta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ikinä niitä vaihtaneena kuulosti tuo merkkiliikeen (työ 250€ ja risat) hiukan tyyriiltä.

tuossako kaikki mitä todella tarvitaan ? Kaikki paitsi momenttiavain minulla onkin.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Passi »

http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... uspension/

Tossa on kuvilla höystetty diy.

Ps. kivat vanteet. :wink:
99T-museopeli
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Rene-Rane kirjoitti:
Pekka Valtanen kirjoitti: Auto on -07 ajettu kohta 140tkm ei kai ne nyt vielä voi jukolauta olla lässähtäneet

Jousethan sen kuorman kantavat. Jonkinlainen kompromissi se alusta aina on. Jos laittaa perus iskunvaimentimilla sellaiset jouset että perä ei laske kuormattuna, niin väkisin siitä tulee kova kevyellä kuormalla. Kyllä noilla kilometreillä voi olla jousetkin väsyneet. Sehän riippuu niin käytöstä. Tasosäätö on varmasti käytössä mukava. Jos kuormaus vaihtelee kovasti käytössä, niin tasosäädöllä oleva alusta olisi optimiratkaisu, jos taasen ajaa jatkuvasti kuormatulla autolla, niin itse ainakin lähtisin katselemaan, josko perään löytyisi kuormajouset...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

ei ole aina lastattuna mutta joskus kylläkin, vaihtelee tosi paljon.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
Wifferi
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ti Tammi 26, 2010 15:16
Paikkakunta: Lahti

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Wifferi »

bazooka kirjoitti:Mulla Koni FSD ja orkkisjousi-yhdistelmä alla n. 1v/20000 km ja olen tykännyt.
Myös minun ääneni menee Koni FSD iskareiden ja vakiojousien puolelle. Samassa yhteydessä myös alustapuslien vaihto, ja seurauksena on mukava tarkka ajettavuus Suomen aina niin hyväkuntoisilla (NOT) maanteillä.

EDIT:
Kun mainitsin noista alustapuslista, niin jälkikäteen lukemattomia foorumin puslakeskusteluja lukeneena laittaisin luultavasti "alkuperäiset" puslat polyuretaanisten sijasta. Ei niin että uretaanisista olisi vielä ehtinyt tulla huonoja kokemuksia mutta ilmeisesti muilla on parempaa tietoa/kokemusta asiasta. Tasonsäädölle ei ole minun käytössäni tarvetta, sillä peräkontti on aina käytännössä tyhjä lukuun ottamatta yhtä suksiboksin myötä täyteen kuormattua Ylläkselle suuntautuvaa laskettelureissua vuodessa. Siitä syystä valinta osuisi edelleen FSD vaimentimiin ja vakiojousiin.

Minun silmiini femma on ihan riittävän sporttisen näköinen vakioalustallakin. Urheiluautot ovat asia sinänsä. Haaveissa ja unelmissa oleva uuden korimallin avo 9-3 on kyllä sen verran upean näköinen madallettuna (kuva aiemman Saabistilehden kannessa ja artikkelissa), että siihen laittaisin ilman muuta säädettävän "imagoalustan" ja suostuisin kärsimään meluisasta ja kovasta alustasta (siis verrattuna vakioalustaan ja 16" vanteisiin).

Valokuvia allekirjoittaneen Koni FSD projektistä löytyy alla mainitusta keskustelusta.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... t=koni+fsd
Viimeksi muokannut Wifferi, Ke Tammi 12, 2011 10:38. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Saab 9-5 Wagon 2,0T A 00'
Koni FSD+Powerflex+Td04+red inj.
(#4942)
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Onko kellään kokemusta orkkista heikommista takaiskareista?
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Onko kukaan laittanut femmaan noin 20 mm korkeamman alustan ?
Niin sanotun " huonon tien " alusta.
Jos sinne korkeamapaa jousta ja iskaria vaihtaisi ( tasosäätö varmaan hyvä ) niin tuleeko muita ongelmia alustan kanssa ? nivelet, puslat kärsiikö ajettavuus, ym.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

saabvector kirjoitti: Tuleeko muita ongelmia alustan kanssa ? nivelet, puslat kärsiikö ajettavuus, ym.
Tietoa tästä ? Mahdollisia kuva linkkejä kenelläkään korotetuista malleista ?
Saattaisi jopa päivitys " väärään " suuntaan kiinnostaa jos tällä kulkineella vuosi tai pari jatketaan..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja mikan »

Kieltämättä naapurimaan virka-auto näyttää hieman korotetulta. Enpä ole ennen kiinnittänytkään huomiota tuollaiseen.

Kuva

Sama isompana.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1490
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja JKen »

Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Mitkä iskarit femmaan

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mimmi kirjoitti: vaihtoehdoksi jää ostaa wanha polisbil.
Ei nyt heti sytytä tuo gamlan polisbilin hankinta :lol:

Ymmärsinkö oikein :?: Jos luopuisin noista " korotetuista tasonsäätö " iskareista ja kelpuuttaisin korotetut tavalliset iskarit niin eikö tarvikkeenakaan löydy hivenen pitempää iskaria joka sopii femmaan ?
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
Vastaa Viestiin