Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

core2 kirjoitti: Olet oikeassa "Minuteman" jos meikäläisen aeroon tyrkkäis halkaisijaltaan olevan hyrrän niin kierrokset olisivat melkein nolla, millä koneen kierroksilla hyvänsä.

Mutta asiaan mikä on se korkein sallittu turboakselin kierrosluku?

Saabissa turbohan saattaa nujertaa yli, 200 000 rpm joita ei tavalliset laakerit juuri kestä vaan käytetään liukulaakeria. Mitä enemmän releitä pystytään lauhduttamaan sitä hienommalta kaikki turbon kannalta näyttää.
Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
core2 kirjoitti: No nyt on minunkin sanottava kuten CDTA:n kiesus sentään, saab 2,0 150hp.
onko siinä vakiona tämä T25 hyrrä. juttuhan oli kysyjän kannalta se mitä hänen vakio softalla varustetussa pirssissään saatta olla tehoja. eikä ollut kyse mistään maailmantappiin asti viritetyistä releistä. :wink:
CDTA käsittääkseni viittasi kysymyksessään 2,3 tonnariin, jossa on tehtaalta Garrett T25 (paitsi man. laatikollisessa Aerossa).

T7 autoissahan on Garrett GT17, paitsi Aeroissa.

Stage1 ei ole maailman tappi, kaukana siitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Minä tarkoitin pohdinnassani nimenomaan pelkän akselin, ja luonnollisesti sen laakeroinnin halkaisijaa itse ahtimelle sallitun kierrosluvun määrittäjänä ja sain vastauksen, kiitos siitä carlssonille.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja core2 »

jcarlson kirjoitti:Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
Et siis lukenut viestiäni ennenkuin vastasit koska siellä on lisäys tähän turbon kokoon puolimetriä.

Ellet tiedä niin rele on laite ja turbokin on laite me Hesasta kotoisin olevat sanoimme usein erilaisia laitteita ja koneita releiksi, mutta se ei tarkoita ainoastaan laakeripesän vesijäähdytystä, koska jos on liukulaakerointi ei ole mitään laakeripesää olemassakaan. No se siitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Ainankin osa topikin asioista selviää ainankin osalle käyttäjistä ihan käyttö testeillä.
Omassa 9-5, 2003, 2.0 t.ssa ollut vuodesta 2003 tehtaan virisofta.

Turbo vaihdettu 2006, kilometreinä 140000. -- syy tukkeutunut huohotin.
Päivitys softaan tehty ja nyt mittarissa yli 220000 km.
Auto " normaalissa " perhe ajossa ja hyvin GT17 porskuttaa, ainankin vielä.
Eli ei se pieni viritys perus tervettä ja perus käytössä olevaa autoa heti riko.
Saivartelijoille = vain omasta kokemuksesta puhun.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja saabvector »

georgahti kirjoitti:jossain vuosimallissa tais GT17 vaihtua GT1752:een, joka kuulemma sitten kestää paremmin kuin edellinen.
Osittain OT, mutta onko tuo GT1752 olennaisesti " parempi ".
Jäljittelin tuolta netistä oman turbon koodilla ( 5955703 ) ja se näytti olevan GT1752, jotkut sivut näytti samalla osanumerolla GT175 8O
Mikähän lie se oikea.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

core2 kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?

Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.

Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
Et siis lukenut viestiäni ennenkuin vastasit koska siellä on lisäys tähän turbon kokoon puolimetriä.

Ellet tiedä niin rele on laite ja turbokin on laite me Hesasta kotoisin olevat sanoimme usein erilaisia laitteita ja koneita releiksi, mutta se ei tarkoita ainoastaan laakeripesän vesijäähdytystä, koska jos on liukulaakerointi ei ole mitään laakeripesää olemassakaan. No se siitä.
Luin kyllä ja onneksi lainasin alkuperäistä koska siinä ei vielä näy lisäämääsi korjausta. ;)

Arvasin kyllä mitä tarkoitit vaikka outoa kieltä käytitkin. Turbon keskiosaa (CHRA) kutsutaan kuitenkin yleisesti myös laakeripesäksi vaikka siellä liukulaakerointi yleensä onkin. Se siitä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jeippo
"Hirsch"
Viestit: 775
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2011 02:14
Paikkakunta: Tre

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jeippo »

itselle tulee tuollainen:
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 ... 752-1.html
Mitäs tuli kustantaan?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

saabvector kirjoitti:
georgahti kirjoitti:jossain vuosimallissa tais GT17 vaihtua GT1752:een, joka kuulemma sitten kestää paremmin kuin edellinen.
Osittain OT, mutta onko tuo GT1752 olennaisesti " parempi ".
Jäljittelin tuolta netistä oman turbon koodilla ( 5955703 ) ja se näytti olevan GT1752, jotkut sivut näytti samalla osanumerolla GT175 8O
Mikähän lie se oikea.
Kyllä ne kaikki ahtimet on tyypiltään GT1752. Ensimmäinen numero GT-mallisarjan jälkeen (17) on nk. frame size eli turbon fyysinen kokoluokka ja jälkimmäinen 52 viittaa kompressoripyörän ulkohalkaisijaan (exducer).

Jos joku parannus on tullut, niin se saattaa käydä ilmi tarkasta mallikoodista joka löytyy tyyppikilvestä. Tai jos laadunvalvontaa on vain parannettu tms. niin ei välttämättä käy ilmi suoraan mistään muusta kuin valmistuspäivästä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Nuo speedpartsin steg TD04:t taitaa olla kiinakopio-ahtimia ellei asia ole aivan lähiaikoina muuttunut. Laadusta on kuultu kovin huonoja kokemuksia..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Hukkaportin kanssa oli kiinakopion kanssa ollut tiettävästi aika paljon laatuongelmia heti kättelyssä eli sitä kannattaa syynätä tarkkaan samoin kuin sen kellon jäykkyyttä.

Samoin jos turbon päällä ei ole missään Mitsubishin nimeä, logoa tai olemassa olevaa tuotenumeroa (esim. 49189-01800 TD04HL-15T#5) niin melko varmasti kyseessä on kiinakopio. Jotain merkintöjä ja tyyppikilpiä voi olla mutta kiina-ahtimissa ne on yleensä ihan vaan ulkonäön ja hämäyksen vuoksi ja ovat erittäin geneerisiä, yrittäen joskus käyttää nimiä tai sanoja jotka muistuttaa aitoa.

Speedpartsin sivuilta katsoen ei ollut mainittu valmistajaa kuin vakion 15T kohdalla jonka ostaakseen pitää myöskin lähettää alkuperäinen runko takaisin.. Noissa muissa joissa ei runkopalautusta ollut, ei kas kummaa ollutkaan valmistajaa mainittu.

En tiedä sanoa nyt muuta kuin että Speedpartsilta on ainakin tiettävästi joskus "Stage 1" TD04:na saanut kiinakopion, ja että turbomeck:n myymät ahtimet on käsittääkseni kaikki aidoista mitsun ahtimista muokattuja (Volvo tai Saab).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Tahtoisin tietää paljonko tehoa 9-5 ssani?

Viesti Kirjoittaja cab95 »

jaa'a. samassa rytäkässä tuli ferritan putki, suuttimia, inlettiä, yms. ja asennuskin vielä mukaan soppaan (kun itsellä ei oikein aika riitä ja porvooseen asti joutuisin lähtemään kylmään talliin tekemään), niin siinä vajaa neljä tonnia.[/quote]Olisko nuokin rahat kannattanu viedä pitkäripaseen :?: :mrgreen:
Vastaa Viestiin