Meni vähän ohi, puuttuuko kenties sanoja välistä?core2 kirjoitti: Olet oikeassa "Minuteman" jos meikäläisen aeroon tyrkkäis halkaisijaltaan olevan hyrrän niin kierrokset olisivat melkein nolla, millä koneen kierroksilla hyvänsä.
Mutta asiaan mikä on se korkein sallittu turboakselin kierrosluku?
Saabissa turbohan saattaa nujertaa yli, 200 000 rpm joita ei tavalliset laakerit juuri kestä vaan käytetään liukulaakeria. Mitä enemmän releitä pystytään lauhduttamaan sitä hienommalta kaikki turbon kannalta näyttää.
Kyllä ne kaikki turbot on käytännössä hydrodynaamisesti liukulaakeroituja, lukuunottamatta modernimpia kuulalaakeroituja jotka on kestävämpiä ja joissa laakerikitka on matalampi.
Releiden lauhdutus kuulostaa aika oudolta ilmaisulta mutta jos se tarkoittaa laakeripesän vesijäähdytystä niin onhan siitä tietysti hyötyä joskin aika vähän sillä lienee akselin kierrosluvun kanssa tekemistä mutta sitäkin enemmän moottorin sammutuksen jälkeen tapahtuvien asioiden kanssa.
CDTA käsittääkseni viittasi kysymyksessään 2,3 tonnariin, jossa on tehtaalta Garrett T25 (paitsi man. laatikollisessa Aerossa).core2 kirjoitti: No nyt on minunkin sanottava kuten CDTA:n kiesus sentään, saab 2,0 150hp.
onko siinä vakiona tämä T25 hyrrä. juttuhan oli kysyjän kannalta se mitä hänen vakio softalla varustetussa pirssissään saatta olla tehoja. eikä ollut kyse mistään maailmantappiin asti viritetyistä releistä.
T7 autoissahan on Garrett GT17, paitsi Aeroissa.
Stage1 ei ole maailman tappi, kaukana siitä.