Noniin, kauan se vikavalo pysyikin poissa, noin 150km ja pari päivää. Auto pelaa ihan normaalisti edelleen.
Yritin etsiskellä imuvuotoja, mutta ainoa irtonainen letku, jonka löysin oli jarrutehostimen luona. Eli siinä jarrunestesäiliössä alaviistossa oleva liitin oli tyhjänä ja tökkäsin siihen irrallaan olleen mustan letkun joka tulee laatikosta?! Tällä tuskin on vaikutusta tohon vikakoodiin P1181?
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Edelleen,vika voi olla viallinen jarrutehostin,IMMu,lambda tai muuten vain joku ilmavuoto jossain...eli laihalla menee! Vaihda ny aluks KAIKKI alipaineletkut uusiin koko konehuoneessa . Vuotaako EVAP?
Tuohon jarrutehostinvikaan en usko, koska en ole havainnut siinä mitään epänormaalia. Täytyy tutkia autoa tarkemmin, kun siihen on mahdollisuus.
EVAP voisi olla yksi mahdollinen vian aiheuttaja, on ollut minulla syksyllä irti. Kannattaako EVAP tulpata?
Eikö Lambdan tai IMMun rikkoutumista/toimimattomuutta pysty havaitsemaan mitenkään? Käynnistä/nykimisestä/pakokaasusta tms?
On muuten aika hanurista tuo Saabin moottorinohjaus, jos OBD:n kautta ei pääse yksittäiseen vikaa aiheuttavaan anturiin kiinni. Open SID:istähän kaikki varmaan selviäis, mutta kun mulla ei ole softaa vielä päivitelty...
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Ei se moottorinohjaus voi muissakaan autoissa tietää että mikä vika tarkalleen aiheuttaa esim. virheellisen seoksen. Ei siellä selvännäkijää ole purkin sisään sullottu.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jcarlson kirjoitti:Ei se moottorinohjaus voi muissakaan autoissa tietää että mikä vika tarkalleen aiheuttaa esim. virheellisen seoksen. Ei siellä selvännäkijää ole purkin sisään sullottu.
Totta. Ei se voi kertoa, miksi seos on laiha, mutta voi joissain tapauksissa kertoa, että mikä on vikakoodin aiheuttanut, esim. Lambda nro. 2 ei ole annettujen raja-arvojen sisällä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Ja sen Trionic kertoisikin jos niin asia olisi. Ei ole sama asia että seos on liian laiha kuin että jos lambda-anturin arvo olisi normaalin mittausalueen ulkopuolella.
P1181 tarkoittaa että summautuva sopeutus on maksimiarvossaan, eli jostain syystä pienilla ilmamäärillä on rikastettava liikaa. Tämä ei ole anturivika. Jossain on ilmavuoto, ja Trionic eikä mikään muukaan moottorinohjaus ei voi tietää että missä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ja vuosimallista päätellen taas se suosituin vuotokohta on läppäkotelon ja huohotinloukon välissä olevan takaiskun kara murtunut. Valkoinen takaisku on siinä venakopan ja läppäkotelon välissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Noniin. Nyt saatiin viisaat heräämään ja tulkkaamaan maallikolle vähän Trionicin lainalaisuuksia. Kiitos avusta, nyt on paljon helpompi jatkaa vianetsintää.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Perjantaina töistä tullessa tuli "tuutattua" motarin rampista vähän normaalia kovemmin. Illalla sitten kun lähdin kauppaan niin moottorivalo syttyi ja kaikki tehot kadoksissa . Auto muutaman viikon vanha joten muutama kirosana tuli lueteltua. Tänään aamulla sitten sidistä koodi #4368. Googlailujen jälkeen osasin paikallistaa vikaa. Toi kuvassa ollut "letkunkiristin" oli löystynyt ja letku osin pois paikaltaan. (Oli näköjään nippusiteillä muutenkin korjailtu) Letku paikalleen, akku irti ja jotain Sidissä räpelsin. Lopputuloksena moottorivalo sammui ja koeajolla auto toimi normaalisti . Jos tällä tuli kuntoon ja suuri helpotus.
vesa67 kirjoitti:ja vuosimallista päätellen taas se suosituin vuotokohta on läppäkotelon ja huohotinloukon välissä olevan takaiskun kara murtunut. Valkoinen takaisku on siinä venakopan ja läppäkotelon välissä.
Olettaisin, että osuit oikeaan, Otin ensimmäisenä sen venakopan takana olevan koristemuovin pois ja ensimmäisenä osui silmään poikkimennyt valkoinen takaisku, joka oli irti letkusta.
Tarviiko koko letkuhässäkkä vaihtaa vai riittääkö takaiskun vaihto? Ne varmaan marmorilla osaa myydä mulla oikean osan, jos on ns. tyyppivika
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Kun asennat sitä uutta takaiskuventtiiliä niin tarkista että ne letkujen toiset päät on auki eli ilma kulkee venttiilikoppaan ja läppäkoteloon päin. MOT.
Reijo L #1181
Saab 9-5 Wagon ARC 2.0t AT Linear Sentronic MY03. 281tkm BioPower.
Saab 900 i 16v 2.1 5d -93 ABS. kuvat
Scania P82 ic MY84 Kova peli nosturilla ja vl-laitteella.
9000 automaatilla kirjoitti:Eikös ne ole noita korvannut Motonetin tavis takaiskuilla? Etsi -toiminnolla varmaan löytyy...
Ei toimi noin uudessa, kun toinen putkista on kovamuovinen. Pitää ostaa koko putken toinen puolikas ja joku oli näin tehnyt tuossa muutama kuukausi sitten noin 40 euron hintaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=145213
Jyrchi kirjoitti:
Ei toimi noin uudessa, kun toinen putkista on kovamuovinen. Pitää ostaa koko putken toinen puolikas ja joku oli näin tehnyt tuossa muutama kuukausi sitten noin 40 euron hintaan: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=145213
samalla sisähalkaisialla oleva metritavarana myytävä letku käy myös,pyytää vielä ohuella seinämällä olevaa.molemmissa vastapuolen päissä saman kokoinen rotanhäntä.