Saab 9-5 Aero RE85

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja core2 »

NoNI kirjoitti:kiitoksia tiedosta. ei ainakaan vielä oo ropistelly kolmella tai kuulunut outoja ääniä.

Täytyy laittaa 98 seuraavaks tankkiin, alkaakin taas viina oleen loppumaisillaan tankista, keskikulutus 16,8l eli ei montaa sataakilometria olla ajeltu :lol: Voi samalla taas verrata et paljonkos sitä bensaa palaa.

Talvella tulee varmaan enemmän ajeltuakin bensiinillä, kun ei kestä kattella lyhkäses ajossa noita 20-25l lukemia tai ei ainakaan jaksa tankata joka toinen päivä..
Kyllähän ne juoppoja ovat varsinkin automaatilla ja kaupunkiajossa mun bio aero -09 hörppäs viimetalvena jopa 28 litraa satasella pelkässä kaupunkiajossa.
Maantieajossa sit putookin rajusti 11- 16:sta sillä välillä se pysyy miten hyvänsä ajelee, tai tietysti se juo kakskymmentäkin jos vaan jatkuvasti täysillä kiihdyttelee.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Onkos kukaan asentanut noita Bosch EV14 mihinkään 9-5 Aeroon? Kun kyselin napelta tuohon Boshchiin softaa, niin hän ei ole kuulutkaan että joku olis asentanut noita Boscheja Aeroihin ja se ohjelman teko ei ole mikään pieni juttu kun lähetään alusta sitä tekemään EV14 Boschille sopivaksi.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

JanisHell kirjoitti:Onkos kukaan asentanut noita Bosch EV14 mihinkään 9-5 Aeroon? Kun kyselin napelta tuohon Boshchiin softaa, niin hän ei ole kuulutkaan että joku olis asentanut noita Boscheja Aeroihin ja se ohjelman teko ei ole mikään pieni juttu kun lähetään alusta sitä tekemään EV14 Boschille sopivaksi.
Sano Napelle terkkuja :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
NoNI
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ke Elo 12, 2009 08:36
Paikkakunta: Tampere

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja NoNI »

EN tosiaan tiedä, mutta kai se samanlailla vaatii softa muutoksia, laitto sinne ev14 tai dekat?

vai tietääkö softaajat?
ex. MY2007 9-5 2.0t vector biopower "steg 1"
ex. MY2003 9-5 Aero
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Muutettavia taulukoita on useampia huolimatta siitä minkä merkkiset suuttimet laittaa ja jos niiden kapasiteettia merkittävästi muutetaan (jos tehdään homma kunnolla).
Auto kyllä todennäköisesti käy pelkällä suutinvakion muutoksella mutta lämpötilan, käyttöjännitteen ja kuormituksen suhteen voidaan olla melkoisesti metsässä ideaalitilanteesta.

Oli sitten kyseessä T5 tai T7 niin säädettäviä asioita on esimerkiksi:
- suutinvakio
- toimintanopeus/käyttöjännite
- lämpötilakompensointi
- starttirikastukset
- kiihdytys/hidastusrikastukset
- bensakarttojen hienosäätö koska suutinten virtausdynamiikka on erilainen eri pulssinleveyksillä

Lopputulosta ei saa arvaamalla kohdalleen ja esimerkiksi Boschilta ei datoja saa toimintanopeudesta tms, joten internettiä kaivamalla ja testaamalla ne on mahdollista saada paikalleen. Säätäminen vaatii logitusta ajotilanteista laajakaistan kera, muutosten tekoa ja lisää testausta ja muutoksia. Iteratiivisesti kunnes lopputulos tyydyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

T7 autossa ei tarvita muuta kuin suutinvakion, deadtime kompensaation ja Bfuel kartan (suutinten linearisointi) säätäminen käytännössä.

Noita rikastuksia ei tarvitse säätää toisin kuin T5:ssä koska logiikka toimii kehittyneemmin eikä käytä mitään millisekuntiarvoja esimerkiksi.

EV14 säätäminen T7:ssa on todella helppoa, käytännössä matalilla kuormilla Bfuel saa olla 1,00 eli 14,7 koska suuttimet ovat liki täydellisen lineaariset toisin kuin vanhat vakiosuuttimet.

Olen pari T7 EV14 säätöä tehnyt ja yllättävän hyvin pelaa kun on vaan deadtime ja suutinvakio passattu kohdalleen (ja Bfuelissa oletettu lineaarinen käytös).
Yhden T5 autonkin olen noille säätänyt ja oli helppoa koska VE kartasta tulee lineaarisempi kuin esim. dekoilla.

Asialliset suutintoimittajat antavat kyllä deadtime taulut (esim. ID1000 ev14 johdannaiset t1 race developmentilta), epäammattimaiset eivät osaa kertoa mitään speksejä staattisen virtaaman lisäksi joten jos haluaa oikein hyvin toimivan paketin niin ostaa sieltä mistä speksit myös saa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Mites kun tuolta kyseiseltä sivustolta ihmettelee noita suuttimia niin mitkä niistä oikein käy T7:n ?

Eli sivustolla on suuttimet jaoteltu auton valmistajan mukaan, mutta eihän sieltä löydy Saappia.

Mikäs noista muista automerkeistä käyttää samanlaisia suuttimia kuin Saappi?

:saab:
Saab 9-5 2.0t 1998
9000cs
"Hirsch"
Viestit: 776
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 10:53
Paikkakunta: SAVO/Kuopio, mualiman napa!!!
Viesti:

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja 9000cs »

Moro,

Omia kokoemuksia Napetetulla manuaali Aero 9-5 SC:llä vm 2004, jossa tehot kuitenkin alle 300 hp ja vääntö 400nm tienoilla.
Ekan tankkauksen jälkeen etanolipitoisuus nousi 32%:iin - mutta vääntö lisääntyi erittäin merkittävästi ja kaikki "nakutukset" jäivät sinisen pistoolin luo. Kulutus lisääntyi noin 0-7-0,9 litraa/100km, nyt sekalaisessa ajossa 8,3-
Ainakin ensikokemukset ovat erittäin hyvät ja innolla odotan seuraavaa etanolitankkausta....auto tuntuu kuin olevan luotu tuohon etanolilla ajoon:D
Tero # 168
9-5 Aero Hirsch Sedan, 9-5 Aero STW, 900 OG 3D, 900 OG 4D, 96 2D , Valmet 702 S 1976, Pyrkijä De Luxe 1962, Honda VFR 700, Suzuki GSX 750F, STIGA TORNADO 2198 H
050-4321560
tehohit@gmail.com
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Kuinkas äkkiä pitää vaihtaa tuo bensansuodatin kun alkaa käyttää RE85? Itselläni on vaan 3kk käytetty bensansuodatin, niin eikai se vielä pitäis kovin nopeasti tukkoiseksi mennä?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Tästä bensasuodatin jutusta oli just juttua toisessa topicissa. Itse vaihdoin bensasuodattimen parin etanoli tankillisen jälkeen, suodattimella oli sitä ennen kurvailtu n. 25 tkm. Jäljet olivat selvät, kaipa se etanoli irrottaa tankistakin jotain ja ajan oloon tukkii suodattimen.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Taitaa nää suodatin ja tulppajutut olla tapauskohtaisia.

Itse ajoin vanhalla suodattimella yli 6kk etanoolikonversion ( by JC ) latauksen jälkeen,
eikä tullut onkelmia. Noi seiskan tulpatkin vaihtui vasta pari kuukautta konversion jälkeen.
Toki suodattimen vaihdon jälkeen tuntui että vastaisi nilkan ojennukseen perstuntumalta paremmin, mutta taisi johtua vain siitä, kun oli hyvämieli että sai taas tehtyä rästissä olleita juttuja :D
Mielestäni kyllä käy etanoolilla vähän karheammin, johtuukohan siitä että ottaa sytyllä kaikki puristukset irti ?

Haaparuotsissa maksaa etanooli 1,05 tämänpäivän kurssilla joten erotus suomen E kymppiin on noin 33% joten nippanappa tolla ajelee...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
melberi
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: La Syys 04, 2010 20:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja melberi »

Fakiiri kirjoitti:Haaparuotsissa maksaa etanooli 1,05 tämänpäivän kurssilla joten erotus suomen E kymppiin on noin 33% joten nippanappa tolla ajelee...
Mutta tuohan menee jo kannattavan puolelle. Pitää laskea seuraavasti: E85 kuluu ~30 % enemmän -> kerro hinta 1,3:lla saadaksesi "bensaekvivalentti" hinta. 1,05 -> 1,365. 95E10 keskihinta 1,55.

Ja jos viritetyistä femmoista puhutaan, niin luonnollinen vertailukohta on 98-oktaaninen :) Ainakin kesällä...
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 257
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Fakiiri kirjoitti:Taitaa nää suodatin ja tulppajutut olla tapauskohtaisia.

Itse ajoin vanhalla suodattimella yli 6kk etanoolikonversion ( by JC ) latauksen jälkeen,
eikä tullut onkelmia. Noi seiskan tulpatkin vaihtui vasta pari kuukautta konversion jälkeen.
Toki suodattimen vaihdon jälkeen tuntui että vastaisi nilkan ojennukseen perstuntumalta paremmin, mutta taisi johtua vain siitä, kun oli hyvämieli että sai taas tehtyä rästissä olleita juttuja :D
Mielestäni kyllä käy etanoolilla vähän karheammin, johtuukohan siitä että ottaa sytyllä kaikki puristukset irti ?

Haaparuotsissa maksaa etanooli 1,05 tämänpäivän kurssilla joten erotus suomen E kymppiin on noin 33% joten nippanappa tolla ajelee...
Itselläni tuo auto käy ihan yhtä tasasesti RE85 niin kuin Bensallakin. RE85 kanssa vaan tulee helpompi/mukavempi ajettava lisääntyneen väännön takia. 1.17€ on petikossa RE85 hinta tällä hetkellä.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Joo ihan tasasesti käy kyllä itselläkin , mutta jotenkin tuttuu että kun on E85 tankissa olisi käynti jotenkin "roheempi" , tosin mutujahan nämä ja riippuu ilmankosteudesta ja tuulensuunnasta... :D

Kemissä oli ainakin ma vielä päivän hinta 1,189 joten vielä on eroa tuohon Haaparuotsiin, tosin tosivihreä miäs käyttää tietenkin vain tota ST1:n jätteestä puristeltua tavaraa. Säästyy viherkasvit pandoille ja pampeille...

Tuo tulppa kysymys vaan askarruttaa, kun ei kuitenkaan jaksais vaihtaa tulppiakin öljynvaihtovälille ja nytkin on tulpilla ajettu jo 13tkm, miten tuo rupee oireilemaan ?
Ainakaan SID info ei kerro missfireistä.

Edittiä: Mikäs rivi se tuolla SIDissä kertoi hetkellisen polttonesteen kulutuksen, semmonenkin tiato siellä kuulemma on ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Saab 9-5 Aero RE85

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tästä bensasuodatin jutusta oli just juttua toisessa topicissa. Itse vaihdoin bensasuodattimen parin etanoli tankillisen jälkeen, suodattimella oli sitä ennen kurvailtu n. 25 tkm. Jäljet olivat selvät, kaipa se etanoli irrottaa tankistakin jotain ja ajan oloon tukkii suodattimen.
Itse ajanut pari tankkia E85:lla ja Amul ruvennut kohoamaan nollan tienoilta jonnekin 500 tienoille. Pitää tarkkailla... Bensansuodattimen iästä ei havaintoa. Minnepäin nuo adaptiot yleensä hiipii jos rupee oikeesti tukkeutumaan?

Ps. Kuopiossa kun viimeksi tankkasin RE85 tais olla jotain 1,17x€
Vastaa Viestiin