9-5 ostamassa Ruotsista, mitä kannattaa tarkistaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9-5 ostamassa Ruotsista, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Harakka kirjoitti:Ehkäpä ehkäpä, mutta aloittaja puhuikin aikaisemmista vuosimalleista kuin 2007. Niissä on mainitsemiani vikoja ainakin, toivottavasti niitä on uudempiin malleihin parsittu.

Esimerkiksi tuo Boschin ABS-loota, onko montakaan esimerkiksi vuoden 98 tai 99 9-5:ta josta se ei olisi poksahtanut? Tokihan Bosch tai Saab ei sitä suostu korjaamaan kuten ei SID-näyttöäkään vaikka yleisyyden perusteella ne ovat selviä tyyppivikoja.

Tyyppivioista varoittaminen on vain reilua. Alkuvuosien 9-5:t eivät todellakaan olleet luotettavuudeltaan 9000:n tasolla.
Perjantain kunniaksi pakko kommentoida :) Mulla on vasta ollut kolme 9-5:sta ja yhdestäkään ei ole vaihdettu ABS boksia. SID:n ja AC:n näytön korjaa 20 minuutissa itse, joten minusta siitä on aika turha purnata. 2004 ja uudemmissa SID ei enää hukkaa pikseleitä. Vanhan bemarini / oppelin "SID" näytöt ovat pääsäntöisesti samassa tilassa kuin Saabissa. Ongelman syy on usein huono työn laatu liimauksessa ja liima joka pettää aja myötä ja aiheuttaa virheitä näytössä.

Ne jotka täällä purnaa vioista ovat osataneet 98 - 02 ikäisen bensa koneella oleva 200 000km päälle ajetun 7000 - 10 000 euron hintaisen auton ja olettaa että se toimii kun pakasta vedetty. 7000 eur saa toki esim. "hyvä" Opel Astra 1.6:n, jolla on ajettu just 100 000km ja huollotkin varmaan halvempia. Matka-ajoon valitsen silti ennemmin SID vikaisen Saabin.

Ja se mikä tulee alkupään 9000:n niin ne vasta oli ruostuvia pommeja. M2006 ja uudemmat 9-5 ovat luotettavia laitteita.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ostamassa Ruotsista, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja Termos »

eklunto1 kirjoitti:
Harakka kirjoitti:Ehkäpä ehkäpä, mutta aloittaja puhuikin aikaisemmista vuosimalleista kuin 2007. Niissä on mainitsemiani vikoja ainakin, toivottavasti niitä on uudempiin malleihin parsittu.

Esimerkiksi tuo Boschin ABS-loota, onko montakaan esimerkiksi vuoden 98 tai 99 9-5:ta josta se ei olisi poksahtanut? Tokihan Bosch tai Saab ei sitä suostu korjaamaan kuten ei SID-näyttöäkään vaikka yleisyyden perusteella ne ovat selviä tyyppivikoja.

Tyyppivioista varoittaminen on vain reilua. Alkuvuosien 9-5:t eivät todellakaan olleet luotettavuudeltaan 9000:n tasolla.
Perjantain kunniaksi pakko kommentoida :) Mulla on vasta ollut kolme 9-5:sta ja yhdestäkään ei ole vaihdettu ABS boksia.
Kommentoinpa minäkin :)
-98 2.3t, ostettu maaliskuussa 2005, silloin mittarissa 154tkm.
Tähän päivään mennessä, ~100tkm myöhemmin, ABS boksi on sama kuin ostettaessa.

Konehuoneen ulkopuolelle liittyvät korjaukset koko taipaleella ovat olleet bensapumppu, takaiskarit, takaluukun johtosarja, koiranluut ja 1 (yksi) taka-akselin poikittaistuennan pusla. SID nyt on taas sekaisin piikitysoperaatiosta huolimatta :roll:

Muutenhan on uusittu turbo, jakopää, kytkin yms.
Autossahan on ollut eritasoista viriä koko omistuksen ajan, eli lasken kyllä korkeita remonttikuluja osaltaan oman typeryyden (=tehontarpeen :mrgreen: ) piikkiin.

Muoks: Ja aina unohtuu jotain, eli tuo toisessa ketjussa käsitelty pyyhkijöiden vivusto korkkasi myös. Onko tuo yleistäkin, kun ei aiemmin ole tullut vastaan juttua moisesta viasta?
Muistellaan lisää, onhan lämmityslaitteen puhallinkin tullut uusittua.

Taitaa olla paras lopettaa muistelu nyt, menee pian perjantai-ilta ihan piloille 8)
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: 9-5 ostamassa Ruotsista, mitä kannattaa tarkistaa?

Viesti Kirjoittaja core2 »

Yritin löytää tämän saab autonvalmistajan itse tekemän salaisen listan osista ja laitteista jotka luokitellaan kuluviin tarvikkeisiin kuuluviksi.
En valitettavasti löytänyt sitä.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Vastaa Viestiin