jakoketjun vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Minuteman kirjoitti: Noin, mutta alkuperäinen kiristin on käytännössä kulumaton ja sitä ei kannata vaihtaa huonommin tehtyyn ja heikompaan tarvikeosaan, esim. "Pro-Parts Sweden", tai "Scan-Tech"- kiinaroskaan.
Jep, jos se orkkis osa ole selkeästi rikki niin ei kannata vaihtaa, eikä ole tarvettakaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

tänään kasattu auto ja koekäytetty. Muuten auto tuntuu toimivan mutta ketjun kiristimen juuresta vuotaa öljyä PALJON. vanha tiivisteprikka näyttää ehjältä ja ei ollut uutta oikeaa tiivistettä joten kokeiltiin kuparirikoilla ym. mutta aina vain vuotaa, osalla tiivisteitä vähemmän mutta kuitenkin paljon. Kunnolla ei pääse näkemään sinne takapuolelle että mitä siellä on mutta näyttäisi että tiivisteen välistä tulee. 10 sekunnin käytön aikana ehtii tulla pari desiä öljyä. Sen mitä sitä kiinnikettä näkee niin ei havaittua murtumaa, halkeamaa ym

Onko kellään ollut noin suurta vuotoa tuolta? Tuntuisi että jos tiiviste olisi huono niin öljyä tihkuisi vähän mutta tuo on niin suuri vuoto kuin siellä ei olisi ollenkaan tulppaa. Ennen remonttia ei ole havaittu vuotoa. mikä on mennyt pieleen?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

saraan02 kirjoitti:tänään kasattu auto ja koekäytetty. Muuten auto tuntuu toimivan mutta ketjun kiristimen juuresta vuotaa öljyä PALJON. vanha tiivisteprikka näyttää ehjältä ja ei ollut uutta oikeaa tiivistettä joten kokeiltiin kuparirikoilla ym. mutta aina vain vuotaa, osalla tiivisteitä vähemmän mutta kuitenkin paljon. Kunnolla ei pääse näkemään sinne takapuolelle että mitä siellä on mutta näyttäisi että tiivisteen välistä tulee. 10 sekunnin käytön aikana ehtii tulla pari desiä öljyä. Sen mitä sitä kiinnikettä näkee niin ei havaittua murtumaa, halkeamaa ym

Onko kellään ollut noin suurta vuotoa tuolta? Tuntuisi että jos tiiviste olisi huono niin öljyä tihkuisi vähän mutta tuo on niin suuri vuoto kuin siellä ei olisi ollenkaan tulppaa. Ennen remonttia ei ole havaittu vuotoa. mikä on mennyt pieleen?
Laitoithan sen kiristimen pohja asentoon ennen takasin laittoo?

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

joo, laitoin joka kerta. ja näyttää että tiiviste on kiristynyt kunnolla mutta aina vain vuotaa. Siinä oli sellainen hydruliikkaprikalta näyttävä tiiviste jossa on kumia se sisäreikä. Toinen kiristäjä otettiin toisesta autosta ja siinä ei ollut tuota prikkaa, jos ei sitten jäänyt lohkoon kiinni. Sitä ei päästy varmistamaan. Kait sinne kuitenkin kuuluu tuo prikka?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kumiprikka on USIT-tiiviste ja kuuluu olla 1kpl ehjä sellainen tiivisteenä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Passi »

Kyllä sieltä öljyä pitäisi tulla rutkasti jos vuotaa, koska kiristimeenhän tulee paineistettua öljyä suoraan tasaamaan täröinoitä.
99T-museopeli
saraan02
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 20:56

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja saraan02 »

kyllä minäkin sen ajattelin että painetta siellä on. Eihän se muuten vuotaisi noin paljon, täytyisi olla iso reikä että vuotaisi. Laitoin vanhan tiivisteen moottorisilikonin avulla paikalleen mutta vielä tihkuu öljyä kun on ollut käynnissä jonkin aikaa. Tuo usitti ei ilmeisesti ole mikään vakiokoko hydrauliikkapuolella kun kaverin tiivistesarjasta löytyi hieman pienenpi ja isompi muttei sopivaa. pitää alkaa selvittää että saako nuita jostain vai täytyykö ostaa uusi kiristäjä.

En ole voinut pitää autoa vielä kovin pitkään käynnissä mutta sen mitä olen voinut niin käy aika karkeasti, savuttaa paljon ja tuntuu että sytytys pätkii. samoin sisävalot vilkkuvat ja polttoainemittari elää omaa elämäänsä. pitää alkaa tarkistelemaan liitokset. Onko normaalia tuo runsas savutus ja karkeakäynti koneen purkamisen jälkeen vai onko jako mennyt väärin vai kone lauennut lopullisesti?
NG9-5 vector Tid -11 9-5 1.9TiDS -06, 9-3ss tid vector, 900i -84(ehkämyynnissä),MB Viano
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jako pielessä ja/tai joku moottorin maadoituspiuha on jäänyt irti.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja jameli »

saraan02 kirjoitti:saako nuita jostain vai täytyykö ostaa uusi kiristäjä.
Saa toki, tiivisteet myydään ihan erikseen, ei tule kiristäjän mukana vaikka sellaisen ostaisitkin.

Ihmiset jos vaivautuisivat omiin tietoihinsa mainitsemaan paikkakuntansa, saisivat paljon täsmällisempiä ohjeitakin, mutta nyt joudut tyytymään yleisvastaukseen:
PCS Jyväskylä http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... 690-1.html

tai

PartsforSaabs Iso-Britannia:
http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=2563

Kyseinen osa on sama kaikille Saabin 16V koneille, eli pitäis olla helpohko löydettävä.
__________________
Harrastus tauolla.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tai menee lähimpään hydrauliikka liikkeeseen mallin kanssa. Ei maksa paljoa.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
JanisHell
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Touko 18, 2011 16:33
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja JanisHell »

Itselläni on menossa auto jakoketjun vaihtoon tossa vajaan kuukauden päästä koska ketju on venähtänyt 15mm. Itseltäni löytyy tämä ketjun vaihto sarja http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... e4480.html

Mitäs muuta osaa kannattaa vaihtaa samalla kun tehdään tämä rattaiden ja ketjujen vaihto hommat? En tiedä kannataisko tämäkin setti vaihtaa samalla? http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... /kits.html

Kansipulttejen kiereydet kannattaa varmaan varmistaa ja laittaa myöskin lukitusliimaa kampiakselin hihnapyörän torx-ruuveihin?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
TeenpäItse
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Joulu 27, 2011 16:53

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja TeenpäItse »

Mitäs muuta osaa kannattaa vaihtaa samalla kun tehdään tämä rattaiden ja ketjujen vaihto hommat? En tiedä kannataisko tämäkin setti vaihtaa samalla? http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... /kits.html


Käytin Aeron jakoketjuremontissa viime kuussa Tallinnassa. Samalla vaihtui 40tkm ajettu moniurahihna, oli kuulemma jo aika heikossa hapessa. Kiristinrullaa ei tarvinnu vaihtaa, se kun oli porsinut ja vaihdettu uuteen juuri ton 40tkm sitten @ 195tkm. Pelkkää jakopäätä varten ei moottoria tarvii irrottaa, mutta itsellä oli pakosarjan pultti poikki, öljypohjan tarkastus, apurungon puslien vaihtoa yms. Moottorin vasen kiinnitystyyny akun alla oli sökönä. Tollasia kohteita sieltä omalla kokemuksella vois löytyä.
Saab 9-3 SportCombi Aero TTID M6 2008
Saab 9-5 Aero AT 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tosiaan jakopäärempan yhteydessä menee noi uudet moniurahihnan kamppeet samantien. Öljypumpun tiivisteet ja venttiilikopan tiivisteet
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja masas »

TeenpäItse kirjoitti:Mitäs muuta osaa kannattaa vaihtaa samalla kun tehdään tämä rattaiden ja ketjujen vaihto hommat? En tiedä kannataisko tämäkin setti vaihtaa samalla? http://shop.speedparts.se/en/prod/9-5-9 ... /kits.html


Käytin Aeron jakoketjuremontissa viime kuussa Tallinnassa. Samalla vaihtui 40tkm ajettu moniurahihna, oli kuulemma jo aika heikossa hapessa. Kiristinrullaa ei tarvinnu vaihtaa, se kun oli porsinut ja vaihdettu uuteen juuri ton 40tkm sitten @ 195tkm. Pelkkää jakopäätä varten ei moottoria tarvii irrottaa, mutta itsellä oli pakosarjan pultti poikki, öljypohjan tarkastus, apurungon puslien vaihtoa yms. Moottorin vasen kiinnitystyyny akun alla oli sökönä. Tollasia kohteita sieltä omalla kokemuksella vois löytyä.
Kannattaisko laitella hintatietoo ks. remontille, jos vaikka joku olis moista suunittelemassa, niin ei tarttis erikseen kysellä..... :roll: :roll:
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
repa62
"Turbo"
Viestit: 291
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 21:25
Paikkakunta: Porvoo

Re: jakoketjun vaihto

Viesti Kirjoittaja repa62 »

tässä muutama tarjous:

http://saabianti.ee/Tarjous_Fin
#2304

Saab 900 -92 Cabriolet
Saab 900 -88 Cabriolet
Saab 900 i -88
Vastaa Viestiin