9-5 Aero isommat suuttimet

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
booster
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 13:39

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja booster »

pieni lisä kysymys. onko tuo deca 875ccm saman kokoinen/ muotoinen kun toi 630cccm. että meneekö suoraan 630ccm decan tilalle. imusarja on se uudemman mallinen. jos tässä alkais ajaan viinalla tolla toisellakin kopperolla.
9-5
Ford F250
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Tero »

Yritettiin tänään asentaa j0nen kanssa autooni noita 875cc deka suuttimia, mutta jotakin on pielessä kun auto ei käynnisty.. Vähän hörähteli, mutta ei pysy käynnissä. :(

M8 mutterit laitettiin tosiaan suutintukin alle, mutta silti jotenkin näytti että suuttimet ois edelleen liian syvällä?.. ainakin verrattuna orkkissuuttimiin.

Jcarlsonin tekemä softa ecussa. Myös flashissa oli jotain outoa, koska ensimmäisellä ja toisella kerralla ei antanut aukaista edes sid-infoa ja ilmeisesti evapista tai jostain kuuluu naksumista hetkenajan kun laittaa virrat päälle & flekti lähtee pyörimään??

Kolmannella kerralla saatiin sid-infokin aukeamaan, mutta ei edelleenkään autoa käyntiin.. Pientä hörähtelyä jälleen. Vaikuttaako seos mitenkä paljon nyt kun autoon on laitettu uusi ecu ja uudet suuttimet. Nimittäin ad85 oli 42%.
Saab 9-5 Aero -00
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1133
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Uusi softa niin etanoliadaptaatio on 0% ja siksi ei käynnisty. Techillä pitää muttaa oikea etanolipitoisuus. Itekin tuota sai hetken ihmetellä ennekuin carlsonilta sai infoa miksei käynnisty.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 9-3 cabriolet 2.0t A SE -00, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Jotakin flashauksessa epäonnistunut jos naksuu limp homeen (checksum virhe). SID Info jos ei aukea niin ECU ei boottaa. Jos kyseessä vanha .46S pohjainen softa ja vanhassa T7Suitessa avattu niin T7Suiten bugi korruptoi firmwaren.. Onko ECU käynyt täällä vai flashattiinko siellä?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Tero »

j0ne flashasi ecun täällä.. vastailee vissiin kohta tähän.
Saab 9-5 Aero -00
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joo minä flashasin bdm pulikalla ja varmaan jossain vanhassa t7suitessa vaihoin tuon VIN ja VSS. Onko tuossa softassa jotain outoo ettei kääntys oikein src filuks tuolla bin2srec ohjelmalla? Pitää nyt ainakin päivittää toi suite, s46 pohjaset softat on kyl aina mennyt ok. (tää tais olla 55p)

875 suuttimista: riittääkö tuohon tukin kiinnityksen alle yks mutteri per puoli? Näyttäs olevan aika syvässä suuttimet sillo

re: otin ulos purkista softan millä testailtiin ja laitoin carlsonille mailiin jos kehtaat tarkistaa onko kunnossa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Päivitä ensin T7Suite uusimpaan ennenkuin avaat (koskemattoman) binäärin. Jotkut versiot rikkoivat binäärejä.

1 mutteri on riittänyt mutta itse ehkä voisin vielä prikan laittaa ettei suutin kiristy turhan paljon, mutta eipä noissa ole ongelmia tietääkseni ollut pelkillä muttereillakaan.

Katsoin binäärin läpi ja muuten ok, mutta yksi ongelma joka aiheuttaa suurimmat murheet.
Firmware infossa oli disabloitu start screen, mutta ei adaption messageja. Tämä ei ole hyväksyttävä yhdistelmä, aiheuttaa odottamatonta toimintaa, ts. RAM-muisti korruptoituu ja näin ollen joskus oireilee havaittavasti ja joskus ei. Pitää aina olla joko disabloituna molemmat tai ei kumpaakaan niin toimii luotettavasti. Pitäisi laittaa korjausehdotus Dilemmalle että varoittaisi tästä..

Huono starttaus voi johtua tästä, mutta jos moottori on kylmä, tankissa oikeasti täyttä E85 ja adaptaatio vain 42% niin eipä se oikein käyntiin lähde. Pitäisi saada moottori hieman lämpimäksi, tai avustaa esim. ruiskuttamalla bensaa alipaineletkun kautta imusarjaan. Sitten kun adaptoituu oikein niin toimii.

Oikea tapa olisi tietysti asettaa CANUSB realtime-yhteydellä T7Suiten valikosta tai TECH2:lla etanolipitoisuus ennen starttia (VIN DICE:stä muutettava 2005 vuosimalliseksi jotta Biopower-valikko näkyy TECH2:ssa), mutta ilmeisesti CANUSB ei ole käytettävissä kun on käytetty BDM:ää?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuon pituisten suuttimien asennuksessa M8 nyloc mutteri on tarpeeksi korkea, tavallinen mutteri tarvii prikan kaveriksi ja on hankalampi siten asentaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Joo yritetään joku päivä uusiks. Uusin suite, molemmat messaget disabloituna, tankki täynnä bensaa ja nylockit kiskon alla. Kiitosta vinkeistä.

Ps. canusb omassa tonnarissa eikä oo jaksanut irrotella
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Tero »

Suuttimet asennettu ja tällä kertaa auto käyntiin kertalaakista. Tuli fcod 5750 eli vissiin p1676, Injector Circuit Open/Short To Ground Or B+, mitä tarkoittaa?

Auto tuntus toimivan nyt ihan ok, mairit bensalla siellä 1300 paikkeilla. Mifiä pukkaa edelleen hieman ja knockia joka pyttyyn pari kappaletta, onko huoleen aihetta?
Saab 9-5 Aero -00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Suutinten virtapiirissä katkos, luultavasti käynyt virrat päällä niin että suutinliitin on ollut irti? Nollaamisen jälkeen ei pitäisi toistua jos kaikki OK suuttimissa ja asennuksessa.

Mikä on ahtopaine kun mAir on 1300? Muutama knock bensalla per pidempi veto on täysin normaalia eikä aiheuta huolta. Mifiä jos tulee lähinnä kaasun nostaessa muutama on myös normaalia noilla suuttimilla. Vedon aikana ei pitäisi tulla eikä huomata mitenkään perstuntumalla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Tero »

Joo itseasiassa ekalla kerralla yksi suutinliitin unohtui laittaa paikalleen, niin käynnistyihän tuo silti 3 pytyllä :) eipäs tullut pinl katottua vielä. ilmottelen myöhemmin kaikki arvot kun saan vielä tuon dp:n asennettua.

Mifiä näyttää tulevan vain käynnistyksessä 10-30, vedossa ei tullut yhtään.
Saab 9-5 Aero -00
Wege
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Wege »

Asensin Aeroon helmikuussa -13 870cc dekat.
Olikohan jo marraskuuta kun saappi alkoi temppuilemaan seuraavasti:

-Kylmäkynnistykset esim. nollakeleillä onnistuivat mainiosti mutta kun lähti ajamaan meno oli kengurumaista/nykivää, tuntui kuin kone ei saisi polttoainetta, ihan sama oliko E10 tai E85:sta tankissa. Alle kilometrin ajon jälkeen nykiminen loppui.

-Toinen riesa mikä ilmaantui oli kun esim. loivassa alamäessä moottorijarrutukselta siirryttäessä vedon puolelle ts. kevyesti poljinta painettaessa alkoi rynkytys eli vetää/ei vedä/vetää/ei vedä jne. Todella ärsyttävä nytkytys joka rassasi eritoten kaupunkiajossa.

Tästä sitten proseduuri käyntiin eli mittava läpikäynti koluten konehuone läpikotaisin eikä syytä nykimiselle löytynyt. Lista mitä tein autolle on niin pitkä etten jaksa sitä tähän kirjoittaa mutta mainittakoon mm. suuttimien virtauskapasiteetin tarkistus tekin avulla, bensapaineen mittaus, bensapumpun kapasiteetin mittaus, uudet tulpat, imujärjestelmän koeponnistamisia, suuttimien ultrapesu jne.

Mistään ei mukamas löytynyt vikaa ja viimeiseksi oljenkorreksi vaihdoin aeron originaalit suuttimet takaisin koneeseen..kuin taikaiskusta vika oli poistunut.
Pitkin vuotta kun tuli räplättyä SID-infoa ihmettelin mielessäni missfire-lukemia että miten voi olla kun näitä kaasun noston yhteydessä tulevia missfirejä oli satoja niin
3. sylinteri se poikkesi muista kun lukemia ei ollut kuin muutama.
Vaihtaessani uusia tulppia huomasin 3. sylinterin tulpan olevan aivan valkoinen verrattuna muihin jotka olivat hienoiselta sävyltään kahvinruskeita.

Dekat siis antoivat tekillä testatessa "urku auki pulloon 30 s." metodilla saman määrän polttoainetta. Suutintesterillä jos testaisi luultavasti paljastuisi että pienillä aukioloajoilla 3.sylinterin suutin ei anna toivottua määrää bensaa.
Sanottakoon vielä että trionicin adaptaatiot alkoivat heittelehtimään ja varsinkin Amul-arvo seilasi tuommoista +-600:aa vähän väliä.

Nytten on pellin alla Bosch 870cc EV14 suuttimet, menivät heittämällä paikoilleen ilman mitään prikka/mutteri virityksiä..tommoset:
http://www.finjector.com/verkkokauppa/f ... 87500-187/

(Edit 02.01-14 Kyseessä siis lyhyt pitkäkärkinen suutin jossa alapäässä on jatkoholkki jolla saadaan suuttimesta o-rengasväliltään keskipitkä)

Mulla oli JC:n jäljiltä muokatut bensakartat dekoille, eihän nämä uudet tietenkään niillä toimineet. Deadtimetaulukot uusiksi, testasin dekan kartoilla ja yläpäätä sai vähentää kartasta 7% dekoihin verrattuna ja alhaalta otin "lineaarisesti" hieman pois
niin täytyypä sanoa että 600 injector constantilla toiminta on sairaan hyvää. AD85 säätyy sekä viinalla että bensalla mallikkaasti ja seokset on nyt hierottu laajakaistalambdan kanssa kohilleen. Ja on nätti tyhjäkäynti.

Nuista dekoista taidan sorvata sadettimen nurmikolle jos vaikka olisi tulossa kuiva kesä kun nyt talvella vettä on tullut riittävästi :lol:
Ja eikun hanaa!! :wink:
Viimeksi muokannut Wege, To Tammi 02, 2014 14:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Olen kanssa moneen kohteeseen laittanut saman sarjan 670cc EV14 suuttimia ja niiden käyttäytyminen on tosiaan kyllä ennustettavan helppoa ja kapasiteetti riittää pitkälle yli T7 vakiomäntien rajojen. Suutinten pituus on vakio, ainostaan liitinadapterit pitää tilata mukaan. Suosittelen !
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: 9-5 Aero isommat suuttimet

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Tapauksiahan on monenlaisia ja yksilöitä niin autoissa, kuin osissakin mutta omaan autoon laitettiin monen muun palikan kanssa myöskin tuollaiset Wegellä olevat 870cc dekat ja vielä aikalailla samaan aikaan vuodesta ja ei mitään ongelmaa ollut, kun vielä siihen asti bensalla ajelin.

Kesällä auto säädettiin ja sitten alettiin käyttämään aina re85:sta, kunhan sitä oli vain saatavilla (myyvä paikkakunta) ja muuten meni kaikki ok, mutta kun kelit alkoi viilenemään, niin auto alkoi sammuilemaan moottorijarrutuksissa ja esim. valoissa odottaessa.

Tähänkin etsittiin kissojen ja koirien kanssa vikaa ja tilailin virtalukonpohjaa, jarrutehostinta takaisku-härpäkkeineen, yms pientä ja sitten tuttavalla ilmeni samanlaisia ongelmia ja hän oli huomannut, että bensalla auto toimii ja re85:llä ei ja sitten testasin itsekkin samaa ja mitään temppuilua ei ole ollut sen jälkeen.

Ilmamassamittarin vaihdolla oli sitten tullut tuttavan auton vika kuntoon ja itse en ole vielä tuota testannut, mutta autoa laitellaan vielä muutenkin, niin kait se pitää uusi maf varuiksi hankkia itsekkin...

Edit: No tuli tuttavan kanssa raatailtua tuossa ja eipä se hänen ongelma poistunutkaan maf:in vaihdolla, että eipä sitä taas tiedä mistä alkaisi ongelmaa purkamaan. :roll:
Vastaa Viestiin