9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pjate
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 27, 2009 17:33

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pjate »

Raser kirjoitti:No ny sen saabin hintaa on jo pudotettu!

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4661879

Maksaa "enää" 2.790 euroa!!! Ei taida kelvata kenellekään???

Onneksi ei ole ihan lähellä Lahtea toi Kokkola, muuten alkaisi kiinnostaa jo liikaa ko. saabbi...,

...jaahas, nyt se on onneksi sitten myyty! Kuka kehtaa kertoa ostaneensa? Kiinnostaa aika paljon millaisessa kondiksessa 9-5 on tuollaisen ajosuoritteen jälkeen.
Minä ostin kyseisen saabin. Lopullinen hinta 2400e.
Vielä ei ole mitään isompia vikoja löytynyt ja kaikki pelit ja vehkeet toimii niinkuin pitää. Öljyt vaihdoin eilen.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että oli hyvä ostos :)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tossa kun joku mainitsi että kori kestää vielä jne. Onpa jo omaa noin 300tkm ajettua 9-5:ttä jo hitsattu. Takakontissa vasemmalla on 10x15 paikka ja varapyöräkoteloon piti pari paikkaa hitsata. Että kannattaa katsella ruostetilannetta jo näistä alkupään autoista.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Raser »

Pjate kirjoitti:
Raser kirjoitti:No ny sen saabin hintaa on jo pudotettu!

http://www.nettiauto.com/saab/9-5/4661879

...jaahas, nyt se on onneksi sitten myyty! Kuka kehtaa kertoa ostaneensa? Kiinnostaa aika paljon millaisessa kondiksessa 9-5 on tuollaisen ajosuoritteen jälkeen.
Minä ostin kyseisen saabin. Lopullinen hinta 2400e.
Vielä ei ole mitään isompia vikoja löytynyt ja kaikki pelit ja vehkeet toimii niinkuin pitää. Öljyt vaihdoin eilen.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että oli hyvä ostos :)
Onneksi olkoon!!!

Olisin varmaan ostanut sen itse jos auto olisi ollut vähänkin lähempänä Lahtea, sen verran kiinnosti kun Nettiautosta sitä seurailin. Kilometrit vähän kyllä pelottivat. Tossa on kyllä paljon autoa kohtuu hinnalla.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Pjate
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 27, 2009 17:33

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pjate »

Tämä on tosiaan vähiten ajettu saab mikä mulla on koskaan ollut, mutta aika näyttää että miten tämän kans käy.

Lastu kiinnostais kyl, mutta kannattaako näin paljon ajettua autoa lastuttaa?
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Pjate kirjoitti:Tämä on tosiaan vähiten ajettu saab mikä mulla on koskaan ollut, mutta aika näyttää että miten tämän kans käy.

Lastu kiinnostais kyl, mutta kannattaako näin paljon ajettua autoa lastuttaa?
Älä lastuta.

Sinuna vaihtaisin heti tulpat (ne oikeat ja sopivat, 12 euroo), ja ilmaputsarin (niitä monet eivät koske vuosiin). Pidän tapana autoa ostaessa vaihtaa ensimmäiset ja toiset öljyt melko pienellä välillä. 2000km ja uudet sisälle. Pientä huuhtelua? :D

Sinuna ajaisin vain 98:lla. Mielestäni sopivin vaehtoehto jos haluaa että paikat kestää (vähemmän etanolia, tarkemi sytytys, sopivampi turboautoon).

En siirtyis etanoliin, jos ei ole ylimääräistä rahaa vaihtaa heti bensapumpun ja putsata sihdin.

Ja aina, anna auton vähän lämmetä ennen liikkeelle lähtöä, ja ennen kuin sammutat anna koneen pyöriä tyhjää vähän aikaa. Esim itse jos tuun motarilta annan sen käydä tyhjäkäynnillä noin minuutin. Tai jos olen muuten painatellut kaasua ja rasitellut turboa. Lämmöt tasaantuu edes vähän, pienempi riski että turbo hajoo tai joku muu paikka halkeaa.

Nämä kaikki asiat toki mielipiteitä, ja ehkä jonkun mielestä typerää hifistelyä, mutta nuo neuvot eivät pahaa ainakaan tee.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Lähinnä mutuilua nuo jutut. Millä tavalla sytytys on tarkempi 98:lla? :D Ei se 150hv:lla nakuta.
Se sihti kannattaa putsata ihan joka tapauksessa, ajoi etanolilla tai ei.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Lähinnä mutuilua nuo jutut. Millä tavalla sytytys on tarkempi 98:lla? :D Ei se 150hv:lla nakuta.
Se sihti kannattaa putsata ihan joka tapauksessa, ajoi etanolilla tai ei.
No en ole ekspertti mutta 98 ei syty lämmöstä ja paineesta niin herkästi kuin 95.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Preignition ja nakutus eivät ole vakio 2,0t 150hv:ssa mikään ongelma 95-oktaanisella, 98 käyttäminen on turhaa. 10% etanolipitoisuus ei aiheuta myöskään mitään ongelmia.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

jcarlson kirjoitti:Preignition ja nakutus eivät ole vakio 2,0t 150hv:ssa mikään ongelma 95-oktaanisella, 98 käyttäminen on turhaa. 10% etanolipitoisuus ei aiheuta myöskään mitään ongelmia.
Juu ei. Mutta ns preignition saattaa tulla karstasta?

Ja en tiedä onko sattuma, mutta 95lla kun ajoin pienin kulutus oli 7.5l 90 keskinopeudella.

Nyt olen ajellut puolivuotta 98lla. Mökillä kun kävin 6.5l näytti sid. Auto täynnä tavaraa, lapset ja vaimo kyydissä. En tiedä mikä vaikutti mutta positiivinen yllätys.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ei nykyautoissa niin paljoa karstaa ole palotiloissa että preignitionia tapahtuisi. Ja ei, ei myöskään T7 autoissa. Niissä on se karsta öljytiloissa, ei palotiloissa.

Litralla ei kevyessä matka-ajossa kulutus nouse 95 vs 98, ei millään mekanismilla.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Oisko akka laihtunu puolessa vuodessa?tiijä sitten...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

Shadow_Fi kirjoitti:
Pjate kirjoitti:Tämä on tosiaan vähiten ajettu saab mikä mulla on koskaan ollut, mutta aika näyttää että miten tämän kans käy.

Lastu kiinnostais kyl, mutta kannattaako näin paljon ajettua autoa lastuttaa?
Älä lastuta.

Sinuna vaihtaisin heti tulpat (ne oikeat ja sopivat, 12 euroo), ja ilmaputsarin (niitä monet eivät koske vuosiin). Pidän tapana autoa ostaessa vaihtaa ensimmäiset ja toiset öljyt melko pienellä välillä. 2000km ja uudet sisälle. Pientä huuhtelua? :D

Sinuna ajaisin vain 98:lla. Mielestäni sopivin vaehtoehto jos haluaa että paikat kestää (vähemmän etanolia, tarkemi sytytys, sopivampi turboautoon).

En siirtyis etanoliin, jos ei ole ylimääräistä rahaa vaihtaa heti bensapumpun ja putsata sihdin.

Ja aina, anna auton vähän lämmetä ennen liikkeelle lähtöä, ja ennen kuin sammutat anna koneen pyöriä tyhjää vähän aikaa. Esim itse jos tuun motarilta annan sen käydä tyhjäkäynnillä noin minuutin. Tai jos olen muuten painatellut kaasua ja rasitellut turboa. Lämmöt tasaantuu edes vähän, pienempi riski että turbo hajoo tai joku muu paikka halkeaa.

Nämä kaikki asiat toki mielipiteitä, ja ehkä jonkun mielestä typerää hifistelyä, mutta nuo neuvot eivät pahaa ainakaan tee.
Tuo nyt ei ihan kauhea investointi ole sihdin putsaus tai pumpun vaihto...riippuu tietty miten onnistuu itse ja minne vie laitettavaksi...etanolilla säästöä kumminkin tulee..
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
Pjate
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 27, 2009 17:33

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pjate »

Dodiin. Autolla ajettu noin 1500km ja ensimmäinen "vika" ilmaantunut.
Kun auton käynnistää pienen ajon jälkeen niin pölläyttää mahtavat savut pihalle.
Aamulla käynnistäessä ei pölläytä savua, mutta kun töistä lähtee niin sitten savuttaa, mutta vain hetken.

Savu on väriltään valkoista ja osittain harmaata..
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja blair »

Valkoinen savu indikoisi jäähdytysnesteen hävikkiä, oletko tarkistanut.

Noh, enivei... Turbo on yleisin syyllinen, kuten varmaan arvasit. Jos kyseessä toi 2.0t, niin autossa on Garetti, joka vielä enemmän tukee tätä turbo arvausta.

Auto pajalle ja vältä turhaa ajoa, koska ylimääräinen öljy tuhoaa kaasuläppäkotelon, katalysaattorin jne... Lasku siis sen kuin kasvaa.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Pjate
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: To Elo 27, 2009 17:33

Re: 9-5 2.0t SE man. 2001 aj. 407 tkm - Kannattako ostaa?

Viesti Kirjoittaja Pjate »

Vähän päivitystä saabista jos ketään ees enään kiinnostaa :)

Kävin katsastamassa saabin viime viikolla ja ainoat viat olivat seisontajarru oikealla (oikea 0,2 vasen 1.6) ja seisontavalo vasemmalla. Eli oman hätäilyn takia pomppas.

Tuo savutus ongelma johtuu luultavasti venttiilivarren kumeista.
Vastaa Viestiin