Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Johan on vääntöä 9-5 scanialla valmistettujen koneiden kansista.
Huom! niihin ei vaihdeta pultteja elleivät ne ole vialliset, ei myöskään tehdä jälkikiristyksiä, tai tehdään jos asiakas niin haluaa, ei muuten.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Julle »

Miksiköhän tehdään kulmakiristys ja miksiköhän jälkikiristystä ei tarvitse?
9-5 Aero - 00
Mape95
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 09, 2013 19:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mape95 »

Tulipa tuo kansi sitten "kiristerryä" tai oikeammin mahdollinen löysyys tarkistettua, ainakaan tuollaista sormin avattavaa löysyyttä ei löytynyt vaan kaikki pultit olivat vähintään 70 Nm, kun momentilla niitä kiristin joten en ruvennut avaamaan ja uudelleenkiristämään. Pitänee seurailla tuota nesteen häviämistä kuin myös öljyn jospas se savutus olisikin kuitenkin tuo turbo, tai sitten nuo keskustelussa mainitut liekkirenkaat. No joka tapauksessa oli mukava nähdä, että kone oli siistissä kunnossa myös yläpäästään ja ketju kireällä joten tuolta osin availu ei ollut turha.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
Sdanger
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:51

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Sdanger »

Itselläni oli -00 Aerossa nestehävikkiä. Vuoti kannen välistä ulospäin (akun puoleinen pääty). Eipä muu auttanut kuin purkaa. Yksi kannenpultti aukesi sormivoimin. Eipä siinä myöskään paljon tarvinnut ihmetellä mitääkö pultit vaihtaa. Oli ko. pultti ohentunut kun neste oli sitä syövyttänyt. Eli koko pulttisatsi vaihtoon, koska vauriota oli.

Samalla tietty kansi koneistukseen, uudet kumit venttiileihin, uudet pinnapultit, tiivisteet, nesteet ja öljyt.

Autolla oli tuon tapahtuessa ajettu 230tuhatta. En ollut itse missään vaiheessa tarkistanut kannenpulttien kireyttä.
viides menossa 99,2x900,9-5, 9-5Aero
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja sye »

Kannen pulttien kiristys tehdään avaamalla pulttia/ mutteria noin 1/8 kierrosta. Kiristetään uudelleen momenttiin. Tehdäään kiristysjärjestyksen mukaan. Joku täällä puntsaili miksi käytetään momentiin vedon jälkeen kulmamittaa esim. 90 ast. Tällä kumotaan ruuvissa/ kannassa oleva kitka joka on pienempi pienellä momentilla. Tällä kumotaan mahdolinen kierteessä oleva vaurio. On yleisesti käytössä kiristesttäessä isompia pultteja. Isommat pultit kiristeän venyttämällä, kierretään mutteri kiinni käsin. Eli siinä se periaate on.
Mape95
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ke Tammi 09, 2013 19:53
Paikkakunta: Pori

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Mape95 »

Noin varmasti tuo kiristys oikeaoppisesti tehdään, eli auki ja uudelleen kiristys. Tosiaalta itse ajattelin niin, että tarkistetaan kireys, ja jos löysällä yksittäinen tai useampi niin sitten tuo uudelleenkiristys. Itsellä kaikki pultit kuitenkin pelkästään momenttia vasten kokeilemalla vaikuttivat olevan kireällä, joten siitä syystä en lähtenyt avaamaan. Vastaavasti venttiilikopan avaus kertoi sen, että jakopään ketju on varmastikin vaihdettu jossain kohdassa vaihdettu, kun näytti olevan kireällä ja hyvässä kunnossa (tuskin se noin hyvä muuten olisisi 360tkm ajetussa autossa), niin saattaapi olla että kansi on tuossa yhteydessä kiristetty.
--------------------------
Saab 9-5 2.3t Vector -02
Pori
--------------------------
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

sye kirjoitti:Kannen pulttien kiristys tehdään avaamalla pulttia/ mutteria noin 1/8 kierrosta. Kiristetään uudelleen momenttiin. Tehdäään kiristysjärjestyksen mukaan. Joku täällä puntsaili miksi käytetään momentiin vedon jälkeen kulmamittaa esim. 90 ast. Tällä kumotaan ruuvissa/ kannassa oleva kitka joka on pienempi pienellä momentilla. Tällä kumotaan mahdolinen kierteessä oleva vaurio. On yleisesti käytössä kiristesttäessä isompia pultteja. Isommat pultit kiristeän venyttämällä, kierretään mutteri kiinni käsin. Eli siinä se periaate on.
Jep kansipulttien kiristys tehdään juuri noin eli kolmessa eri vaiheessa ja HUOM! saabin Södertäljessä valmistettujen moottoreiden kannenpultit eivät ole venyvää tyyppiä vaikka niissä käytetään kulmakiristystä 90° yleensä ne vedetään 93° ja 95° välimaille, eikä niitä vaihdeta ellei asiakas niin vaadi, tai jos ovat viallisia silloin vaihdetaan.
Saabin Opeleiden moottoreissa pultit vaihdetaan aina kansien uudelleen asennuksien yhteydessä.
Näin täällä tehtaan ohjeiden mukaan, Suomessahan voi olla eri käytäntö.

Kiristys momentit:
vaihe 1 = 40Nm
vaihe 2 = 60Nm
vaihe 3 = 90°
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2091
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Julle »

TomStar kirjoitti:Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
Tämäkö on siis väärää tietoa?
9-5 Aero - 00
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Julle kirjoitti:
TomStar kirjoitti:Niin siis, kyllä originaali Saab:in kannen pultit ovat 100%:lla varmuudella venyviä.
Kulmakiristystä ei ilmoiteta, kuin vain ja ainoastaan venyville pulteille.
Kansipahvin valmiiksi litistyminen ei vaikuta asiaan laisinkaan.
Tämäkö on siis väärää tietoa?
Valmistajan tiedonannon mukaan leipälaatikosta vedetty.
Mutta kuten kerroin en tiedä mihin tuo tieto perustuu, hän ehkä tarkoittaa saabeissa olevia Opelin koneita? Niissä on tuo vaihto sovellus.

Se ei ainakaan koske ruotsissa valmistettuja moottoreita, siis ei venyviä kansipultteja vaikka ne asteeseen vedetäänkin..
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos on venyvät pultit (joita siis ei ole T7 moottoreissa kannenpultteina käytetty) niin niille aina ilmoitetaan "mitat" eli ts. venymisrajat.

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2834
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Se on jännä että ei-venyvät pultit silti venyy kun niitä kiristellään ja ei kierteet enää passaa lomittain.

Niitä voi kyllä uudelleenkäyttää, mutta itse ainakin mielummin "tuhlaan" ~30e omia tai asiakkaan rahoja, kuin teen homman uudelleen omaan piikkiin sillä ekalla kerralla kun ongelmia tulee.
Eero Tiainen
T7 & T8 JC performance.
Kysy!
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Jos pultit on venyneet niin nehän tulee aina uusia, siis kun puhutaan ns. normipulteista joille ei ole annnettu venymis toleransseja.
Saab 9-5 2.0t 1998
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja core2 »

Coltti kirjoitti:Se on jännä että ei-venyvät pultit silti venyy kun niitä kiristellään ja ei kierteet enää passaa lomittain.

Niitä voi kyllä uudelleenkäyttää, mutta itse ainakin mielummin "tuhlaan" ~30e omia tai asiakkaan rahoja, kuin teen homman uudelleen omaan piikkiin sillä ekalla kerralla kun ongelmia tulee.
Jees jokainenhan voi aina tehdä juuri niinkuin haluaa.
Mä kerroin vain sen mitä valmistaja eli saab on verstailleen informoinut.
Esimerkiksi vielä se, että 12.9 pultti tai venyvä pultti, ero on siinä jos kumpaakin kiristetään saman verran niin 12.9 pultti palaa alkuperäiseen pituuteensa ellei ole vedetty yli rajan taas venyvä ei palaa läheskään alkuperäiseen mittaansa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Lupe-81
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 »

Vääntäkäähän nyt amatöörille rautalangasta tuo pulttien uudelleen kiristysprosessi. :)

WIS ohje hiukan epäselvä.

Eli otetaanko pultit yksi kerrallaan irti ja laitetaan ensin 40nm ja käydään näin kaikki pultit läpi? Ja toisessa vaiheessa kaikki pultit kiristetään 60nm sekä kolmannessa 90 astetta?

Vai kiristetäänkö jokainen avattu pultti samantien täyteen momenttiinsa, ensin 40nm, 60 nm, 90ast ja käydään kaikki pultit numerojärjestyksessä :roll:
9-5 aero sedan man -04
r.i.p. 9-5 aero sedan man -05
ex. 9-3 aero sedan man -05 "19t-6"
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 568
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kannen kiristys ja/tai pulttien uusiminen

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Lupe-81 kirjoitti:
Su Heinä 14, 2024 20:20
Vääntäkäähän nyt amatöörille rautalangasta tuo pulttien uudelleen kiristysprosessi. :)

WIS ohje hiukan epäselvä.

Eli otetaanko pultit yksi kerrallaan irti ja laitetaan ensin 40nm ja käydään näin kaikki pultit läpi? Ja toisessa vaiheessa kaikki pultit kiristetään 60nm sekä kolmannessa 90 astetta?

Vai kiristetäänkö jokainen avattu pultti samantien täyteen momenttiinsa, ensin 40nm, 60 nm, 90ast ja käydään kaikki pultit numerojärjestyksessä :roll:
Ei siinä ole mitään epäselvää...

Ensin kaikki pultit kuvan osoittamassa järjestyksessä 40 Nm tiukkuuteen.
Sitten uusinta kierros samassa järjestyksessä ja momentti 60 Nm.
Sitten kun kaikki on tuossa momentissa niin se 90 ast. samassa ristittäisessä järjestyksessä.

Ihan sama kuin pyörän pulteilla, ei niitäkään kiristetä ympyrää käyden, vaan ristiin vastakkaisista "kulmista".
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Vastaa Viestiin