Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja V-M »

Markkanenn kirjoitti:Onko T7 koneissa jakoketju heikompaa materiaalia kuin T5 koneissa?
Sama ketju kaikissa lyhyt lohkoissa... eli -94 alkaen 2l ja 2,3L.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Epäonninen kirjoitti: Viimeisin öljynvaihto on ilmeisesti ollut joulukuussa, mutta on tehty itse. Sitä edellinen oli 25 000km sitten liikkeessä tehty. Voisin siis hyvin selvittää, onko öljysihti silloin joulukuussa vaihdettu. Jos ei ole niin voisi olla syynä vikaan?

Ymmärtääkseni joku 25-30 000 ajettu alkomaholilla. Myyjä ilmoituksessa oikein ilmoitti ettei syö öljyä, mutta siellä Kehä ykkösellä sattui olemaan bensis joka niitä myi.
Siis vanhalla huohotinsysteemillä (<2004) oleva T7 kone, johon vaihdettu öljyt 25tkm välein. Eikä syö öljyä? Kuinka todenäköistä?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Koskimaa kirjoitti:Eikös saabiantin moottorit ole vanhoja mutta remontoituja? Mm. kampiakselin laakerit on vaihdettu "jos olivat vaihtokunnossa".
http://saabianti.ee/SAABmoottori

Jep
SAAB 9-5 Aero -05
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Poy »

Jyrchi kirjoitti:Pahoittelut, muistin väärin. 2116 euroa oli vaihtokone töineen, josta töiden osuus noin 600 (18*25 + alv) eli koneelle jäi hintaa noin 1500.
Et laskenut hintaa hinaukselle lahden toiselle puolen.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Jyrchi
"Hölösuu"
Viestit: 1001
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 21:53
Paikkakunta: Tampere

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Jyrchi »

Poy kirjoitti:
Jyrchi kirjoitti:Pahoittelut, muistin väärin. 2116 euroa oli vaihtokone töineen, josta töiden osuus noin 600 (18*25 + alv) eli koneelle jäi hintaa noin 1500.
Et laskenut hintaa hinaukselle lahden toiselle puolen.
En niin. Ajettiin.
SAAB 9-5 Aero -05
Hook
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ti Kesä 08, 2004 21:25
Paikkakunta: Helsinki/Tuusula/Somero

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Hook »

Säästäähän noissa Saab-antin koneissa sen ~500e, mutta osa kuluvista sisuskaluista voi olla jopa satoja tuhansia ajettuja, vaikka eivät ole rikki, mutta jonkun verran kuluneita. En löytänyt mitään tarkempia kriteerejä "tarkistukselle". Onhan monesti 200tkm ajetun osat hyviä, mutta eivät enää missään muotoa uuden veroisia.

Itse uusisin 300tkm+ ajettuun koneeseen remontin yhteydessä mm uudet pakovenat ~200e, Uudet alakerran laakerit ~120, yms, jolloin "täysin" rempatun käytetyn koneen hinta alkaisi lähentelmään varmasti viron maallakin lähemmäs 2keur, ettei kannattaisi paljoa käytettyä ostaa, kun tuosta saisi kotiovelle ~2000e tehdasuuden..

http://www.neobrothers.co.uk/complete-b ... l9vpgu9r13

Samoin jälleenmyyntiarvo autolla on takuuvarmasti korkeampi, kun voi ilmoittaa, että tehdasuudella koneella on ajettu xtkm, kun ilmoittaa, että keulille on laitettu xtkm sitten "rempattu" jokusen satatuhatta ajettu kone. Kumman itse ostaisit myyntiilmoituksesta?
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
sye
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Loka 08, 2009 10:02

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja sye »

Hook,
Jyrchi kirjoitti:Säästäähän noissa Saab-antin koneissa sen ~500e, mutta osa kuluvista sisuskaluista voi olla jopa satoja tuhansia ajettuja, vaikka eivät ole rikki, mutta jonkun verran kuluneita. En löytänyt mitään tarkempia kriteerejä "tarkistukselle". Onhan monesti 200tkm ajetun osat hyviä, mutta eivät enää missään muotoa uuden veroisia.
Tässä kohtaa kannattaa ajatella tai kysyä mistä nämä koneet tulevat. Luultavasti niitä täystuhon kärsineitä moottoreita, joista ei tiedetä paljonko kampiakseli on saanut lämpöä kiertokankien laakereiden tuhoutuessa. Tässä vaiheessa kaulat on hiottava seuraavalle laakerikoolle. Joka tietysti pudottaa kestävyyttä.
Lisäksi nuo Hookin mainitsemat ja mainitsematta jättäneet osat joita ei varmastikaan uusita. Eli tota 500€ ei kannata "säästää". Siellä on lukuisa määrä osia jotka on kuluneet, en edes yritä luetella niitä. Seuraa toi Hookin linkki niin saat toimivan koneen.
Koskimaa
"Aero"
Viestit: 360
Liittynyt: La Elo 18, 2012 19:18
Paikkakunta: Lahti

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Koskimaa »

Joo ei paljoa tarvitse miettiä ostaako rempatun koneen 1500e vai uuden 2000e. Tosta jakopäärempastakin joku mainitsi, että suomesta saatu halvin tarjous 1100e ja saabiantilla 805e. Eipä enää kannata lähteä vähänkään pohjoisemmasta viroon asti ellei ota reissua samalla lomamatkan kannalta. Ihan kuin saabiantilla olisi hinnat nousseet viimeaikoina :roll:
T7 vm. 2001 9-3
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2855
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Kurja homma sattunut kohdallesi.

Ääni täältäkin uudella vaihtokoneelle. Plussana tuossa on tuo pieni lisä jälleenmyyntiarvossa, kun autoa on tulevaisuudessa hukkaamassa.

Halvimmat järkevän oloiset kaupallisten purkuautojen moottorin on luokkaa 2500 euroa ja nekään ei ole uusia. Toki purkaamoilla on jonkinlainen vastuu olemassa myymistään tuotteista.

Jos mietitään vaihtoehtoja auton kunnostukselle niin moottorivikaisen auton hukkaaminen ei varmaan ole järkevää, ei taida tältäkään foorumilta löytyä sellaista, joka maksaisi "aihiosta" yli 1800-2000€.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Mr.SAAB
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Joulu 05, 2007 14:48
Paikkakunta: Tallinna
Viesti:

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja Mr.SAAB »

Koskimaa kirjoitti:Joo ei paljoa tarvitse miettiä ostaako rempatun koneen 1500e vai uuden 2000e. Tosta jakopäärempastakin joku mainitsi, että suomesta saatu halvin tarjous 1100e ja saabiantilla 805e. Eipä enää kannata lähteä vähänkään pohjoisemmasta viroon asti ellei ota reissua samalla lomamatkan kannalta. Ihan kuin saabiantilla olisi hinnat nousseet viimeaikoina :roll:
SaabiAntilla on pysynyt hinnat vakiona jo pitkästi. Huom.! Moottorin hinta 1500€ on ollut yhdessä kuljetuksen kanssa Suomeen. Myös jakopään remppan hinta on pysynyt samalla tasolla, hinta on jonkin verran ollut nousussa vaan varaosien hinnan kannalta (ei SaabiAntin syystä)...
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tästäkin konemysteeristä tuli selvyys ja auto on uudella padalla taas liikenteessä.

Vanhan koneen öljypohjan aukaisu ja kurkkaus imusihtiin on melko karua tarinaa, sakkaa on pohjalla runsaasti ja keko sihdin alla ulottuu verkkoon saakka.

Kuva
Kuva
Kuva

Kampuralinja oli kuumentunut ja leikannut kiinni huolella.

Laipan liimoista päätellen öljypohjaa ei ole tehtaan jälkeen avattu kertaakaan. Karstaa on kampikammion seinämillä, öljypohjassa ja jakopäässä hyvä kerros ja osittain jo irronnut ja päätynyt tuonne sihtiin.
Arvoitus kuuluukin, onko moska irronnut viimeisen kahden tankillisen aikana vai jo pitempään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja nugge »

vesa67 kirjoitti:Tästäkin konemysteeristä tuli selvyys ja auto on uudella padalla taas liikenteessä.

Vanhan koneen öljypohjan aukaisu ja kurkkaus imusihtiin on melko karua tarinaa, sakkaa on pohjalla runsaasti ja keko sihdin alla ulottuu verkkoon saakka.

Kuva
Kuva
Kuva

Kampuralinja oli kuumentunut ja leikannut kiinni huolella.

Laipan liimoista päätellen öljypohjaa ei ole tehtaan jälkeen avattu kertaakaan. Karstaa on kampikammion seinämillä, öljypohjassa ja jakopäässä hyvä kerros ja osittain jo irronnut ja päätynyt tuonne sihtiin.
Arvoitus kuuluukin, onko moska irronnut viimeisen kahden tankillisen aikana vai jo pitempään.

Oliko siis ketju tosiaan poikki?

Yhden vastaavaisesti paskasen öljypohjan missä pieni pyramiidi sihdin alla olen putsannut mutta siinä ei vielä täystuhoa ollut tapahtunut ja ilmeisesti nyt yli 10tkm ajettu sillä putsin jälkeen.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei jakoketjussa mitään vikaa ollut, lienee ollut väärinkäsitys.

Tuossa oli erona se että pyramidi ei ollut kovin kiinteä keko vaan sitä sakkaa oli paksu läjä juuri sihdin alla ja ympärillä
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: Epäonnisin autokauppa ever? Mielipiteitä kaivataan.

Viesti Kirjoittaja nugge »

vesa67 kirjoitti:Ei jakoketjussa mitään vikaa ollut, lienee ollut väärinkäsitys.

Tuossa oli erona se että pyramidi ei ollut kovin kiinteä keko vaan sitä sakkaa oli paksu läjä juuri sihdin alla ja ympärillä
Hyvin yksinkertaista selittää tämäkin moottoririkko siis. Liian pitkät öljynvaihtovälit.
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Vastaa Viestiin