pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Näille viisaammille vänkääjille Lopetetaan jauhaminen.mulla on ehotus.tarviin välillä apukäsiä remonteissa ja jos kiinnostusta löytyy niin sovitaan seuraava.seuraavilla pakkasilla jos yksi saapeistani ei lähe käyntiin niin pyydän ilmoittautuneet meille.jos ette löydä mekaanista vikaa tai jotain muuta joka vaikuttaa käynnistyvyyteen kuin pakkasen kohmettama akku ja jos löytyy sopimus raukeaa.irroitan akun,lämmitän sen ja laitan takaisin ja jos saappi käynnistyy kipastaan paikallisen puoskarin luo joka nappaa teiltä käden irti.vakuutusyhtiön mukaan oikea käsi on 4000e arvoinen saman jonka autommekin jonka saatte viedä ihan ilmaiseksi pois jos ei lähde.jos järjestely kelpaa?kuullostaa hivenen rajulta,mutta erotetaan jyvät akanoista.eikä tässä ole mitään joka olisi jotenkin rikollista kun kaikki perustuu vapaa ehtoisuuteen niin kuin tuossa aiemmin kerroin.ei ole pakko mut saa koittaa jos haluu.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Julle »

Saako kokeilla minun omalla akulla, kylmällä, voin jättää yöksi saabisi viereen?
9-5 Aero - 00
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1802
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja mikan »

Ohi aiheen, mutta mielenkiinnosta tänä aamuna katsoin SID:stä mikä on moottorin lämpötila ennen käynnistämistä, kun lohkolämppäri on ollut päällä noin 1,5 tuntia -15 asteen pakkasella. Näytti olevan +20 astetta.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

eipäs nyt kierrellä,lue aloitus viestini ja omakohtaiset kokemukset akustani.saan kaupasta sellaisen akun joka varmasti toimii muttei kyse ole ollut kokoaikana siitä vaan teidän mielestä ei ole eroa onko akku kylmä vai lämmin.joka kerta kun on hyytynyt saan kyllä käyntiin ei ole kyse siitä.niin kuin olen monesti jo sanonut että auttaa kun akku on lämmin ja jos haluaa helpottaa käynnistystä kokeile aloituksessa mainitsemaa vinkkiä.kerrotko vielä minkä takia mm.canadassa myydään paljon akkulämmittimiä autoihin ja muihin laitteisiin joissa tarvitaan kylmällä voimaa?onko nämäkin tuulesta temmattuja tvshop hölynpölyä.

asiasta poiketen en ihmettele mistä johtuu kun enimissä määrin uudet tulokkaat foorumille ovat joko lopettaneet tai vähentäneet erinlaisten kyselyjen tai ehdotusten esittämistä kun KAIKKI tyrmätään lonkalta.koskee myös vanhempien foorumilaisten puheita jotka jo toimivat vaan taustalla.tämän huomasin kun omistin tonnarin.tonnari puolella JUS tai jotain jelppasi monta kertaa ja puhui faktaa ei arvaillut.ja hänelle auottiin päätä aivan suotta.mistäpä luulette et johtuu mimmin lähtö?mies vei mukanaan helevetisti tieto taitoa!onneksi tällä puolen löytyy ainakin vesa ja carlson jotka kysyessä tietäävät vastauksen ongelmaan ja kertovatkin sen panttaamatta muilta ja asiallisesti.ja täältä puolen porukka käy ug puolelta salaa jelppiä kyselemässä ja kertoo omana täällä,miehekästä!allekirjoitan niiden kertoman joiden kanssa olen foorumista keskustellut että meno on mennyt kokoajan kohti facebook maista käytäntöä.arvaillaa,mutuillaan,huudellaan nimimerkin takaa ja naamatusten ollaan paskat housussa.tehkää jo todetuista vian OIKEISTA syistä listaa niinkuin tonnari puolella.UKK.kerätkää vanhemmilta konkareilta neuvot ja niksit talteen aivan kuten tulokkailta,tietysti ne jotka toimii.kyllä aloittelijoiltakin tulee hyviä ideoita siinä missä vanhemmalta,ettehän te vanhemmille guruillekkaan vittuile,vai?muutama runkkari pilaa vanhojen aloittaman erinomaisen foorumin!tällä tyylillä huonompaan suuntaan olette kokoajan menossa,kyse on kummiskin automerkistä jota ei enää nähdä samallalailla kuin aiemmin.kaikki neuvot ja niksi pitäisi ottaa ehdotuksena,ei käskynä ja lopettaa tuo v*tun viisastelu ja mollaaminen.mitäpä luutette mitä uusi foorumilainen tuumaa kun sataa paskaa niskaan omasta mielestä hyvästä ideasta?enkä puhu itsestäni,olen jo tottunut siihen enkä ole uusi ja nuori!ja toisaalta ei täällä ole pakko kirjoitella kenenkään...jotenkin semmoinen tutina ettei tämä hetkauta ketään,leimataan vaan haukkuvaksi kusipääksi,mutta onneksi on selkärankaa seisoa sanojeni takana!
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Julle »

Kuka väitti ettei lämmin akku pelaa paremmin? Puhuttiin vaan, että hyvällä akulla pärjää ilman mitään villapömpeleitä akkukotelossa. Miksi pitää leikkiä jollain paska akulla ja kannella sitä pirttiin yöksi ja vieläpä vuorata kotelot sentakia?
9-5 Aero - 00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Meidän nykyisessä femmassa alkoi startin pyöritysääni kuulostamaan laiskalta, kun tossa syksyllä tuli pakkasta ekat kerrat. En laittanut villoja akun ympärille, vaan ostin uuden (Fiamm). Kummallista että starttimoottori on pyörittänyt jokaisella käynnistyksellä tuon jälkeen lämpötilasta riippumatta ihan yhtä loistavasti. Kylmin lähtö on ollut -25 tänätalvena. Taannoin kun ostin 900i:n keulalle uuden (Hankook) akun, niin ekana kunnon pakkasaamuna ihan säikähdin, kun moottori jysähti tulille. :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

En ota kantaa kenenkään mielipiteeseen, mutta varoitan sen verran että jos akku on päässyt täysin tyhjäksi ja on pakkasen puolella, niin ei kannata laittaa lataukseen tai yrittää apuvirtakäynnistystä ennenkuin akku on sulatettu plussan puolelle sellaisissa oloissa missä mahdolliset höyryt ei aiheuta räjähdysvaaraa.


Nimimerkillä: kaksi hyvää akkua halkaissut 8)
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja smeq »

rami22 kirjoitti:pistäppä autos käyntiin ja ota akun navat irti ja kokeileppa montako kymmentä kilometriä pääset ajamalla.siinä viimestään huomaatte minkä verran apulaitteet vie virtaa ja paljonko moottori pysyäkseen käynnissä.ja jokainen tekee omalla vastuulla,ei varmasti herkemmät sähkölaitteet tykkää.ja kyllä,tämänkin totesin kun foordista tuli akku tiensä päähän.loppu matkan teko hyvinkin pian.
Kyllä auton pitäis ihan hyvinkin pysyä käynnissä ilman akkua. Auton virtalähde on laturi, ei akku. Laturi kykenee ruokkimaan kaikki auton sähkölaitteet ja tämän lisäksi lataa vielä akunkin! Esimerkin fordin tapaukseen en ota kantaa.

Minäkään en silti suosittele kokeilemaan akun irroitusta käyvästä autosta!
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
pvdriver
"Hirsch"
Viestit: 805
Liittynyt: Ma Syys 24, 2012 07:57
Paikkakunta: -Kainuu-

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja pvdriver »

neljä kertaa vasta tälle viikolle tarvinnu rottelo laittaa kaapeleilla käymään, loppus jo nämä pakkaset... :roll:
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos auto tosiaan tarvitsisi akun toimiakseen, niin silloin kun akku avittaa virtapuolta jännitteen sähköjärjestelmässä pitäisi laskea täyden akun jännitteeseen tai alemmaksi, eli 12,8V tai vähemmän. Mitä nyt kahdessa autossa on ollut jännitemittari, niin normaalikuormalla (eli ajovalot päällä) ja ehjällä laturilla+säätäjällä latausjännite pysyy tyhjäkäynnilläkin yli 13voltissa, mieluummin 14voltissa tai jopa yli. Eli enemmän kuin akun napajännite. Akku siis ei voi olla virtalähde tuossa tapauksessa, vaan laturi. Minun mielestäni tämä riittää perusteeksi sille, että rami22:n väittämä akun välttämättömyydestä ajon aikana on puppua. Pitää kuitenkin huomioida, että vaihtovirtalaturilla olevissa autoissa ei saa ottaa akkua irti ajon aikana. Tämä ohje on varsin yleisessä tiedossa, joten en näe tarpeelliseksi etsiä lähdettä asialle. Tasavirtalaturin kera siitä ei ole mitään haittaa, jopa päinvastoin koska mekaanisella lataussäätimellä olevissa versioissa akku sai kovilla moottorin kierrosluvuilla liiankin suurta latausjännitettä ja pyrkii kiehumaan/kuivumaan. Huom. 9-5:ssä ei ole koskaan ollut tasavirtalaturia. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

julle:
"Kuka väitti ettei lämmin akku pelaa paremmin? Puhuttiin vaan, että hyvällä akulla pärjää ilman mitään villapömpeleitä akkukotelossa. Miksi pitää leikkiä jollain paska akulla ja kannella sitä pirttiin yöksi ja vieläpä vuorata kotelot sentakia?"voi v**tu,elekee pyörtäkö puheitanne tai sitten et osaa lukea ja kirjoittaa samaan aikaan!


arvostan mielipiteitä,mutta te ette huomioi muutamaa seikkaa.nämä kertomani asiat eivät ole tuulesta temmattuja.nämä kun vaan on totta ja tapahtunut livenä,eikä märissä päivä unissa,julle.jos joku näitä ei voi uskoa se on oma häpeä.autot ja akut ovat täysin kunnossa,ei kyse ole niistä. useasti olen maininut että lämmin akku on parempi kuin kylmä akku jota mm.julle rupeaa kääntelemää ja vääntelemään.näillä muutamilla arjen sankareilla on tapana neuvoa kysyjää aloittamaan vian etsintä sieltä kalliimmasta päästä ja toin esille vaihtoehdon.EI OLE PAKKO kokeilla.jos näissä muutamissa mm.julle mukaan lukien on miestä tehdä ehdottamani sopimus niin nostan hattua?loppus tuo länkyttäminen,voin ostaa myös hamekankaat.ihan kummin vaan.olisin eilenkin kompuran vaihdossa tarvinnut 2 lisäkättä jossa toisessa olisi ollut mangneettikäsine ja toinen olisi voinut nostaa oikeata kivestä räikän päältä.tuon akun irroittamisen voitte kokeilla ite,toimii tai ei.sekin kun sattui minulle eikä muille.eli
loppuuko se vääntäminen vai tehdäänkö kyseinen sopimus?äkkiseltään kun katsoin noita jullen tarinoita näyttää mies olevan enemmän joo joo mies,olevinaan kiukkuinen suurikokoinen saabisti joka tulee flownmukana kun peräpukama.ota asioista selvää ennen kuin kommentoit.kuuluuko sinun tietotaitoon ja meritteihin saapilla ajelu ja kun vika iskee viet sen korjaamon ja kehut täällä:kun minä korjasin...?1/4 osa näistä kommentoijista tällä foorumilla kuuluu näihin olen tietäväni ja loput tekee ihan oikeasti remonttia.oppiihan sitä lukemalla kilpailijan foorumin kommenteja ja kertoo ne täällä vai mitä julle?on kaksi koulukuntaa.ne jotka tekee itse ja ne jotka teetättää.itse kuulun ensimmäiseen.kuis teillä muutamat vääntäjät?aihe menee taas ohi aloituksesta muutaman runkkarin takia,ilmeisesti teidän takia lopetettiin myynti ja osto puolen mahdollisuus kommentoihin?nyt olen ilmeisesti mulk*u mies kun rumasti sanoin?pvdriver:ei ne pakkaset lopu,osta suosiolla uusi akku.

edit:hah,nythän mä hokasin.kun näitten vänkääjien nimimerkkejä hakukoneella hain tuntuu kavereilla olevan periaattena:kysenalaistan kaiken ihan periaatteesta,hangoittelen vastaan kun muutkin tekee!tämä selventi kaiken.anteeksi jätkät,otan aiämgei vartani ja meen töihin.etten tuntisi itseäni liian vanhaksi heitän loppukevennyksen:lol
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10300
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Totta se on että lämmintä akku antaa paremmin virtaa. -25c asteessa sieltä ei irtoa puoliakaan. Yhtäkin akkua syksyllä testautin liikkeessä. Irtosi vain 350A starttivirtaa. Uudesta lähtee tuplat. Sanoi akkuliikkeen myyjä että tällä ei sitten lähde pakkasilla käyntiin. Selvähän se jos tuo neljävuotias akku antaa -25 pakkasella enää puolet 350A:sta, se tekee 175A joka on vain hitusen enemmän mitä Aape73 arvioi 9-5:n startin kulutukseksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja Julle »

Juu eiköhän kantani tullut selväksi, aloittaja voi länkyttää mitä haluaa ja survokoon vaikka peukaloitaan perseeseensä ja ihmetelköön lopputulosta.
Kirjoitustyylistä päätellen jäänyt ala-astekkin käymättä.
9-5 Aero - 00
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Julle hei seiso sanojesi takana.tehäänkö soppari vai ostanko hamekankaat?
rami22

Re: pakkasella huonoon käynnistykseen vinkki

Viesti Kirjoittaja rami22 »

Vihaan ylikaiken vitus viisaita runkkareita jotka aikansa piipittää ja kun joutuu edes vastuuseen teoistaan tai sanomisistaan hautaudutaan madon tavalla maanalle.tai perustellaan käytännön tekemisiä kirjoittamalla wikipediasta lainaamia tekstejä ilman minkäänlaista OMAA kokemusta oli asia mikä tahansa.kirjoitellaan mutulla kummiskaan voimattatta perustella väittämäänsä käytännössä.kyllä,olen ala-aste ikäisen tasolla ja helevetin ylpee jos sinun kaltainen ylä-aste ikäinen on noin v*tun tyhmä!ihan jos siltä tuntuu alapalkissa olevaan s.postiin voit laittaa yhteystietoja johon voin ilmoittaa kun saappini ei lähde tulille.jos et ilmesty paikalle kun sovitaan tulen ja etin käsiini sinut ja revin sen kätesi irti ja raavin sillä pesemätöntä persettäni.pietään kiinni siitä mistä sovitaan vai mitä?nyt voit sitten valittaa ylläpidolle asiattomasta viestistä jolloin luistat velvoitteistasi...
Vastaa Viestiin