Nelipyöräsuuntaus?
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Takapää saattaa korjaantua pelkästään vaihtamalla uudet (oikeanlaiset ko alustaan kuuluvat) takajouset - roikkuva perähän ne camberit negatiivisemmaksi kääntää. Jos (poikittaistukivarsien) puslat on kunnossa ja perä suunnitellussa asennossa, ei siellä mikään "pystysäätö" muutu. Iso etupusla tietysti vaatii aurauksen säädön uusittaessa.
Hankkiessani femman, takarenkaat olivat pahasti kuluneet sisäreunasta - toisessa kudokset näkyvissä - ulkoreunoissa oli vielä 4-5 mm pintaa. Pitkittäistukivarsien ihan muhjuna olevien puslien ja takajousien (kylläkin tasonsäätöön vaihto) uusinnan jälkeen nyt on mennyt 135 tkm hyvin tasaisella kulumisella eikä ole koskaan hakenut uria (nyt kylläkin jo kolmas takapuslasto käytössä).
Hankkiessani femman, takarenkaat olivat pahasti kuluneet sisäreunasta - toisessa kudokset näkyvissä - ulkoreunoissa oli vielä 4-5 mm pintaa. Pitkittäistukivarsien ihan muhjuna olevien puslien ja takajousien (kylläkin tasonsäätöön vaihto) uusinnan jälkeen nyt on mennyt 135 tkm hyvin tasaisella kulumisella eikä ole koskaan hakenut uria (nyt kylläkin jo kolmas takapuslasto käytössä).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Paljonko olette joutuneet maksamaan 4 pyöräsuuntauksesta
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Euromasterilla oli tarkistus 20e ja säätö 80e. Potilaana tosin oli vääränmerkkinen mutta samat hinnathan nuo.
Saab 9-5 Wagon 2.3t A -03
BMW 330xdA -10
ex Saab 9000 CD 2.0i -97
ex Saab 9-3 SS 1.8t -03
* Jäsen 3960 *
BMW 330xdA -10
ex Saab 9000 CD 2.0i -97
ex Saab 9-3 SS 1.8t -03
* Jäsen 3960 *
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Joo multa otti paikallinen autokorjaamo Maunun Autohuolto 180 tupala hinta,ilmeisesti kun teki työnkin kahteekertaan,ekakerralla jäi ratti vinoon.Viimekesänä säädätin merkkihuollossa Länsiauto Raisio hinta oli koko hommalle 90e etsilleen vähän jurppii toi maunun hinta
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Hyvin monesti asentaja keskittyy aurausten säätöön kohdilleen ja camberin säätö jää tekemättä, varsinkin takana kun sitä ei (muka) pysty säätämään. Kyllä monesti pystyy apurunkoa tai akselipalkkia siirtämällä pultit löysäämällä. Kulmien mittaukseen ja aurauksen säätöön ei mene puolta tuntia pitempään joten 150-200€ em. työstä on ylimitotettua.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Samaa mieltä olen minä
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Itse olen pyytänyt näihin viiruihin aurauskulmiksi säätämään:
- Etupää tehtaan toleranssin minimiin
- Takapää tuplat etupäähän nähden
Näillä säädöillä on kulkenut kuin juna ja sivutuulen vaikutus pienentynyt.
Nykyisen kuin hain ruottista ja auto ei mielestäni ollut riittävän suuntavakaa, niin käytin merkkiliikkeessä säädettävänä. Säätivät tehtaan ohjearvoihin. Mutta auto ei juurikaan vakautunut. Aloin kaivelemaan entisen auton papereita ja löysin mittauspaperin jossa näkyi nuo arvot. Tämä säätöarvo vinkki oli mielestäni joskus ainakin "maanalaisella"-sivulla
- Etupää tehtaan toleranssin minimiin
- Takapää tuplat etupäähän nähden
Näillä säädöillä on kulkenut kuin juna ja sivutuulen vaikutus pienentynyt.
Nykyisen kuin hain ruottista ja auto ei mielestäni ollut riittävän suuntavakaa, niin käytin merkkiliikkeessä säädettävänä. Säätivät tehtaan ohjearvoihin. Mutta auto ei juurikaan vakautunut. Aloin kaivelemaan entisen auton papereita ja löysin mittauspaperin jossa näkyi nuo arvot. Tämä säätöarvo vinkki oli mielestäni joskus ainakin "maanalaisella"-sivulla
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Jaahas...että jos tuota peltiä väliin ajatusta jatkais. Mites tuossa raportissa olevat arvot. Pystyykö sitä päättelemään, että kuinka paksulti tuonne pitäisi saada taakse peltiä? Yläpuolelle kaiketi?matsson kirjoitti:Nuo ohjearvot tuossa raportissa ovat oikein. Ne on vaan ilmoitettu asteina ja sekunteina eivätkä desimaaliasteina. Siellä luvun perässä on toi ' heittomerkki.
Takapään camber on selkeesti pielessä ja tuotahan ne aina sanoo, että ei voi säätää. Tottahan se on, ettei sitä mutterista voi säätää. Pitää panna peltiä väliin.
Edit: tarkoitin tietysti asteminuutteja enkä -sekunteja ja tuo "heittomerkki" on yläpuolinen indeksointipilkku
Itse kai tuollaisen voisi tehdä, peltiä ja peltisakset löytyy. 1:1 Kaava olis kiva.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Moro,
Vaihtelin takapäähän säädettävät alatukivarret ja tarkastelin itse etukäteen aurauksia, että olisivat edes sinnepäin. Kysymys kuuluukin: Saabin ohjeen mukaan auraukset takapäässä säädetään pyörät ilmassa. Vertasin aurauslukemia pyörät ilmassa ja pyörät maassa, niin ero oli 0,42° per puoli! Miten käytännössä nuo kuuluu tarkistaa, jos menee tuon saapin ohjeen mukaan, on auraukset päin persettä? Vai enkö käsittänyt jotain? Harmi, kun en tarkistanut noita aurauksia ennen työhön ryhtymistä, niin olisin nähnyt oliko ne alunalkaen merkkiliikkeessä säädetty päin peetä.
Vaihtelin takapäähän säädettävät alatukivarret ja tarkastelin itse etukäteen aurauksia, että olisivat edes sinnepäin. Kysymys kuuluukin: Saabin ohjeen mukaan auraukset takapäässä säädetään pyörät ilmassa. Vertasin aurauslukemia pyörät ilmassa ja pyörät maassa, niin ero oli 0,42° per puoli! Miten käytännössä nuo kuuluu tarkistaa, jos menee tuon saapin ohjeen mukaan, on auraukset päin persettä? Vai enkö käsittänyt jotain? Harmi, kun en tarkistanut noita aurauksia ennen työhön ryhtymistä, niin olisin nähnyt oliko ne alunalkaen merkkiliikkeessä säädetty päin peetä.
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Moro, onko turun seudulta jollain hyviä kokemuksia jostain firmasta 4-pyöräsuuntauksen suhteen näissä 9-5?
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Turun seudusta en tiedä, mutta omakohtaista kokemusta on parista Vianor-liikkeestä. Yllätyin, että tuo muuten kalliina pidetty ketju teki suuntaukset femmaan ja vääränmerkkiseen tosi asiallisesti, hinta oli alle satasen/auto.
Femmaan vaihdoin esmes perän isot puslat, eli kulmat olivat taatusti päin honkia
Aiemmin paikallinen Autoasi-liike rokotti hommasta jotain 140e, eikä silloin ollut edes paljon ruuvaamista femman alustassa, muistaakseni perän kulmat oli hyvin toleranssissa.
Toki tuon Aeron alustaa on sen verran päivitelty, ettei suuntaajien ole tarvinnut tapella kiinniruostuneiden pulttien kanssa
Ai niin, perän camberit on kyllä jätetty säätämättä. Vianorilla sentään kerrottiin, että säätöpaloja on olemassa, vaan ei löytynyt valikoimasta.
Femmaan vaihdoin esmes perän isot puslat, eli kulmat olivat taatusti päin honkia
Aiemmin paikallinen Autoasi-liike rokotti hommasta jotain 140e, eikä silloin ollut edes paljon ruuvaamista femman alustassa, muistaakseni perän kulmat oli hyvin toleranssissa.
Toki tuon Aeron alustaa on sen verran päivitelty, ettei suuntaajien ole tarvinnut tapella kiinniruostuneiden pulttien kanssa
Ai niin, perän camberit on kyllä jätetty säätämättä. Vianorilla sentään kerrottiin, että säätöpaloja on olemassa, vaan ei löytynyt valikoimasta.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Lappeenrannassa TMS-huolto, suosittelen, tehnyt Saabeja paljon, 69,90 3D-suuntauksella
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm
#5179
#5179
Re: Nelipyöräsuuntaus?
Jos femman taka-camber on toispuoleisesti pielessä niin takakelkkaa siirtämällä voi saada pelivaraa toiselle puolelle.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00