Olikos siellä öljysuodattimen jalassa se ylipaine venttiili? vai onko se tuossa kopassa? Päästää öljyn siinä tapauksesa jos suodatin tukkiintuu. Voihan se tietty olla pumppu vika mutta jotenkin se ei oikeen tunnu mahdolliselta.
Se on tuossa jakopäänkopassa. Käytin sen irti ja herkkä oli. Vaihdoin vielä arkistosta sileemmän männän siihen mut ei apua.
Suodattimen jalassa on se öljynjäähyn termari. Voiko se aiheuttaa ongelmia?
En oo ite ainakaan tollasiin törmännyt, mutta öljyruiskuissa on rajapaineventtiili, joka voi mahdollisesti hajota, vaikka äärimmäisen harvinaista onkin.
Jos kokeilee paineistaa öljykanavan 0.5-1 bar paineeseen ja kattoo öljypohjan sisältä tuleeko jostain öljyruutasta tavaraa.
Tuota samaa mietiskelin jos laittaa esim laakeri pukit takasin yhtä lukuun ottamatta ja laittaa esim kampiakselin kanavasta paineilmaa ja kuuntelee mista ruikkii (niin kauanku öljyä piisaa) ja sitten suhisee. Mutta ensin alottaa pienellä paineella esim. 0-0,5bar. Yksi tuollainen männän öljyruisku vikanen on tullut kohdalle, siinä oli ollut kone rikko joka oli kolhassu yhtä ruiskua niin että se oli murtunut pultin alta ja päästi painetta ulos. Tosin se ei ilmoittanut itsestään mitenkää kun paine pysyi koko ajan ajetulla öljylläkin yli sen 0,5bar tyhjäkäynnillä. Mutta ei kestänyt kovempaa rääkkiä se kone (pari kertaa vaihdettiin laakerit ja sitten kolmannella purettiin kone ja tuon ongelman sitten löysin).
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Joo, mutta ei sen pitäisi ö-paineisiin vaikuttaa millään lailla kulkeepa öljy sitten jäähyn kautta tai ei.
Näin taannoin sellaisen tapauksen että etummaisen tasapainoakselin taempi (akselin päädystä) laakeri oli lähtenyt liikkumaan paikaltaan pois.
Oireet oli saman tyyliset kuin sulla.
Viimein kone alkoi kalkattaa ja paineet romahti lopullisesti...se laakeri putosi kokonaan pois paikoiltaan ja jäi pyörimään omia aikojaan akselin ympärille.
Tuota samaa mietiskelin jos laittaa esim laakeri pukit takasin yhtä lukuun ottamatta ja laittaa esim kampiakselin kanavasta paineilmaa ja kuuntelee mista ruikkii (niin kauanku öljyä piisaa) ja sitten suhisee.
Tota testailin tänään. En kyllä saanut öljyä ruikkimaan mistään.
Ei oikein oo joutanu perehtymään (ja motivaatio alkaa loppua kun ei mitään hajua mikä vikana).
Pitää tuo öpumpun setti purkaa seuraavaks. Jotenkin kyl epäilen että jakopäänkoppa ois jotenki pors...
Öpumppu setin purin tänään. Ei mielestäni näyttänyt erikoiselta. Alla kuvat. Kommentoida saa.
Huom. TP ketjun rattaasta puuttuu pala samoin kuin laahaimesta. Lähti viime syksynä kun ketjun otin pois. Voiko tuo ruveta nyt vaikuttamaan öpaineisiin jostain syystä?
Kasasin vielä illal auton eli lakrut, öppohja, öpumppu sun muut takaisin kiinni ja tarkistus. Öpohja puhdistettu ja uudet orenkaat jne. Lakrut tarkistettu ja momentissa. Öpumppu tarkistettu.
Äsken kävin testilenkillä ja noin 5km pääsi kun öpaineet tyhjiksellä alkoi olla nollan tuntumassa... Kierroksilla paineet ok esim. 2000rpm 3-4bar.
Vaihdetaanko jakopäänkoppa(ja samalla jakopäänhilut) seuraavaks vai mitähän keksis?
Täältä ääni tasapainoakseleiden laakeille. Mulla on tallissa T7 moottori jossa ei ole muuta vikaa kuin ne laakerit. Lähtivät paikoiltaan kevyesti työntämällä. Heivasin mäkeen ja sorvautin tulpat tilalle. Ei vielä kasassa mutta syksyn aikana menee nippuun ja femman keulaa.
NG900 -95 coupe 2.0 stage X "Aero" RE85, (tehon-nälkään). 400-800 hp.
OG900 -84 Aero, (museoleimaan).
OG-95 -06 Vector Sport 2.0 Biopower (käyttöauto).