Mistä uusi startti?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Miula pyörii kanssa tuossa viirussa startti paljon hitaammin, ko tossa -99 mallissa. Ja on ollu tollanen kokoajan. Ilmeisesti ominaisuus...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Pakari kirjoitti:Ainakin meillä töissä lukee starttien alla huomautus startin rattaiden istuvuuksista. Voi toki koskea vain tarvikevalmistajien/kunnostettuja. Enempää asiasta ei ole tietoa/perusteita että mistä se huomautus on peräisin, veikkaan että jonkun varaosatukkurin listalta.

edit:
Näyttäisi juurikin koskevan 1998-2001 vs. 2002-2009.
Mitsussa 10 hammasta ja boschissa 9. Motonetin sivuillakin on muuten eritelty jännästi nuo sopivuudet, bensakoneisiin on 2 starttia mutta vuosimallit menee ristiin.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Pakari »

suapas kirjoitti:Miula pyörii kanssa tuossa viirussa startti paljon hitaammin, ko tossa -99 mallissa. Ja on ollu tollanen kokoajan. Ilmeisesti ominaisuus...
Mitsun startti on pienempitehoinen kuin bosch. Mitsu on muistaakseni 1,1kw kun bosch oli muistaakseni 1,5kw. Siitäkin tulee jo eroa pyöritykseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Mertmi kirjoitti:Voiko miulla femmassa nihkeä startin pyöriminen johtua likaisuudesta? Akku on iskussaan mutta startti pyörii jo nollakeleillä yhtä nihkeästi kuin toisessa Saabissa -30 pakkasilla. Tulos on ihan sama onko akku ollut laturissa tai ei. Samana päivänä muut startit on on ihan tavanomaisia.
Kyllä sinne aika paljon likaa kertyy aikojen saatossa. Itsellä Og kolkissa oli startatessa kiekaiseva ääni joka poistui puhdistuksella ja tytön Ford Ka:sta loppui starttaminen kokonaan(meni täysin jumiin). Putsauksen ja uusien vaseliinien jälkeen toimii hyvin.
Tuo aikaisemmin postaamani kuva oli 2002 femmasta, jossa ei kylläkään ollut mitään vikaa(vielä), mutta öljynpaineanturin vaihdossa päätin purkaa ja putsata(mittarissa tuolloin n.230tkm).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

suapas kirjoitti:Miula pyörii kanssa tuossa viirussa startti paljon hitaammin, ko tossa -99 mallissa. Ja on ollu tollanen kokoajan. Ilmeisesti ominaisuus...
Joo, se kuulostaa kuin olisi tosiaan kova pakkanen ja jäykät öljyt koneessa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tuo starttien eroavaisuus tuli nyt omallekin kohdalle eteen, kun pitäisi laittaa 10-hampainen mitsu 9-hampaisen mikälie-merkkisen tilalle (kaikki tekstit hävinneet). Mittailin tönärillä noiden eroavaisuuksia, niin käytännössä hammaskosketus startin ja vauhtipyörän hammaskehän välillä pysyy samanlaisena.

Ei kai hammaskehä ole -02 muuttunut miksikään?
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja suapas »

En usko et hammaskehä on muuttunu. Se on halkaisijaltaan sen verran iso vs startin kehä,et yhen hampaan heitto ei meinaa mitään. Mut tämä on mutu...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja mestari »

ei ainakaan mutu auttanut volvon kaivinkoneen startissa, kyllä sen äänestä kuuli että kaikki ei ollut kohdallaan
ei auttanut kuin vaihtaa alkup startti korjattuna takasin
itse en ainakaan uskaltaisi laittaa eri hammaslukuista tilalle ihan vähällä

Evolventtihammaspyörien rakenteen ansiosta jokainen evolventtihammas sopii hetkellisesti
toisen evolventtihampaan vastaprofiiliksi. Jatkuvan toiminnon kannalta pyöräparin hampaiden
tulee kuitenkin olla samalla moduulilla valmistettu. Evolventtihammaspyöräparin kosketuspiste
löytyy aina pyöräparin perusympyröiden yhteiseltä tangentilta.

taikka tuosta voi stekata laskien itse vaikutaako se mitään
https://dspace.cc.tut.fi/dpub/bitstream ... sequence=1
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja suapas »

Nonii, siinä tuli mestarilta faktatietoa ja selkokielellä :) Eli samanlaista starttia tilalle.
E. Otetaas vähän takasi. Piti lukea tuo linkki ja siinähän tarkoitetaan hammaspyöräparin jatkuvaa käyttöä ja voideltuna. Starttaus on hetkellinen ja kuivana tapahtuva. Eikö. Sit lisää pökköä pesään. Epc näyttää samaa vauhtipyörää 98-10 malleihin.
Ainakin ko klikkailee tosta eri vuosimallin...
http://ys3.se/catalogue/node/2002/2228/
Viimeksi muokannut suapas, Su Joulu 27, 2015 14:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Homma mutkistuu, kävin motonetin tiskillä ja sieltä löytyi mitsun ulkomitoilla oleva startti. Mutta hampaita oli 9 ja hammaspyörän halkaisija 25mm kun se mitsussa on 28mm... Alkaa usko loppua :D
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

99GLS kirjoitti:Homma mutkistuu, kävin motonetin tiskillä ja sieltä löytyi mitsun ulkomitoilla oleva startti. Mutta hampaita oli 9 ja hammaspyörän halkaisija 25mm kun se mitsussa on 28mm... Alkaa usko loppua :D
Hammaspyörän halkaisijan on pakko muuttua, jos hampaita on eri lukumäärä, jotta hampaiden etäisyys pysyy toisiinsa nähden samana. Myös hammaspyörän keskikohta on eri kohdassa, mutta hampaat samassa kohdassa eri halkaisijasta johtuen. Tällä päästään siihen, että 9 ja 10 hampainen koskettaa täysin samalla lailla vauhtipyörän hammaskehää.

Itse ainakin heitän sen 10 hampaisen 9 hampaisen tilalle, koska mikään ei todellisuudessa muutu hammaskosketuksen suhteen.
99GLS
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2012 13:13

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja 99GLS »

Hankala juttu, miksiköhän varaosajärjestelmät sitten varoittelee että hammaskosketus ei täsmää riittävän hyvin jos se kuitenkin täsmäisi?
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Varmaankin siitä, että kun se jossain vuosimallissa vaihtuu erilaiseen, niin eivät halua ottaa vastuuta sopivuudesta. Käännän joku päivä avaimesta kun kone on nostettu konehuoneeseen ja kerron miten kävi.
raimsshi
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Hyvin starttaa, vaikka hampaita eri määrä onkin.
jameli
"Aero"
Viestit: 406
Liittynyt: To Tammi 04, 2007 00:37
Paikkakunta: Nokia

Re: Mistä uusi startti?

Viesti Kirjoittaja jameli »

raimsshi kirjoitti:Hyvin starttaa, vaikka hampaita eri määrä onkin.
vm98 startilla vm09 kone starttailut pian kaksi vuotta erittäin hyvin...
__________________
Harrastus tauolla.
Vastaa Viestiin