Uusi femman omistaja ilmottautuu

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja balanced »

Pumpumeilla tai aasialaisilla driftingrenkailla en olekaan muuten ajanut, mutta parit Linglongit ja Landsailit on ollut alla eri autoissa, myös Saabissa, samoin kuin muita renkaita. Mukavan hiljaisia ja sopivasti käyttäytyviä renkaita ovat olleet oman kokemuksen perusteella. Löytyisköhän täältä foorumilta ketään, joka on noilla merkeillä oikeasti ajanut myös itse ja haluaisi haukkua ne? Kiinnostaisi että onko tällaisia kokemuksia?
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Jzo
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Kesä 03, 2015 16:37

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Jzo »

Itse ostin 270 tkm. ajetun (MY98) yksilön jossa oli huoltokirjaan laitettu reteästi jakopäät ja turbot uusituiksi. Selvisi kuitenkin pian, että turbo oli laitettu huoltamattomana varaosana ( GT17) tai vain kirjoitettu huoltokirjaan, jakopääremontti ole pelkkä ketju jne. jne.

Seuraavan 10 tkm. aikana pistettiin uusiksi kaikki nämä + kytkimet jne. ( Pajalla kaiken teettäen ei olisi varmasti ollut järkevää.)
Pajalla tehtiin siten ainaostaan kytkin ja jakopää ja kampiakselin stefat jne. samalla kerralla. Kori on likimain ruosteeton ja äänetön.

Nyt on ajettu kohta 50 tkm. pelkkiä öljyjä ja tulppia vaihtaen Aeroa vastaavalla tekniikalla biopoweroituna ja polttoainepaineet sekä softa 4 bar säätimen mukaiset.

Ei tulisi enää mieleenikään vaihtaa mihinkään uuteen muoviosista kasattuun sähköhirviö ritsaan tätä kulkinetta. Useita Volvoja, Bmw:tä ja Mersuja ajaneena ja omistaneen voin sanoa että OG9-5 on ajajan auto toimiessaan ja vaikka siihen aihioon pitäisi muutama tonni sijoittaa, niin sijoita ihmeessä. Saat joka eurolle vastinetta varmasti.

Ajan itse tällä nykyisellä 9-5:lla vielä n. 2 vuotta ja otan sitten ( MY-02-05 / 9-5) vm. Aeron korin työn alle johon päivitän heti järeämmät männät ja teen muuten saman jumpan lisättynä 3 " putkistolla, isommalla ahtimella ja isommilla suuttimilla jonka jälkeen sitten taas se 200 tkm. varmaa, mukavaa sekä tarvittaessa ripeää ajoa.

Ajakoon tytär tällä nykyisellä 9-5 :sella sitten kortin saatuaan niin kauan kuin vaan järkevää vielä on.
( On jo muuten ilmoittanut valmiiksi ettei huoli mitään muuta autoa kun tämän. ) 8O
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1647
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mulla oli Femmassa Landsail 588:t ja eipä kyllä ollut valittamista. Ei tullut driftingiä tai muitakaan yllätyksiä.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
raimsshi
"Aero"
Viestit: 379
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

LingLongeja toinen sarja menossa Volvon alla. Enpä olisi toista sarjaa ostanut jos ensimmäiset olisi olleet paskat. Ei ole meluisat olleet ja pitävät jopa märällä asfaltilla. Sen sijaan yhdet GT Radialit myin pois pari tonnia ajettuna kun melu oli karmeaa ja pitoa ei ollut märällä yhtään.
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rommitommi kirjoitti:Ehkä sunkin kannattais kokeilla vaikkapa noita Landsaileja. Kolmannet landsailit alla, ja ei noiden melutasosta voi valittaa missään autossa, ei edes käytettynä, enkä kyllä keksi mistään muustakaan ominaisuudesta mitään suurempaa valitettavaa.
Minä en usko että kyseiset renkaat täyttävät minun asettamia vaatimuksia.. renkaiden melutaso on minulle täysin sivuseikka. Renkaan tulee olla teräväolkainen, vannesuojalistalla varustettu sekä sen täytyy kuulua vierintävastusluokkaan F tai G, muut luokat ovat poissuljettuja. Muutamilla renkailla jotka ovat kuuluneet noihin eco-luokan renkaisiin vierintävastukseltaan ovat olleet pito-ominaisuuksiltaan aivan onnettomia, suoranaisesti ala-arvoisia. Tehokkaalla etuvedolla renkaiden pito-ominaisuudet ovat erittäin suuressa arvossa jotta suorituskyky saadaan välitettyä tiehen eikä sutimiseen.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Örkinrumilus
"Viggen"
Viestit: 629
Liittynyt: La Helmi 25, 2012 20:43
Paikkakunta: Hämeenlinna / Lammicity

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Örkinrumilus »

Käsittääkseni on teräväolkainen, ainakin aiempiin verrattuna, myös vetelyn määrässä tämän huomaa. Myös vannesuojaa löytyy, parit hipasut rotvalliin (emäntä) ei o jälkeä tehny. Vierintävastuksesta en sano mitään, farkkufemma menee alle kymppiin viinalla maantiellä. About 25tkm / reipas 2 kesää näiden kokemusten pohjana.
9-5 aero wagon my04 Biopower
9000cs 2.3tA my95 Re85
99 1.7 1970 Kesäauto
Ex: 9-3ss Linear business my05
Lisäksi sukurasitteena: -07 9-5 pilot wagon, -05 9-3ss 1.8t.
#5436
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5648
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Mun femma ei vetele yhtään nykyisellä rengastuksella. Ex-kolkissa oli ostaessa jotkut Kumhon renkaat ja taivas kuinka ne veteli jo 150hv:llä... sitten kun osti kunnon renkaat niin sekin vetely loppui.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2715
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Pakari kirjoitti: Minä en usko että kyseiset renkaat täyttävät minun asettamia vaatimuksia.. renkaiden melutaso on minulle täysin sivuseikka. Renkaan tulee olla teräväolkainen, vannesuojalistalla varustettu sekä sen täytyy kuulua vierintävastusluokkaan F tai G, muut luokat ovat poissuljettuja. Muutamilla renkailla jotka ovat kuuluneet noihin eco-luokan renkaisiin vierintävastukseltaan ovat olleet pito-ominaisuuksiltaan aivan onnettomia, suoranaisesti ala-arvoisia. Tehokkaalla etuvedolla renkaiden pito-ominaisuudet ovat erittäin suuressa arvossa jotta suorituskyky saadaan välitettyä tiehen eikä sutimiseen.
Eikö noissa testivoittajissakin ala jo aika järjestään olemaan vierintävastukset parempia kuin F tai G?

En tiedä miten tehokas etuvedon pitää olla, mutta onhan tuossa Sitikassa 240hp ja 450Nm vääntöä 1600rpm alkaen, enkä nyt ainakaan normikäytössä saa sutimaan, liikennevaloista tai paikaltaan en koskaan revi, mutta motarin rampissa painan kyllä tallan pohjaan useasti ihan fiiliksen vuoksi, eli yleensä jostain 30-40kmh eteenpäin. Eikä myöskään sen suurempia vetele, tosin Sitikka ei kyllä omaa hirveää taipumusta vetelyyn edes epätasaisesti kuluneilla renkailla, joten paha sanoa onko renkaiden ansiota.

Mutta se siitä, jokainen ostaa sellaiset, jotka itselle parhaiten sopii! :)
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja balanced »

Joo, täälläkään ei ole sutiminen muodostunut juuri ongelmaksi 395Nm väännöillä automaatilla. Eipä tuota tule valoista ykkösvaihdetta kauheesti rankaistuakaan. Myöhemminkin pääsee ohi.. Eikä mutkiinkaan tee mieli mennä tän painosella autolla kauheella vauhdilla. Eikä näillä istuimilla :lol: Mutta jotta tää rengaskeskustelu ei alkaisi muistuttaa liikaa öljykeskusteluita, niin tähän väliin kätevä ihan toisenlainen vinkki uusille :saab:isteille. Kannattaa kokeilla toimiiko kuskin oven lukko avaimella. Jos ei toimi enää niin aseöljyllä voi hiljokseen suostutella. Päsee sisään sittenkin kun akku on tyhjentynyt. Koska se takaluukun lukko tuskin kääntyy jos etuovikaan ei enää..
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1858
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Eiköhän uusi Femman omistaja osaa näillä vinkeillä jo renkaat ostaa.... Vaikka en tiedä olikos edes tarvetta uusille .
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
aero
-
Viestit: 8750
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Uusi femman omistaja ilmottautuu

Viesti Kirjoittaja aero »

balanced kirjoitti:Mutta jotta tää rengaskeskustelu ei alkaisi muistuttaa liikaa öljykeskusteluita, niin tähän väliin kätevä ihan toisenlainen vinkki uusille :saab:isteille. Kannattaa kokeilla toimiiko kuskin oven lukko avaimella. Jos ei toimi enää niin aseöljyllä voi hiljokseen suostutella.
Hyvä idea, vaikka vielä parempi on ihan kunnon ppvk-huolto (Pura, Putsaa, Voitele, Kasaa). Eli lukkosysteemi ovesta irti ja pöydälle, vanhat vaseliinit ja kaikki ylimääräiset möhmäätit hiiteen ja uutta laaturasvaa tilalle. Tälläkin foorumilla on kehuttu ainakin CRC:n valkoista litiumrasvaa, joka myös meikäläisen lukkosysteemeissä on palvellut oivasti.

Toinen mainio idea on lohkolämppärisettiin liitettävä akkulaturi. Sillä saa niille lukoille sähköäkin tarjolle tarpeen vaatiessa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin