Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Overhouse kirjoitti:
Ti Tammi 15, 2019 03:16
Löytyikö ratkaisua? Itselläni aikalailla sama ongelma.
Ei vielä, kun laiskuus iski. Suunnittelin vaihtavani lämmönvaihtimen joululoman aikana, mutta se nyt sitten jäi tekemättä. Olisi kannattanut varmaan vaihtaa, oli meinaan vilpoinen tammikuu vajavaisesti toimavan lämppärin kanssa :D . Ikkunoiden kanssa ei toki ollut mitään ongelmaa, mutta kylmä oli sisällä, ja on aina, jos tipahtaa ulkolämpötila alle -10 asteen.

Minulla kylläkin on lämpötilaero viitisentoista astetta tulo- ja lähtövesiputken välillä, ja joku meinasi, ettei tukkeutunut lämmönvaihdin silloin voisi olla syyllinen.
Overhouse kirjoitti:
Ke Helmi 13, 2019 20:44
Omani alkoi puhaltaa kuumaa, kun vaihdoin kennon. Vaikka kenno oli tukossa meno- ja paluuputket kuumeni.
Minkä laitoit tilalle? Jonkun halvemman tarvikkeen vai alkuperäisen?
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Nissenin kennot ainakin suosiossa femmoihin olleet.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Kennon vaihto oli suunnitelmissa kesälomalla, mutta nyt äkkäsin OP-Comilla leikkiessä, että ACC-järjestelmästä löytyi pari vanhaa vikakoodia B2495 ja B2295 (molemmat not present). Tarkoittaako tuo, että vikakoodit eivät ole tällä hetkellä päällä. Talvella ajoin useita kertoja ACC-kalibroinnin ja joka kerta väitti, että 0 vikakoodia. Samoin tarkastin visuaalisesti, että kaikki askelmoottorit toimivat ja läpät/akselit liikkuivat. Onkohan koodit syntyneet räpläilyn yhteydessä? Poistin koodit, joten pitää seurata, palaavatko ne.

https://www.dropbox.com/s/8o4v4t6wexaqx ... 1.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/rsm5s8u3zrtlc ... 9.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/6635aw6ydcqb0 ... 1.jpg?dl=0

Oheisia englanninkielisiä vikakoodikuvauksia lukiessa tuli myös mieleen, että voivatko ilmansekoitusläpät olla irti akseleista niin, että acc sen tunnistaa. Itse läpäthän ovat acc:n sisuksissa niin, ettei niitä näe mitenkään irrottamatta ja aukaisematta koko laitosta. Akselit itsessään liikkuvat niin pitkälle kuin se vain on nähtävissä.
harmaa saab
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ke Helmi 20, 2019 08:58

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja harmaa saab »

ei myöskään vikakoodeja mutta nyt kesällä tekee tuota että ilmastointi päällä lykkää kylmää kuskin puolelta mutta hanttari puoli koko ajan ämmintä joten missä olisi vika malli 95 se 2,02 turbo vm 2000

tulee muten aika lämmin hanttimeihelle vaikka sulkee läpät cabiinissa.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1112
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Lämmönsäätöläppä ei liiku. Helpoimmillaan moottorin akseli liukunut pois pelipaikoilta. Ei muuta kuin torxit tanaan ja purkamaan. Vänkärin jalkatilaan ja kojelaudan alta muovinpala pois, sitten hanskalokero ja sittenpä pääsee jo käsiksi läppämoottoreihin ja vivustoihin.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Keväällä tuli ostettua vesiputkien o-rengas tiivistesarja marmorilta ja uusi Nissenin kenno, joka on yhä asentamatta. Kyllä sitä pitää olla laiska, nyt taas paleltaa :lol: .

Virallisen WIS-työohjeen mukaan homma aloitetaan irrottamalla tulipeltiin menevät vesiletkut 2 kpl sylinterin kannesta. Vesiletkujen liittimet näyttäisivät olevan tuollaiset klemmarityyppiset, mutta niissä ei ole kuitenkaan mitään ruuvikiristystä. Onko näiden irrottamisessa jotain erikoista tai huomioitavaa? Entäpä pitääkö kaikki jäähdytysnesteet (ilmeisesti 7,4 litraa) saada poistettua järjestelmästä ennen kuin vänkärin jalkatilassa olevat putkiliitokset uskaltaa irrottaa lämppärikennosta? Liitoskohta on aika matalalla, mutta onko alempana kuin moottorin vesikanavat. Ilmeisesti pitää saada aivan tyhjäksi, kun neuvotaan paineilmalla avittamaan. Muuta huomioitavaa, ettei homma mene reisille.

Edit: Hetkinen. Tarkemmin mietittyäni paineilmalla avitetaan vain sisälämppärille menevä vesipiiri tyhjäksi ja sylinterin kannesta ei varmaan pääse suurta määrää valumaan nestettä ulos, kun letkujen kiinnityspaikat ovat niin ylhäällä.
peukalokeskellä
"Aero"
Viestit: 466
Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja peukalokeskellä »

Nyt puhaltaa lämmintä niin, että talvitakkia sai aika äkkiä alkaa availemaan, jottei tule liian kuuma olo. Tukkeutunut lämppärin kenno oli minullakin se syyllinen. Uuteen verrattuna ei hirveästi valo paistanut lamelleista läpi ja sisältäkin valui sakkamaista töhnää aika paljon.

Nyt kennon lähtöputki on huomattavasti viileämpi kuin polttavan kuuma tulovesiputki (moottori lämpimänä ja lämppäri 22 ºC asennossa). Lähtöputkesta kärsii ottaa vielä kiinni ja pitääkin jonkun aikaa ennen kuin alkaa tuntua epämiellyttävältä. Ennen vaihtoa lähtöputki oli vain n. reilut 10 astetta viileämpi.

En irrottanut nesteletkuja laisinkaan sylinterin kannesta, vaan avasin suoraan kennon PAD-liitännän vänkärin jalkatilassa. Vuorasin jalkatilan huolellisesti paksulla jätesäkillä ja valutin nesteet (n. 2 litraa tuli pois) tratin avulla muoviastiaan. Hieman läikkyy, mutta suurin osa meni minne pitääkin. Ilman jätesäkkivuorausta 2-3 desiä olisi valunut jalkatilan tekstiileille ja maton alle. Nopeampi homma näin, mutta suojaus pitää tehdä huolellisesti, jos ei halua glykoleita pitkin verhoilua.
Sabanisti
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 13:48
Paikkakunta: Sodankylä

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Sabanisti »

Nyt voin sanoa että mitäs minä sanoin :D
Hyvä että ongelma poistui.
Saab
Elämää ohituskaistalla
Saabit myyty
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Täälläkin on ongelmainen auto lämmityksen suhteen. Tulee olosuhteisiin nähden haalen lämminta ja saa ajella 1h esim keskustassa että alkaa lämpeneen sisältäkin kunnolla. Motarille jos menee niin lämpeää reilusti paremmin. Omaan makuun lämpenee jostain syystä hitaasti moottori. 2h roikatuksesta kun lähtee noin 35c niin 5km aikana lämmöt nousee 78-80c.

Mitä tehty:
Termostaatti vaihdettu uuteen 6krt (nyt 92c paikallaan)
Uusi moottorin lämpöanturi jonka asennuksen yhteydessä laitettu kupariprikkaa väliin ettei varmasti anturi osu termariin
Uusi Nissens kenno vaihdettu
Tarkistettu moottorit ja läpät 1.5v sitten (pitää tämä tarkistus tehdä nyt uudelleen kun luki tätä ketjua)
Ei vikakoodeja ACC yksiköstä katsottuna samalla kun kalibraatiota ajettu, myös techillä ronkittu

Tarkoitus vaihtaa myös kaikki uudet jäädytinnesteletku silikoonisiin ja uusi vesipumppu.

Potilas:
og9-5 aero -04
ei vesiventtiiliä

Tonnari on heti lämmin kun avaimesta vääntää että ihmetyttää miten 9-5 voi olla siihen nähden näin ongelmainen ja kylmä :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

https://www.puuilo.fi/kempten-infrapuna ... Y_c8rtik5p

Tommosella näät lämpeekö kennolle menevät putket ennen kun sijottaa umpimähkään osiin rahaa.
Temusta saa ~5e:lla ihan samoja vehkeitä.

Vaikka olet kalibroinut niin läppä voi olla silti jääny vika asentoon eikä kuumaa tuu.
Yhessä omassa vehkeessä vikapaikka oli tiedossa ja pakkasilla härkkimällä sain läpät kuumaan asentoon, tai käsin ja piuha irti.
Näistä femmoista on suurin osa jo kerenny kiertämään kylillä vaikka minkälaisilla patentin tekijöillä, läppämoottorissa saattaa olla rattaita käännetty hajonneiden hampaiden takia asentoon jossa hampaat ei riitä kääntämään täysin oikeaan asentoon eikä tee vikakoodia.
Tai hajonnu vipu korvattu ja patentoitu paikalleen ja Itse panelivikaisiakin on ollut, nämä tosin tullu ilmi kesällä ilmastoinnin käytön yhteydessä.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Osat eivät maksa mitään ja muutenkin tuon ikäiseen kannattaa vaihdella. Putken imo lämpeää kun sormilla testaa. Itsellä alkoi nyt tuo läppähomma mietityttää kun kerroit tuosta, moottorit tosiaan 1.5v sitten olen tsekannut mutta en muista yhtään että katsoinko hampaita miten tarkkaa joten pitää irroitella uudestaan. Tuolloin kuitenkin oli vivut ehjät mitkä tuppaa hajoileen. Ohjauspaneeli on testattu toisella joten siinä ei vikaa.

Moottorin lämpeäminen olisi mukava kuulla miten muilla lämpötila nousee ja millaisella ajolla sinne yli 80c.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Kato ensin konehuoneen puolelta kennolle menevän ja tulevan letkun lämmöt vaikka sormin jos et mittarilla pysty toteamaan, vertaa vaikka ylävesiletkun lämpöön.
Et turhaan könyä koelaudan alle jos ei jäähäri kuumukkaan.
Yli 80° pysyy sitten kun lämpee.

Ja jäähäriä ei laiteta korkkiin asti, kylmänä ~saumaan.
Jenkki videoilla yhdellä arvostetulla harrastajalla oli jatkuvasti 9-3/9-5 säiliö täynnä, huono esimerkki.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Tainnut olla kylmätä joku sentti yläviivasta, niin lasken nyt paisarin saumaan pinnan. Hämää se teksti siinä yläviivalla "cold". Mittari kyllä löytyy jostain lainaan niin samalla mittailla joka paikasta kun on vaihtanut silikoniletkut ja vesipumpun kun paikallaan olevat kilkkeet on ed. omistajan kauan aikaa sitten asentamat (ei huvita jäädä tienposkeen ikänsä nähneen vesipumpun tai revenneen kumiletkun vuoksi). Kiitos vinkeistä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: Puhaltaa hailakkaa, ei vikakoodeja

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Ei muuten väliä jos korkki 100% ehjä vaikka täynnä, aina ei ole.
Jostain syystä kiinni jampakoitunut korkki ei laske ylimääräisiä nesteitä pihalle eikä ilmaa jos järjestelmään jääny, tekee ilmataskun eikä lämmöt nouse välttämättä niin kuin suunniteltu.

Olen pelastanut ainakin kaksi femmaa ja yhden ng 93 "varmalta kansirempalta" ja syynä väärin täytetty paisari, yhdestä femmasta kävin kiivaan keskustelun autokorjaamon tiskillä, pilasin liikkeeltä 1500e tarpeettoman rempan.
Vastaa Viestiin