9-5 Aero Wagon koeajossa...

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Joo ja se metallinen huohotinputki irti kopasta.. jos on tarvetta, täälläkin olisi tarjolla momenttiavain ynnä "huoltopiste" = sepelipiha jolla on tehty 9-5:n koneremontti, luulisi nyt yhden kopan aukeavan ja sulkeutuvan samoissa olosuhteissa :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kiitosta vain kaffe- ja huoltopalvelutarjouksista. Täytyy katsoa mitä löytyy ja mihin ehditään. Jos Sakke viitsit, niin laitappa numerosi minulle (0407267032), niin voin soitella, jos tarvitaan diagnostiikka-apua ;-) Mimmin numero löytyy jo. Kyllä sieltä pari Aero Wagonia pitäisi tsekata ja pari muuta kesympää versiota...

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Tuon perusteella mitä oikotiestä katselin niin Turkuunhan sitä kannattais mennä jos aero wagonia etsii. Auto Monte Carlolla näyttää olevan montakin tarjolla. Tosin eivät kylläkään ole ns aitoja :P suomi-autoja.
9000CS 2,3
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Huhuja on kuulunut...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Melkoinen reissu tuli tehtyä. Aamulla lähdettiin emännän kanssa ajamaan kohti etelää ja mentiin ekaksi Konalaan tsekkaamaan musta Aero Wagon A M2000, 137K. Konalaan löydettiin ja auto vaikutti heti siistiltä ja asialliselta. Huoltokirjasta löytyi kaikki leimat, vain 90K huolto oli noin 3K yli, mutta sen ei pitäisi takuuseen vaikuttaa. Auto oli ollut yhdellä omistajalla uudesta asti. Koneessa oli terveen väriset öljyt ja huohotinletkut näyttivät siistiltä. Koneen käyntiääni oli hyvin siisti, ei ketjun rallastusta. Koeajolla auto meni suoraan, tehot tuntuivat olevan tallella, mutta pientä vapinaa tuntui takarenkaista tietyssä nopeudessa. Todennäköisesti renkaiden tasapainotuksella korjattavissa. Automaattisesti säädettävä taustapeilin säätäminen ei oikein onnistunut, koska peilin kiinnityksessä oli jotain häikkää. SIDistä oli muutama pikseli hukassa. Nämä havaitut viat kerrottiin myyjälle ja sovittiin, että ne voidaan korjata Jyväskylän Laakkosella, jos autosta tehdään kaupat. Autossa oli melko hyväkuntoiset Dunlopin 17" kesärenkaat Aeron 3spoke sport -vanteilla ja vaihtokunnossa olevat nastakiekot 16" long spoke -vanteilla.

Olin myös varannut etukäteen Porvoon Laakkoselta harmaan Aero Wagonin koeajon. Tämäkin auto oli M2000 ja mittarissa 157K. Lähdimme kohti Porvoota keskipäivän helteessä. Porvoosta löytyi upea harmaa Aero. Tummat nahkapenkit ja kaikinpuolin siisti auto. Koeajolla auto tuntui kulkevan jopa paremmin kuin musta Aero, mutta Porvoossa oli rauhallisempi tie testailla auton menohaluja kuin Konalassa, joten saattoi olla harhakuvitelmaa... Yllättäen SID-näyttö oli aivan tohjona, siitä ei saanut enää mitään selvää, avain irtosi virtalukosta auton käydessä ja etuspoilerissa oli halkeama. Muita vikoja ei löytynyt. Kesä- ja talvirenkaat olivat vaihtokunnossa. Yksi kesärengas oli jo uusittu liikkeessä renkaan räjähdettyä koeajossa. Koeajon jälkeen kuuntelin, että koneen ääni ei ole aivan yhtä terve kuin mustassa vaan ketju rallattaa. Tarkastin öljyt ja nipin napin alamerkkissä oli, joten nyt alkoi epäilykset heräämään. Nappasin öljykorkin ympärillä olevan muovilevyn irti jolloin paljastui, että venttiilikopan kannesta lähtevä huohotinletku oli poikki ja letkun sisällä näkyi mustaa mönjää. Letkut tuntuivat lakritsilta. Huoltokirja oli kunnossa 130K huoltoon saakka, mutta 150K huoltoa ei oltu tehty ja mittarissa oli siis 157K. Soitin vielä varmuuden vuoksi Saabin jälkimarkkinointipäällikölle, joka sanoi, että auto pitäisi tutkia tarkemmin Saabin merkkihuollossa, mutta takuun suhteen peli oli käytännössä menetetty. Soitin vielä Jyväskylän Laakkosen Saabin huoltopäällikölle, joka epäili, että autossa ei välttämättä ole huohotinvikaa, vaan riittäisi, että letkut uusitaan ja tehdään forte-käsittely ja kertoi, että moottoritakuuta koskeva liittyy jakopään voiteluun ei huohottimeen... lisäksi ongelma koskee lähinnä 2.0-litraisia automaatteja, koska automaateissa öljyn lämpötilat ovat alhaisemmat, koska konetta ei kierrätetä... Että sillä tavalla. Jos huoltokirja olisi ollut kunnossa olisin varmaan ostanut harmaan Aeron, koska siihen olisi todennäköisesti saanut uuden koneen takuuseen, mutta tässä tapauksessa riskiä ei uskaltanut ottaa. Auto olisi ollut 1000 euroa halvempi kuin musta, joten lähdimme takaisin Konalaan.

Konalassa tehtiin kaupat mustasta Aerosta ja sitten päästiin noin 300 kilsan koeajolle kohti Keski-Suomea. Paluumatkalla ei ollut mitään ongelmia, paitsi posket tuli kipeiksi hymyilystä :lol: SIDin mukaan keskikulutus oli 8,4 litraa keskinopeudella 93 kmh. Menomatkalla 9-3:lla kulutus oli 7,4 noin 100 kmh keskinopeudella, joten aika pieni ero, kun ottaa huomioon, että Aero Wagonissa on ilmastointi ja automaattivaiheisto ja auto painaa pari sataa kiloa enemmän.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Heinä 15, 2005 07:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Onnea uudelle Aerolle. Aerokuume voitti eikä järjen ääni :D :D :D .
Onko ees flektejä perssiissä??

Eikös se ole automaattisesti himmentyvä ei säätyvä. Mulla hajos kanssa sen kiinikkeet peilin sisältä, mutta korjasin epoksilla.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aerokuume on erittäin vakava sairaus :lol: Järjen äänestä en tiedä, kyllä minä ne Konalan kesymmätkin vaihdokit tarkastin, mutta eihän ne Linear-varustelut ja 2.0t -moottorit oikein innostaneet... Suunnilleen samalla rahalla olisi saanut 190K ajetun pari vuotta uudemman 2.0t Vectorin. Ihan siisti auto sekin, jos joku tuollaista hakee ja huoltokirja kunnossa, konetta en tarkemmin tutkinut enkä koeajanut. 2.3t lienee ihan yhtä riskialtis kone kuin Aerokin ja Konalassa oli sellainenkin 220hv virityspaketilla, noin 80K ajettu, Vector-varustelu, mutta budetti ei kestänyt...

Automaattisesti himmentyvähän se peili on. Saavat katsoa Laakkosella sen, kun lupasivat korjata. Vähän alkoi myyjä kyllä nikotella, että jos uusi himmentyvä peili maksaa tuhat euroa, niin vaihdetaan tavallinen peili...

Eikä ole persflektejä, vaan ihan perusnahkapenkit. Luovutuspapereiden mukaan autossa on lisävarusteita tuon rikkinäisen peilin lisäksi peruutustutka, AS2, hf-valmius, comfort-paketti(?), lohkolämmitin + sisähaara, brigde-takaspoileri, varashälytin ja irroitettava vetokoukku. Kattotelineet pitänee hommata jostain.

Eski
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

Onnea uudelle omistajalle sekä Aerolle.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Saappi Kuski kirjoitti:Tuon perusteella mitä oikotiestä katselin niin Turkuunhan sitä kannattais mennä jos aero wagonia etsii. Auto Monte Carlolla näyttää olevan montakin tarjolla. Tosin eivät kylläkään ole ns aitoja :P suomi-autoja.
Itse vierastan noita tuontiautoja sen moottoritakuuasian takia. Kolmesta Aerosta mitkä itse nyt olen tutkaillut kahdessa oli koneet remonttikunnossa rapiat 150K ajettuna... Huoltokirjoista tai -historiasta voi olla vaikea ottaa selvää ja aikaisemmalle omistajalle on hankala soittaa, jos ei itse puhu Italiaa... Kovin paljon halvemmaksi ei Aero Wagonin tuominen näyttäisi tulevan, kun veroja mätkähtää noin 9-10Ke, joten pitäisi löytää todella halpa ja hyvä auto, että kannattaisi...

Eski
Griffin#01
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2003 21:33
Paikkakunta: Kuopio

Aerolle onnea!

Viesti Kirjoittaja Griffin#01 »

Aerossa on - yhtään aliarvioimatta muita 9-5 malleja - kietämättä sitä jotakin. Eikä se ole pelkästään moottorista kiinni, fiilis tulee varusteista ja runsaasta/sporttisesta varustelusta, vaikka urheiluautot ovat tietysti erikseen. Sitä paitsi. jos muihin 9-5 malleihin valitsee Aeron varustuksen, nousee hinta joka tapauksessa lähelle Aeroa.

Itsellä oli pari vuotta sitten Aero, jonka vaihdoin - syitä kummemmin selittelemättä - toiseen merkkiin. Siitä lähtien on ollut Saabia (Aeroa!) ikävä ja pieni katumus että mitä tuli tehtyä. Eikä tämä johtunut siitä uudesta autosta; se oli jämäkkä, ripeä, varusteltu ja teknisiä murheita ei ollut.

Mutta, kun sitä Saab-fiilistä ei mulle tule kuin Saabista, hpmh. Nyt olen juuri vaihtanut vähän ajetuun Griffiniin, jota olen parissa mailissa foorumilla hehkutellutkin (olkoonkin, että se V6 on Opel engine, toki Saabin modifoima).

Mama, I'm home!
Viimeksi muokannut Griffin#01, Pe Heinä 15, 2005 09:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Mimmi kirjoitti:Onneksi olkoon Eski. Valitettavasti et tullutkaan bullakaffelle, joten jouduin itse syömään bullat. :wink:
Kiitos vain. Valitettavasti aika ei riittänyt, kun piti sukkuloida edes takaisin autoliikkeiden välillä ja kotimatkalla piipahdettiin vielä Keravalla kylässä...

Tsekkasin juuri, että öljyt ainakin pysyivät koneessa kotimatkan, joten ihan lupaavalta vielä vaikuttaa. Tänään pitäisi lähteä ajelemaan Ellivuoreen klubin kesätapahtumaan. Alunperin piti lähteä 900 Aerolla, mutta kyllä näillä keleillä täytyy valita tuo ilmastoitu Aero :D

Eski
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Eski kirjoitti:
Automaattisesti himmentyvähän se peili on. Saavat katsoa Laakkosella sen, kun lupasivat korjata. Vähän alkoi myyjä kyllä nikotella, että jos uusi himmentyvä peili maksaa tuhat euroa, niin vaihdetaan tavallinen peili...

Eikä ole persflektejä, vaan ihan perusnahkapenkit. Luovutuspapereiden mukaan autossa on lisävarusteita tuon rikkinäisen peilin lisäksi peruutustutka, AS2, hf-valmius, comfort-paketti(?), lohkolämmitin + sisähaara, brigde-takaspoileri, varashälytin ja irroitettava vetokoukku. Kattotelineet pitänee hommata jostain.

Eski
Peilin pitäisi sopia normaaliin raamiin. Jos se pyörii siinä kuin hullun mu**** mielipuolen perssiissä niin sieltö on muoviset kierteen korkannu ja sen saa korjattua liimalla

Avensikseen ostin biltemasta kattotelineet kaiteisiin ja on ihan asialliset maksoivat 26 ekua
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

Onneksi Olkoon myös täältä Italiasta ! Hieno valinta !
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6513
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Sain Aero Wagonin entisen omistajan puhelimen päähän ja hän kertoi, että autoon on tehty tasapainoketjuremontti pari vuotta sitten ja DI-kasetti on pimahtanut pari kolme kertaa... Oli vaihtanut Aeron BMW:hen, koska halusi nelivedon ja valitteli, että Saabista on tullut GM:n myötä liian ooppeli. Muuten oli erittäin tyytyväinen Aeroon silti. Pitänee hakea vara-DI-kasetti välittömästi.

Eski
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onnea Eski, harmi ettet ehtinyt poikkeamaan, mutta toivottavasti on hyvä yksilö, suosittelen sen kopan avaamista, jo ihan senkin vuoksi että se tiiviste alkaa falskaaman jossain vaiheessa eikä uusi maksa paljoa.
Hyvä homma että tasapainoakseleiden remppa on jo tehty. ja hitot, 9-5 ei ole ollenkaan ooppeli, harvinaisen saabimainen kaikin puolin, jos vertaa esim. ng900:aan. Takuulla pidät vehkeestä :wink:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin