Bensapumppu?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

itse hain ihan tarvike liikkeestä 8mm bensaletkua ja pienet klemmarit. Saa olla kyllä suht joustavaa, kun joutuu aika jyrkän "kiekuran" vaihtamaan.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9-5T kirjoitti: Oli, hain tänään. Punaiset tulpat pumpussa ja luki made in USA sekä Walbro.
Onko kukaan yrittänyt lämmittämällä saada vanhaa putkea pois ja takaisin uuteen pumppuun?
Kaverin tonnariin laitettiin juuri noin, tai siis putki katkesi liittimen vierestä, jolloin putkesta pala pois ja kuumailmapuhaltimella lämmitystä ja paikalleen, hyvä tuli. Saman homman jouduin tekemään ng900:aan kun siitä taittui bensansuodattimelle menevä muoviputki, siinäkin tuollainen korjaus onnistui ongelmitta.

edit: jos putkessa on yhtään varaa niin kannattanee lyhentää sen verran että saat painettua venymättömän kohdan liittimeen, vanha kohta tuskin enää pitää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti:0,7h ohjeaika sis. vikakoodien luennan. n. 1085€/h jos hinta olisi ollut arvion puolivälistä.
Kuulin tänään, että eräs ammatikseen Saabeja korjaileva kaveri oli vaihtanut omaan 9-5:sä Saabin alkuperäisen pumpun tasan 8:ssa minuutissa kesämökillä. Oli oikein tarkoituksella ottanut aikaa. Mitän tuosta tulisi 9-5T:n laskukaavalla tuntihinnaksi, jos siitä saisi laskuttaa mainitut 1000-1200 euroa :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Pitäiskö alkaa järjästämään Saabin komponentin vaihto kisoja samaan tyyliin kuin aikoinaan VW kuplan koneen koneen vaihdossa eli ajetaan autolla 20 metriä- pysäytetään ja sammutetaan- irroitetaan kriittinen komponentti ja käytetään sitä 5 metrin päässä autosta- asennetaan takaisin ja pakitetaan ruutuun. :?:
96 M75 i12 5-speed ;)
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

koistha kirjoitti:
9-5T kirjoitti:0,7h ohjeaika sis. vikakoodien luennan. n. 1085€/h jos hinta olisi ollut arvion puolivälistä.
Kuulin tänään, että eräs ammatikseen Saabeja korjaileva kaveri oli vaihtanut omaan 9-5:sä Saabin alkuperäisen pumpun tasan 8:ssa minuutissa kesämökillä. Oli oikein tarkoituksella ottanut aikaa. Mitän tuosta tulisi 9-5T:n laskukaavalla tuntihinnaksi, jos siitä saisi laskuttaa mainitut 1000-1200 euroa :lol:
Tuskin on 8 minuuttiin vaihtanut pelkkää pumppua (50-80€), vaan koko ämpärin (300-500€).
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

Kurko kirjoitti: Tuskin on 8 minuuttiin vaihtanut pelkkää pumppua (50-80€), vaan koko ämpärin (300-500€).
Jos olen oikein käsittänyt, niin Saabin mielestä bensapumppu on sama kuin koko ämpäri :lol: , ainakin jos varaosana menet ostamaan.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No Saabin mielestä bensapumppu on tuo ämpäri.
Vaan eihän tota oikein voi käsittää, miksi vaihtaa toimivia osia.
Kuitenkin pelkän pumpun vaihto ämpäriin kestää harjaantuneelta (oikeilla työkaluilla) vähintään noin 1/2h joten tulisi huokeammaksi vaihtaa pelkkä pumppu.
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

Frostgrey kirjoitti:9-5:ssa on yksi benspumppu kuten tonnareissa ja tosiaan sama mikä vm-92 lähtien tonnareissakin.

Pumppu sijaitsee takapenkin alla, mistä sen pitäisi saada helposti irtikin. Huomenna olisi tarkoitus irroittaa pummpu ja verrata onko kaverilla oleva uusi Walbro vastaava.

Motonetistakin saa uuden pumpun 88,- hintaan, mutta ei ole tietoa minkä merkkinen tuo pumppu olisi. Joutuu vähän näpräilemään, kun vaihtaa pumpun siihen"ämpäriin". Saabilta ostattessa hintahan on aika kova koska tulee ämpäreineen ja pinnanmittaus antureineen.(ilmeisesti?)

Pelkän tarvike pumpun vaihdossa tarvii ilmeisesti katkaista joku kiinteä putki ja korvata n.20cm pitkällä letkulla.

No huomenna on viisampi tämänkin suhteen :wink:
Pumppu alkanut vinkumaan, varsinkin pakkaskeleillä. Nykimistä tai muita oireita ei ole ollut. Tuo 88-hinta on kohtuullinen, joten voisi pumpun vaihdolla tsekata loppuuko vinkuna.

Tarttis kuitenkin enempi rautalankaohjeita. Pitääkö akkukaapeli tai jokin sulake irrottaa? Takapenkin alla oleva kansi lienee tiukassa, onko siihen jotain aukaisukikkaa? Pitääkö ko. kansi tiivistää? Onko vaihto yksinkertaisesti "vanha pois + uusi tilalle + auto käyntiin" -tyyliin? Vaihdon seurauksena polttoainejärjestelmään pääsee ilmaa, onko haittaa? Jotain muuta huomioitavaa? Jollain kuvia operaatiosta?
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

... vielä tuosta vinkunasta. Onko tietoa, mistä tuo pumpun vinkuna johtuu? Mikä osa siellä vikisee?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei tarvitse irroittaa mitään akun kenkiä tai sulakkeita. Pumppuhan on takapenkia alla keskellä missä on läppä verhoilussa. sen alla on peltikansi mikä on ihan painettuna paikallaan kumitiivisteen avulla. se meisselillä vääntäen auki. Kinkkisempi on tuo muovinen lukitusrenkas millä pumpuu on lukittu kiinni tankkiin. Se o iso muovinen, missa sellaisia kynsia koko matkalta. Itse sain sen auki vääntämällä kahdella isolla ruuvvarilla(toinen toiselle puolelle pystyyn ja toisella poikittain kääntäen pystyssä olevaa tukena käyttäen). se on ihan kiertämällä kiinni, turha on koittaa naputella auki, menee vain kynsiä poikki(kokemusta on :wink: )

Bensaletkut ja sähköt ovat ihan liittimillä kiinni selkeää, kun aukaset sen peltilevyn :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

Täytyy varmaan myös itsekkin ottaa tilaus Motonettiin ja vaihdella se hemmetin pumppu kun tulee vähän leudompaa keliä. Hintahan tuossa ei paha ole, jollei onnistu mitään hajottamaan. Onneksi on sentään WIS:sä hyvät ohjeet.
Vuodenvaihteen jälkeen olisi tarkoitus lähteä Lapin reissulle ja ei kiinnostaisi jäädä tien päälle tuon alkuperäisen pumpun takia. Autolla ajettu 186 tkm, joten alkaa se maaginen kilometrimääräkin lähestyä. Joku täällä puhunut että 200 tkm:n tuntumassa aluperäispumppu leviää yleensä.
Niin ja siitä ilman pääsemisestä polttoainejärjestelmään. Onko siitä tosiaan mitään haittaa?
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

tami kirjoitti: Joku täällä puhunut että 200 tkm:n tuntumassa aluperäispumppu leviää yleensä.
Oman ja lähipiirin kokemuksen (tunnen itseni lisäksi 2, joilla on 9-5. Kaikilla vm 2003 :lol: ) mukaan Saabin alkuperäinen bensapumppu laukeaa kahden vuoden ikäisenä ja alle 50000 ajettuna. :lol:

Jos pumppu vinkuu -> vaihda se. Jos tuntuu epämääräistä tehopuutetta/satunnaisia vaimeita nykäyksiä -> vaihda pumppu.
Nämä olivat oman auton oireet, mulla ei pumppu onneksi ehtinyt pettää vaan sain kiristettyä sen maahantuojan piikkiin kun oli älynnyt valittaa vinkunasta ja nykimisestä takuuaikana.
Ja jos pumpun kunto tosiaan askarruttaa, niin kannattaa vaihtaa se. On vittumaista seisoa auton kanssa pientareella odottamassa apua kesäkelilläkin, saati sitten talvella.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

tami kirjoitti:Täytyy varmaan myös itsekkin ottaa tilaus Motonettiin ja vaihdella se hemmetin pumppu kun tulee vähän leudompaa keliä. Hintahan tuossa ei paha ole, jollei onnistu mitään hajottamaan. Onneksi on sentään WIS:sä hyvät ohjeet.
Vuodenvaihteen jälkeen olisi tarkoitus lähteä Lapin reissulle ja ei kiinnostaisi jäädä tien päälle tuon alkuperäisen pumpun takia. Autolla ajettu 186 tkm, joten alkaa se maaginen kilometrimääräkin lähestyä. Joku täällä puhunut että 200 tkm:n tuntumassa aluperäispumppu leviää yleensä.
Niin ja siitä ilman pääsemisestä polttoainejärjestelmään. Onko siitä tosiaan mitään haittaa?

Ilmaa itsensä noin kahdessa sekunnissa käännettyäsi virrat päälle. Ei se ole mikään dieseli :twisted:
96 M75 i12 5-speed ;)
2.0t Wagon
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Ma Loka 25, 2004 20:47
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 2.0t Wagon »

tami kirjoitti:Täytyy varmaan myös itsekkin ottaa tilaus Motonettiin ja vaihdella se hemmetin pumppu kun tulee vähän leudompaa keliä. Hintahan tuossa ei paha ole, jollei onnistu mitään hajottamaan. Onneksi on sentään WIS:sä hyvät ohjeet.
Vuodenvaihteen jälkeen olisi tarkoitus lähteä Lapin reissulle ja ei kiinnostaisi jäädä tien päälle tuon alkuperäisen pumpun takia. Autolla ajettu 186 tkm, joten alkaa se maaginen kilometrimääräkin lähestyä. Joku täällä puhunut että 200 tkm:n tuntumassa aluperäispumppu leviää yleensä.
Niin ja siitä ilman pääsemisestä polttoainejärjestelmään. Onko siitä tosiaan mitään haittaa?
Onko WIS:n ohjeet pelkän pumpun vai koko ämpärin vaihtoon?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

AeroWagonin bensapumppu alkoi pitämään välillä epäilyttävää ääntä, joten kävinpä varmuuden välttämiseksi vaihdattamassa PCS:llä uuden pumpun. PCS:n eli Speedpartsin pumpun mukana tulee musta "kaulus" pumpun alapäähän, joka kuulemma saattaa olla aika kovettunut vanhassa pumpussa, jolloin sitä ei saa ehjänä irti. PCS:llä pumppu maksaa 120 euroa - klubiale ja asennukseen meni alle tunti, joten vähän tuli säästöä merkkiliikkeen 1200 euron hintaan :lol:

Asennuksessa kannattaa varoa ettei riko niitä letkun päitä, katkeavat helposti. Lisäksi ämpärin irroittamiseen on olemassa erikoistyökalu, joka helpottaa hommaa huomattavasti.

Eski
Vastaa Viestiin