Vectra vai 9-5 2.0t Wagon?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Kun muutama kuukausi sitten olimme yhtiökumppanini kanssa ostamassa molemmille uudet kulkupelit, vaihtoehtoina oli 9-5, A6 ja V70. Kaikki farkkuina. Hinnoiltaan n. 50 k€. Minulla oli aiemmin 9-5 Aero, kaverilla Zafira. Olen niin piintynyt Saabisti ettei minulla vakavasti edes muita vaihtoehtoja ollut. Olen ollut tyytyväinen omistamiini Saabeihin. Tämä on kuitenkin ensimmäinen uutena hankittu.

Kaverini päätyi A6 1.8T:hen. Volvo jäi hänellä pois selvästi karkeampana vaihtoehtona. Saabi oli kakkonen. Audi on sen verran hinnakkaampi että 1.8T on suurinpiirtein valitsemillamme varusteilla 2,3t Vectorin hintainen.
Olen omistanut aiemmin myös pari tonnaria, enkä osaa suuremmin moittia 9-5:ta pieneksi autoksi. Meillä on 5-henkinen perhe, lapset 7-12v ja sovimme hyvin matkaamaan tavaroittemme kanssa.

Sehän on tietysti vähän siitäkin kiinni millainen elämäntyyli on. Joku on hankkimassa farkkua kun syntyy ensimmäinen lapsi, että mahtuu vaunut mukaan!!

Asun maaseudulla ja olen sitä mieltä että auton ei tarvitse olla neliveto koska henkilöautot on tarkoitettu auratuille teille. Jos menen mökille soitan etukäteen auran puhdistamaan tien. Siinähän kärsii etuspoikan maalikin jos sillä ruvetaan auraamaan. (Vaikka kyllä laitoin eilen spoikkaan 3M:n teipin päälle ettei tulisi naarmuja).
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

anttipa kirjoitti:Asun maaseudulla ja olen sitä mieltä että auton ei tarvitse olla neliveto koska henkilöautot on tarkoitettu auratuille teille. Jos menen mökille soitan etukäteen auran puhdistamaan tien. Siinähän kärsii etuspoikan maalikin jos sillä ruvetaan auraamaan. (Vaikka kyllä laitoin eilen spoikkaan 3M:n teipin päälle ettei tulisi naarmuja).
En nyt tiedä oliko tämä viittaus minun tekstiini, mutta vastaan kuitenkin:

Kyllä siellä aura-auto käy, ongelmana on mäen jyrkkyys, ei lumen määrä. Etuvedollakin pääsee ylös, kun jaksaa hiekottaa ja säätää, mutta ei se ole kivaa joka kerta. Tuossa oli koeajossa Audi ja sillä sai pysähtyä mihin kohtaan tahansa. Saapa kerrankin portinkin kiinni talvellakin (ei olla jaksettu juosta aina sitä 50m matkaa sulkemaan porttia :)).

Ja onhan nelivedosta muutenkin iloa, talvisin pääsee nopeesti liikkeelle ja kesäisinkään ei haihdu tehot savuna ilmaan.
STCF #3
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Speedou kirjoitti:
Ja onhan nelivedosta muutenkin iloa, talvisin pääsee nopeesti liikkeelle ja kesäisinkään ei haihdu tehot savuna ilmaan.
Tuossa on kyllä ajatusta kesäkelilläkin, varsinkin kun tehoja alkaa olla 250+
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Vectra vai 9-5 2.0t Wagon?

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

ajokoira kirjoitti:Mirri pöydälle: Miksi hommata jompikumpi noista ja miksi juuri se?

Opelin malli on tuore ja iiso. "Saabin konekin" siinä on. Vectran hinta on huimasti ysivitosta halvempi...varustetasokin ok, ESP ja kaikki.
:wink:
Ei kai Opelissa ole Saabin konetta.... ei ainakaan samaa kuin 9-5:ssa???
Tarkoitit vissiin vastaavaa?
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Niin

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

Geeämmää kaikki tyynni, Opelit, Isuzut ja Saabit. Totta kai hyödyntävät lafkan osaamista tehokkaasti, ettei tarvitse keksiä palloa kahdesti.

Jostakin luin, että tuo 3 litran TiD (Isuzu/Saab) olisi alun perin hyötyajoneuvoihin (lue jakeluauto tms.) suunniteltu. Ja nythän sitä käytetään sekä ysivitosessa että Vectrassa.
jarmot
"Tuplakaasari"
Viestit: 63
Liittynyt: Su Tammi 04, 2004 01:00

Viesti Kirjoittaja jarmot »

Täytyy siis ryhtyä pullakuskiks jos iso Tid kiinnostaa. Mutta hei: Vertaillaan nyt kiesejä omissa luokissaan! Vectra on samassa ylemmässä keskiluokassa kun Citikka C5, Mondeo, Passatti, Avensis Mazda 6 jne.

9-5 ja Volvo V70 ja S80, Audi A6 lienevät pykälää suuremmassa luokassa, kait? Tuulilasin (TL 4/02) vertaillessa isoja dieseleitä oli Saabi sedanin (GM) 3,0 peto maantiellä; "suorituskykyinen ajajan auto, ei niin mukavuuskeskeinen". Volvon S80:n (Ford) D5 oli veiterämpi ala-alueilla taajamissa. Vertailun voitti Volvo niukasti ollen parempi tiloissa (huom!), talviMUKAVUUDESSA ja taloudellisuudessa. Saabi oli parempi talviAJETTAVUUDESSA. Saabin kone sai pisteet. Turvallisuus meni tasan. Luulisin, että joku Vectra tai Avensis ei ihan ihan samoihin turvallisuusarvoihin pääse. Korostan sanaa luulisin.
#1710
9-5 3,0TiD Wagon Vect -03 KA
96 V4 -72 KA, OE
Ford Mustang Sports Roof -69 KA
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Onko noissa Opeleissa muuten tota trionickia, vai onko niissä jokin muu moottorin ohjaus sydeemi?
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

9-5T kirjoitti:opeleissa on "Saabin" 2.0t 175hv sama kuin 9-3SS:ssä. Myös opeleissa oleva 3.0Tid on oikeastaan Saabin kone.
Totta, 9-3SS:ä on opelin (vai onkohan se vaan opelin kone lohkoltaan?) kone mutta ei päinvastoin. Sensijaan 9-5:ssa on dieseleitä ja V6:sta lukuunottamatta saabin oma kone, jonka juuret juontaa sinne vanhan kunnon H-moottorin ajoille. Taitaa nykyinen 9-5:en
olla siksi viimeinen aito saappi.
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

9-5T kirjoitti:
mattiruu kirjoitti:
9-5T kirjoitti:opeleissa on "Saabin" 2.0t 175hv sama kuin 9-3SS:ssä. Myös opeleissa oleva 3.0Tid on oikeastaan Saabin kone.
Totta, 9-3SS:ä on opelin (vai onkohan se vaan opelin kone lohkoltaan?) kone mutta ei päinvastoin. Sensijaan 9-5:ssa on dieseleitä ja V6:sta lukuunottamatta saabin oma kone, jonka juuret juontaa sinne vanhan kunnon H-moottorin ajoille. Taitaa nykyinen 9-5:en
olla siksi viimeinen aito saappi.
Selvennätkö?
9-3SS ei ole Opelin koneita paitsi 2.2d Mutta opeleissa on "Saabin" koneita.
Tuo 9-3ss:n koneeseen käytetään samaa lohkoa kuin opelin 2.2 vapari bensa koneessa, muuten niilä ei paljoa yhteistä olekkaan (esim hihnan tilalla ketju, sun muut sisuskalut)
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

mikä?

Viesti Kirjoittaja arska »

Naapurilla vectraa ja nyt mondeo w joka yllättäin pit/lev 9-5w tasoa. Ongelmia on riittänyt hänellä, mutta kun pitää saada aina uusi auto!
Itse ostin vähän kalliimmalla -01 9-5w.
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

9-5T kirjoitti:Mielestäni tuo lohko ei ole käytössä missään muussa opelissa ennen kun opeliin tuli saataville 175hv 2.0t("saabin" kone) .
9-3ss:n kone on saabin kokoonpanema. En oikein jaksa uskoa,
että piskuinen saab kokoaisi opelin koneita vaikka koko ja teho
toisiaan vastaakin. Siis, saabissa on saabin kokoama ja omilla
kompoilla varustelema kone ja opelissa jossain (ehkä Puolassa?)
muualla opelin omilla kompoilla varustettu kone. Know-how ahtamisessa
on varmaankin opelissakin saabilta, mutta tuskin opelista Trionicia kui-
tenkaan löytyy. Siitä 9-3ss lohkostakin on muuten liikkeellä sellaistakin tietoa, että se on ihan alunperin Cryslerin jenkeissä tekemä eikä opelin. Mene ja tiedä onko totta.
ajokoira
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 09:36
Paikkakunta: St Michel

Trans Sport

Viesti Kirjoittaja ajokoira »

vähän taas off topic, mutta muistan jossakin Esso-keskustelussa kuulleeni, että Pontiac Trans Sportissakin käytetty 2.3 litran neloskone olisi jotain sukua Saabin koneille. Ei kai?
Vastaa Viestiin