PS. Penkinlämmittimessä on tosiaan tehoa: siinä palaa p***e. onneksi en käytä saabissakaan.
9-5 on aito Saab - VW-kuskin kokemuksia
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2937
- Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
- Paikkakunta: H:ki - J:kylä
Onneksi tulee käytettyä muita ostokriteereitä kuin penkinlämmittimen tehot tai ylipäätänsä lisävarusteet
. Mutta sen verran tämäkin keskustelu alkoi kiinnostamaan ,että piti aamusta kun kavereita alkoi töihin tulemaan, mennä kokeilemaan Passattia (2.0 vapari -04). Huonoksi en voinut haukkua muuten vaihtaisi omaan 9-3. Vaikka on ESP(vai mikäsenytolikaan?) niin kyllä se puskee ja on levoton tuossa mössössä mitä teillä nyt on (alla hkpl4). Muista lisävarusteista en osaa sanoa. Aavistuksen ahdas korkeussuunnassa, pää osuu helposti karmiin kun menee sisään, penkit ihan ok mutta ratti jää hieman kauas omaan makuun, näkyvyys hyvä, valot halvatun huonot, hallintalaitteet hyvin valaistu (jos tykkää punaisesta), kyynärtuet liian alhaalla näin pitkälle, selkänoja samoin tehty lyhyemmälle. Ja sitten siihen tärkeimpään eli koneeseen: kuten volkkarit aina kovin matalaviritteinen eli saisi olla potkua lisää. Samanlaiset kommentit on -05 tdi golffista jota kokeilin viime talvena paitsi että siitä tuli vain kahden hengen auto kun meikä siihen istahti ja siinä oli paremmin potkua. Nämä siis vain meikäläisen mielipiteitä.
PS. Penkinlämmittimessä on tosiaan tehoa: siinä palaa p***e. onneksi en käytä saabissakaan.
PS. Penkinlämmittimessä on tosiaan tehoa: siinä palaa p***e. onneksi en käytä saabissakaan.
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Saabismit
Hei taas!AC kirjoitti:Jos tarkoituksena oli kertoa saabismeista, niin miksi itse aloitit vertailemalla Golfiin?
Pitäisikö Saabia verrata Saabiin, että saabismit tulisivat esille paremmin?
Pystyn vertailemaan vain sellaisia autoja, joilla itse ajan. Mielestäni Golf on mitä mainioin vertailukohde, koska se on yleinen, suosittu ja hyväksi todettu automalli.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 146
- Liittynyt: La Heinä 30, 2005 10:16
- Paikkakunta: Nivala
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Minusta aina kun aletaan vertailemaan autoja keskenään, pitäisi ensin määritellä ne KRITEERIT mitä autolta vaaditaan. Muuten ollaan heti tilanteessa jossa toiset puhuu valokatkaisijoiden sijoituksesta ja toiset ajo-ominaisuuksista. Eihän sellainen keskustelu mihinkään johda.
Minä olen omistanut 20v lähes pelkästään Saabeja. Kertaakaan en mielestäni ole antanut tunteiden vaikuttaa auton valintaan. Toki mieltymys ja hyvät kokemukset entisistä ovat valintoja avittaneet. Toisten miellyttäminen tai hyväksynnän/ihailun hakeminen näissä asioissa ei ole koskaan kiinnostanut.
Minun kriteerit autolle ovat aina olleet turvallisuus, ergonomia, hyvä hinta-laatusuhde, ajo-ominaisuudet ja hyvät talviominaisuudet. Pelkästään ensimmäinen ja viimeksi mainittu pudottavat kilpailusta suurimman osan autoista. Välillä on tuntunut että vaihtaisin merkkiä mielelläni jo ihan vaihtelunkin vuoksi mutta kun olen liikkeissä mennyt istumaan ns. parempiinkin autoihin niin usein jo penkkiin istuessa toteaa että tässähän minä en saabin jälkeen matkusta, se on varmaa. Viimeistään kun virran päälle kytkeminen ampuu monessakin autossa silmille kirkkaan punaiset mittarivalot niin tulee pakokauhu; näitäkö pitäisi sitten katsella seuraavat X vuotta? Suurimmalla osalla auton valmistajista ei vieläkään ole käsitystä ohjaamo ergonomiasta miten se pitäisi toteuttaa. Saabilla se on osattu minusta jo 70 luvun alussa.
Se mitä Saab EI osaa, on keskittyä niihin asioihin joiden perusteella suuri maksava yleisö autonsa valitsee. Eli mielikuvien luomiseen ja "kakun koristeluun"..
9-5:stä on pahasti vienyt fiiliksiä tämä tunnettu moottoriongelma, vaikka sitä itsellä ei onneksi ole ollutkaan. Lisäksi alustan kolinat ja kuluvat osat ovat käsittämätön juttu tuon luokan autolle. Kyllä 9-5 minusta vielä tuntuu kaikin puolin ihan oikealta Saabilta, vaikka työn laatu onkin laskenut.
Minä olen omistanut 20v lähes pelkästään Saabeja. Kertaakaan en mielestäni ole antanut tunteiden vaikuttaa auton valintaan. Toki mieltymys ja hyvät kokemukset entisistä ovat valintoja avittaneet. Toisten miellyttäminen tai hyväksynnän/ihailun hakeminen näissä asioissa ei ole koskaan kiinnostanut.
Minun kriteerit autolle ovat aina olleet turvallisuus, ergonomia, hyvä hinta-laatusuhde, ajo-ominaisuudet ja hyvät talviominaisuudet. Pelkästään ensimmäinen ja viimeksi mainittu pudottavat kilpailusta suurimman osan autoista. Välillä on tuntunut että vaihtaisin merkkiä mielelläni jo ihan vaihtelunkin vuoksi mutta kun olen liikkeissä mennyt istumaan ns. parempiinkin autoihin niin usein jo penkkiin istuessa toteaa että tässähän minä en saabin jälkeen matkusta, se on varmaa. Viimeistään kun virran päälle kytkeminen ampuu monessakin autossa silmille kirkkaan punaiset mittarivalot niin tulee pakokauhu; näitäkö pitäisi sitten katsella seuraavat X vuotta? Suurimmalla osalla auton valmistajista ei vieläkään ole käsitystä ohjaamo ergonomiasta miten se pitäisi toteuttaa. Saabilla se on osattu minusta jo 70 luvun alussa.
Se mitä Saab EI osaa, on keskittyä niihin asioihin joiden perusteella suuri maksava yleisö autonsa valitsee. Eli mielikuvien luomiseen ja "kakun koristeluun"..
9-5:stä on pahasti vienyt fiiliksiä tämä tunnettu moottoriongelma, vaikka sitä itsellä ei onneksi ole ollutkaan. Lisäksi alustan kolinat ja kuluvat osat ovat käsittämätön juttu tuon luokan autolle. Kyllä 9-5 minusta vielä tuntuu kaikin puolin ihan oikealta Saabilta, vaikka työn laatu onkin laskenut.
9000CS 2,3
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 166
- Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
- Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI
Re: Golf
Heps!9-3 kirjoitti:on väärän kokoluokan vertailukohde Vokkeloista.
Golfia voisit verrata esim. Skodaan, Seatiin ym. vastaavan tyyppisiin autoihin. Jätä Saabit, Bemarit ja Meset omaan luokkaan.
Jos olet lukenut kirjoitukseni, tiedät varsin hyvin, että aiheena ei ole autovertailu, vaan pikemminkin saabismien esittely. En voi mitenkään verrata 9-5:ttä johonkin automalliin, jota en ole ajanut tarpeeksi. Saabin luokka ei Suomessa ole BMW:n ja Mercedes Benzin kanssa sama. Senhän näkee jo hinnastosta. Sanon tämän Saab-perheestä kotoisin olevana ja realistina. E-sarja, 5-sarja ja kumppanit kuuluvat suurinpiirtein samaan kokoluokkaan, mutta ovat selvästi hienomman auton maineessa. Pienempi 9-3 -mallisto sitä vastoin voi olla oikeastikin esim. 3-sarjan, C-sarjan ja A4:n kilpailija. Saa nähdä, kuinka sille käy.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Golf
Heh, kummaa höpinääMoukarimies kirjoitti:
Saabin luokka ei Suomessa ole BMW:n ja Mercedes Benzin kanssa sama. Senhän näkee jo hinnastosta. Sanon tämän Saab-perheestä kotoisin olevana ja realistina. E-sarja, 5-sarja ja kumppanit kuuluvat suurinpiirtein samaan kokoluokkaan, mutta ovat selvästi hienomman auton maineessa.

Mikäli mm. vertailutesteihin Suomessa ja maailmalla on uskominen, niin tuohon "luokkaan" kuuluvat Bmw 500, M-B E, Audi A6, Volvo S80, Saab 9-5, Alfa-Romeo 166, VW Passat, Skoda Superb, Lexus (joku malli) yms...
Ja mainitsemasi "hieno maine" on juuri se, minkä perusteella autovertailua ei voi tehdä. Valitettavan monen kohdella se toki vaikuttaa katsantokantoihin.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Lisää vauhtia
Johan tuli säpinää keskusteluun.
Hyvää alkanutta vuotta 2006
Hyvää alkanutta vuotta 2006




Suomi24:n huippuälykkäällä keskustelupalstalla jauhavat jatkuvasti jostain epämääräisestä premium-luokasta, ja suurin kiistakysymys on se että kuuluuko Saabi tuohon luokkaan vaiko ei, mitäköhän tarkoittavat koko horinallaan, tuoko esim. BMW:n omistaminen omistajalleen jotain preemioita (kuten vaikkapa ylisyöneen naapurinrouvan ihailevan katseen tms?)

Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Tammi 02, 2006 16:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Golf
Omasta mielestäni nykynen 9-5 ja S80 ovat jo isomman uudistuksen tarpeessa, kun verrataan tuohon saksalaiskolmikkoon, joiden kaikkien mallit ovat suhteellisen tuoreita. Faceliftillä toki saadaan pieniä muutoksia, mutta peruskonstruktio pysyy samana vanhana. Tekohengitystä ennen kuin uusi malli saadaan markkinoille...Henkka #2283 kirjoitti:Heh, kummaa höpinääMoukarimies kirjoitti:
Saabin luokka ei Suomessa ole BMW:n ja Mercedes Benzin kanssa sama. Senhän näkee jo hinnastosta. Sanon tämän Saab-perheestä kotoisin olevana ja realistina. E-sarja, 5-sarja ja kumppanit kuuluvat suurinpiirtein samaan kokoluokkaan, mutta ovat selvästi hienomman auton maineessa.![]()
Mikäli mm. vertailutesteihin Suomessa ja maailmalla on uskominen, niin tuohon "luokkaan" kuuluvat Bmw 500, M-B E, Audi A6, Volvo S80, Saab 9-5, Alfa-Romeo 166, VW Passat, Skoda Superb, Lexus (joku malli) yms...
Ja mainitsemasi "hieno maine" on juuri se, minkä perusteella autovertailua ei voi tehdä. Valitettavan monen kohdella se toki vaikuttaa katsantokantoihin.
Esim. alustan mukavuus suhteessa täsmällisyyteen on saksalaisissa aivan eri luokkaa. Moottoritehoissa on jääty jo kauas jälkeen, vaikka onkin tätä niin kovasta arvostettua turboteknologiaa. Esim. Jenkeissä iso vapari on paljon kovempi sana, ja siellähän näiden autojen suurimmat markkinat ovat...
250hepan paremmalle puolelle ruotsalaisilla "edustusautoilla" ei ole tarjota yhtään mitään tällä hetkellä

Ensi vuonna Volvolta tulee uusi S80 ja siihen saadaan kunnon kone: V8+neliveto, saa nähdä josko pääsis taas kilpailu saksalaisten kanssa kunnolla käyntiin... uusi S80

Eipä näitä nykyisiä malleja tehtykään kilpailemaan näiden uutukaisten saksalaisten kanssa, vaan noiden edellisten versioiden ja siinä ryhmässä ne olivatkin huomattavan kilpailykykyisiä

Viimeksi muokannut Rommitommi, Ma Tammi 02, 2006 16:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Golf
Joo, näihän se on. Mallin uutuus ei ole mikään itseisarvo, ei vaikka se olisi suuri ja mahtava "saksalainen edustusauto"Rommitommi kirjoitti: Omasta mielestäni nykynen 9-5 ja S80 ovat jo isomman uudistuksen tarpeessa, kun verrataan tuohon saksalaiskolmikkoon, joiden kaikkien mallit ovat suhteellisen tuoreita. Faceliftillä toki saadaan pieniä muutoksia, mutta peruskonstruktio pysyy samana vanhana. Tekohengitystä ennen kuin uusi malli saadaan markkinoille...
Esim. alustan mukavuus suhteessa täsmällisyyteen on saksalaisissa aivan eri luokkaa. Moottoritehoissa on jääty jo kauas jälkeen, vaikka onkin tätä niin kovasta arvostettua turboteknologiaa. Esim. Jenkeissä iso vapari on paljon kovempi sana, ja siellähän näiden autojen suurimmat markkinat ovat...
250hepan paremmalle puolelle ruotsalaisilla "edustusautoilla" ei ole tarjota yhtään mitään tällä hetkellä![]()
Ensi vuonna Volvolta tulee uusi S80 ja siihen saadaan kunnon kone: V8+neliveto, saa nähdä josko pääsis taas kilpailu saksalaisten kanssa kunnolla käyntiin... [urlhttp://www.thecarconnection.com/images/gallery ... ABWXBN.jpg]uusi S80[/url]![]()
Eipä näitä nykyisiä malleja tehtykään kilpailemaan näiden uutukaisten saksalaisten kanssa, vaan noiden edellisten versioiden ja siinä ryhmässä ne olivatkin huomattavan kilpailykykyisiä

Kovimpien koneiden tehoissa toki ruotsalaiset jäävät, mutta mallien keskikastissa ne pistävät hyvin leukaan saksalaisille, varsinkin 300+hp R- ja Hirsch -malleilla. Amerikkaisten mieltymyksillä ei ole mitään tekemistä itse autojen "paremmuuden" kanssa, siellä kun nykyäänkin kova sana on työntötanko.
Vielä nykyisissäkin malleissa ruotsalaiset ovat parempia mm. turvallisuudessa, polttoaineen kulutuksessa varauksin ja hinnassa. Myöskin autoihin saatavat varusteet vaihtelevat merkeistä riippuen.
Ja oli miten oli, niin näiden hurrien edellä mainitsemani luokka käsittää myös nuo kovin hekumoidut sakukärryt

SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Sanoisin omana mielipiteenäni sen että nykyinen 9-5 alkaa muuttumaan aina vain kiinnostavammaksi mallisarjan vanhetessa. Alkavat saamaan noita tyyppivikoja kitkettyä vähitellen pois, aivan kuten ymmärtääkseni og9-3:sestakin tuli lopuksi aika varmatoiminen vehjes, kunnes keksivät päivittää siihen tuon T7-koneen
Vähän pelonsekaisin tuntein ostaisin täysin uudistetun painoksen, nykyisellä väylä- yms -tekniikalla vikakohteita tulee vuosi vuodelta legioonallinen lisää
Tosin asia ei ole itselleni kovin realistinen, varaa kun uuteen ei ole 

Vähän pelonsekaisin tuntein ostaisin täysin uudistetun painoksen, nykyisellä väylä- yms -tekniikalla vikakohteita tulee vuosi vuodelta legioonallinen lisää


Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
- "Aero"
- Viestit: 446
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 13:40
- Paikkakunta: Tuusula
minusta "Saappikuski" kirjoitti täysin asian ytimeen eli pelkkä istahdus minkä tahansa Saabin istuimelle (paitsi NG 900), pudottaa pois 99% kilpailijoista. On kyllä sellaset jakkarat, että jää BMWt, Mersut, Audit, Volvot ym kärryt. Seuraavaksi voidaan tarkastella turvallisuutta, siinä putoo sitten se viimeinen %. Saabin myyntiluvut on perseestä sitä ei voi kieltää, mutta parempaa autoa saa hakea se on tyly fakta. Viime viikolla ylen uutisissa messuttiin että ajokelit on todella huonot pk-seudulla ja peltikolareita on sattunut yli 50. En minä ainakaan mitään huomannut; samalta se tuntui kuin kesällä ajaessa eli kyllä saabi mielestäni edelleen on erittäin hyvä talviauto. Vikoja Saabeissa on yhtälailla kuin muissakin merkeissä.
9-5 Nordic
9-5 Nordic
MB 220 cdi A vm 2013
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2735
- Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
- Paikkakunta: Espoo
Re: Golf
En sinäänsä tarkoittanut autojen paremmuutta, mutta jos jenkeissä iso ja tehokas vapari on kova sana, niin jokaisen isompien autojen valmistajan tulisi sellaista tarjota sinne (ja siinä samalla myös muualle maailmaan), että pystyy tasaväkisesti kilpailemaan muiden kanssa.Henkka #2283 kirjoitti:
Joo, näihän se on. Mallin uutuus ei ole mikään itseisarvo, ei vaikka se olisi suuri ja mahtava "saksalainen edustusauto". Joo, alustapuoleen en ota sen kummemmin kantaa kuin, että saksalaisissa se on perinteisesti kovempi "piinapenkki" kuin ruotsalaisissa, paitsi kenties Mersussa.
Kovimpien koneiden tehoissa toki ruotsalaiset jäävät, mutta mallien keskikastissa ne pistävät hyvin leukaan saksalaisille, varsinkin 300+hp R- ja Hirsch -malleilla. Amerikkaisten mieltymyksillä ei ole mitään tekemistä itse autojen "paremmuuden" kanssa, siellä kun nykyäänkin kova sana on työntötanko.
Vielä nykyisissäkin malleissa ruotsalaiset ovat parempia mm. turvallisuudessa, polttoaineen kulutuksessa varauksin ja hinnassa. Myöskin autoihin saatavat varusteet vaihtelevat merkeistä riippuen.
Ja oli miten oli, niin näiden hurrien edellä mainitsemani luokka käsittää myös nuo kovin hekumoidut sakukärryt
Kyllä itsellenikin iso V8 kävis, mieluiten vielä ahdettuna, jos bensa ei olis näin tuhottoman kallista

Piinapenkistä ei voi enää nykyisten saksalaisten kanssa puhua. Audissa tosin on aika kova alusta omien kokemusten mukaan, mutta mukavampia ja täsmällisempiä kuin hurreilla on jokaisen alusta.
Myöskin varusteita löytyy saksalaisista vähän eri tavalla: adaptiivinen vakkari, keyless-go, ilmajousitus, panoramakatto, aktiiviohjaus, aktiivinen alusta jnejnejne...
Volvossa ja Saabissa löytyy perus kattoluukkujen jne jälkeen enää pari erikoisuutta. Saabissa tuuletetut istuimet ja Volvossa aktiivinen alusta, muuten onkin varusteet samaa tusinakamaa kuin Toyotakin tarjoaa


No ei, samassa luokassa saksalaisten kanssa kilpaillaan, mutta mielestäni hurreilla on tällä hetkellä paljon kirittävää, että pysyvät menossa mukana

Tomppa & Saabit myyty :( & Volvo V70 2.5T