9-5T kirjoitti:viimeiset 11v vuotta ja reilusti yli miljoona km Saabeilla, öljyä ei ole kulunut niin että sitä pystyisi tikusta havaitsemaan paitsi kerran kun huohotin jäätyi nesteen öljyillä.
Öljyn kulutukseen minun kokemukseni kautta vaikuttaa oleellisesti myös käytettävän öljyn merkki. Jotkut merkit ovat vain sitten ilmeisesti laadultaan toisia parempia. Käytin ennen Shellin Helixejä ja tällä öljyllä, 10 tkm:n vaihtovälillä, joutui sitä lisäämään jonkin verran pinnan vajuttua. Vaihdoin sitten Mobilin 0W-40:seen ja enää ei tarvi lisäillä. Pinta pysyy ylämerkissä 10 tkm:n välillä.
Öljyssä siis kannattaa olla tarkkana, kuten 9-5T mainitsi, saattaa joillakin öljymerkeillä olla vähemmän mukavia vaikutuksia....
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Jos autoille antaa niin paljon tennaria kuin itellä on tapana niin moottori kuin moottori kuluttaa öljyä jonkin verran. Tämä 9-5 aero hieman enemmän kuin aikaisemmat. Normaaliajossa ei toki vie havaittavasti.
Mielestäni vuosi tai 10000km on nykyisillekin öljyille oikein sopiva vaihtoväli. Itse öljyhän jaksaa voidella vielä 30000km ajonkin jälkeen, mutta niillä kilometreillä alkaa jo öljystä erottumaan erinäistä kanahkaa öljypohjaan ja jokainen voi miettiä mitä se aiheuttaa kun se pääsee lopulta öljyn kiertoon.. Eli kenties jotain tällaista voisi olla pahimmillaan.. lainattu 9000 sivuilta http://kotisivu.dnainternet.net/perttuol/rikki.htm Niistä voi miettiä miks esim. tietyn ikäluokan Saabien koneet ovat kestäneet hyvin paljon todennäköisemmin ajaa pitemmälle kuin nyky koneet..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9-5T kirjoitti:
Öljyhja oli pöydällä enkä siltin nähnyt tuota jotain.
Eikös noissa uudemmissa ole jo huohotustakin muutettu moneen otteeseen? Jos tuo "jokin" ilmestyy koneeseen etupäässä kylmänä suoritetun lyhyiden nurkka-ajojen seurauksena (aivan kuten valmistaja on ilmoittanutkin), eli kondensiolla olisi merkittävä osuus hommassa?
Tuo "jokin" on kyllä enemmän ektoplasmaa kuin öljyä, ja vettä siinä oli joukossa myöskin
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Jokainen varmaan tekee omat johtopäätökset millaisilla väleillä vaihtaa öljyt autoonsa ajonsa mukaan.. Enkä väitä et kaikkien autojen kohdalla käy samoin. huoltovälien pidentymisien myötä on myös monella valmistajalla lisääntyneet autojen moottoriongelmat.. Jokainen päättää mihin sen 40euroa käyttää jonka enemmän tulee maksamaan suodatin+öljyt kerran enemmän 30000km huoltovälillä vaihtaen. 'OT: täällä menee muuten mukavasti öljyn vaihdon hinnat suodatin+öljyt itse vaihtaen maksaa saman verran kuin käyttää liikkeessä.. turhaan sitä näppejään enää sotkee niiden takia.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
9-5T kirjoitti:
30000km tuomittu öljynvaihtoväli tuli samoin 2004 malliin.
Sinun ajomäärilläsi on varmasti riittää tuo 30K vaihtoväliksi, varsinkin, kun öljyt jopa pysyy koneessa tuon välin. Jos itse joskus ostan tuollaisen 30K huoltovälin Saabin ja ajan edelleen noin 25K vuodessa, niin vaihdan siihenkin öljyt 10K välein.
Ja volkkarifoorumeilla keskustellaan VAGCOMilla tehtävästä öljynvaihdon tarpeen ilmaisimen huijaamisesta .
Kuulemma joku LL VW oli ilmoittanut kuranvaihtotarpeesta alle 6? tonnia ajettuna ja omistaja/haltija oli vetänyt pultit kalliin LL öljyn hinnasta
Vaikkei kaikkien mielestä nää VW jutut tänne kuulukkaan...
En tiedä tarkkaan tapausta.
Kilometreillä ei ole mitään merkitystä jos aika eli päivät ja vuodet tulee vastaan.
Olen tehnyt huollon 2vuotta vanhaan autoon jolla oli ajettu 2700km.
Longlife laitteissa huoltovälinäyttö ei aja tarkoitustaan jos se nollataan mittariston nupeista. Silloin aika rajaksi tulee automaattisesti 1V tai 15tkm. Oikein toimiakseen jatkossa joutuu koodauksen tekemään usiksi testerillä.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011. 900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green. 96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
9-5T kirjoitti:Onko tällä vaihtovälillä syytä pelotella omistajia/ostajia. Saabin suositus puolittaa vaihtoväli määrätyissä olosuhteissa taitaa riittää ja monilla uudehkoilla Saabeilla ajetaan paljon jolloin normaali välillä ei taida olla ongelmia.
Ei ole yksin saabin kohdalla.. olis hyvä tietää jokaisen pitkän huoltovälin omaavan auton omistajan et ne ei ole aina järkeviä vaihtovälejä. No jos ajaa paljon kaupungissa niin kuin itse joskus rolla iässä 40tkmvuodessa josta korkeintaan 3000km matka ajoa on vaihtoväli liian pitkä...
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06