Auton pesettäminen koneessa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Psychocowboy
"Hölösuu"
Viestit: 2937
Liittynyt: To Huhti 01, 2004 12:02
Paikkakunta: H:ki - J:kylä

Viesti Kirjoittaja Psychocowboy »

Sabaman kirjoitti:
Kukas nyt harjalla käsin pesee? Paitsi vanteet. Kun ensin huuhtelee painepesurilla oikein kunnolla, mahdollisesti aineen kanssa ja sen jälkeen pesee sienellä, niin ei tarvi pelätä naarmuuntumista.
Oma auto ei todellakaan ole missään myllytys kunnossa, kun se on pesty sienellä. Yksi sieni tosin kestää noin 3-4 kertaa
.
Jokseenkin samaa mieltä. Eli näin juuri ajattelen itsekkin. Voi olla että petän itseäni mutta hymyssä suin, koska luulen tekeväni oikein :oops: :D
Born to be wild, paitsi kotona
#2288 ex 9-3t -01,ex 9-5 2.0t Wagon -05 ex NG900S 2,3i Talladega -97
Nyt Volvo V70 D4 -15, varalla 206 pögötti. Saab edelleen haaveissa....
Moukarimies
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 22:53
Paikkakunta: Lapua/Vaasa, FI

Viesti Kirjoittaja Moukarimies »

Hei!

Mikäs se juttu on, kun luin muistaakseni Moottori -lehdestä, että 50 pesukerran jälkeen ei ole huomattu mitään eroa uuden pehmytharjakoneen ja käsinpesun välillä? Itse ainakin olen aina pesettänyt koneessa, kaikkien autojen vahaaminen keväällä ja syksyllä on mielestäni ihan tarpeeksi.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Täällä Laukaassa pääsee Kankkusen Esson TI-pesuhalliin 6,50 eurolla tunniksi pesemään ajanvarauksella. Tunnissa auton ehtii hyvin pestä ja kuivata ja jopa imuroida. Monella konepesussa kävijällä menee enemmän aikaa jonottaessa pesuun...

Eski
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Mulla on ihan hyvät kokemukset Konalassa/Malminkartanossa olevasta konepesulasta. Ajetaan Vihdintietä pohjoiseen ja Kehä I:n jälkeen käännytään ekasta isommasta risteyksestä oikealle (sinne suuntaan missä Cruz Broker joskus sijaitsi). Sit taas ekasta oikealle ja vielä kerran oikealle. Paikka on kadun päässä.

Kaksi pesulinjaa. Ruikkivat liuotinainetta pintaan käsin ennen kuin kone ahmaisee auton. Pari kertaa mitä tuolla olen pessyt, jälki on ollut konepesuksi yllättävän hyvää eikä kone ole ainakaan rikkonut mitään. Jonkun vahantapaisenkin se ruikkii pintaan. Kahden pesukerran kortti maksaa 17€, kerta muistaakseni 11€. Ja siis tää on harjakone.

Itse laiskana ja saamattomana en yksinkertaisesti viitsi pestä autoa käsin kuin ehkä pari kertaa vuodessa. Kyse on kuitenkin käyttö/kulutusesineestä jota ei tule säälittyä niin paljoa että hoitelisi kuin kipeää pi*ppiä!

Eri asia varmaan jonkun hienon harrastuspelin kohdalla...

-h
midleton
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Su Loka 02, 2005 00:19
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja midleton »

Oletteko kuullet, että jotkut harjattomat pesut käyttäisi samaa vettä seuraavaan pesuun? Kuulostaa uskomattomalta musta. Miten siellä muka kiviä poistettaan; joku huuhtoo suurimmat murikat vaskoolilla?

On aika terapeuttista hieroa omaa autoa. Mustalle autolle olen huomannut, että samaan vaivaan vahaa sen ku kuivaa. Pesuttamoissa jää aina vähän märkää ja auto on pilkullinen kun kuivuu. Niin, tiedän, että sitten ajetaan sataa ja ilmavirta kuivaa.. Ehkä kesällä mut talvisin ja nollakeleillä ei ehdi kuivata tarpeeksi sukkelaan.

Vanhat harjat rullaa vuodesta toiseen. Saletisti tulee naarmuja enemmän ku omasta hellästä kädestä.

Nicht gut
Matin ja Mervin hääloma-viinaa ja kevyttä käsirysyä!!
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Musta auto onkin aina oma tapauksensa. Mustaan autoon tulee naarmuja kun vähän pahasti katsoo. :P

-h
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Niin on. Helppohan se on pesuohjeita antaa jos itsellä on vaikka hopean värinen auto. Eihän niissä mitkään naarmut näy. Ei meinaa edes nähdä onko se likainen vai puhdas. Eipä kyllä toisaalta tuottane suurta silmäniloa sellaisen vahaaminenkaan :) Musta auto on ainakin vahaamisen jälkeen vähän aikaa hieno.
9000CS 2,3
hagi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Touko 14, 2004 13:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hagi »

Toi on totuus. Valmiiksi paskanharmaa auto on siinä mielessä helppo. Tosin auton likaisuus kyllä paljastuu siinä vaiheessa kun vaatteet on ravassa autoon menon jäljiltä.

Noin yleisesti ottaen musta on kuitenkin mielestäni hienoin väri autolle. Ei ole montaa autoa jotka eivät olisi mustana parhaimmillaan. Itsellä ollut kaksi mustaa, ehkä taas joku päivä yksi lisää...

-h
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:Mustakin autoni on harjapesussa pesun jälkeen upea.
Jos autoa pestään joka päivä koneessa niin varmaan se hiekka lähtee kyljistä jo esihuuhtelussa eikä ne harjat sitä pääse hieromaan kylkiin niinkuin normaalikäytössä.
9000CS 2,3
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

9-5T kirjoitti:Kunnon pesussa ihminen laittaa ensin pesuaineen autolle ja pesee auton painepesurilla ja sitten vasta koneeseen. Tosin näitä paikkoja en tiedä muualla kuin Ukin Nesteen harjakone ja Raision Myllyn harjatonpesukatu.
Tampereella on Spectra niminen pesukatu(http://www.spectra.fi/), jossa auton peseminen tehdään myös tuollai kun ottaa kalliimman pesun ja tulee puhdasta.

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6521
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Paljonko maksaa tuollaiset pesukadut ja pääseekö niihin ajanvarauksella vai pitääkö seistä jonossa pari tuntia..? Epäilen vahvasti, että käsinpesu ajanvarauksella toimivassa TI-hallissa on kustannustehokkainta (ajankäyttö, pesutulos ja hinta).

Eski
maverick
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:30
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maverick »

Eski kirjoitti:Paljonko maksaa tuollaiset pesukadut ja pääseekö niihin ajanvarauksella vai pitääkö seistä jonossa pari tuntia..? Epäilen vahvasti, että käsinpesu ajanvarauksella toimivassa TI-hallissa on kustannustehokkainta (ajankäyttö, pesutulos ja hinta).
Eski
Ei tarvitse varata aikaa ainakaan tuonne spektraan, mutta on siellä tietysti aina joskus ollut ruhkaa kun kelit vaihtuu sillai että kaikki haluaa pesettää autonsa. Pahimmillaan mulla taitaa olla ollut 3 autoa ennen jonossa ja aikaa on mennyt jotain 15 kun oma auto on päässyt käsittelyyn.

Spetrassa on muuten sellainen vaihtoehto että ajaa auton halliin, maksaa ja sen jälkeen voi mennä kahvioon juomaan kahvia. Pesutyyppi esipesee auton ja ajaa sen pesulinjalle, joka kuljettaa autoa eteenpäin. Itse pitää vain mennä ottamaan auto vastaan kun se tulee linjan toisesta päästä pois.

Onhan tuolla pesulla hintaa kun normaalihinta on 16e/pesu, mutta itse saan siittä ainakin 20% alennusta firman kautta. Eli hiukkasen kalliimpi kuin Tampereen seudun normaalit autopesut, mutta tulos on parempi.

Ai niin. Pitää varmaan lisätä että en ole kyseisessä firmassa töissä enkä omista heidän osakkeitaan tms. Tämä on vain tyytyväisen käyttäjän kommentteja :)

-Tommi
#906
Saabit: 9-3 2.0t Cab -02, 900 CD -79/83(Projekti), 99 -73(MR), 96 -73 (Harraste), 900i -92 (Harraste)
WWW-page: http://www.hollo.fi/saab
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

9-5T kirjoitti:Kunnon pesussa ihminen laittaa ensin pesuaineen autolle ja pesee auton painepesurilla ja sitten vasta koneeseen. Tosin näitä paikkoja en tiedä muualla kuin Ukin Nesteen harjakone ja Raision Myllyn harjatonpesukatu.

Nastolan Esso kuuluu näihin paikkoihin ja sen takia siellä tulee käytyäkin.
Oli sitten pesu kun pesu niin aina pestään kurat ensin pois painepesurilla
ja käydään sienellä läpi paikat jonne koneella ei päästä.

Hintaa parhaalla pesulla johon kuuluu niin sanottu "vaha"vai onko se nyt sitten jotain huuhtelu kirkastetta 13€.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
miklaa
"Ruisku"
Viestit: 133
Liittynyt: To Elo 26, 2004 12:12
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja miklaa »

Olen hämmästellyt näitä muun Suomen pesuhintoja. Turussakin haitari on aika suuri, alkaen jostain 10 eurosta. Itse olen käyttänyt kahta eri paikkaa, jossa toisessa harjallinen pesu alustapesun kanssa maksaa 16 euroa ja toisessa 18 euroa. 18 euron paikka tekee mielestäni hiukan parempaa jälkeä.
Bensa taas lienee Turussa muuta ruuhkasuomea halvempaa, joten ilmeisesti noilla pesuilla kompensoidaan sitten bensan hintaa.
Kaskentien Shellissä pesun saa klo 21 jälkeen 1/2 hintaan (= 8 euroa), mikä on mainio iltalenkin aihe, tosin autolla tehtynä. Leimaa korttiin ei saa tästä puolikkaasta.

Olen jopa huojentunut noista väitteistä, että harjallinen pesu ei sittenkään näkyisi maalipinnassa niin paljon. Aiemmin käytin harjatonta pesua, mutta vanha autoni oli musta ja siihen jäi suihkuista selvät raidat kattoon eli jälki oli epätasaista. Nykyinen autoni on hopeanvärinen osittain tuosta jatkuvasta likaantumisesta johtuen. Muuten olen samaa mieltä, että musta auto puhtaana on erittäin hieno.
SAAB 9-5 2.3T A Wagon Vector (-05)
Vastaa Viestiin