9-5 - uskallanko ostaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: 9-5 - uskallanko ostaa?

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Maikki kirjoitti:Saabissa nuo moottoriongelmat korostuu kun yhdistetään ylipitkä öljynvaihtoväli, huohotinsysteemin suunnitteluvirhe ja jatkuva kaupunkiajo. kaiken kruunaa garretilta tullut viallinen turbosatsi vuonna -01.

Moottoriongelmia ei ole ollut juurikaan autoilla jotka ovat keränneet paljon kilometrejä toisinkuin yksilöt joilla on ajettu kaupunkiajoa muutama hassu kilometri päivässä.
Juurikin näin. Omalla käyttömasiinalla (2.3t -98/99) meni juuri 300 tkm rikki. Garrettikin on vielä alkuperäinen ja jopa viimeaikainen huoli savutuksesta oli ilmeisesti hiukan ennenaikainen (öljyt oli täytetty hiukan yli max:in - nyt ei enää pölläyttele, kun on max-tasolla), mutta ans kattoo ny - vaihtamiseen on varauduttu henkisesti jo. Huohotin oli alkuperäinen versio noin 287 tkm asti. Venttiilikopan alla oli kurkistettaessa ihan kirkasta ja siistiä. Jakopäät, nostimet yms. on alkuperäiset, eikä koneesta tule mitään normaalista poikkeavaa melua niillä.

Masiinalla on veivattu melkein pelkästään pitkää siivua lämpimällä koneella. Huoltovälit normaalit (noin 20 tkm) noin 200 tkm asti ja sen jälkeen omahuollolla öljyt uusiksi aina kympin välein.

Toki tuonikäisessä on aina jotain laitettavaa - varsinkin, jos harrastaa ennakkohuoltamista. Mutta siis hysteeristä pelkoa ei kannata kokea - edes vanhempien vuosimallien osalta. Tietysti mitä uudempi, sitä uudempi, ja nythän jopa aika tuoreita vuosimallejahan löytyy etsimällä aika maltillisilla hinnoilla. Ja jollei Suomesta löydä, niin poikkeaa länsinaapurin lähes rajattomasta valikoimasta poimimassa.

Oleellisesti tuskin millään muulla autolla ajelee noin edullisia kilometrejä noin mukavasti olettaen oman huoltotoiminnan onnistuvan. Vastaavasti jos pitäisi aina raahata johonkin Länsi-Autoon tai Metroon saamaan annos listahintaisia merkkiosia ja merkkiliikkeen työaikaa, niin oltaisiin varmaan kustannuksissa kilpailukykyisiä paljon jalompien merkkien kustannusten kanssa...

E
Vastaa Viestiin