öljytason valvontaa?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

eklunto1 kirjoitti: Viskositeetti 100°C 11,6mm2/s ENISO3104
Kokonaisemäsluku 10,4 TBN KOH/g ASTMD4739M
Jussi kirjoitti:Eli siis öljyllä oli tunnit täynnä...
Niin on, mutta silti öljy on selvinnyt kohtalaisen hyvin 30 000km rasituksesta. Jos olisi samaa kuvitellut esim. 20v taakseppäin, niin normaali autossa kone olisi todennäköisesti kärsinyt huomattavasti. Homman pointti on lähinnä se, että monet saarnaa siitä että öljy PITÄÄ vaihtaa 5000 - 10 000km välein. Ei siitä varmastikkaan mitään haittaa ole, mutta 30 000km voi ajaa jopa Saabin Tronic 7 moottorilla, ilman että moottori hajoaa öljyn huonon laadun takia.
Jussi kirjoitti:Kovasti pahoittelen että epäilin ettei näytettä olisi edes koskaan otettu saati analysoitu :)
Ihan hyvää kommenttia sinulta tähän keskusteluun tuli.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

himmee kirjoitti:Saappi kuski: Olet aivan oikeassa, mutta 30 000km on jo todella paljon. Esim. puhtaassa kaupunkipyörityksessä öljyn laatu on jo 6000km aika kuraa(shell/mobil). 50/50 ajossa menee 7000-10 000km, puhtaalla maantieajolla voisin kuvitella 15 000, tuosta ei ole kokemusta.

Sitten pitää vielä ottaa mukaan tämä Suomen talvi, joka varmasti heikentää öljylaatua. Öljy on varmasti kehittynyt, mutta edelleen se on öljyä.
En minäkään aja 30tkm samoilla öljyillä, en edes kymmentä tuhatta enää. Uskon jossain määrin siihen että ei se öljy huonone tuollaisessa matka-ajossa niin paljoa että se varsinaisesti rikkoisi koneesta mitään vaikka vaihtoväli olisikin se 30tkm, mutta huonommin se voitelee kuin uusi öljy, se on varma. Uskon että vaihtamalla ne öljyt max 10tkm välein kone pyörii niin paljon liukkaammin että öljykannun hinta säästyy helposti pienentyneenä bensan kulutuksena. Samalla mottori kuluu vähemmän.
Eihän tuo mitään ydinfysiikkaa ole. Ottaapi sormien väliin uutta ja vanhaa öljyä ja hankaa sormia toisiaan vasten niin huomaa että toinen on liukasta ainetta ja toinen ei.
9000CS 2,3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Saappi Kuski kirjoitti:Uskon että vaihtamalla ne öljyt max 10tkm välein kone pyörii niin paljon liukkaammin että öljykannun hinta säästyy helposti pienentyneenä bensan kulutuksena.
Itse asiassa homma ei mene noin...

Kuten noista "eklunto1":n postauksista voi nähdä niin viskositeetti pienenee öljyn lisäaineistuksen kuluessa pois. Sama ilmiö esiintyy kaikilla öljyillä ja se johtuu siitä että viskositeetti aikaansaadaan lisäaineistuksella. Pohjaöljy itsessään on hyvin matalaviskositeettista, se käytännössä määrää öljyn viskositeetin kylmässä päässä, kuuman pään viskositeetin taas määrää pääasiassa lisäaineistus. Nykyaikaiset öljyt tehdään erittäin matalaviskositeettisistä pohjaöljyistä, jotta saadaan aikaan mahdollisimman korkea viskositeetti-indeksi (i.e. hyvä viskositeetti sekä kylmässä että kuumassa päässä)

Tästä taas aiheutuu se että lisäaineistuksen kuluessa pois viskoosi- ja ns. "windage"-kitka moottorin sisuskaluissa pienenee. Pienenemistä tapahtuu siihen asti kunnes saavutetaan tilanne että viskositeetti on niin alhainen että hydrodynaamista tai elastohydrodynaamista voiteluaine kalvoa ei enää voi muodostua ja siirrytään rajavoitelun ja kuivan kosketuksen alueella, jolloin kitka kasvaa erittäin voimakkaasti.

Se miksi öljyn vaihtovälin optimointi on taidelaji, johtuu osittain tuosta voitelukalvojen käyttäytymisestä ja osittain öljyn kemiasta... taas viitaten noihin edellä esitettyihin lukuihin: TBN-luku (total base number) kuvaa öljyssä jäljellä olevien lisäaineiden kykyä neutraloida happoja, toinen luku mitä ei esitetty on TAN (total acid number), joka kuvaa öljyssä olevia happoja... kun TBN laskee riittävän alas ja TAN kohoaa riittävän ylös niin öljy alkaa syömään tiettyjä materiaaleja kuin raivotautinen orava.

Suosituksissa on kaksi äärilaitaa... autonvalmistajien suositukset ja öljyvalmistajien suositukset. Autovalmistajan suositus on optimoitu huoltokustannusten mukaan (se on tärkeä markkinointi argumentti) ja edustaa minimitasoa, jolla saavutetaan keskivertokäyttäjän ja valmistajan kannalta riittävä luotettavuus ja kestävyys. Öljy-yhtiöiden suositukset taas on tehty sen mukaan että he elävät öljyn myynnistä (mutta eivät kuitenkaan voi markkinoida puhtailla paskapuheillakaan), eli niistä suosituksista löytyy se taso jolla maksimoidaan käytettävyys ja luotettavuus.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Mukavaa lukea asiasta kun joillakin on selvästi tietoa. Jos itsellänikin olisi, niin ei tarvitsisi aloittaa joka toista lausetta sanalla "Uskon".

Uskon myös että autonvalmistajien/maahantuojien "suositukset" tähtäävät siihen että autoa huollettaisiin siten että se ei kestä liian pitkään, koska uusiakin autoja pitää saada joskus myytyä. Samalla voi markkinoida alhaisia huoltokustannuksia (pitkiä huoltovälejä) ja saa "2 kärpästä yhdellä iskulla"

Tuo Jussin kirjoittama öljyn koostumuksen ja laadun muuttumis teoria oli aika vakuuttavan oloista luettavaa. Siinä ei kuitenkaan puhuttu siitä miten voitelukykyyn pitkällä vaihtovälillä käytännössä vaikuttaa öljyyn kertyvä vesi ja muut epäpuhtaudet? Totuus kai lienee että 20t km:n jälkeen öljyn seassa kiertää aika paljon kaikkea mitä siellä ei ollut silloin öljyt laitettiin sisään? Näin ainakin uskon :wink:
9000CS 2,3
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Öljyyn sekoittuu myös polttomoottorin tarvitsemasta "ilmasta" epäpuhtauksia (mm. maantiepölystä piitä). Osa hiukkasista jää moottorin ilmansuodattimeen. Silti osa jättää moottorin ilmansuodattimen tarkistuksen / vaihdon tekemättä (9-5:sessa hieman erikoisessa paikassa). Ajo likaisella suodattimella kerryttää myös nopeammin likaa öljyyn.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin