Saappi Kuski kirjoitti:Uskon että vaihtamalla ne öljyt max 10tkm välein kone pyörii niin paljon liukkaammin että öljykannun hinta säästyy helposti pienentyneenä bensan kulutuksena.
Itse asiassa homma ei mene noin...
Kuten noista "eklunto1":n postauksista voi nähdä niin viskositeetti pienenee öljyn lisäaineistuksen kuluessa pois. Sama ilmiö esiintyy kaikilla öljyillä ja se johtuu siitä että viskositeetti aikaansaadaan lisäaineistuksella. Pohjaöljy itsessään on hyvin matalaviskositeettista, se käytännössä määrää öljyn viskositeetin kylmässä päässä, kuuman pään viskositeetin taas määrää pääasiassa lisäaineistus. Nykyaikaiset öljyt tehdään erittäin matalaviskositeettisistä pohjaöljyistä, jotta saadaan aikaan mahdollisimman korkea viskositeetti-indeksi (i.e. hyvä viskositeetti sekä kylmässä että kuumassa päässä)
Tästä taas aiheutuu se että lisäaineistuksen kuluessa pois viskoosi- ja ns. "windage"-kitka moottorin sisuskaluissa pienenee. Pienenemistä tapahtuu siihen asti kunnes saavutetaan tilanne että viskositeetti on niin alhainen että hydrodynaamista tai elastohydrodynaamista voiteluaine kalvoa ei enää voi muodostua ja siirrytään rajavoitelun ja kuivan kosketuksen alueella, jolloin kitka kasvaa erittäin voimakkaasti.
Se miksi öljyn vaihtovälin optimointi on taidelaji, johtuu osittain tuosta voitelukalvojen käyttäytymisestä ja osittain öljyn kemiasta... taas viitaten noihin edellä esitettyihin lukuihin: TBN-luku (total base number) kuvaa öljyssä jäljellä olevien lisäaineiden kykyä neutraloida happoja, toinen luku mitä ei esitetty on TAN (total acid number), joka kuvaa öljyssä olevia happoja... kun TBN laskee riittävän alas ja TAN kohoaa riittävän ylös niin öljy alkaa syömään tiettyjä materiaaleja kuin raivotautinen orava.
Suosituksissa on kaksi äärilaitaa... autonvalmistajien suositukset ja öljyvalmistajien suositukset. Autovalmistajan suositus on optimoitu huoltokustannusten mukaan (se on tärkeä markkinointi argumentti) ja edustaa minimitasoa, jolla saavutetaan keskivertokäyttäjän ja valmistajan kannalta riittävä luotettavuus ja kestävyys. Öljy-yhtiöiden suositukset taas on tehty sen mukaan että he elävät öljyn myynnistä (mutta eivät kuitenkaan voi markkinoida puhtailla paskapuheillakaan), eli niistä suosituksista löytyy se taso jolla maksimoidaan käytettävyys ja luotettavuus.