http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... c&start=15
Tuossa 9-3 puolen keskustelussa ainakin oma tärinä ratkesi renkaiden kunnollisella tasapainotuksella kunnon vehkeillä. renkaat voivat kuluessaa alkaa tekemään myös tärinää, vaikkea aiemmin moista olisikaan aiemmin ollut. Ratkaisu omaani oli Rullakone, jolla selvisi varmasti vian olevan renkaissa. sellaisessa kannattaa käyttään ihan ensin. ei tarvi vaihdella kalliita osia. ennen rullakonetta oli käytetty metroauto airportilla tasapainotuksessa ja 2krt liikkeessä mistä ostin renkaat. Että voise vika olla kuitenki renkaissa. 10g heitto jo saa yli 100km/h vauhdissa tärinät.
Tärinä?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Luultavasti. Tyhmän säästö väärässä paikassa, näinhän sanotaan. Tosin edelliset Continentalit olivat myös runkovikaiset 3mm pysty heitolla, etteipä sillä. Todennäköisyys saada se jämä on varmaankin suurempi kingkongeilla, ja taas liikkeen valinnalla voi vaikuttaa takuun sujuvuuteen ja työn laatuun että varmuuteen. Mutta ratkaisu tärinään oli itselläni renkaissa ja ne on halvimmat selvittää varmasti eka.
-
- "Turbo"
- Viestit: 278
- Liittynyt: Ke Heinä 11, 2007 15:11
- Paikkakunta: Helsinki
Terve!
Ehdin jo kehua, kuinka jarrulevyjen vaihto, renkaiden suuntaus ja tasapainotus poistivat kaikki tärinät, joita autossani tuli esiin > 120 km/h nopeudessa. Mutta ei, 1000 km myöhemmin alkoi tärinää taas ilmetä ja juuri noilla moottoritienopeuksilla. No, renkaat tasapainotettiin ja tarkastettiin vielä kerran ja oikein ajan kanssa. Ilmeni, että peräti kolme rengasta oli epätasapainoisia. Asia korjattiin ja nyt auto kulkee taas sileästi. Liekö ollut niin, että uusien Continentaalien asettuminen aluvanteille on vienyt oman aikansa. Tämä viimeisin tasapainotus muuten tehtiin samaisessa liikkeessä, jossa renkaat keväällä asennettiin.
Myös ruotsalaisella foorumilla pähkäillään Saab 9-5:n tärinäongelmia. Ratkaisun löytäminen voi ilmeisesti joskus olla kovan työn takana. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 43b1019df5
Ehdin jo kehua, kuinka jarrulevyjen vaihto, renkaiden suuntaus ja tasapainotus poistivat kaikki tärinät, joita autossani tuli esiin > 120 km/h nopeudessa. Mutta ei, 1000 km myöhemmin alkoi tärinää taas ilmetä ja juuri noilla moottoritienopeuksilla. No, renkaat tasapainotettiin ja tarkastettiin vielä kerran ja oikein ajan kanssa. Ilmeni, että peräti kolme rengasta oli epätasapainoisia. Asia korjattiin ja nyt auto kulkee taas sileästi. Liekö ollut niin, että uusien Continentaalien asettuminen aluvanteille on vienyt oman aikansa. Tämä viimeisin tasapainotus muuten tehtiin samaisessa liikkeessä, jossa renkaat keväällä asennettiin.
Myös ruotsalaisella foorumilla pähkäillään Saab 9-5:n tärinäongelmia. Ratkaisun löytäminen voi ilmeisesti joskus olla kovan työn takana. http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 43b1019df5
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14
Mun auto kävi huollossa ja siihen vaihdettiin taakse oikealle puolelle poik. tukivarren puslat (2kpl) ja pitkittäistukivarren pusla sekä vas. puolelle toinen poik. tukivarren puslista (vaikka pyysin vaihtamaan molemmat samalla kerralla). Kuitenkin tärinä 110-120 km/h lähti pois.
Epäilen vahvasti, että syynä oli nimen omaan pitkittäistukivarren pusla, koska ed. 9-5:ssa kaikkien poik. tukivarren puslien uusinta ei vaikuttanut juuri samanlaiseen värinään. Nyt autossa on kuitenkin äärimmäisen pientä väristystä n. 80 km/h ja narahtelee vas. puolelta edelleen. Luulen, että sinne kannattaisi uusia myös sen puolen pitkittäistukivarren pusla... Harmi, kun menivät jo tekemään nelipyöräsuuntauksen, jonka seurauksena ratti sitten 3-4 mm vinossa
Onkohan 9-5:n ratin oikaisu muuten helppo tehdä tarkasti? Ko. firmassa sanoivat, että hammastus on niin harva, ettei noin pientä säätöä kannata tehdä...
Epäilen vahvasti, että syynä oli nimen omaan pitkittäistukivarren pusla, koska ed. 9-5:ssa kaikkien poik. tukivarren puslien uusinta ei vaikuttanut juuri samanlaiseen värinään. Nyt autossa on kuitenkin äärimmäisen pientä väristystä n. 80 km/h ja narahtelee vas. puolelta edelleen. Luulen, että sinne kannattaisi uusia myös sen puolen pitkittäistukivarren pusla... Harmi, kun menivät jo tekemään nelipyöräsuuntauksen, jonka seurauksena ratti sitten 3-4 mm vinossa

Tosi kun vesi mitä 9-5T vastasi. Raidetangoista säätämällä saa ratin juuri millilleen suoraan, ja itse operaatio on erittäin helppo, mitään osia ei tarvitse irrottaa, muutama mutteri vaan löysälle ja vähän vääntöä raidetangosta. Se on siinä. Toki myös auraus on katsottava että se on oikein. Ihmetyttää saamasi vastaus, se on joko asiakkaan aliarvioimista tai sitten suoranaista tietämättömyyttä. On tosi epämukavaa ajaa suoraa tienpätkää jos ratti ei ole suorassa.
Saab 99 -74, Saab 900 -85
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
Saab 9000 CS -95 (340 000 km ongelmitta)
Saab 9-5 Wagon -00
Saab 9-5 Wagon -07
-
- "Turbo"
- Viestit: 280
- Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14