taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Vanhaan viestiin uppia, toivottavasti kukaan ei närkästy.
Onko noista polyuretaanipuslista tahi muistakaan ei-alkuperäisistä kertynyt kenellekään lisäkokemuksia sitten viimeisen?
Itsellä meni 3v/30tkm sitten merkkiliikkeessä vaihdetut Saabin omat taas vaihtokuntoon. On Saabin mielestä oletettu/hyväksyttävä käyttöaika tuollaiselle osalle.
Onko noista polyuretaanipuslista tahi muistakaan ei-alkuperäisistä kertynyt kenellekään lisäkokemuksia sitten viimeisen?
Itsellä meni 3v/30tkm sitten merkkiliikkeessä vaihdetut Saabin omat taas vaihtokuntoon. On Saabin mielestä oletettu/hyväksyttävä käyttöaika tuollaiselle osalle.
9-3 SC 1.8t -06
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Ihan samaa linjaa edelleen, aiheuttavat ääniä ja pintakovuutta ja ovat jo uutena väljät. Omassa tapauksessa ovat pysyneet nyt muuttumattomana 40tkm. Kaverin b-vectrassa on jonkunmerkkiset polyuretaanit jo kymmenkunta vuotta ongelmitta.
Jos ne olis uutena välyksettömät ja tiiviit niin en valittais, sillon oisin saanut mitä tilasin kovan alustan muodossa. Nyt sain vain kovuuden ilman ominaisuuksia.
Jos ne olis uutena välyksettömät ja tiiviit niin en valittais, sillon oisin saanut mitä tilasin kovan alustan muodossa. Nyt sain vain kovuuden ilman ominaisuuksia.
Aki Peltola #1132
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Noissa puslanvaihto-ohjeissa (http://photo.platonoff.com/Auto/2007093 ... _Bushings/ ja esim. tämä topicci) perusteella ulosvetäjä + rautasaha ovat oikeat puslien poisottotyökalut, mutta meneekö uusi (originaali) pusla paikoilleen kuinka helpolla?
Tuossa kun on tuo metalliholkki, joten luulisi menevän paikoilleen melko pienellä voimalla ja ilman erikoistyökaluja? Kun kukaan ei kukaan ole kirjoittanut takaisin laitoin vaikeudesta (edellisessä BMW:ssä ei homma olisi onnistunut ilman kaverin itse tekemää työkalua, mutta siinä olikin uloimpana kumi, joten se oli sen takia tiukka asettaa paikoilleen).
Tuossa kun on tuo metalliholkki, joten luulisi menevän paikoilleen melko pienellä voimalla ja ilman erikoistyökaluja? Kun kukaan ei kukaan ole kirjoittanut takaisin laitoin vaikeudesta (edellisessä BMW:ssä ei homma olisi onnistunut ilman kaverin itse tekemää työkalua, mutta siinä olikin uloimpana kumi, joten se oli sen takia tiukka asettaa paikoilleen).
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Vähän alle 170 tkm kohdalla uudet alkuperäiset puslat. Nyt mittarissa 210 tkm ja huollossa sanoivat että ovat repeilleet ja viimeistään seuraavassa huollossa vaihdetaan taas. Vajaa 2 vuotta meni tuohon 40 tkm:n ajamiseen.
Huollon mukaan tehdas on mitoittanut ne hieman alakanttiin. Lisäksi 225/45-17 rengas kuluttaa niitä nopeammin kuin korkeammalla kyljellä oleva rengas.
t. Mika
Huollon mukaan tehdas on mitoittanut ne hieman alakanttiin. Lisäksi 225/45-17 rengas kuluttaa niitä nopeammin kuin korkeammalla kyljellä oleva rengas.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Häh? Onko tuossa kyse milleistä vai leveyden ja korkeuden suhteesta? Nyt ois kiva nähdä jotain dataa aiheesta ...mikan kirjoitti:Lisäksi 225/45-17 rengas kuluttaa niitä nopeammin kuin korkeammalla kyljellä oleva rengas.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Ei mitään tietoa. Ilmeisesti ovat huollossa havainneet moisen eron, kun ovat puslia kymmeniin femmoihin vaihtaneet.9-5T kirjoitti:Paljonko kauemmas pääsee 215/55-16 renkailla?mikan kirjoitti:225/45-17 rengas kuluttaa niitä nopeammin kuin korkeammalla kyljellä oleva rengas.
Huoltopäällikön mukaan kyse on siitä, että ottaako rengas iskuja vastaan vai välittyykö ne pusliin. Korkeampi kylkinen rengas on joustavampi ja siten "hellempi" puslille.JKen kirjoitti: Häh? Onko tuossa kyse milleistä vai leveyden ja korkeuden suhteesta? Nyt ois kiva nähdä jotain dataa aiheesta ...
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Kaikki varmaan vaikuttaa kaikkeen valmistuvirheitä unohtamatta.9-5T kirjoitti:mitenkohan laskelmassa on huomioitu km/ajan suhde silla kilometrit ei puslia tuhoa.
Mulle vaihdettiin takuuna taka-akselin orggis etupuslat 10/2007 ( ajettu 70.000km ) ja nyt ( 30.000km ) jälkeen taas aivan riekaleina.
Samalla meni kaikki muutkin "pallonivelet" vaihtoon.
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Nostetaanpas vanha aihe keulille.
Eli itellä tuntuu tuossa omassa kulkineessa, että alkais varmaan (taas... vissiin sitte tulee kolmas kerta alta viiteen vuoteen) olla aika vaihtaa nuo poikittaistukivarsien ulommat helat tuonne takapäähän ku se sama vanha vaiva palasi kesärenkaiden myötä, eli auto ei vaan halua kulkea suoraan. Ne pitkittäistukivarsien isot puslat vaihoin tuossa viime kesänä, joten en usko niiden olevan syy.
Ennen olen aina nuo vaihdattanut liikkeessä, mutta koska tuo toimenpide ei ihan sieltä halvimmasta päästä ole teetettynä, niin ajattelin, että jos tekis itte...
Jossain täällä joskus näinkin kuvan sellaisesta kahdesta putkenpätkästä ja kierretangosta tehdystä ulosvetäjästä/prässistä, jolla nuo saisi ulos ja uudet sisään. Nyt en kuitenkaan haulla sitä löytänyt.
Eli siis hakusessa olisi tuon kyseisen työkalun mitat/piirrustukset kun voisihan ton tuossa aikansa kulungiksi (hitsikone on sopivasti museovehjesprojektin tiimoila tuossa esillä...) väsät ja sitte kaunina kesäpäivänä jossain vaiheessa lutkoppasen kera nustella perä ylos a alkaa rassaamaan...
Eli itellä tuntuu tuossa omassa kulkineessa, että alkais varmaan (taas... vissiin sitte tulee kolmas kerta alta viiteen vuoteen) olla aika vaihtaa nuo poikittaistukivarsien ulommat helat tuonne takapäähän ku se sama vanha vaiva palasi kesärenkaiden myötä, eli auto ei vaan halua kulkea suoraan. Ne pitkittäistukivarsien isot puslat vaihoin tuossa viime kesänä, joten en usko niiden olevan syy.
Ennen olen aina nuo vaihdattanut liikkeessä, mutta koska tuo toimenpide ei ihan sieltä halvimmasta päästä ole teetettynä, niin ajattelin, että jos tekis itte...
Jossain täällä joskus näinkin kuvan sellaisesta kahdesta putkenpätkästä ja kierretangosta tehdystä ulosvetäjästä/prässistä, jolla nuo saisi ulos ja uudet sisään. Nyt en kuitenkaan haulla sitä löytänyt.
Eli siis hakusessa olisi tuon kyseisen työkalun mitat/piirrustukset kun voisihan ton tuossa aikansa kulungiksi (hitsikone on sopivasti museovehjesprojektin tiimoila tuossa esillä...) väsät ja sitte kaunina kesäpäivänä jossain vaiheessa lutkoppasen kera nustella perä ylos a alkaa rassaamaan...
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Tässä muistaakseni toimivat mitat:Märkäkorva kirjoitti:Nostetaanpas vanha aihe keulille.
Eli itellä tuntuu tuossa omassa kulkineessa, että alkais varmaan (taas... vissiin sitte tulee kolmas kerta alta viiteen vuoteen) olla aika vaihtaa nuo poikittaistukivarsien ulommat helat tuonne takapäähän ku se sama vanha vaiva palasi kesärenkaiden myötä, eli auto ei vaan halua kulkea suoraan. Ne pitkittäistukivarsien isot puslat vaihoin tuossa viime kesänä, joten en usko niiden olevan syy.
Ennen olen aina nuo vaihdattanut liikkeessä, mutta koska tuo toimenpide ei ihan sieltä halvimmasta päästä ole teetettynä, niin ajattelin, että jos tekis itte...
Jossain täällä joskus näinkin kuvan sellaisesta kahdesta putkenpätkästä ja kierretangosta tehdystä ulosvetäjästä/prässistä, jolla nuo saisi ulos ja uudet sisään. Nyt en kuitenkaan haulla sitä löytänyt.
Eli siis hakusessa olisi tuon kyseisen työkalun mitat/piirrustukset kun voisihan ton tuossa aikansa kulungiksi (hitsikone on sopivasti museovehjesprojektin tiimoila tuossa esillä...) väsät ja sitte kaunina kesäpäivänä jossain vaiheessa lutkoppasen kera nustella perä ylos a alkaa rassaamaan...
Pultti ja aluslaatat on syytä olla kunnon terästä, markettien räkärautatavarat ei kestä, nimim. kokemusta onSdanger kirjoitti:Tulipa vaihdettua nuo takapää poikittaisien tukivarsien pallonivelet.
Työ olisinänsä helppo kun vaan ensin teki siihen sopivan työ kalun.
Työkalu muodostui kahdesta palasta putkea, 1kpl 10x140mm pultti, pari alusta laattaa ja mutteri.
Toinen putkenpätkä ulkohalkaisija 42mm, seinämävahvuus pari milliä. Tuosta putkesta 4,5cm pala, siihen alustalappu paahän jossa esim 12mm reikä. Toinen putken pala vähän reilumpi sisähalkaisia 50mm ja pituus noin 3cm. Siten vaan pultti läpi ja jenkaamaan. Kas kummaa pusla irtosi yllättävänkin helposti (vaikkakin putkien päissä olevat laput kyllä menivät pussille, ehkä seuraavassa kehitys versiossa ne pikkasen paksummasta tavarasta). Työkalun hinnaksi ei muodostunut montaakaan euroa. Jos vaan on aikaa ja intoa...
Periaatekuva:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Putkien mitathan saa selville hankkimalla tuollaiset puslat ja mittaamalla niistä. Isommasta putkesta pitää mahtua pusla läpi sisältä, pienemmän pitää mahtua puslan kumiosan päälle ja silti ulkokehä pitää jäädä pienemmäksi kuin puslan ulkopinta. Pienempi prikka ei saa olla isompi kuin puslan isompi ulkohalkaisija, isompi pitää ylettyä nojaamaan isomman putken reunoihin.
Putkien pituudella on isommin väliä vasta alempia puslia vaihdettaessa. Isommasta putkesta tarvitaan alapuslan paikalleenvedossa lyhyempi versio, pituus puslan keskiosasta ulkonevan kumin+keskiholkin korkeus.
Jos on puslat on olleet paikallaan useamman vuoden - kenties alkuperäiset, voi olla melko tiukassa. Aluslevy saa olla useamman millin paksua ja kierretanko + mutterit lujuus vähintään 10.9.
Hitsikonetta sopivampi väline sopivien putkien ja prikkojen tekemiseen on sorvi.
9-5T:n yo. kuvassa näyttäisi olevan kaluja jonkun muunkin kuin poikittaistukivarsien ulompien puslien vaihtamiseen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 40#p689740
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... ry/VectraB
EDIT: linkkipäivitystä
Putkien pituudella on isommin väliä vasta alempia puslia vaihdettaessa. Isommasta putkesta tarvitaan alapuslan paikalleenvedossa lyhyempi versio, pituus puslan keskiosasta ulkonevan kumin+keskiholkin korkeus.
Jos on puslat on olleet paikallaan useamman vuoden - kenties alkuperäiset, voi olla melko tiukassa. Aluslevy saa olla useamman millin paksua ja kierretanko + mutterit lujuus vähintään 10.9.
Hitsikonetta sopivampi väline sopivien putkien ja prikkojen tekemiseen on sorvi.
9-5T:n yo. kuvassa näyttäisi olevan kaluja jonkun muunkin kuin poikittaistukivarsien ulompien puslien vaihtamiseen.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 40#p689740
http://s192.photobucket.com/user/jus_sa ... ry/VectraB
EDIT: linkkipäivitystä
Viimeksi muokannut jus, Ma Loka 28, 2013 23:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Ei oo ollu useampaa vuotta paikallaan, pikemminki useamman viikon...jus kirjoitti:...
Jos on puslat on olleet paikallaan useamman vuoden - kenties alkuperäiset, voi olla melko tiukassa. Aluslevy saa olla useamman millin paksua ja kierretanko + mutterit lujuus vähintään 10.9.
...
Eli siis on vaihdettu minun aikanani jo kahdesti (auto ollut minulla 4,5v) ja en ole huomannut eroa aiheessa alkuperäiset vaiko tarvikkeet.
Etuhelat on nyt uretaaniset (tiedä sitten ovatko hyvät - samallahan tuon sitten näkee ku purkaa). Välissä vaihtuneet myös takaiskarit ja jotain muuta hilpettä. Noista tuo peräpää vain tuntuu porsivan, oli sitten uutta tai vanhaa osaa ympärillä ja oli sitten alkuperäistä tai tarvikeosaa ja oli aurauskulmat säädössään vaiko ei.
Joka tapauksessa, kiitos tuhannesti vastanneille mitoista ja havainnollistavasta kuvasta. Eiköhän noilla ja tallissa olevalla lainahitsillä jotain kertakäyttöistä aikaan saa (tai jos jaksaa sorvauttaa...)
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Jatkoa vanhaan topicciin. Kysyin Auomuovi Oy:ltä hintaa B Vectran taka-akselin puslan vaihtosarjalle. Kertoi päivän varoajalla näitä saatavan ja hintaa oli 90 Euroa.
Että jos vaikka kaverin kanssa kimpassa ostaa, niin merkkihuollon useamman satasen hommat tulisi edes vähän halvemmaksi... omalle turaukselle kun ei hintaa perinteisesti lasketa .
Että jos vaikka kaverin kanssa kimpassa ostaa, niin merkkihuollon useamman satasen hommat tulisi edes vähän halvemmaksi... omalle turaukselle kun ei hintaa perinteisesti lasketa .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Mitenkäs kun vaihtaa taka-akselistosta juurikin noi ensimmäiset puslat, niin pitääkö se loppukiristys tehdä renkaat maassa? Käytin nimittäin nyrkkipajalla vaihdattamassa ja puslavaihdon jälkeen auto tuntuu levottomammalta kun ajaa kaivonkanteen tai uraan. Toisaalta samalla vaihdettiin koiranluut, joten sekin voi tehdä autosta erilaisen ajettavan.
BMW 530XD -08
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
Ex:Saab 9000 2.0T -89
Ex: Saab 9-5 2.3t Wagon -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 85
- Liittynyt: Ti Touko 10, 2011 15:40
- Paikkakunta: Tampere
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Käytähän auto nelipyöräsuuntauksessa niin rauhoittuu. Oletan, että tämä nyrkkipaja ei pyöränkulmia säädellyt puslien vaihdon jälkeen, eli taka-auraus on nyt mitä sattuu.
Audi A4 1.8 Tfsi sedan -08
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
ex. 9-3 2.2 TiD -00, 9-5 2.0t -98
Re: taka-akseliston helojen vaihto ( työvälineet? )
Tere! Ite olen vaihattanut kaikki alustan puslat sitä mukaa uretaanisiksi,kun ovat hajonneet,enkä ole huomannut mitään eroa ajossa tai äänissä orkkiksiin verrattuna:) En nyt muista nimeltä kaikkia takapään puslia,mutta jotkut niistä hajoaa ylipitkien iskareiden vuoksi,jotka on asennettu sen takia että varaosatiskillä riittäisi kuhinaa.Itte vaidoin heti monroet alle ja ne tais olla 12mm lyhymmät kuin orkkikset,mitkä ei muutenkaa kestä paskan vertaa:)