Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja JKen »

2.3i-16 kirjoitti:
JKen kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
S-nappi poistaa tuon ainakin A4-laatikoista, käyttää vääntöä paremmin hyväksi.

Omassa 5-vaihteisessa S-nappi tekee tilanteen vain pahemmaksi. Kosketkin kaasuun niin laatikko tarjoaa heti pienempää vaihdetta ja +3500 kierroksia.
Ilmeisesti oli kuitenkin kyse tasanopeudesta 65 km/h esim. vakionopeussäätimen avustuksella.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Petter
"Hirsch"
Viestit: 728
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 08:41
Paikkakunta: Kerava

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Petter »

Korruptio kirjoitti:Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...

Nimim. Motoristi
Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Korruptio
"Turbo"
Viestit: 223
Liittynyt: La Joulu 15, 2007 20:46
Paikkakunta: Oulu / Paltamo

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Korruptio »

Petter kirjoitti:Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
Kone tykkää kun sitä kierrätetään. Olin ymmärtävinäni tästä threadista että automaatti ei sais vaihtaa kiihdyttäessä isommalle vaan sen pitäisi vedättää alakierroksilla. Toisaalta eipä tuo neloskoneen karkea ääni Saabin äänieristyksillä mitään kovin juhlavan kuuloista ole kierroksilla muutenkaan joten kai se syy löytyy siitä. :D

Pyörässä ja autossa molemmissa rivinelonen, en minä sillä, kunhan vaan ihmettelin että eikö vaihteiston ideana ole että saadaan moottorin kierrosluku pidettyä tehokkaalla toiminta-alueella nopeuden vaihtelusta huolimatta.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Petter kirjoitti:
Korruptio kirjoitti:Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...

Nimim. Motoristi
Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
...joo vaan pitäs olla sitä tehoa myös...käytössä
9-3.1972
VectorKombi9-5-02
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
Paikkakunta: Kokkola

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja VectorKombi9-5-02 »

se93tbo kirjoitti:ööööö, kuka luulee että turbomoottori toimii jollain 1700rpm alueella tehokkaasti 8O vaikka kuinka lastuttais. Kannattas ottaa selvää mikä on minkäkin polttomoottorin "toiminta/käyttöalue" näin aluksi.
Edellä olevan Hirscin käppyrän mukaan ei näytä ainakaan 1,8t alavääntö huonommaksikaan lastuttamisella menevän ja omassa se käyttöalue alkaa 1800rpm;stä.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
Poikarukka
"Hirsch"
Viestit: 893
Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
Paikkakunta: Porvoo

Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä

Viesti Kirjoittaja Poikarukka »

Jos osia esim turboa ei muuteta tai ohjelmalla erikseen rajoiteta ei vääntö tipu jos samat palikat käytössä. tehoa tulee lisää lisäämällä vääntöä samalla kierrosluvulla. teho on vain kierrosluvun ja väännön funktio karkeasti. jos vääntökäyrä on viiva suora niin teho menee 45asteen nousussa pauttiarallaa. ovat periaatteessa "samaa". jos sama vääntö määrä on kaksi kertaa suuremmalla kierrosluvulla, niin on tehoa myös tuplasti siihen ensimmäiseen tilanteeseen. Vääntö ja teho ei ole eri asioita vaan ne on suorassa suhteessa toisiinsa. kaava vain monimutkaisempi. Tyyliin nopeus ja aika -->kiihtyvyys
Vastaa Viestiin