Ilmeisesti oli kuitenkin kyse tasanopeudesta 65 km/h esim. vakionopeussäätimen avustuksella.2.3i-16 kirjoitti:JKen kirjoitti:S-nappi poistaa tuon ainakin A4-laatikoista, käyttää vääntöä paremmin hyväksi.Ristom kirjoitti:Tämänpäiväinen (16.1.2008) kokemus alaväännöstä 9-5 A5 automaatilla, tasanopeutta 65km/h loivaan ylämäkeen, laatikko arpoo D:llä välitystä "kolmosen" ja "nelosen välillä n. 5 kertaa 200 metrin matkalla. Poing poing poing.. Aika kengurumaista edustuskyytiä...
Omassa 5-vaihteisessa S-nappi tekee tilanteen vain pahemmaksi. Kosketkin kaasuun niin laatikko tarjoaa heti pienempää vaihdetta ja +3500 kierroksia.
Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).Korruptio kirjoitti:Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...
Nimim. Motoristi
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Kone tykkää kun sitä kierrätetään. Olin ymmärtävinäni tästä threadista että automaatti ei sais vaihtaa kiihdyttäessä isommalle vaan sen pitäisi vedättää alakierroksilla. Toisaalta eipä tuo neloskoneen karkea ääni Saabin äänieristyksillä mitään kovin juhlavan kuuloista ole kierroksilla muutenkaan joten kai se syy löytyy siitä.Petter kirjoitti:Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).
Pyörässä ja autossa molemmissa rivinelonen, en minä sillä, kunhan vaan ihmettelin että eikö vaihteiston ideana ole että saadaan moottorin kierrosluku pidettyä tehokkaalla toiminta-alueella nopeuden vaihtelusta huolimatta.
9-5 '02 (Lunastettu), 9-3 SS '03 (Ajossa), KTM 990 Adventure '06 matkamöhkö
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
...joo vaan pitäs olla sitä tehoa myös...käytössäPetter kirjoitti:Jos vääntökäyriä katsoo niin enemmän esim. Aerossa on vääntöä 1700 rpm kohdalla kuin TiD (n.330 vs. n 300 Nm).Korruptio kirjoitti:Vaihtakaa dieselkoneella varustettuihin manuaalivaihteisiin autoihin niin ei tarte valittaa. 1700rpm, WTF sehän on melkeen tyhjäkäyntiä vielä...
Nimim. Motoristi
9-3.1972
-
- "Turbo"
- Viestit: 243
- Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 17:22
- Paikkakunta: Kokkola
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Edellä olevan Hirscin käppyrän mukaan ei näytä ainakaan 1,8t alavääntö huonommaksikaan lastuttamisella menevän ja omassa se käyttöalue alkaa 1800rpm;stä.se93tbo kirjoitti:ööööö, kuka luulee että turbomoottori toimii jollain 1700rpm alueella tehokkaasti vaikka kuinka lastuttais. Kannattas ottaa selvää mikä on minkäkin polttomoottorin "toiminta/käyttöalue" näin aluksi.
9-5 kombi -02 2,3 man E85 TD04-15T-06 muutti varaosiksi Etelä- Pohjanmaalle.
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
9-5 kombi -09 Griffin Vector 2,3 man BP
-
- "Hirsch"
- Viestit: 893
- Liittynyt: To Touko 10, 2007 16:17
- Paikkakunta: Porvoo
Re: Alavääntö lastuttamisessa/virittämisessä
Jos osia esim turboa ei muuteta tai ohjelmalla erikseen rajoiteta ei vääntö tipu jos samat palikat käytössä. tehoa tulee lisää lisäämällä vääntöä samalla kierrosluvulla. teho on vain kierrosluvun ja väännön funktio karkeasti. jos vääntökäyrä on viiva suora niin teho menee 45asteen nousussa pauttiarallaa. ovat periaatteessa "samaa". jos sama vääntö määrä on kaksi kertaa suuremmalla kierrosluvulla, niin on tehoa myös tuplasti siihen ensimmäiseen tilanteeseen. Vääntö ja teho ei ole eri asioita vaan ne on suorassa suhteessa toisiinsa. kaava vain monimutkaisempi. Tyyliin nopeus ja aika -->kiihtyvyys