turbo

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
moke
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Maalis 13, 2008 21:37

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja moke »

Turbo hajosi 205000,rupesi savuttaa kylmänä,ja öljyä kulutti.En tiedä teinkö oikean ratkaisun,kun vaihdoin uuden garretin tilalle.Myyjä sanoi että,näitä on päivitetty ja olisi parempi kuin tuo vanha garret.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2500
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Termos »

vwkupla6 kirjoitti:vähä myöhäs vastaus mut...
BSR stage 3 tuli laitettuu kaikkine hiluinee kiinni.
BSR siksi, saa nopeesti 170-265hv ja 265-170hv
Tuo BSR stage 3 toimii sinulla moitteettomasti Mitsun kanssa?

Törmäsin vain Saabcentralin foorumilla talvella viestiketjuun, jossa hemmolla oli suuria vaikeuksia -98 2.3t + Mitsu + hilppeet + BSR stage 3:n kanssa.
BSR löi lopulta hanskat tiskiin tämän hemmon auttamisessa, koska heidän Stage 3 ei ole speksattu Mitsulle.
Näin tiivistettynä, asiasta käytiin pitkä keskustelu foorumilla.

En siis mitenkään mollaa BSR:ä, enkä muitakaan virifirmoja, asia nyt vain kiinnostaa kovasti.
Siksi, että en ole onnistunut löytämään ainoatakaan stegiä, jolle softan valmistaja lupaisi täyden yhteensopivuuden varhaisen 2.3 matalapaineisen kanssa, johon on asennettu Aeron ahdin.

Maptun ei suosittele käytettäväksi heidän Steg ykköstä Mitsun kanssa (näillä mennään nyt, toimii perstuntumalta hienosti), eikä myöskään Originaalia Aeron boksia (eri suuttimet). Custom softan kyllä sais, 7995:- kruunua, luultavasti hintaan sisältyy tuon Steg ykkösen palautus vaihdossa :(

Äh, mikä vuodatus, ohi aiheenkin vielä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
jumaanki
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 16:01

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jumaanki »

Aivan järkyttävän vähän käyttökilometrejä! Osataan kestäviäkin turboja tehdä, jos vaan halutaan. Edellinen Saabini 9000 2,3T -92 aj. 470 tkm ja alkuperäinen puhallin PCS:nkin mukaan, eikä huoltohistoriastakaan löytynyt tietoa vaihdosta. Nykyinen 95 2.0t -01, 245 tkm lasissa ja jännityksellä odotetaan, koska poksahtaa.
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

joo ei ol mitään ongelmaa mulla ollut tolla paketilla.
millaisia ongelmia sillä saabcentterin foorumin jannulla oli ollut?
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
vwkupla6
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: Ke Touko 16, 2007 17:44
Paikkakunta: säkylä

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja vwkupla6 »

nyt tuli hommattua ahtopainemittari... mistä letkusta paineet kannattaa ottaa? (kuvia)
sitten toinen, muistan lukeneeni jostain että joku foorumilainen oli ottanut ahtopainemittarin valon virran samasta mistä saa saadettyä auto omia mittari valoja, minkä värinen johto mahtaa olla+
saab 9-5 2.3t vm.1998 BSR stage 3, mitsu TD04-15T
volvo 142 b20 automatic vm.1970 116 000 tkm
vw kupla 1300 vm.1971 kasausta vaille valmis
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja masas »

Himmentimeltä tulee maksimissaan 5v ja ainakaan Maptunin mittari valoa se ei riitä sytyttämään. Värejä en muista mutta normaalilla yleismittarilla sen saa selville.
letkuliitoksen teet imusarjasta lähtevään (ainoo pieni letku) edestä katsottuna oikealla puolella lähellä jarrupääsylinteriä, läpivienti jarrupolkimen rintapellissä olevan kumin läpi.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja masas »

Hiukka myöhässä, mutta vasta nyt löytyi tää "osoite" mistä ite tilasin turbon.

http://www.professionalmotor.fi/index.php
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Jeps. Autolla rullattu 154 tkm ja savu & haju efektit ilmaantuivat yht'äkkiä, varoittamatta. Pöllähdys on reilu aina kaasua painettaessa, joten turbo ilmeisesti laukesi kerralla? Öljyä auto ei ole tähän asti syönyt yhtään.. Nyttemmin varmaan alkaa jo sitten vajumaan.. :mrgreen:

Autoa tarvitsee miltei joka päivä ja tällaisenään sillä ei oikein tee mieli ajella, joten mites nyt? Mistä uusi turbo mahdollisimman nopeasti ja edullisesti? Ilmeisesti tuollaista samanlaista (Garret?) tilalle mikä siinä nytkin on? Mitähän nuo maksaa?
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1104
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

PCS:ltä ja garretin tilalle mitsu
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Jeps, PCS:ltä tilattu hyllyssä ollut Garret. Riittää minulle, mikäli kestäisi taas 150 tkm...
Kävin myös paikallisessa Saab -huollossa. Asiallinen ja mukava töidenvastaanottaja alkoi pelottelemaan melko laajasta konerempasta. Meinasi, että esim. jakoketjun osa on aiheuttanut turbon hajoamisen.. Ei tuo minusta kyllä hirveästi ole rallatellut.. Lupasi vielä ennen sovittua päivää tutkia autoa hieman päällisinpuolin, mikä oli kyllä sinänsä hyvää asiakaspalvelua.

Mitenkäs yleistä tuo sitten on, että nämä hajoaa jakopäätä tai alakertaa myöden? Minä kun kuvittelin selviävän turbon vaihdolla..
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Itse ihmettelen mitä tekemistä jakoketjulla on turbon kanssa?
Ainoa mieleeni tuleva syy on että sieltä lähtenyt osa olisi tukkinut öljynkierron.
Turbollahan ei ole mitään mekaanista yhteyttä koneeseen.

Jos parempia selityksiä/tietoa niin laittakaa kehiin.
Jouttis
Matalapaineturbo
Viestit: 182
Liittynyt: Su Touko 31, 2009 15:45
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Jouttis »

Juhabisti kirjoitti:Ainoa mieleeni tuleva syy on että sieltä lähtenyt osa olisi tukkinut öljynkierron.
Juuri tästä lienee kyse. Venakopan kannessa on sellainen kumiläpyskä ketjupyörän kohdalla. Tuppaa vanhemmiten kovettumaan ja saattaa sitten murentua öljykiertoon.
#4239
9-5 2.3TA Vector -02
haksi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Joulu 14, 2008 01:12

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja haksi »

Kannan myös korteni kekoon: 150 tkm paikkeilla alkoi savutus kylmänä ja öljyä kului jonkun verran. Diagnoosi: turbo hajoamassa... Nyt on mitsu garrettin tilalla ja saapi toimii taas.
9-5 2.3TS Aero -06
är.jii
"Viggen"
Viestit: 607
Liittynyt: Su Loka 21, 2007 17:48
Paikkakunta: Parkano

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja är.jii »

Garretti vaihtoon 114tkm.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: turbo

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Asiallinen ja mukava töidenvastaanottaja alkoi pelottelemaan melko laajasta konerempasta. Meinasi, että esim. jakoketjun osa on aiheuttanut turbon hajoamisen..
Juu, eli pelkäsi jonkin irronneen osan tukkineen öljykierron turbolta. Oli vähän sitä mieltä, että jokin syy täytyy turbon hajoamiseen olla. Eikö syyksi riitäkään, että nuo Garretit tuppaavat vaan porsimaan..? Sanoi, että kyllä he voivat pelkän turbon vaihtaa, mutta sama voi olla esissä 20 tkm jälkeen, mikäli alkuperäistä syytä ei korjata.

Kasselkoot, mutta eiköhän tuohonkin vain vaihdeta turbo...
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Vastaa Viestiin