9-5 jakopään huolto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ketju kun venyy riittävästi niin syö kyllä alapyörän myös kuopalle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
peki
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 06, 2009 22:22

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja peki »

Omassani 215 tkm, tuttu ammattilainen huolsi jakopään. Ketju oli venynyt niin, että ajoitusmerkki kampiakselilla puoli lenkkiä väärässä kun nokkien merkit kohdallaan. Kiristin oli pudota paikaltaan. Hammarattaat ok. Toinen tarina on sitten tasapainoakselin ketjut. Kiristin täysin ulkona, ketju oli hyppinyt yli ja hammasrattaat kohtuullisen surullisen näköiset. Kyselin hintaa liikkeistä: Vaasassa marmoritiskin pika-arvio 2000-3000€ sisältäen kannen irroituksen. Pienemmällä tekijällä 1800€ jos saavat ketjukotelon kannen irti ilman kannentiivisteen rikkomista. Plaanauksen ja venttiilien läppäyksen+kumien vaihdon kera n. 2500€.
Hankin itse osat (200€) ja tuttu tosiaan teki työt, joten kuluiksi jäi noin 1/4 halvimmasta vaihtoehdosta. Moottorista tuli jakopään osalta täysin äänetön.

Ammattilaisne kommentit oli, että huolto tehtiin viimehetkellä, ketjun löystyessä enemmän se hakkaa lopulta alumiiniseen ketjukoteloon reiän jonka seurauksena öljyt vuotaa väärään paikkaan (muistaakseni siinä kulkee joku öljykanava) ja pahimmassa tapauksessa tämä paineiden romahdus johtaa ahtimenkin tuhoutumiseen.

Tässä valistusta siltä osin kuin asiaa tunnen...
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

ng900aero kirjoitti: Mielestäni ihan fiksu homma vaihtaa ainoastaan jakoketju, ja nypätä samalla TP-ketju pois hankaloittamasta moottorin toimintaa.

TP-ketju vaan suosiolla poikki, sillä kun ei ole mitään muuta vaikutusta koneen käyntiin kuin että ilman sitä tulee muutama hevosvoima lisää, ja koneesta tulee kierrosherkempi, ja mahdollisesti tärinät vähenevät ketjun katkaisun myötä :)
Onko tosiaan nuo tasapainoakselit ihan turhia?

Saako tp-ketjun katkatkaistua ja poistettua samalla purkamisella kuin mitä jakoketjun vaihto tarvitsee?
Siis jakoketjun vaihdon yhteydessä!
Entä tp-ketjun kiristin, tippuuko siitä jotain hiluja, jos sitä ei poisteta?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

9-5/2,3LPT kirjoitti: Onko tosiaan nuo tasapainoakselit ihan turhia?
Ei ole. Tärinät kierroksilla lisääntyy jos poistat.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin no ei noita akseleita ole kaikissa 4 koneissa muutenkaan. Tärinät lisääntyy kyllä mutta voimaa ei käytetä noiden akseleiden pyörittämiseen. Jos ei tärinän lisääntyminnen haitaa niin ei poistamisesta mitään vaaraankaan ole. Mukavuus tekijä tuo värinä asia ja toki se värinä kuluttaa noita moottorin ja vaihelaatikon tukia hieman enemmän. Omaani laitan nuo tasapaino hilpeet kun ei ole tarkoitus "kaikkia" ottaa tuosta koneesta ulos.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehohyöty on myös aika mitätön, pari heppaa voi maksimitehoa saada lisää. Ei vaikuta käytännössä mitään. 9-5:ssä kierrosherkkyyttä rajoittaa ihan muut asiat kuin ne tp-akselit (kuten vaikka jättimäinen vauhtipyörä ja kaasuläpän pehmennystoiminto). Ei se mikään sellainen auto ole muutenkaan jossa koko asialla olisi merkitystä.. Sen sijaan mukavuudella mielestäni on ko. autossa merkitystä.

Akseleita harvemmin on 2-litraista pienemmissä mutta isommissa yleisesti on (etenkin uudemmissa). Perinteisesti käytössä niillä merkeillä jotka on halunneet enemmän neloskoneisiin panostaa. Kannattaa miettiä että miksiköhän paljoa 2,3-2,5 litraista isompia neloskoneita ei markkinoilta löydy ja miksi niistäkin löytyy lähes poikkeuksetta tasapainoakselit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja benicio »

Jakopääremppa tehty, kokonaiskustannus hiukan alle 800€ merkkiliikkeen leimalla, eli hintojen kysely kannatti. Loppui kilinät.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1230
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Missäs teetit?
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ja mitä kaikkea tehtiin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
benicio
"Aero"
Viestit: 401
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 18:17

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja benicio »

tsaarela kirjoitti:Ja mitä kaikkea tehtiin?
Tuo ylimmäinen laitettiin sissään: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _kit.shtml
Osat ProCarservicestä, työ Laitilassa. Aika halvalta tuntui muihin verrattuna, voi olla että ei mikään ikuinen hinta ole tuo.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuva
Onko normaalia, että kiristin on noin löysä, kun aika vähäisellä painamisella painuu noin paljon?
Kun ottaa peukun pois ketjulta, ketju juuri ja juuri kiristyy suoraksi!
Vai olisko kiristin menossa seuraavaan pykälään?

On jonkin verran hommaa ottaa kiristin pois ja katsoa.

Krahinan takia aukaisin!

Aero -03 138k
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa kyllä irrottaa kiristin "Etsi":llä löytyvillä ohjeilla ja todeta siitä olevan säätövarat käytetty. Jos tilanne on kehittynyt näin pitkälle, pelkkä ketjun vaihto olisi melkeinpä tekohengitystä ruumiille sillä melko varmasti myös laahaimet sekä kampiakselin ratas ovat kuluneet. Nokka-akseleiden rattaista yleistä jakopään kulumaa ei niinkään voi päätellä koska hammasmäärä on moninkertainen alarattaaseen verrattuna, ja joka ratas todennäköisesti on jo melko pahoilla piikeillä.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Kuulin äsken marmorin takaa, että tuo ketjun löysyys on ihan normaalia, kun ei ole öljynpainetta!
Että kiristin kiristää vasta kun moottori käy ja öljynpaine on normaali!
Kiristimen jousi antaisi vain pientä "esipainetta", kun moottori ei käy!

Siis kiristin toimisi ÖLJYNPAINEELLA!

Jos asia olisi näin, eihän minun tarvitsisi tehdä yhtään mitään moisen "vian" suhteen.

Mitä mieltä raati: Ovatko marmorin takana oikeassa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ovat oikeassa/väärässä siinä suhteessa että kiristin kylläkin toimii öljynpaineella, mutta siinä on räikkämekanismi joka lukitsee kiristimen luistin yksi naksaus kerrallaan jakopään kuluessa.

Jos ketju on löysä, on kiristimestä säätövara loppu tai kiristimen lukitus on pettänyt.

Minulta petti Tonnarista (sama kiristin) tarvikekiristin ja samassa kalinassa hajosi yksi hydraulinen venttiilinpainin.
9-5/2,3LPT
"Aero"
Viestit: 397
Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9-5 jakopään huolto

Viesti Kirjoittaja 9-5/2,3LPT »

Wis:
Ketjunkiristin
Ketjunkiristin on asennettu sylinterinkanteen ja siihen on helppo päästä käsiksi. Kiristysvoima tulee jousikuormitteisesta männästä, joka alapäästä laakeroidun ohjauskiskon kautta pitää ketjun löysän puolen sopivasti kiristettynä. Tiheästi hammastettu salpa estää männän ja siten ohjauskiskon pääsyn takaisinpäin.


Olisi nyt voinut tässäkin mainita oljynpaineesta!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Vastaa Viestiin