9-5 jakopään huolto
Re: 9-5 jakopään huolto
Ketju kun venyy riittävästi niin syö kyllä alapyörän myös kuopalle.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9-5 jakopään huolto
Omassani 215 tkm, tuttu ammattilainen huolsi jakopään. Ketju oli venynyt niin, että ajoitusmerkki kampiakselilla puoli lenkkiä väärässä kun nokkien merkit kohdallaan. Kiristin oli pudota paikaltaan. Hammarattaat ok. Toinen tarina on sitten tasapainoakselin ketjut. Kiristin täysin ulkona, ketju oli hyppinyt yli ja hammasrattaat kohtuullisen surullisen näköiset. Kyselin hintaa liikkeistä: Vaasassa marmoritiskin pika-arvio 2000-3000€ sisältäen kannen irroituksen. Pienemmällä tekijällä 1800€ jos saavat ketjukotelon kannen irti ilman kannentiivisteen rikkomista. Plaanauksen ja venttiilien läppäyksen+kumien vaihdon kera n. 2500€.
Hankin itse osat (200€) ja tuttu tosiaan teki työt, joten kuluiksi jäi noin 1/4 halvimmasta vaihtoehdosta. Moottorista tuli jakopään osalta täysin äänetön.
Ammattilaisne kommentit oli, että huolto tehtiin viimehetkellä, ketjun löystyessä enemmän se hakkaa lopulta alumiiniseen ketjukoteloon reiän jonka seurauksena öljyt vuotaa väärään paikkaan (muistaakseni siinä kulkee joku öljykanava) ja pahimmassa tapauksessa tämä paineiden romahdus johtaa ahtimenkin tuhoutumiseen.
Tässä valistusta siltä osin kuin asiaa tunnen...
Hankin itse osat (200€) ja tuttu tosiaan teki työt, joten kuluiksi jäi noin 1/4 halvimmasta vaihtoehdosta. Moottorista tuli jakopään osalta täysin äänetön.
Ammattilaisne kommentit oli, että huolto tehtiin viimehetkellä, ketjun löystyessä enemmän se hakkaa lopulta alumiiniseen ketjukoteloon reiän jonka seurauksena öljyt vuotaa väärään paikkaan (muistaakseni siinä kulkee joku öljykanava) ja pahimmassa tapauksessa tämä paineiden romahdus johtaa ahtimenkin tuhoutumiseen.
Tässä valistusta siltä osin kuin asiaa tunnen...
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 jakopään huolto
Onko tosiaan nuo tasapainoakselit ihan turhia?ng900aero kirjoitti: Mielestäni ihan fiksu homma vaihtaa ainoastaan jakoketju, ja nypätä samalla TP-ketju pois hankaloittamasta moottorin toimintaa.
TP-ketju vaan suosiolla poikki, sillä kun ei ole mitään muuta vaikutusta koneen käyntiin kuin että ilman sitä tulee muutama hevosvoima lisää, ja koneesta tulee kierrosherkempi, ja mahdollisesti tärinät vähenevät ketjun katkaisun myötä
Saako tp-ketjun katkatkaistua ja poistettua samalla purkamisella kuin mitä jakoketjun vaihto tarvitsee?
Siis jakoketjun vaihdon yhteydessä!
Entä tp-ketjun kiristin, tippuuko siitä jotain hiluja, jos sitä ei poisteta?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 jakopään huolto
Ei ole. Tärinät kierroksilla lisääntyy jos poistat.9-5/2,3LPT kirjoitti: Onko tosiaan nuo tasapainoakselit ihan turhia?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 jakopään huolto
Niin no ei noita akseleita ole kaikissa 4 koneissa muutenkaan. Tärinät lisääntyy kyllä mutta voimaa ei käytetä noiden akseleiden pyörittämiseen. Jos ei tärinän lisääntyminnen haitaa niin ei poistamisesta mitään vaaraankaan ole. Mukavuus tekijä tuo värinä asia ja toki se värinä kuluttaa noita moottorin ja vaihelaatikon tukia hieman enemmän. Omaani laitan nuo tasapaino hilpeet kun ei ole tarkoitus "kaikkia" ottaa tuosta koneesta ulos.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9-5 jakopään huolto
Tehohyöty on myös aika mitätön, pari heppaa voi maksimitehoa saada lisää. Ei vaikuta käytännössä mitään. 9-5:ssä kierrosherkkyyttä rajoittaa ihan muut asiat kuin ne tp-akselit (kuten vaikka jättimäinen vauhtipyörä ja kaasuläpän pehmennystoiminto). Ei se mikään sellainen auto ole muutenkaan jossa koko asialla olisi merkitystä.. Sen sijaan mukavuudella mielestäni on ko. autossa merkitystä.
Akseleita harvemmin on 2-litraista pienemmissä mutta isommissa yleisesti on (etenkin uudemmissa). Perinteisesti käytössä niillä merkeillä jotka on halunneet enemmän neloskoneisiin panostaa. Kannattaa miettiä että miksiköhän paljoa 2,3-2,5 litraista isompia neloskoneita ei markkinoilta löydy ja miksi niistäkin löytyy lähes poikkeuksetta tasapainoakselit.
Akseleita harvemmin on 2-litraista pienemmissä mutta isommissa yleisesti on (etenkin uudemmissa). Perinteisesti käytössä niillä merkeillä jotka on halunneet enemmän neloskoneisiin panostaa. Kannattaa miettiä että miksiköhän paljoa 2,3-2,5 litraista isompia neloskoneita ei markkinoilta löydy ja miksi niistäkin löytyy lähes poikkeuksetta tasapainoakselit.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 jakopään huolto
Jakopääremppa tehty, kokonaiskustannus hiukan alle 800€ merkkiliikkeen leimalla, eli hintojen kysely kannatti. Loppui kilinät.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
Re: 9-5 jakopään huolto
Missäs teetit?
Re: 9-5 jakopään huolto
Ja mitä kaikkea tehtiin?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: 9-5 jakopään huolto
Tuo ylimmäinen laitettiin sissään: http://www.speedparts.se/index.html?/sh ... _kit.shtmltsaarela kirjoitti:Ja mitä kaikkea tehtiin?
Osat ProCarservicestä, työ Laitilassa. Aika halvalta tuntui muihin verrattuna, voi olla että ei mikään ikuinen hinta ole tuo.
9-5 TiD4 MY10; 9-3 SC TID MY08; 99 Cabriolet MY75
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 jakopään huolto
Onko normaalia, että kiristin on noin löysä, kun aika vähäisellä painamisella painuu noin paljon?
Kun ottaa peukun pois ketjulta, ketju juuri ja juuri kiristyy suoraksi!
Vai olisko kiristin menossa seuraavaan pykälään?
On jonkin verran hommaa ottaa kiristin pois ja katsoa.
Krahinan takia aukaisin!
Aero -03 138k
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 jakopään huolto
Kannattaa kyllä irrottaa kiristin "Etsi":llä löytyvillä ohjeilla ja todeta siitä olevan säätövarat käytetty. Jos tilanne on kehittynyt näin pitkälle, pelkkä ketjun vaihto olisi melkeinpä tekohengitystä ruumiille sillä melko varmasti myös laahaimet sekä kampiakselin ratas ovat kuluneet. Nokka-akseleiden rattaista yleistä jakopään kulumaa ei niinkään voi päätellä koska hammasmäärä on moninkertainen alarattaaseen verrattuna, ja joka ratas todennäköisesti on jo melko pahoilla piikeillä.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 jakopään huolto
Kuulin äsken marmorin takaa, että tuo ketjun löysyys on ihan normaalia, kun ei ole öljynpainetta!
Että kiristin kiristää vasta kun moottori käy ja öljynpaine on normaali!
Kiristimen jousi antaisi vain pientä "esipainetta", kun moottori ei käy!
Siis kiristin toimisi ÖLJYNPAINEELLA!
Jos asia olisi näin, eihän minun tarvitsisi tehdä yhtään mitään moisen "vian" suhteen.
Mitä mieltä raati: Ovatko marmorin takana oikeassa?
Että kiristin kiristää vasta kun moottori käy ja öljynpaine on normaali!
Kiristimen jousi antaisi vain pientä "esipainetta", kun moottori ei käy!
Siis kiristin toimisi ÖLJYNPAINEELLA!
Jos asia olisi näin, eihän minun tarvitsisi tehdä yhtään mitään moisen "vian" suhteen.
Mitä mieltä raati: Ovatko marmorin takana oikeassa?
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).
Re: 9-5 jakopään huolto
Ovat oikeassa/väärässä siinä suhteessa että kiristin kylläkin toimii öljynpaineella, mutta siinä on räikkämekanismi joka lukitsee kiristimen luistin yksi naksaus kerrallaan jakopään kuluessa.
Jos ketju on löysä, on kiristimestä säätövara loppu tai kiristimen lukitus on pettänyt.
Minulta petti Tonnarista (sama kiristin) tarvikekiristin ja samassa kalinassa hajosi yksi hydraulinen venttiilinpainin.
Jos ketju on löysä, on kiristimestä säätövara loppu tai kiristimen lukitus on pettänyt.
Minulta petti Tonnarista (sama kiristin) tarvikekiristin ja samassa kalinassa hajosi yksi hydraulinen venttiilinpainin.
-
- "Aero"
- Viestit: 397
- Liittynyt: Su Maalis 04, 2007 20:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9-5 jakopään huolto
Wis:
Ketjunkiristin
Ketjunkiristin on asennettu sylinterinkanteen ja siihen on helppo päästä käsiksi. Kiristysvoima tulee jousikuormitteisesta männästä, joka alapäästä laakeroidun ohjauskiskon kautta pitää ketjun löysän puolen sopivasti kiristettynä. Tiheästi hammastettu salpa estää männän ja siten ohjauskiskon pääsyn takaisinpäin.
Olisi nyt voinut tässäkin mainita oljynpaineesta!
Ketjunkiristin
Ketjunkiristin on asennettu sylinterinkanteen ja siihen on helppo päästä käsiksi. Kiristysvoima tulee jousikuormitteisesta männästä, joka alapäästä laakeroidun ohjauskiskon kautta pitää ketjun löysän puolen sopivasti kiristettynä. Tiheästi hammastettu salpa estää männän ja siten ohjauskiskon pääsyn takaisinpäin.
Olisi nyt voinut tässäkin mainita oljynpaineesta!
Aeron veivihuoneessa SAE 0W-40 (GM-LL-A025).