Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Itselläni oli E34 BMW:ssä peruspenkit ja niissä tuppasi pidemmillä matkoilla paikat puutumaan ja ajoasentoa sai vaihtaa loppumatkasta vähän väliä. Varsinkin ennen vakionopeudensäätimen asennusta oikea jalka puutui pahasti.
Saabissa ei tuota ongelmaa ole ollut, joten ainakin itselleni nuo Saabin penkit ja ajoasento sopivat paremmin.
Saabissa ei tuota ongelmaa ole ollut, joten ainakin itselleni nuo Saabin penkit ja ajoasento sopivat paremmin.
Saab 9-3 Aero Cabriolet '01 kesäpäivien fiilistelyyn ja BMW F31 320d päivittäiseen käyttöön
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
ex Saab 9-5 2.3t Wagon '99
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Eikös se Saabkin ole tänäpäivänä osittain saksalainen auto-vrt. Opel ???HMK kirjoitti:Järjestäen kaikissa saksalaisissa autoissa on kamalan kovat ja epämukavat penkit. Yksi kauheimmista lankuista löytyy Skodan malleista (Superb, Octavia) . Ihan kuin saunan lauteilla istuisi.
Arc-mallisen 9-5:n penkki ei sekään mikään huippu ole (ei sivuttaistukea), mutta päihittää mukavuudeltaan kuitenkin helposti saksalaiset. Sen sijaan parempaa istuinta kuin Viggenissä on, ei ole vastaan tullut oli auto sitten urheilumallin Audi tai vaikkapa kallis Mersu.
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Kyllä omasta kokemuksesta sanoisin että 9-5 vakio penkki on eräs parhaista ergonomialtaan. Olen ajanut viimeiset 8000 km BMW.n sport penkillä (myös ristiselän sähk.säätö) ja vertaessani aiemman 9-5 ARC vakio nahkapenkkiin on
ruhoni (76 kg) ärsyyntynyt penkin pintakovuudesta.
Saabin penkki muotoutui kuormittaen erittäin tasaisesti roppaani, sivuttaistukea
voi sanoa syntyy vuosien saatossa penkin muotoutuessa.
Vertailu on hieman saab lasien takaa edelleen katsottuna sillä 9-5.ssa tuli istutua n.8 vuotta ja BMW.ssä vasta 4 kk.
ruhoni (76 kg) ärsyyntynyt penkin pintakovuudesta.
Saabin penkki muotoutui kuormittaen erittäin tasaisesti roppaani, sivuttaistukea
voi sanoa syntyy vuosien saatossa penkin muotoutuessa.
Vertailu on hieman saab lasien takaa edelleen katsottuna sillä 9-5.ssa tuli istutua n.8 vuotta ja BMW.ssä vasta 4 kk.
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Vaihdeongelmista kimpaantuneena kävin kokeilemassa A6:sta jossa oli sporttipenkit kivasti punaisilla raidoilla ja OOOO-merkeillä koristeltuna. Täytyy kyllä sanoa, jotta 9-5:en sporttipenkit on niihin verrattuna ihan päin persettä niinkuin hyvien penkkien pitää ollakin. Ei saksalainen makkaranpurija pääse lähellekään aeron jakkaraa....
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Penkit kyllä kaipaisi rutkasti lisää sivuttaistukea etenkin istuinosan kohdalle. Minulla ainekin reippaammin kääntäessä polvi hakkaa ovipahviin/ovenkahvaan kokoajan. Joudun ottamaan polvella ja kyynerpäällä tukea ovesta ennen kuin kurvaan lujaa mutkaan.
Itselläni ei esiintynyt mitään kipuja/ongelmia esim. VW Corradon -93 recaron penkeissä(FK Königsport coilover alusta), Audi 90 -91 quattron sport penkeissä(Weitec madallussarja), Audi A4 S-line -07 penkeissä(S-line alusta), eikä Mercedes 300CE -88 penkeissä(vakio alusta), mutta saabilla ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen huomasi selän kipeytyvän juuri autolla ajamisesta.
Vakioalustalla selän kipeytyminen oli lievempää, mutta nykyään itselläni alaselkä aina yli 100km reissun/yhden tunnin kaupunkipyörittelyn jälkeen kipeä(D2 coilover alustasarja).
Itselläni ei esiintynyt mitään kipuja/ongelmia esim. VW Corradon -93 recaron penkeissä(FK Königsport coilover alusta), Audi 90 -91 quattron sport penkeissä(Weitec madallussarja), Audi A4 S-line -07 penkeissä(S-line alusta), eikä Mercedes 300CE -88 penkeissä(vakio alusta), mutta saabilla ensimmäisen tuhannen kilometrin jälkeen huomasi selän kipeytyvän juuri autolla ajamisesta.
Vakioalustalla selän kipeytyminen oli lievempää, mutta nykyään itselläni alaselkä aina yli 100km reissun/yhden tunnin kaupunkipyörittelyn jälkeen kipeä(D2 coilover alustasarja).
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Ei Saabin penkkejä voi kyllä missään nimessä huonoiksi haukkua!
On tullut (ihan yleisestä mielenkiinnosta) ajettua paljon kaiken merkkisiä/mallisia autoja ja kyllä Saabin jakkarat on sieltä parhaasta päästä.
Hiljakkoin ajelin esim. yhden viikonlopun uudella Lagunalla ja siinä tuli oikeasti selkä kipeäksi. Kyllä oli ilo hypätä oman ysifemman rattiin sen jälkeen (ja oli kyllä muutenkin, ei vain sen penkin takia).
Audin sporttijakkaroistakin on kokemusta, enkä niitäkään kyllä sanoisi paremmiksi kuin Saabissa, urheilulliset ne tietysti ovat, mutta ei se tarkoita että niissä olisi hyvä istua, ainakaan pidempään...
Volvon penkeistä on kokemuksia useista malleista ja useammankin vuoden ajalta, ne ovat myös ihan hyviä istua, mutta sivutuki on nykyisessä Saabissani selkeästi niitä parempi.
Mersun löysät sohvat on ihan hyviä istua, mutta...liian veteliä makuuni.
Skodassa esim. RS Fabiassa on penkeissä hyvä sivutuki ja ovat urheilulliset nekin, mutta ei niissäkään ole pitkää matkaa hyvä istua (400km yhteen putkeen toissa kesänä).
Eli kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen 9-5:n nykyisiin ja niissä tuleekin istuttua aika paljon työmatkoja ajessa ja kun muutenkin tulee paljon autolla ajettua...
Muok. Mutta ettei ihan kehumiseksi mene, niin eräs erittäin isokokoinen kaverini (selkä leveä kuin ladon ovi) totesi noiden Saabin sporttijakkaroiden selkänojan yläosastaan liian kapeaksi, eli sivutukea on ylhäällä liikaakin. Eli tuollainen miinuspuoli tuli mieleen, jos sattuu olemaan isokokoinen...
Eli nämä löytyy omasta:
On tullut (ihan yleisestä mielenkiinnosta) ajettua paljon kaiken merkkisiä/mallisia autoja ja kyllä Saabin jakkarat on sieltä parhaasta päästä.
Hiljakkoin ajelin esim. yhden viikonlopun uudella Lagunalla ja siinä tuli oikeasti selkä kipeäksi. Kyllä oli ilo hypätä oman ysifemman rattiin sen jälkeen (ja oli kyllä muutenkin, ei vain sen penkin takia).
Audin sporttijakkaroistakin on kokemusta, enkä niitäkään kyllä sanoisi paremmiksi kuin Saabissa, urheilulliset ne tietysti ovat, mutta ei se tarkoita että niissä olisi hyvä istua, ainakaan pidempään...
Volvon penkeistä on kokemuksia useista malleista ja useammankin vuoden ajalta, ne ovat myös ihan hyviä istua, mutta sivutuki on nykyisessä Saabissani selkeästi niitä parempi.
Mersun löysät sohvat on ihan hyviä istua, mutta...liian veteliä makuuni.
Skodassa esim. RS Fabiassa on penkeissä hyvä sivutuki ja ovat urheilulliset nekin, mutta ei niissäkään ole pitkää matkaa hyvä istua (400km yhteen putkeen toissa kesänä).
Eli kaikenkaikkiaan olen erittäin tyytyväinen 9-5:n nykyisiin ja niissä tuleekin istuttua aika paljon työmatkoja ajessa ja kun muutenkin tulee paljon autolla ajettua...
Muok. Mutta ettei ihan kehumiseksi mene, niin eräs erittäin isokokoinen kaverini (selkä leveä kuin ladon ovi) totesi noiden Saabin sporttijakkaroiden selkänojan yläosastaan liian kapeaksi, eli sivutukea on ylhäällä liikaakin. Eli tuollainen miinuspuoli tuli mieleen, jos sattuu olemaan isokokoinen...
Eli nämä löytyy omasta:
#3660
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Saabismi on sairaus ja minä taisin parantua siitä...ainakin toistaiseksi...ehkä...
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Omaan makuun Saabin sport-istuimet ovat ainakin yhtä hyvät kuin Volvo S60:sen sport-istuimet, joita pidin tähän saakka parhaimpina istua. Molemmissa on hyvä sivutuki mutta Saabissa ehkä hivenen voimakkaammin muotoiltu. Tosin molemmissa istuimissa yläosa on hiukan kapeahko isokokoiselle (202cm ja yli satakiloiselle) kuskille.
Renault clio sport
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Kyllä 9-5:sen penkki tulee hyvin toimeen kroppani (185/85) kanssa. Pidemmillä matkoilla tulee kallistettua penkkiä vähän normaalia enemmän takakenoon, niin kylläpä on mukava matkustaa. Ristiselän ja niskatuen säätö ovat myös erinomaiset. Ei muuta kuin vakkari päälle ja etusormipeukalo-otteella vähän ohjailee
Miinuksina voisi mainita istuinkorkeuden säädön (ala-asennossakin istutaan suht. korkealla) sekä penkin kitinät.
Miinuksina voisi mainita istuinkorkeuden säädön (ala-asennossakin istutaan suht. korkealla) sekä penkin kitinät.
9-5 Aero Wagon -06
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Kun kerran penkistä keskustellaan, niin kysymys: Saako hieman "väsähtänyttä" kuskin penkkiä (pääasiallinen käyttäjä n. 110 kg) mitenkään petrattua entiselleen? Penkkinä Vectorin puolinahkainen. Penkki on mielestäni muuten hyvä mutta verrattuna apparin penkkiin aika paljon on istuinosa kuopalla. Vai onko pehmusteet painuneet siten että vain niiden ja jousien vaihto auttaisi, vai saako siihen "tiukemman alustasarjan"
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
En tiedä 9-5:stä, mutta tontussa on vaahtomuovin ja pohjan jousien/rautalankojen välissä säkkikangas, mikä vanhemmiten pettää.soap95 kirjoitti:Kun kerran penkistä keskustellaan, niin kysymys: Saako hieman "väsähtänyttä" kuskin penkkiä (pääasiallinen käyttäjä n. 110 kg) mitenkään petrattua entiselleen? Penkkinä Vectorin puolinahkainen. Penkki on mielestäni muuten hyvä mutta verrattuna apparin penkkiin aika paljon on istuinosa kuopalla. Vai onko pehmusteet painuneet siten että vain niiden ja jousien vaihto auttaisi, vai saako siihen "tiukemman alustasarjan"
Korvasin itse tuon jämäkälll farkkukankaalla ja hurjalla määrällä humalluttavaa bostikia demin on in!
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Oletteko miettineet mitä vikaa teidän selissä on, kun kipeytyvät?
9-5 Aero W -01
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
96 V4 1,7 -76
Chrysler Grand Voyager V6 LX -01
#2253
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Sama vika kuin koko kansassa yleensäkin, ei liikuntaa eikä lihashuoltoa. Usein myös ylipainoa.Petter kirjoitti:Oletteko miettineet mitä vikaa teidän selissä on, kun kipeytyvät?
Korjataan särkylääkkeillä, fysioterapialla ja sairaslomilla (että ei vieläkään tarvitsisi liikkua).
9000CS 2,3
Re: Tässä keskustelua 9-5:den laadusta ja penkeistä
Kyllä vika täytyy olla merkissä, kun ostaa Mersun niin lompakko ohenee riittävästi, eikä takataskussa ollessaan aiheuta kierossa istumista.Saappi Kuski kirjoitti:Sama vika kuin koko kansassa yleensäkin, ei liikuntaa eikä lihashuoltoa. Usein myös ylipainoa.Petter kirjoitti:Oletteko miettineet mitä vikaa teidän selissä on, kun kipeytyvät?
Korjataan särkylääkkeillä, fysioterapialla ja sairaslomilla (että ei vieläkään tarvitsisi liikkua).
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08