Niksejä taloudelliseen ajamiseen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
aero
-

Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen

Viesti Kirjoittaja aero »

yason kirjoitti:
aero kirjoitti:Lisäksi etenkin manuaalilla kannattaa huomioida rullauksen mahdollisuus, mikä usein on kannattavampaa kuin moottorijarrutus. Kun tietää kääntyvänsä pois eikä takana tule ketään, joka tempusta häiriintyisi, niin hyvissä ajoin keppi keskiasentoon ja antaa auton valua. Siitä vaihtaa moottorijarrulle, kun oikeasti tarvii alkaa hidastamaan.
Tämä ei kyllä omien kulutusmittauksieni mukaan pidä paikkaansa, paitsi vanhalla kaasutinmoottorilla.
Ehkä mm. Audin alle 30tkm ajettu commonrail-tdi on sitten verrannollinen vanhaan kaasutinmoottoriin.
yason kirjoitti: Olen antanut itseni ymmärtää, että vaihde päällä bensaa kuluu huomattavasti vähemmän kuin vapaalla rullatessa. Auton liike-energiahan pyörittää moottoria, joten bensaa ei siihen tarvita ja ilmeisesti sähköinen moottorinohjaus osaa fiksusti ainakin vähentää ellei jopa katkoa bensiinin suihkutusta, kun kaasupolkimen päästää irti.

Tästä sitten seuraa, että jos rullaa vapaalla, moottori kuluttaa bensaa tyhjäkäynnin verran, vaikka auto liikkuu muutenkin. Vaihde silmässä kulutushan on teoreettisesti taas 0 l/100km.
Kyllä, juuri näin. Niillä autoilla, joilla itse olen kokeillut, on nollakulutuksisen moottorijarrun aiheuttama hidaste kuitenkin suurempi efekti kuin tyhjäkäynnillä pörisevän moottorin. Toki vaikuttaa se, millä kierroksilla moottori pyörii sekä se, kuinka nopeasti auto liikkuu kuin myös moottori itsessään (lähinnä moottorijarrutusteho). Kovilla kierroksilla moottorijarruefekti on isompi, kun taas juuri tyhjäkäynnin yläpuolella melko heikko ja moottoritienopeuksissa (100+km/h) alkaa moottorijarrutuksen vaikutus hidastukseen olemaan pienempi, kun ilmanvastus jarruttaa enemmän. Myönnetään toki, että mun testailut ovat keskittyneet kipinättömästi sytyttäviin, joissa kovien puristusten ansiosta moottorijarrutus on usein voimakkaampi.
yason kirjoitti: Itse ajoin aikoinaan tyhjäkäynnillä risteyksiin bensaa "säästäen" yms., mutta kulutuspa tipahti litralla, kun jätin viitosen tai nelosen silmään, kunnes nopeus hiljeni ja kierrokset laski tyhjäkäynnin tasolle. Toistin riittävän monella tankillisella ja olen siitä lähtien ajanut vaihde silmässä. Liekö miten on.
Aanelkussa ei kutosta kannata sisään jättää alle satasen nopeuksissa. Toki pitää muistaa myös se, että jos lopussa joutuu jarruttamaan joka tapauksessa, on moottorijarru väkisin parempi vaihtoehto (kuten muistamme, jarruttaminen maksaa).

-Aero
ahdon voimalla
"Kaasari"

Re: Niksejä taloudelliseen ajamiseen

Viesti Kirjoittaja ahdon voimalla »

Saabitha ei itseasiassa oo janoisia.Viime tankkauksen jälkeen kulutus 7.2l/100
Riippuu tietysti kuskista mut mun mielestä vähä verrattuna toiseen ruotsalaisvalmisteiseen..
ex96.ex 96. ex99. ex900. 9-5t v.2000. today 9-5 1.9 Tid .
Vastaa Viestiin