9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
9000 2.3 turbo
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ke Loka 01, 2003 09:10

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 9000 2.3 turbo »

oju kirjoitti:En ole tonnarilla ajanut mutta minua yllätti ysivitosen herkkyys takarenkaiden rengaspaineille. Onhan siihen varmaan muitakin syitä kuten kulunut alusta ja renkaiden ominaisuudet mutta kokeilkaa ihmeessä paineiden korottamista jos ysifemma ei vastaa odotuksia.
Tämä täytyy allekirjoittaa täysin. Kävin tarkistamassa rengaspaineet vähän sen jälkeen kun tämän ketjun aloitin ja takapyörissä 1.4bar ja 0.7bar :oops: Saattoi jopa hiukan vaikuttaa sohjossa ajo-ominaisuuksiin :D Lienee tarpeetonta sanoa että auto tuntuu nyt paljon paremmalta.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kyllä se Sierra vaan menee paremmin kylki edellä sohjossa kun tonnari tai femma, suoraan en kyllä pääse vaikka haluaisin :lol:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Tobbana kirjoitti:
Turbolag kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Nii, oudolta tunnustaa, ku napissa lukee esp ja sitä ku painaa, ni käppällä saa leikkiä ihan rauhassa, eikä rupea joka nurkka rutisemaan. :)
Kiihdyttäessä taas ei halua sutia, vaan tcs puuttuu peliin...

-Sami
Minun Saabissa esp.n saa pois, samalla tippuu kaikki " järjestelmät " pois lukien abs. Tosin pois kytkentä onnistuu vain alle kuudenkympin nopeuden ( jos nopeuden oikein muistan ). Jos järjestelmä on pois päältä se aktivoituu itsekseen kun tuo nopeus ylittyy.
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Turbolag kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Onneksi ESPtä ei saa pois, ainoastaan TCS.n.
Ai missä vehkeessä?
Tuohan on aika monissa autoissa juuri noin, ml. 9-5, monet audit, mersut ym. toimivat juuri Mimmin kuvaamalla tavalla. Kolkista en tiedä, ei ole tullut otettua ESP:a pois, on niin hankalaan paikkaan tungettu tuo kytkentä.
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Mimmi kirjoitti:Nopeuden noustetssa 60 km/h tulee myös TCS mukaan, siihen saakka ESP on päällä (hyvin lievänä), vaikka napista laitat "pois".
Tottahan tuo..ilmeisesti myös jarruttaessa aina päällä vaikka pois kytketty olisikin..
SAAB
9-5, Aero Wagon, Sentronic, - 04
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja oju »

Noista rengaspaineista on näköjään ajankohtainen keskustelu meneillään:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=14&t=92177
Turbolag
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ti Syys 16, 2008 20:01
Paikkakunta: Espoo

Re: 9-5 vs. 9000 pahassa kelissä

Viesti Kirjoittaja Turbolag »

Mimmi kirjoitti:Nopeuden noustetssa 60 km/h tulee myös TCS mukaan, siihen saakka ESP on päällä (hyvin lievänä), vaikka napista laitat "pois".
Femmassa siis näin? Mistä vm:stä eteenpäin?

Väittäisin oman kokemuksen perusteella ettei kolkissa kyllä ole lievänäkään päällä pienissä vauhdeissa, jos sen napista sammuttaa. Yli 60 km/h ei mene automaattisesti päälle, mutta meneekö muka jotenkin taustalle? En ole sen huomannut ainakaan mitään tekevän, tosin ei kovin hasardeja tilanteita ole isoissa nopeuksissa ollutkaan.

E1: Pahoittelut OT:stä. E2: Tarkemmin muistellen luinkin jostain manuaalista (taisi tosin olla isäukon -08 Femma), että jarruttaessa menisi päälle isommissa nopeuksissa. Onkohan tossa kolkissa sama..?
#3892
9-3 SS Aero '04
"A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster." - Jeremy Clarkson
Vastaa Viestiin