Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja jyyrä »

jcarlson kirjoitti:Jos ei nyt tarttisi alkaa kuluneesta aiheesta vääntämään mutta kiihtyvyyden määrää hevosvoimat, ei vääntö. Autossa kun on vaihteet ja välitykset vaikka automaatti olisikin.

Ehkä se dieselin "alavääntö" tuntuu hienolta varsinkin kun vertaa automaatti aeroon joka on aika nuhainen verrattuna manuaaliin, mutta ei ole epäselvää kumpi kiihtyy paremmin.
Niin niin mutta kun siinä diisselissä on niin tajuton se alavääntö että se kiihtyy paremmin kuin mikään muu :lol: Tuli tuossa just eilen todettua että kyllä siinä Volvon v70 D5:ssa on myös todella tajuton se vääntö kun jäi 9-5 2.0t saabille todella jyrkässä ylämäessa vauhtia oli n.90km/h ja itse lähdin kiihdyttämään vielä 4vaihteella jolloin ei kierroksiakaan ole kovinkaan paljon.
Viimeksi muokannut jyyrä, Ke Joulu 02, 2009 09:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jamppa kirjoitti:Minkä takia tarvii tappii kierrätään. ja eihän se aerokaan kiertänyt tappiin, automaatti puuttui sitä ennen peliin ;)
ja ylensä vääntö on se ratkaiseva, ei niinkän ne hevoset. No onhan tuossa pikkutiisselissä vain 176 hepoa, kun aerossa oli 230. mutta vääntö onkin sitten sama kuin aerossa.
Ei nyt löytyny näiden esihistoriallisten femmojen (-00 Airo ja 3.0TiD) käppyröitä tähän hätään, mutta mun mielestä olennainen on tässä nykymallistossa aika hyvin kiteytetty.
1.9TiD, vääntö 320Nm @ 2000-2750rpm.
2.3t, vääntö 310Nm @ 2000-4500rpm.

Bensakoneella max. vääntöä tarjolla 2500rpm alueella, diiiselissä 750rpm. Ikävänä faktana on se, että teho, ja siten kiihtyvyys, on vääntömomentin ja kierrosluvun funktio. End of discussion....ainakin melkein:
Ennen kuin kukaan kerkiää, niin on turha tulla millään diisselin Hirssillä keulimaan, saa niitä lastuja Airoonkin, ja tuo vääntöalueiden "leveyden" suhde nyt ei lastuttamallakaan muutu käytännössä mihinkään.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

niin, jos tuon lukee, niin en väittänyt missään vaiheessa että pikkudiesel kiihtyy paremmin, vaan ettei niisä kiihtyvyydessä niin älyttömiä eroja tunnu oleva.

Olisi muuten kiva joskus jossain tapahtumassa päästä kokeillemaan jonkun aeron kanssa, paljon noissa on oikeasti eroja kun rinnakkain lähtisi.

mutta pakko se myöntää, että ikävä aeroa on silti, vaikka ei tähän uuteen niin eroa tuntuisi olevan, ja jarrut tässä uudemmassa on paremmat jne.

sen verta löysin tietoa, että tuossa on 350nm 1800rpm., mutta laajutta ei löydy.

ja varmaan joskus vielä aeron hommaankin, harraste autoksi
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2023
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tässäpä 2001 arvot (pikku diisseli 2002)

Aeron arvot : 350 Nm / 1 900–4 000 r/min hetkellisesti 370 Nm
169 kW (230 hv) 5 300 r/min

"Pikku diiseli": 350 Nm / 1 800-3 000 r/min
130 kW (176 hv) / 4 000 r/min

2.0 t : 240 Nm / 1 800 r/min
110 kW (150 hv) 5 500 r/min

2.3 t 280 Nm / 1 800–3 500 r/min
136 kW (185 hv) 5 500 r/min

3.0 V6 Bens. 310 Nm / 2 500-4 000 r/min
147 kW (200 hv) / 5 000 r/min
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja Ng 9-3 t Hirsch -08
"1159"
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Itsellä oli 02 aerossa hirschin ykköstaso ja nykyisessä on vain uusin softapäivitys, niin kyllä olen kokenut että näillä pärjää dieseleille aika hyvin. Itse myös pikkudiiseliä ajaneena (oli hetken jopa suunnitelmissa vähän ajettu 2004 palopäälikön auto, linear varustelulla, vakioalustalla), niin kyllä on aerossa hevoset hukassa, jos ei eroa huomaa kiihdytyksessä, palopäällikkö sanoikin koeajolla että kaasua pitää antaa kunnolla, sitten se vasta kulkee, kun olin aerolla tottunut, että pienellä painalluksella jo liikkuu ripeästi ja isommalla sitten mennään. Huom jäähdytetyt takalevyt tulivat 02 vuosimallin aeroon ja samoin pikkudieseliin 02, kun se tuli mallistoon.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Aerossa on yksi todella paha vika. Siitä kun ei pääse eroon ei millään.... Aina joutuu autokauppakäynnin jälkeen toteamaan että, jos Aeron vaihtaa mihin muuhun tahansa kikottimeen jää aina jotain puuttumaan. Kai noita viimesiä Aeroja pitäis nyt haalia ainakin pari varastoon kun tuo sukupuutto uhkaa taas Saapikasta.
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Uusinaamainen 9-5 Aero + Hirsch:n kilkkeet päälle (vanteet, softa, bp, putkisto, IC, jouset, jarrut + muut Hirsch ehosteet) + konin sporit + virallinen muutoskatsastus takuulla = Paras Saab mitä rahalla sai (ei maksa kun reilut 70 000 egee). Eikä ainoastaa siksi että sellaisen omistan (ja oma auto on aina paras) vaan on muutamaa muutakin Saabia tullut ajettua / omistettua :). Milenkiintoista vertailla ensimmäistä 230Hp Aeroa nokivasaraan. Viimeisimmät 260HP Aerot pesee 9-3/9-5 nokivasara Saabit helposti. Eipä tuo ensimmäinen 2.2d tainnut pärjätä edes 2.0T bensa koneelle. Virallisesti katsastetuista "orkkis" Saabeista ainoastaa 9-3 v6 Aero Hirsch pieksee oman autoni 0-100 vedossa. Mutta jos taas otetaan 80 - 150 veto, niin 9-5 Aero Hirsch pieksee (testattu on..)
Niin ja onhan tuosta uudesta ehkä tulossa olevasta 9-5:sen v6 bi-turbo Aerosta luvattu jo Hirsch:n pojilta versio. Siihen vielä kun saa 4 x 4 sutimaan niin kerke hyvin töihin :)
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Mimmi kirjoitti: Pikkudieselin käyrä ei muuten ole koskaan alle 300Nm.
Ok. :roll:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JouniCSE kirjoitti:
Mimmi kirjoitti: Pikkudieselin käyrä ei muuten ole koskaan alle 300Nm.
Ok. :roll:
Se on kato sitä tiisselin murrrskaavaa alavääntöö jo tyhjäkäynniltä :D
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

eklunto1 kirjoitti: Milenkiintoista vertailla ensimmäistä 230Hp Aeroa nokivasaraan.

niin, aika hyvin ikäsä puolesta osuu, koska aero oli ainoastaan vuoden vanhempi kuin tämä nokivasara. Vaikka tämä nokivasara on tämä ensimmäinen facelift malli.
varmaa nuo jenkki griffinkin pesee, samailsella 260heppasella kuin aerossakin on, vai puuttuukko siitä jokin vahvistettu osa, mikä tekee aerosta nopeamman ja paremman ;) JA lisäksi tähän sitten aina joku vetää ässän hihasta, ja ottaa softapäivitykset esiin. nokilekoihin vielä vähemmän on niitä olemassa.
JA eikös audilla ollut se nokileka kilpurinakin :lol:

ja tuota 2.2tid konetta ei kannata vertailla bensakoneiden kanssa, eipä ole kun tuo 120 hummaa. sillä kyllä pääsee, mutta raketti se ei ole

eikäs muuten ole 9-3 aero ttid, se varmaan on jo nopea ja hyvä kun on aero :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
usvaa putkeen
"Turbo"
Viestit: 274
Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
Paikkakunta: lohja

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja usvaa putkeen »

Tuolta http://www.fastestlaps.com kun katselee eri kärryillä ajettuja aikoja, niin käy kyllä selville, että teho se on mikä puhuu. Ei pelkkä vääntö, tietenkin kuskikin vaikuttaa näissä karkeloissa ja muutama muukin muuttuja.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

georgahti kirjoitti:
jcarlson kirjoitti:Jos ei nyt tarttisi alkaa kuluneesta aiheesta vääntämään mutta kiihtyvyyden määrää hevosvoimat, ei vääntö.
juuri näin on, VAIKKA kiihtyvyyskäyrä (käsittääkseni) vääntökäyrää seuraakin.
Niinpä, harvemmin vaan kiihdytetään vain yhdellä vaihteella varsinkaan jos kierrosalue loppuu kesken. :)
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Jamppa kirjoitti: varmaa nuo jenkki griffinkin pesee, samailsella 260heppasella kuin aerossakin on, vai puuttuukko siitä jokin vahvistettu osa, mikä tekee aerosta nopeamman ja paremman ;)
Tilataan kaikki se Aero merkki takapuskuriin kiinni. Tulee ihan mileen keskustelut jossa Skoda kuskit yrittää kertoa että tää Octavia on melkein kun Passat ja Passat on melkeen kuin Audi ja pärjää muuten tosi hyvin TM:n testeissäkin. :) Ja joka ilta kun Skoda kuski menee nukkumaan se haaveilee omistavansa Audi A6:sen. :)
Jamppa kirjoitti: eikäs muuten ole 9-3 aero ttid, se varmaan on jo nopea ja hyvä kun on aero :wink:
Hyvä kun otit puheeksi :) Voit käydä lukemassa kommenttini ko autosta tuolta 9-3SC/SS puolelta. Tykästyin todella suuresti.. :) Tuon kokemuksen jälkeen voi todeta että Aero merkin voi laittaa ihan mihin tahansa autoon. Sen takia omassani ei ole kuin Hirven merkki.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autokuume! 9-5 2,3T/Aero vm.2001-2003 käyttöautoksi.

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

9-5T kirjoitti:Minä en ainakaan halua Aeron merkkiä enkä Aeroakaan.
Minulla ei ole edes Hirsch merkkejä.
Niinpä. Sillä tarra tekee autosta Aeron tai toisinpäin. :) Ja vaikka tekisikin mieli Aeroa ei pidä haluta, vaikka kukkaro antaisikin myöten. Sellaista autoa josta itse pitää ei myöskään tule ostaa, vaan sellainen auto, jonka hankinnan voi kuulemma järkisyin exceliä pyörittelemällä perustella (esim. Skoda). Käyttöautojen tulee olla sijoituskohteita.

Alkuperäisen kysyjän kysymykseen "Eli asiaan onko mahdollista saada 7-8000€;lla luotettavasti pelaava Aero vai onko fiksumpaa sijoittaa hieman laiskempaan 2,3T;hen? "

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen lienee EI, sillä:

- Älä osta Aeroa käyttöautoksi, sillä sitäkin pitää korjata ja huoltaa (esim. houhotus ogelma kysyjän ikäisissä autoissa), eikä siinä ole gravitaatiovoimia syrjäyttäväviä ominaisuuksia vaikka niin on luultu.
- Osta Diesel, se kiihtyy ja vääntää ja on muutenkin parempi ja kestävämpi (tämän lisäksi joku on keksinyt että ne saastuttavat vähemmän, sillä C02 ja saatuttaminen ovat täysin sama asia).
- Myös muut 9-5 vaihtoehdot ovat parempia, sillä käytetyt autot eivät ole yksilöitä vaan yleistämällä voidaan päätyä parhaaseen lopputulokseen. :)
- Suomessa myynnissä olevat Aerot ovat pääsääntöisesti täysin samoja autoja kuin muutkin Saabit, kyseinen malli on vain olemassa siksi että meitä kuluttajia voidaan puijata. Tämä varsinkin 2001 - 2003 autoissa kuten täällä on useaan keraan painotettu.
Viimeksi muokannut eklunto1, Pe Joulu 04, 2009 16:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Vastaa Viestiin