Saattaa liittyä törmäystesteihin: ainakin amerikkalaisissa testeissä pituussäädön pitää muistaakseni olla säätöalueen keskellä eli jos kiskoja jatkaisi jompaan kumpaan suuntaan, keskikohtakin siirtyisi ja nukke käyttäytyisi eri tavalla.Hessu kirjoitti: Valmistaja voisi aivan hyvin jatkaa penkin säätöaluetta alas- ja taaksepäin mutta jostain syystä eivät sitä tee.
Vertailua 9000 vs 9-5 !
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Mutta kun ei vaan mahdu, mahtuuko jakeluun ?!? Kun ratti on täysin edessä, (tuulilasiin päin) ja yläasennossa. Penkki ala-asennossa ja etureunaa nostettu ylös, (ei edes kokonaan) niin rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin. On kyllä tarkistettu että penkki menee niin alas kuin menee, ja että ohjauspyöräkin menee yläasentoon. Penkkiä ei vaan yksinkertaisesti saa tarpeeksi alas normaalijakkaroilla. Myös autoon kulkeminen on hankalahkoa kun väli penkin ja ratin välissä on ahdas. Jotkut litteämmät sport-penkit, tai pienempi ratti antaisivat kai lisätilaa ? Niin ja 189cm kun ynnää 91kg painon, niin voi kai kutsua suht´normaalirakenteiseksiPeetu kirjoitti:Täytyy vähän ihmetellä tuota porukan valitusta ahtaasta kuskin paikasta... Esim. ketjun aloittajan mainitsema 189cm kun ei ole vielä mitenkään erikoisen pitkä, niin kyllä luulisi mahtuvan kuljettajan penkin ja ratin väliin, jollei nyt ihan pelkkää jalkaa ole koko kaveri. Itsellä mittaa suunnilleen saman verran, eikä mitään ongelmaa ole ollut femman kanssa. Autossa sport-penkit manuaalisäädöillä, penkin ja ratin asentoja ei näin ulkoa voi muistaa. Ne kun on kerran saatu hyväksi, niin rauhassa on saanut olla "uudesta" asti. Perus lautajakkarasta mulla ei tosin ole kokemusta kun n. 20 km "koeajolta", mutta eipä siitäkään mitään painajaista mieleen jäänyt.
Tottahan tonnari on tilavampi, mutta onhan se muutenkin vähän erilainen auto...
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Miksi ratin pitää olla etuasennossa? Ota rattia ulommaksi ja kallista selkänojaa saman verran, niin etäisyys ratista selkänojaan säilyy ennallaan, mutta reisille tulee enemmän tilaa.jupasaab kirjoitti:Mutta kun ei vaan mahdu, mahtuuko jakeluun ?!? Kun ratti on täysin edessä, (tuulilasiin päin) ja yläasennossa. Penkki ala-asennossa ja etureunaa nostettu ylös, (ei edes kokonaan) niin rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin. On kyllä tarkistettu että penkki menee niin alas kuin menee, ja että ohjauspyöräkin menee yläasentoon. Penkkiä ei vaan yksinkertaisesti saa tarpeeksi alas normaalijakkaroilla. Myös autoon kulkeminen on hankalahkoa kun väli penkin ja ratin välissä on ahdas. Jotkut litteämmät sport-penkit, tai pienempi ratti antaisivat kai lisätilaa ? Niin ja 189cm kun ynnää 91kg painon, niin voi kai kutsua suht´normaalirakenteiseksi
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa. Jos herroille kaikkitietäville sattuu löytymään sopiva ajoasento niin hyvä. Mutta tajutkaa nyt että minulle EI löydy sitä tästä saabista. Se on vaan nyt pakko hyväksyä että jopa saabissa on jotain puutteita !!
Tänään tutkitaan penkin kiskojen rakennetta, josko olisi mahdollista tehdä jotain parantavia muutoksia. Sillä aikaa voitte taas leikkiä palstapoliisia.
Tänään tutkitaan penkin kiskojen rakennetta, josko olisi mahdollista tehdä jotain parantavia muutoksia. Sillä aikaa voitte taas leikkiä palstapoliisia.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Eipä toi vertailu ole muutenkaan kovin reilua, kun tonnari tuli myyntiin -85 ja vuoteen -98 mennessä ei itse peruskoppa muuttunut kuin pintapelleiltään, samaten kuin alustan osat, jarrut ym. käyvät tonnariin kuin tonnariin vuosimallista riippumatta. Tai no, ennenkuin joku kerkeää korjaamaan niin etujarrupäivitys tuli -88 ja mallista riippuen jousien korkeus vaihteli. Vaikka itse on tullut harrastettua Saabeista vain tonnareita, niin kyllä vaakakuppi kääntyisi femman puoleen (farkku). Kone uusiksi T5 kamoilla ja joku sopiva hyrrä kaveriksi porsivan gt17:n tilalle, niin olisi autoa taas pitkäksi aikaa.
Foxbody turbo
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Penkki pois, ja ajat takapenkiltäjupasaab kirjoitti:Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa. Jos herroille kaikkitietäville sattuu löytymään sopiva ajoasento niin hyvä. Mutta tajutkaa nyt että minulle EI löydy sitä tästä saabista. Se on vaan nyt pakko hyväksyä että jopa saabissa on jotain puutteita !!
Tänään tutkitaan penkin kiskojen rakennetta, josko olisi mahdollista tehdä jotain parantavia muutoksia. Sillä aikaa voitte taas leikkiä palstapoliisia.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-5 Aero - 00
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Jännä juttu. Olen 187cm pitkä 110kg painava äijä, jos vedän penkin alas sekä sopivalle etäisyydelle, kallistan etureunan ylös ja nostan ratin yläasentoon ei jaloillani ole mitään mahdollisuuksia osua rattiin niin reilusti tilaa jää väliin. Auto 9-5 2.0t SE vm99.
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Jep! Eipä siitä kannata hernettä nenään vetää, jos et kuskin paikalle mahdu, ja muut mahtuu. Niin kun aikasemmin kirjoitin, niin jos mies ei ole ihan vaan pelkkää jalkaa, niin pitäisi mahtua. Mutta sinä näköjään olet, niin mitäpä tästä sen enempää vääntämmän...jupasaab kirjoitti:Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa.
Ja jos vähän vielä hämmennetään, niin minkätakia penkin etureuna ei sitten voi olla alempana?
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ei pysty sentronicin kanssa, kun on napit tiellä...9-5T kirjoitti:Opettele pyörittämään rattia yhdellä sormella puolasta ja unohda autokoulun opetuksen oikeasta otteesta.jupasaab kirjoitti:rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Triumph Sprint ST 1050
Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ja jos vähän vielä hämmennetään, niin minkätakia penkin etureuna ei sitten voi olla alempana?[/quote]
No minkähän takia sitä etureunaa voi nostaa o:
No minkähän takia sitä etureunaa voi nostaa o:
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Tuntuisi luontevalta että jos polvet ottavat rattiin kiinni niin penkin etureunaa lasketaan alaspäin sen verran että polvet eivät ota kiinni. Sen takiahan niissä ne säädöt ovat, eikä pitää tiukasti kiinni penkin yläasennosta jos ei mahdu niin ajamaan. Tuntuisi ainakin ihan järkevältä. ![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Voin varmaan itsekin ottaa kantaa tähän keskusteluun molemmat autot omistaneena. Ysitonttu (-89) tuntui todella hienolle autolle juuri opiskelut päättäneelle nuorelle miehelle, mikä varmaan johtui pitkälti siitä, että olin ajellut liian monta vuotta 1.3:lla (-89) japanilaisella autolla...
Ja olihan se hieno auto mikäli vertaa saman ikäisiin muihin autoihin.
Vastaavasti 9-5 on parempi kuin 9000, mutta niinhän sen on pakko ollakin yli kymmenen vuotta tuoreempana. Ysiviis ei ole kuitenkaan niin ylivoimainen kilpailijoihin nähden, kuin 9000 oli aikoinaan. Tässä näkyy valitettavasti kilpailijoden mahdollisuus käyttää tuotesuunnitteluun ja kehitykseen enemmän rahaa? Ei ole oikein tätä päivää valmistaa samaa autoa kymmentä vuotta.
Jos vain Saabilla olisi ollut mahdollista pitää sama etumatka kilpailijoihin, kuin 80-luvulla, niin missä oltaisiin nyt...
Sisätiloissa olen huomannut, että nykyiset kolariturvallisuusvaatimukset pienentävät sisätiloja ja kasvattavat auton ulkomittoja. En tiedä onko tällä asialla tekemistä tässä vertailussa.
Vähän OT, mutta saabisteilla tuntuu olevan yllättävän paljon keskenäistä kinaa. Aika turhaa..![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Vastaavasti 9-5 on parempi kuin 9000, mutta niinhän sen on pakko ollakin yli kymmenen vuotta tuoreempana. Ysiviis ei ole kuitenkaan niin ylivoimainen kilpailijoihin nähden, kuin 9000 oli aikoinaan. Tässä näkyy valitettavasti kilpailijoden mahdollisuus käyttää tuotesuunnitteluun ja kehitykseen enemmän rahaa? Ei ole oikein tätä päivää valmistaa samaa autoa kymmentä vuotta.
Jos vain Saabilla olisi ollut mahdollista pitää sama etumatka kilpailijoihin, kuin 80-luvulla, niin missä oltaisiin nyt...
Sisätiloissa olen huomannut, että nykyiset kolariturvallisuusvaatimukset pienentävät sisätiloja ja kasvattavat auton ulkomittoja. En tiedä onko tällä asialla tekemistä tässä vertailussa.
Vähän OT, mutta saabisteilla tuntuu olevan yllättävän paljon keskenäistä kinaa. Aika turhaa..
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ainakin ovilokeroiden pieneneminen 9-5 vs. 9000 johtunee tästä.Butterfly kirjoitti: Sisätiloissa olen huomannut, että nykyiset kolariturvallisuusvaatimukset pienentävät sisätiloja ja kasvattavat auton ulkomittoja. En tiedä onko tällä asialla tekemistä tässä vertailussa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Ei jumankauta teitä saab fetissejä. Eikös ne ohjauspyörän ja penkin säädöt ole tarkoitettu saamaan mahdollisimman hyvä ajoasento. Nyt etureunaa on jouduttu laskemaan (lue viestiketjusta) että saataisiin mahdollisimman hyvä ajoasento. Ja tästä johtuen tukea ei tule tarpeeksi reisien etuosaan. Olen omalta osaltani sanonut sanottavani tässä asiassa, ja en enää kommentoi !!samvirta kirjoitti:Tuntuisi luontevalta että jos polvet ottavat rattiin kiinni niin penkin etureunaa lasketaan alaspäin sen verran että polvet eivät ota kiinni. Sen takiahan niissä ne säädöt ovat, eikä pitää tiukasti kiinni penkin yläasennosta jos ei mahdu niin ajamaan. Tuntuisi ainakin ihan järkevältä.
Sitä oikeaa etsiessä...
Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !
Kun olet saanut suurinpiirtein samat ulottuvuudet kuin mä,niin kokeiles vetää ratti ylös ja niin ulos kuin se tulee.Se meinaa nousee jonkun verran siihen ratti sisäl asentoon.Ja kait sä nyt koeajoit auton ennen ostopäätöstä?191/122 ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)