Vertailua 9000 vs 9-5 !

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Hessu kirjoitti: Valmistaja voisi aivan hyvin jatkaa penkin säätöaluetta alas- ja taaksepäin mutta jostain syystä eivät sitä tee.
Saattaa liittyä törmäystesteihin: ainakin amerikkalaisissa testeissä pituussäädön pitää muistaakseni olla säätöalueen keskellä eli jos kiskoja jatkaisi jompaan kumpaan suuntaan, keskikohtakin siirtyisi ja nukke käyttäytyisi eri tavalla.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Peetu kirjoitti:Täytyy vähän ihmetellä tuota porukan valitusta ahtaasta kuskin paikasta... Esim. ketjun aloittajan mainitsema 189cm kun ei ole vielä mitenkään erikoisen pitkä, niin kyllä luulisi mahtuvan kuljettajan penkin ja ratin väliin, jollei nyt ihan pelkkää jalkaa ole koko kaveri. Itsellä mittaa suunnilleen saman verran, eikä mitään ongelmaa ole ollut femman kanssa. Autossa sport-penkit manuaalisäädöillä, penkin ja ratin asentoja ei näin ulkoa voi muistaa. Ne kun on kerran saatu hyväksi, niin rauhassa on saanut olla "uudesta" asti. Perus lautajakkarasta mulla ei tosin ole kokemusta kun n. 20 km "koeajolta", mutta eipä siitäkään mitään painajaista mieleen jäänyt.
Tottahan tonnari on tilavampi, mutta onhan se muutenkin vähän erilainen auto...
Mutta kun ei vaan mahdu, mahtuuko jakeluun ?!? Kun ratti on täysin edessä, (tuulilasiin päin) ja yläasennossa. Penkki ala-asennossa ja etureunaa nostettu ylös, (ei edes kokonaan) niin rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin. On kyllä tarkistettu että penkki menee niin alas kuin menee, ja että ohjauspyöräkin menee yläasentoon. Penkkiä ei vaan yksinkertaisesti saa tarpeeksi alas normaalijakkaroilla. Myös autoon kulkeminen on hankalahkoa kun väli penkin ja ratin välissä on ahdas. Jotkut litteämmät sport-penkit, tai pienempi ratti antaisivat kai lisätilaa ? Niin ja 189cm kun ynnää 91kg painon, niin voi kai kutsua suht´normaalirakenteiseksi :)
Sitä oikeaa etsiessä...
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Risto »

jupasaab kirjoitti:Mutta kun ei vaan mahdu, mahtuuko jakeluun ?!? Kun ratti on täysin edessä, (tuulilasiin päin) ja yläasennossa. Penkki ala-asennossa ja etureunaa nostettu ylös, (ei edes kokonaan) niin rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin. On kyllä tarkistettu että penkki menee niin alas kuin menee, ja että ohjauspyöräkin menee yläasentoon. Penkkiä ei vaan yksinkertaisesti saa tarpeeksi alas normaalijakkaroilla. Myös autoon kulkeminen on hankalahkoa kun väli penkin ja ratin välissä on ahdas. Jotkut litteämmät sport-penkit, tai pienempi ratti antaisivat kai lisätilaa ? Niin ja 189cm kun ynnää 91kg painon, niin voi kai kutsua suht´normaalirakenteiseksi :)
Miksi ratin pitää olla etuasennossa? Ota rattia ulommaksi ja kallista selkänojaa saman verran, niin etäisyys ratista selkänojaan säilyy ennallaan, mutta reisille tulee enemmän tilaa.
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa. Jos herroille kaikkitietäville sattuu löytymään sopiva ajoasento niin hyvä. Mutta tajutkaa nyt että minulle EI löydy sitä tästä saabista. Se on vaan nyt pakko hyväksyä että jopa saabissa on jotain puutteita !!
Tänään tutkitaan penkin kiskojen rakennetta, josko olisi mahdollista tehdä jotain parantavia muutoksia. Sillä aikaa voitte taas leikkiä palstapoliisia.
Sitä oikeaa etsiessä...
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Japso »

Eipä toi vertailu ole muutenkaan kovin reilua, kun tonnari tuli myyntiin -85 ja vuoteen -98 mennessä ei itse peruskoppa muuttunut kuin pintapelleiltään, samaten kuin alustan osat, jarrut ym. käyvät tonnariin kuin tonnariin vuosimallista riippumatta. Tai no, ennenkuin joku kerkeää korjaamaan niin etujarrupäivitys tuli -88 ja mallista riippuen jousien korkeus vaihteli. Vaikka itse on tullut harrastettua Saabeista vain tonnareita, niin kyllä vaakakuppi kääntyisi femman puoleen (farkku). Kone uusiksi T5 kamoilla ja joku sopiva hyrrä kaveriksi porsivan gt17:n tilalle, niin olisi autoa taas pitkäksi aikaa.
Foxbody turbo
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2045
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Julle »

jupasaab kirjoitti:Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa. Jos herroille kaikkitietäville sattuu löytymään sopiva ajoasento niin hyvä. Mutta tajutkaa nyt että minulle EI löydy sitä tästä saabista. Se on vaan nyt pakko hyväksyä että jopa saabissa on jotain puutteita !!
Tänään tutkitaan penkin kiskojen rakennetta, josko olisi mahdollista tehdä jotain parantavia muutoksia. Sillä aikaa voitte taas leikkiä palstapoliisia.
Penkki pois, ja ajat takapenkiltä :) No leikki leikkinä.
9-5 Aero - 00
samvirta
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 08:51

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja samvirta »

Jännä juttu. Olen 187cm pitkä 110kg painava äijä, jos vedän penkin alas sekä sopivalle etäisyydelle, kallistan etureunan ylös ja nostan ratin yläasentoon ei jaloillani ole mitään mahdollisuuksia osua rattiin niin reilusti tilaa jää väliin. Auto 9-5 2.0t SE vm99.
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Peetu »

jupasaab kirjoitti:Kyllä nyt on ahdasta aivoissa. Ohjekirjastako katsotte "oikean" tavan säätää ajoasento ?! Sattuu nyt vaan olemaan niin pitkät kädet ja jalat, että ohjauspyörän taakse vieminen ja selkänojan kallistaminen ei todellakaan lisää ajonautintoa.
Jep! Eipä siitä kannata hernettä nenään vetää, jos et kuskin paikalle mahdu, ja muut mahtuu. Niin kun aikasemmin kirjoitin, niin jos mies ei ole ihan vaan pelkkää jalkaa, niin pitäisi mahtua. Mutta sinä näköjään olet, niin mitäpä tästä sen enempää vääntämmän...

Ja jos vähän vielä hämmennetään, niin minkätakia penkin etureuna ei sitten voi olla alempana?
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
Peetu
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Ma Elo 16, 2004 16:25
Paikkakunta: T:la

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Peetu »

9-5T kirjoitti:
jupasaab kirjoitti:rattia veivatessa käsi/det osuu reisiin.
Opettele pyörittämään rattia yhdellä sormella puolasta ja unohda autokoulun opetuksen oikeasta otteesta.
Ei pysty sentronicin kanssa, kun on napit tiellä... :roll:
Subaru Legacy -08 BoxerDiesel
Triumph Sprint ST 1050

Ex: 9-5 2,0t A Vector Wagon -04, 9000 CS 2,0t -97 MapTun, 9000 CS 2,3i -95
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

Ja jos vähän vielä hämmennetään, niin minkätakia penkin etureuna ei sitten voi olla alempana?[/quote]

No minkähän takia sitä etureunaa voi nostaa o:
Sitä oikeaa etsiessä...
samvirta
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: La Tammi 26, 2008 08:51

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja samvirta »

Tuntuisi luontevalta että jos polvet ottavat rattiin kiinni niin penkin etureunaa lasketaan alaspäin sen verran että polvet eivät ota kiinni. Sen takiahan niissä ne säädöt ovat, eikä pitää tiukasti kiinni penkin yläasennosta jos ei mahdu niin ajamaan. Tuntuisi ainakin ihan järkevältä. :wink:
Butterfly
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Heinä 02, 2009 14:06
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Butterfly »

Voin varmaan itsekin ottaa kantaa tähän keskusteluun molemmat autot omistaneena. Ysitonttu (-89) tuntui todella hienolle autolle juuri opiskelut päättäneelle nuorelle miehelle, mikä varmaan johtui pitkälti siitä, että olin ajellut liian monta vuotta 1.3:lla (-89) japanilaisella autolla... :mrgreen: Ja olihan se hieno auto mikäli vertaa saman ikäisiin muihin autoihin.
Vastaavasti 9-5 on parempi kuin 9000, mutta niinhän sen on pakko ollakin yli kymmenen vuotta tuoreempana. Ysiviis ei ole kuitenkaan niin ylivoimainen kilpailijoihin nähden, kuin 9000 oli aikoinaan. Tässä näkyy valitettavasti kilpailijoden mahdollisuus käyttää tuotesuunnitteluun ja kehitykseen enemmän rahaa? Ei ole oikein tätä päivää valmistaa samaa autoa kymmentä vuotta.
Jos vain Saabilla olisi ollut mahdollista pitää sama etumatka kilpailijoihin, kuin 80-luvulla, niin missä oltaisiin nyt...
Sisätiloissa olen huomannut, että nykyiset kolariturvallisuusvaatimukset pienentävät sisätiloja ja kasvattavat auton ulkomittoja. En tiedä onko tällä asialla tekemistä tässä vertailussa.

Vähän OT, mutta saabisteilla tuntuu olevan yllättävän paljon keskenäistä kinaa. Aika turhaa.. :wink:
Saab 9-5 2.0t A Vector Wagon 2002 Biopower
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Butterfly kirjoitti: Sisätiloissa olen huomannut, että nykyiset kolariturvallisuusvaatimukset pienentävät sisätiloja ja kasvattavat auton ulkomittoja. En tiedä onko tällä asialla tekemistä tässä vertailussa.
Ainakin ovilokeroiden pieneneminen 9-5 vs. 9000 johtunee tästä.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
jupasaab
"Viggen"
Viestit: 519
Liittynyt: To Loka 22, 2009 14:12
Paikkakunta: Kotka

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja jupasaab »

samvirta kirjoitti:Tuntuisi luontevalta että jos polvet ottavat rattiin kiinni niin penkin etureunaa lasketaan alaspäin sen verran että polvet eivät ota kiinni. Sen takiahan niissä ne säädöt ovat, eikä pitää tiukasti kiinni penkin yläasennosta jos ei mahdu niin ajamaan. Tuntuisi ainakin ihan järkevältä. :wink:
Ei jumankauta teitä saab fetissejä. Eikös ne ohjauspyörän ja penkin säädöt ole tarkoitettu saamaan mahdollisimman hyvä ajoasento. Nyt etureunaa on jouduttu laskemaan (lue viestiketjusta) että saataisiin mahdollisimman hyvä ajoasento. Ja tästä johtuen tukea ei tule tarpeeksi reisien etuosaan. Olen omalta osaltani sanonut sanottavani tässä asiassa, ja en enää kommentoi !!
Sitä oikeaa etsiessä...
cab95
"Aero"
Viestit: 380
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 15:03

Re: Vertailua 9000 vs 9-5 !

Viesti Kirjoittaja cab95 »

Kun olet saanut suurinpiirtein samat ulottuvuudet kuin mä,niin kokeiles vetää ratti ylös ja niin ulos kuin se tulee.Se meinaa nousee jonkun verran siihen ratti sisäl asentoon.Ja kait sä nyt koeajoit auton ennen ostopäätöstä?191/122 :oops:
Vastaa Viestiin