Moottorin vikailmoitus
Re: Moottorin vikailmoitus
Turborempan ja alipaineletkujen vaihtamisen jälkeen oli SID infon vikakoodilaskuriin tupsahtanu 1 kpl vikailmoituksia, kävin paikallisessa firmassa OBD:n päässä eikä löytynyt niin yhtään mitään. Eli pitäiskö toi luetuttaa jossain muualla, vai annanko olla? Kiinnostais tietysti vähän..
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Re: Moottorin vikailmoitus
Mitäs Fcod SID:ssä sanoo? Vai onko niin vanha pohjasofta ettei sitä löydy?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
jcarlson kirjoitti:Mitäs Fcod SID:ssä sanoo? Vai onko niin vanha pohjasofta ettei sitä löydy?
Taitaa olla, kun ei löydy..
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Re: Moottorin vikailmoitus
Eihän sattuis kellään Hämeenlinan lähiympäristössä olemaan sopivaa "kalustoa", aikaa ja intoa ton vikakoodin lukemiseen?
9-5 Aero wagon -04
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
9-5 2.0T wagon -03
"The ultimate result of shielding man from the effects of folly, is to fill the world with fools" -Herbert Spencer
Re: Moottorin vikailmoitus
Moi
En voi olla kommentoimatta tuota vikailmoituksen valoa. Olen siis uusi Aeron omistaja eli viikon verran on autosta kokemuksia. Kävimme eilen Treella ja ajattelin tankata 95 bensaa edellisen omistajan käyttämän 98 sijaan. Muutaman kilometrin ja yhden reippaaman kiihdytyksen jälkeen autoon syttyi vikavalo, eikä se suostunut sammumaan udelleen käynnistettäessäkään.
Tehoissa ja muutenkaan ajettavuudessa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten uskalsin toimittaa asiani aivan suunnitellusti.
Ajeltuani n. 20 km sammutin auton ja yllätyksekseni seuraavan startin jälkeen vikakavalo sammui aivan normaalisti. En keksinyt mitään muuta syytä kuin, että tankkaamani bensa vaikutti vikavalon syttymiseen. (olisiko itsediagnostiikalla tarvinnut hiukan aikaa säätääksen itsensä uudelle oktaaniluvulle, en ole tarkemmin tutustunut Saabin tekniikkaan, muuta toivon että näin oli
)
uusi saabisti
En voi olla kommentoimatta tuota vikailmoituksen valoa. Olen siis uusi Aeron omistaja eli viikon verran on autosta kokemuksia. Kävimme eilen Treella ja ajattelin tankata 95 bensaa edellisen omistajan käyttämän 98 sijaan. Muutaman kilometrin ja yhden reippaaman kiihdytyksen jälkeen autoon syttyi vikavalo, eikä se suostunut sammumaan udelleen käynnistettäessäkään.
Tehoissa ja muutenkaan ajettavuudessa ei ilmennyt mitään poikkeavaa, joten uskalsin toimittaa asiani aivan suunnitellusti.
Ajeltuani n. 20 km sammutin auton ja yllätyksekseni seuraavan startin jälkeen vikakavalo sammui aivan normaalisti. En keksinyt mitään muuta syytä kuin, että tankkaamani bensa vaikutti vikavalon syttymiseen. (olisiko itsediagnostiikalla tarvinnut hiukan aikaa säätääksen itsensä uudelle oktaaniluvulle, en ole tarkemmin tutustunut Saabin tekniikkaan, muuta toivon että näin oli

uusi saabisti
Re: Moottorin vikailmoitus
Ei pitäisi vikavalon syttyä matalammasta oktaanista, se laskee vain tehoja ja nakutussäätö on jatkuvasti aktiivinen. Aeron suositus on 98-oktaaninen etenkin kesäkuukausina.
Onko autossa ihan vakiosofta vai virisofta? Monet pienemmät viat jättää vikakoodin muistiin mutta sammuttaa valon kun auto on toiminut hetken ilman kyseisen vian toistumista.
Onko autossa ihan vakiosofta vai virisofta? Monet pienemmät viat jättää vikakoodin muistiin mutta sammuttaa valon kun auto on toiminut hetken ilman kyseisen vian toistumista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
Ihan vakiosofta pitäisi olla. OK, hyvä tietää. Ilmeisesti vikakoodi jää kuitenkin muistiin, jos vika uusiutuu myöhemmin.
Moottorin käytöksessä en tosiaan huomannut mitään eroa valon palamisen aikana.
Olen ollut todella positiivisesti yllättynyt Saabi vaivattomasta ajettavuudesta ja tehoakin tuntuu riittävän, ainakin näin alkuun
Moottorin käytöksessä en tosiaan huomannut mitään eroa valon palamisen aikana.
Olen ollut todella positiivisesti yllättynyt Saabi vaivattomasta ajettavuudesta ja tehoakin tuntuu riittävän, ainakin näin alkuun

Re: Moottorin vikailmoitus
Kuinka voi tietää, että onko autossa joku virisofta?
Tottakai moottorin käytöksessä on eroa, mutta jos ei ole koskaan aikaisemmin ollut edes kyydissä. Saako selville muuten kuin testereillä?
Tottakai moottorin käytöksessä on eroa, mutta jos ei ole koskaan aikaisemmin ollut edes kyydissä. Saako selville muuten kuin testereillä?
Re: Moottorin vikailmoitus
Varmaksi tiedon saa vain katsomalla jos ohjausyksikön päällä on tarra (ei aina ole), lukemalla softan ulos (onnistuu vaikka täällä), tai testerillä (TECH2) katsomalla ilmamassapyyntöjä jos tietää mitä vakio softa pyytää.
Jos turbomittari menee selvästi punaisen puolelle niin kyseessä on virisofta, vakio menee Aerossa ihan vähän yli keltaisen/punaisen rajan ja yläkierroksilla laskee siihen rajalle. Jälkimmäisessäkin tapauksessa voi kuitenkin olla virisofta koska mittarin kalibraatio on softassa, mutta yleensä virisoftissa on sellainen kalibraatio että viisari menee reilusti punaiselle.
Tietenkin myös ihan perinteinen ahtopaineen mittaus kertoo aika paljon, vakio ei juuri yli 1 bar ahda eli jos siellä jotain 1,3-1,4 bar näkyy esim. niin virisofta on.
Jos turbomittari menee selvästi punaisen puolelle niin kyseessä on virisofta, vakio menee Aerossa ihan vähän yli keltaisen/punaisen rajan ja yläkierroksilla laskee siihen rajalle. Jälkimmäisessäkin tapauksessa voi kuitenkin olla virisofta koska mittarin kalibraatio on softassa, mutta yleensä virisoftissa on sellainen kalibraatio että viisari menee reilusti punaiselle.
Tietenkin myös ihan perinteinen ahtopaineen mittaus kertoo aika paljon, vakio ei juuri yli 1 bar ahda eli jos siellä jotain 1,3-1,4 bar näkyy esim. niin virisofta on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
Jos tässä kesällä tehdään lasten kanssa vaikka Vaasalandia reissu. Voisin samalla luetuttaa sen softan. Jos on vakio, niin onnistuuko laittaa sisälle jotain vähän maukkaampaa? 

Re: Moottorin vikailmoitus
Onnistuu. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
Iltaa... Viime keskiviikkona katsastin Saabini eikä vikailmoituksia löytynyt... juhannusaattona syttyi moottorin varoitusvalo kesken ajon ja paloi jatkuvasti... ei vaikuttanut auton käyntiin. Kotiin tultuani kävin sulakkeet läpi ja jotenkin auttoi(tai se että kone jäähtyi)? kun merkkivalo sammui... Tänään tuo pentele taas syttyi n. parin minuutin ajon jälkeen kesken ajon eikä taaskaan auto muuttunut miksikään... paikalliseen korjaamoon aika vasta ensi viikolla ja viikonloppuna pitäisi käydä Lohja-Turku-Lohja kierros... uskaltaako lenkin heittää ettei jäädä tielle...
Ai niin ja auto on Saab 9-5 2,3t vm. 2001

Ai niin ja auto on Saab 9-5 2,3t vm. 2001
2x96,99,900,9000 ja nyt 9-5...
Re: Moottorin vikailmoitus
Eiköhän sitä uskalla reissun heittää, ainakaan vika melko varmasti ei ole sellainen joka jättää tielle. Ajaisin kuitenkin kohtuullisen nätisti jos vika on joku mahdollisesti katalysaattoria vahingoittava (josta kyllä varoittaa yleensä vilkkuvalla CE-valolla).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Moottorin vikailmoitus
Kiitos ja kumarrus...jcarlson kirjoitti:Eiköhän sitä uskalla reissun heittää, ainakaan vika melko varmasti ei ole sellainen joka jättää tielle. Ajaisin kuitenkin kohtuullisen nätisti jos vika on joku mahdollisesti katalysaattoria vahingoittava (josta kyllä varoittaa yleensä vilkkuvalla CE-valolla).

2x96,99,900,9000 ja nyt 9-5...
Re: Moottorin vikailmoitus
Ja vikahan oli sitten ByPass-venttiili...RaimoG kirjoitti:Iltaa... Viime keskiviikkona katsastin Saabini eikä vikailmoituksia löytynyt... juhannusaattona syttyi moottorin varoitusvalo kesken ajon ja paloi jatkuvasti... ei vaikuttanut auton käyntiin. Kotiin tultuani kävin sulakkeet läpi ja jotenkin auttoi(tai se että kone jäähtyi)? kun merkkivalo sammui... Tänään tuo pentele taas syttyi n. parin minuutin ajon jälkeen kesken ajon eikä taaskaan auto muuttunut miksikään... paikalliseen korjaamoon aika vasta ensi viikolla ja viikonloppuna pitäisi käydä Lohja-Turku-Lohja kierros... uskaltaako lenkin heittää ettei jäädä tielle...![]()
Ai niin ja auto on Saab 9-5 2,3t vm. 2001