Vaihteenvalitsimen liipaisin

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
juuha
"Kaasari"

Automaattivaihteiston toiminta

Viesti Kirjoittaja juuha »

Mikko Parikka kirjoitti:Tämä toiminto saisi olla bensamalleissakin:

"Neutral Control

2,2-litran dieselmoottoreilla ja automaattivaihteistolla varustetuissa autoissa on toiminto, jota kutsutaan nimellä Neutral Control (NC)."
Tuohan on fiksun oloinen systeemi. Kehitys kehittyy, ensin tuli vaihteen suoralukitus isommille vaihteille, joka heittää vauhdissa momentinmuuntimen hittoon kuluttamasta tehoa, ja nyt tuommoinenkin. Tietty DSG on vielä fiksumpi, mutta vähän se tuntuu töksähtelevältä perinteiseen automaattiin tottuneelle, sitä on mm. arvosteltu taskuunperuuttamisessa yms. manöövereissä, joissa pitäisi saada autoa liikutettua varovaisen juohevasti ja hitaasti. DSG tuppaa nappaamaan liian napakasti kiinni, ensin ei vedä ollenkaan, ja sitten kun veto alkaa, se alkaa turhan äkkiä. Itse olen saanut sen vaikutelman, että tuo DSG toimii miellyttävimmin tehottomimpien moottoreiden kanssa, mutta VW Golf R32 DSG esimerkiksi tuntui ainakin äkkinäisestä kuskista siltä, ettei sillä voinut tehdä pehmeän juohevaa, mutta silti kohtuullisen reipasta liikennevalolähtöä, vaan vaihtoehdot olivat joko surkean hidas hiipimislähtö ihan pintakaasulla tai sitten lähtö kuin tykin suusta, jos antaa yhtään enempää kaasua.

Painiskelin aivan juuri näiden valintojen kanssa, että vaihtaako perinteisellä automaatilla vai kaksoiskytkinautomaatilla varustettuun autoon, kun olin autoa vaihtamassa, ja perinteinen automaatti tuntui kyllä mukavammalta, niinpä tuli taas Saabiin päädyttyä. Mutta tuo veto päällä jarrua vasten juristaminen paikallaan seistessä tuntuu jotenkin niin typerältä näissä perinteisissä automaateissa, että soisi tuollaisen vedonirrotusjärjestelmän yleistyvän.
juuha
"Kaasari"

Re: Vaihteenvalitsimen liipaisin

Viesti Kirjoittaja juuha »

sero kirjoitti:Siks automaattiautoa hinattaessa vetävät renkaat maassa on hinaukselle asetettu yleensä maximinopeus/-matkarajat, kun N:llä ei voitelu riitä vaihteistossa. Moottorin täytyy olla käynnissä hinauksen ajan tietty.
Kun tässä olen nyt yrittänyt smurffailla ja etsiä Saabin automaatin toimintoja tämän käsitellyn aiheen osalta, niin en itse asiassa löytänyt mistään muualta kuin yltä sellaista ohjetta, että moottorin pitäisi olla hinattaessa käynnisssä. Korjaamokäsikirjaakin pääsin sattumalta selailemaan, ja sen mukaan vauhdissa ei tosiaan ikinä pitäisi valita vapaata, mutta tarkemmin sielläkään ei syytä kerrota, varoitellaan vain vauriomahdollisuudesta. Ei liene syytä kyseenalaistaa tuota asiaa.

Mitä hinaukseen tulee, se käsketään suorittaa aina etuperin, takaperin hinaaminen rikkoo vaihteiston. Vaihteen pitää olla hinatessa vapaalla, maksimi hinausnopeus on 50 km/h ja maksimi hinausmatka 50 km.

Noilla perusteilla voisin kuvitella, että kovin todennäköisesti ei vaurioita tule, jos vaihteen valitsee vapaalle vähän ennen auton pysähtymistä, pienellä nopeudella. Mutta ei siinä mitään järkeä ilmeisestikään ole, kun se kirjoissa selkeästi kielletään.

Ihan vain siltä varalta nämä lisäselitykset, että joku olisi käsittänyt aiemmista höpinöistäni, että pitäisin järkevänä valita vapaalle liikkeessä. Olen sitä joskus harrastanut, että vähän ennen pysähtymistä olen vaihtanut vapaalle, mutta en harrasta enää, kun nyt sain asiasta valistusta, kiitos siitä.
Rene-Rane
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

Mimmi kirjoitti:Taidat tehdä enemmän hallaa laatikolle vaihtamalla D:lta N:lle vauhdissa (ja etenkin takaisinpäin, kun veto kytkeytyy) kuin pitämällä D päällä liikennevaloissa.
niin ja jossei veto kerkeä kuinnolla kytkeytyä ennenkuin päästää jarrulta, pitäisi antaa hetken aikaa 1-2 sek pitää jarrulla jotta veto kytekytyisi kunnolla ennen liikeelle lähtöä
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Rene-Rane kirjoitti:pitäisi antaa hetken aikaa 1-2 sek pitää jarrulla jotta veto kytekytyisi kunnolla ennen liikeelle lähtöä
Mahtaako haitata vaikkei jarrun kanssa sitä vetoa odottelisikaan, kunhan vaan ei paina kaasua ennen kuin on kytkeytynyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Rene-Rane
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

niin no ainakaan kaasua paina, mutta itellä aina hetken jarrulla ennen liikeelle lähtöä, tosin en vaihda vauhdissa sen saa laatikko tehdä ihan itse
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
tsaarela
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Itse noudatan sitä nyrkkisääntöä, että auto on aina pysähdyksissä ja jalka jarrulla, ennen kuin valitsimeen kosketaan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
Vastaa Viestiin