Uusi akku
Re: Uusi akku
Aika jännä, että Boschin akku sippasi tuossa naapurienkin testissä. Ja taas selvä ero Vartaan, jonka väitetään olevan nykyisin aivan identtinen Boschin kanssa. Biltema oli muuten TM:n testin hännillä, mutta pelasi tässä hurrien testissä hyvin. Näissä pattereissa vaikuttaa olevan aika isoja eroja ja ihan tuurista kiinni sattuuko kohdalle sökö vai hyvä yksilö.
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Ehkäpä sitä voisi käydä sitten hakemassa tuon Sznajderin AGM akun. Eiköhän se ole riittävän hyvä!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Re: Uusi akku
Itselläni on femmassa tuo Snajder AGM ja hyvin on ainakin tämän talven toiminut. Ei ole femmassa kyllä webastoa, mutta aikaisemmassa VAG kulkineessa oli ja silloin tykästyin noihin AGM akkuihin.
-blair
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Re: Uusi akku
Onko kellään käytössä ZAP akkua? Onko hyvä? Niitä sais täälläpäin aika halvalla.
Edellisessä autossa (volvossa) käytin 70Ah kalssium Hankook akkua, jossa oli tämä tarkistussilmä. Hyvä akku kaikenpuolin ja maksoi 70€ muistaakseni. Käytin sitä vain vuoden, jonka jälkeen auton myin. Joten en tiedä miten olisi pelannut myöhemmin.
Mutta muistan että vastaava 75Ah ZAP oli saman hintainen. Siinä sitten pelotti valmistusmaa... Oliko Puola? Eli entisen neuvostoliiton valtio... Osaako ne akkuja tehdä?
Hankook on muistaakseni Korealainen, ja siellähän on tätä High Techiä.
Kokemuksia?
P.S
Onko ne nykyään kaikki kalssium akkuja? Vai tekeekö joku näitä perinteisiä lyijy akkuja?
Sitten onhan näitä hopeakalssium akkuja. Ja mitä kaikkia. Mitä eroja näissä nyt on?
Edellisessä autossa (volvossa) käytin 70Ah kalssium Hankook akkua, jossa oli tämä tarkistussilmä. Hyvä akku kaikenpuolin ja maksoi 70€ muistaakseni. Käytin sitä vain vuoden, jonka jälkeen auton myin. Joten en tiedä miten olisi pelannut myöhemmin.
Mutta muistan että vastaava 75Ah ZAP oli saman hintainen. Siinä sitten pelotti valmistusmaa... Oliko Puola? Eli entisen neuvostoliiton valtio... Osaako ne akkuja tehdä?
Hankook on muistaakseni Korealainen, ja siellähän on tätä High Techiä.
Kokemuksia?
P.S
Onko ne nykyään kaikki kalssium akkuja? Vai tekeekö joku näitä perinteisiä lyijy akkuja?
Sitten onhan näitä hopeakalssium akkuja. Ja mitä kaikkia. Mitä eroja näissä nyt on?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi akku
ZAP ja Sznajder ovat samaa alkuperää ja molempina brändeinä myydään samoja akkumalleja: http://en.zap.pl/
Re: Uusi akku
Ok. Eli? Hyvä merkki?Minuteman kirjoitti:ZAP ja Sznajder ovat samaa alkuperää ja molempina brändeinä myydään samoja akkumalleja: http://en.zap.pl/
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Uusi akku
Meidän bensakolkissa MBAT -merkkinen 65 Ah akku ollut heinäkuusta 2010 lähtien ja hyvin on palvellut, ja 3 v. takuulla! Traktoriin ostin äskettäin samanmerkkisen, mutta siinä ei ole kuin vuoden takuu, koska lukeutuu hyötyajoneuvoihin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Uusi akku
Varta E11 (74 Ah) laitettiin tänään 9-5:n pellin alle, vanha Atlas ei jaksanut ihan neljää vuotta vaikka vihreää näytti vielä se tarkistussilmä. Kuulemma "näiden diiseleiden" kanssa käy näin, korjasin kyllä bensakoneeksi
130 e asennettuna, en jäänyt tinkimään kun oli niin kintaalla käynnistyminen aamulla, vaikka pari päivää sitten asensin Defan ylläpitolaturin (1204) ja pari yötä ja päivää olin lataillut.
Seuraavaksi pitänee vaihtaa ehjä lohkolämmitin; Defa kesti ehkä viitisen vuotta.
130 e asennettuna, en jäänyt tinkimään kun oli niin kintaalla käynnistyminen aamulla, vaikka pari päivää sitten asensin Defan ylläpitolaturin (1204) ja pari yötä ja päivää olin lataillut.
Seuraavaksi pitänee vaihtaa ehjä lohkolämmitin; Defa kesti ehkä viitisen vuotta.
Re: Uusi akku
Optima yellow top. Loistava. Amppeeri tunnit ei paperilla huimaa, mutta käynnistys virtaa löytyy vaikka webastoa käyttää monta kertaa pätkäajossa päivän mittaan.
Re: Uusi akku
Mulla yksi vuotis synttärit menossa. Hakkaa ainakin Bilteman hehkutetut akut mennen tullen. Toki Saab on aina varma ja takuu valinta.
Re: Uusi akku
En tiedä missä bilteman akkuja on hehkutettu, mutta em. TM:n testissä pilipalin 75Ah:n akusta todettiin seuraavasti: "emme voi suositella sen ostamista mikäli haluaa autonsa käynnistyvän myös pakkaskelillä". Loppuarvostelussa siinä todettiin ainoana myönteisenä asiana pitkä takuu ja huonoja ominaisuuksia olivat käynnistysjännite, käynnistysaika ja kapasiteetti.
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Omien kokemusten perusteella parhaiten pärjää sellaisella akulla, joka ottaa hyvin virtaa vastaan ladattaessa. Meillä femmassa on Euroglobe -merkkinen akku joka kyllä täyteen varattuna pyörittää oikein hyvin, mutta ongelmana onkin juuri latautuminen. Ajosuoritteet ovat vaimon käytössä niin lyhyitä, ettei akku ehdi latautua kunnolla. Tuota on joutunut lataamaan talvi aikaan muutamia kertoja, jotta startti pyörii riittävän iloisesti. Auton oma 130A laturi pukkaa 14,5voltin jännitettä, joten ei se siitä ole ainakaan kiinni etteikö latausta olisi tarjolla...
Seuraavaksi akuksi olenkin ajatellut AGM-akkua. Olisko tuo boschi, saa nähdä?
Seuraavaksi akuksi olenkin ajatellut AGM-akkua. Olisko tuo boschi, saa nähdä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Uusi akku
Meillä akun vaihdon jälkeen on tätä pakkasta riittänyt 20-35 astetta joka päivä. Autolla on ajettu päivittäin 20 kilsan työmatkoja ja aina on molemmissa päissä lähdetty parin-kolmen tunnin roikassa lämmityksen jälkeen. Starttaus on silti aika tahmean tuntuista ja viime yön reilun 30 asteen pakkasen jäljiltä edes kolmen tunnin lämmityksen jälkeen starttaus kuulosti sen verran jähmeltä, että mittasin akun lepojännitteen auton seisottua noin puoli tuntia kauppareissun jälkeen. Mittari näytti 12,0V, eli tyhjä akku. Käynnissä auton laturi näytti pukkaavan 14,9V. Laitoin ctekin laturin jälleen kiinni patteriin. Liekö uusi akku sökö, ainakin alkuperäinen 60Ah GM-akku pysyi "älyissään" vielä viime talvena vastaavissa olosuhteissa...
Eski
Eski
Re: Uusi akku
Tuli laitettua aika tasan 2 vuotta sitten Vartan Blue Dynamic E11 74A. Vuoden päästä viime talven pakkasilla Femma ei sitten eräs kaunis aamu jaksanutkaan pyörittää. Hain Boschin C3 älylaturin ja sain akkuun vähän eloa, jotta pääsi käymään myyjäliikkeessä. Ottivat sen sitten tutkittavaksi, joksi aikaa sain laina-akun. Meni varmaan kuukausi toista ennen kuin tympäännyin odottamaan yhteydenottoa. Kuulemma ei akussa mitään vikaa.
No siinä meni kesä ja tuli taas talvi, tämä siis ja alkoi taas osoittamaan hyytymisen merkkejä. Lykkäsin C3:n yöksi kiinni juuri ennen näitä kovimpia pakkaisia. Aamulla näytti, että olisi täynnä. Rapian viikon ajeli ja nyt pariin otteeseen on ollut hankala käynnistyä. Tänään viimeksi ei jaksanut pyörittää käyntiin, vaikka on ollut useamman tunnin lokilämppäri päällä. Boschi kiinni muutamaksi tunniksi ja Varta elpyi kovista pakkasista huolimatta sen verran, että Femma hörähti käyntiin. Nyt pakollisten menojen jälkeen saa olla yön yli latauksessa.
Ajot on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut pätkittäistä kaupunkiajoa. Tyyliin vajaan kolmen kilsan työmatkaa ja silleen. Eeberiä ei ole, eikä mitään sähköranetuksiakaan, jotka akkua söisivät.
Mietinnässä ollut, mille tässä alkaisi. Ostaako suosiolla uusi akku jotain toista merkkiä vaiko sinnitellä tuon kanssa ja latailla se syksyllä ennen pakkasten tuloa?
Kun kerran kovat pakkaset vaikuttavat siihen, miten akku ottaa latausta, niin voiko se vaikuttaa tuommoiseen älylaturiin sillä lailla, että laturi näyttää, että on ladattu täyteen, vaikkei oikeasti olisikaan?
No siinä meni kesä ja tuli taas talvi, tämä siis ja alkoi taas osoittamaan hyytymisen merkkejä. Lykkäsin C3:n yöksi kiinni juuri ennen näitä kovimpia pakkaisia. Aamulla näytti, että olisi täynnä. Rapian viikon ajeli ja nyt pariin otteeseen on ollut hankala käynnistyä. Tänään viimeksi ei jaksanut pyörittää käyntiin, vaikka on ollut useamman tunnin lokilämppäri päällä. Boschi kiinni muutamaksi tunniksi ja Varta elpyi kovista pakkasista huolimatta sen verran, että Femma hörähti käyntiin. Nyt pakollisten menojen jälkeen saa olla yön yli latauksessa.
Ajot on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut pätkittäistä kaupunkiajoa. Tyyliin vajaan kolmen kilsan työmatkaa ja silleen. Eeberiä ei ole, eikä mitään sähköranetuksiakaan, jotka akkua söisivät.
Mietinnässä ollut, mille tässä alkaisi. Ostaako suosiolla uusi akku jotain toista merkkiä vaiko sinnitellä tuon kanssa ja latailla se syksyllä ennen pakkasten tuloa?
Kun kerran kovat pakkaset vaikuttavat siihen, miten akku ottaa latausta, niin voiko se vaikuttaa tuommoiseen älylaturiin sillä lailla, että laturi näyttää, että on ladattu täyteen, vaikkei oikeasti olisikaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621