Uusi akku

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Aika jännä, että Boschin akku sippasi tuossa naapurienkin testissä. Ja taas selvä ero Vartaan, jonka väitetään olevan nykyisin aivan identtinen Boschin kanssa. Biltema oli muuten TM:n testin hännillä, mutta pelasi tässä hurrien testissä hyvin. Näissä pattereissa vaikuttaa olevan aika isoja eroja ja ihan tuurista kiinni sattuuko kohdalle sökö vai hyvä yksilö.

Eski
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Ehkäpä sitä voisi käydä sitten hakemassa tuon Sznajderin AGM akun. Eiköhän se ole riittävän hyvä!
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja blair »

Itselläni on femmassa tuo Snajder AGM ja hyvin on ainakin tämän talven toiminut. Ei ole femmassa kyllä webastoa, mutta aikaisemmassa VAG kulkineessa oli ja silloin tykästyin noihin AGM akkuihin.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onko kellään käytössä ZAP akkua? Onko hyvä? Niitä sais täälläpäin aika halvalla.

Edellisessä autossa (volvossa) käytin 70Ah kalssium Hankook akkua, jossa oli tämä tarkistussilmä. Hyvä akku kaikenpuolin ja maksoi 70€ muistaakseni. Käytin sitä vain vuoden, jonka jälkeen auton myin. Joten en tiedä miten olisi pelannut myöhemmin.

Mutta muistan että vastaava 75Ah ZAP oli saman hintainen. Siinä sitten pelotti valmistusmaa... Oliko Puola? Eli entisen neuvostoliiton valtio... Osaako ne akkuja tehdä?

Hankook on muistaakseni Korealainen, ja siellähän on tätä High Techiä. ;)

Kokemuksia?

P.S
Onko ne nykyään kaikki kalssium akkuja? Vai tekeekö joku näitä perinteisiä lyijy akkuja?
Sitten onhan näitä hopeakalssium akkuja. Ja mitä kaikkia. Mitä eroja näissä nyt on?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ZAP ja Sznajder ovat samaa alkuperää ja molempina brändeinä myydään samoja akkumalleja: http://en.zap.pl/
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Minuteman kirjoitti:ZAP ja Sznajder ovat samaa alkuperää ja molempina brändeinä myydään samoja akkumalleja: http://en.zap.pl/
Ok. Eli? Hyvä merkki?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2147
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Meidän bensakolkissa MBAT -merkkinen 65 Ah akku ollut heinäkuusta 2010 lähtien ja hyvin on palvellut, ja 3 v. takuulla! Traktoriin ostin äskettäin samanmerkkisen, mutta siinä ei ole kuin vuoden takuu, koska lukeutuu hyötyajoneuvoihin.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
siili69
"Turbo"
Viestit: 271
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 12:08
Paikkakunta: Pori

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja siili69 »

Varta E11 (74 Ah) laitettiin tänään 9-5:n pellin alle, vanha Atlas ei jaksanut ihan neljää vuotta vaikka vihreää näytti vielä se tarkistussilmä. Kuulemma "näiden diiseleiden" kanssa käy näin, korjasin kyllä bensakoneeksi ;)

130 e asennettuna, en jäänyt tinkimään kun oli niin kintaalla käynnistyminen aamulla, vaikka pari päivää sitten asensin Defan ylläpitolaturin (1204) ja pari yötä ja päivää olin lataillut.

Seuraavaksi pitänee vaihtaa ehjä lohkolämmitin; Defa kesti ehkä viitisen vuotta.
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja arto »

Optima yellow top. Loistava. Amppeeri tunnit ei paperilla huimaa, mutta käynnistys virtaa löytyy vaikka webastoa käyttää monta kertaa pätkäajossa päivän mittaan.
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Kuinka monta vuotta Optima on jaksanut? :roll:
Saab 9-5 2.0t 1998
arto
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 09:39

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja arto »

Mulla yksi vuotis synttärit menossa. Hakkaa ainakin Bilteman hehkutetut akut mennen tullen. Toki Saab on aina varma ja takuu valinta.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Eski »

En tiedä missä bilteman akkuja on hehkutettu, mutta em. TM:n testissä pilipalin 75Ah:n akusta todettiin seuraavasti: "emme voi suositella sen ostamista mikäli haluaa autonsa käynnistyvän myös pakkaskelillä". Loppuarvostelussa siinä todettiin ainoana myönteisenä asiana pitkä takuu ja huonoja ominaisuuksia olivat käynnistysjännite, käynnistysaika ja kapasiteetti.

Eski
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10294
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Omien kokemusten perusteella parhaiten pärjää sellaisella akulla, joka ottaa hyvin virtaa vastaan ladattaessa. Meillä femmassa on Euroglobe -merkkinen akku joka kyllä täyteen varattuna pyörittää oikein hyvin, mutta ongelmana onkin juuri latautuminen. Ajosuoritteet ovat vaimon käytössä niin lyhyitä, ettei akku ehdi latautua kunnolla. Tuota on joutunut lataamaan talvi aikaan muutamia kertoja, jotta startti pyörii riittävän iloisesti. Auton oma 130A laturi pukkaa 14,5voltin jännitettä, joten ei se siitä ole ainakaan kiinni etteikö latausta olisi tarjolla...

Seuraavaksi akuksi olenkin ajatellut AGM-akkua. Olisko tuo boschi, saa nähdä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6512
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja Eski »

Meillä akun vaihdon jälkeen on tätä pakkasta riittänyt 20-35 astetta joka päivä. Autolla on ajettu päivittäin 20 kilsan työmatkoja ja aina on molemmissa päissä lähdetty parin-kolmen tunnin roikassa lämmityksen jälkeen. Starttaus on silti aika tahmean tuntuista ja viime yön reilun 30 asteen pakkasen jäljiltä edes kolmen tunnin lämmityksen jälkeen starttaus kuulosti sen verran jähmeltä, että mittasin akun lepojännitteen auton seisottua noin puoli tuntia kauppareissun jälkeen. Mittari näytti 12,0V, eli tyhjä akku. Käynnissä auton laturi näytti pukkaavan 14,9V. Laitoin ctekin laturin jälleen kiinni patteriin. Liekö uusi akku sökö, ainakin alkuperäinen 60Ah GM-akku pysyi "älyissään" vielä viime talvena vastaavissa olosuhteissa...

Eski
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3349
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi akku

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli laitettua aika tasan 2 vuotta sitten Vartan Blue Dynamic E11 74A. Vuoden päästä viime talven pakkasilla Femma ei sitten eräs kaunis aamu jaksanutkaan pyörittää. Hain Boschin C3 älylaturin ja sain akkuun vähän eloa, jotta pääsi käymään myyjäliikkeessä. Ottivat sen sitten tutkittavaksi, joksi aikaa sain laina-akun. Meni varmaan kuukausi toista ennen kuin tympäännyin odottamaan yhteydenottoa. Kuulemma ei akussa mitään vikaa.

No siinä meni kesä ja tuli taas talvi, tämä siis ja alkoi taas osoittamaan hyytymisen merkkejä. Lykkäsin C3:n yöksi kiinni juuri ennen näitä kovimpia pakkaisia. Aamulla näytti, että olisi täynnä. Rapian viikon ajeli ja nyt pariin otteeseen on ollut hankala käynnistyä. Tänään viimeksi ei jaksanut pyörittää käyntiin, vaikka on ollut useamman tunnin lokilämppäri päällä. Boschi kiinni muutamaksi tunniksi ja Varta elpyi kovista pakkasista huolimatta sen verran, että Femma hörähti käyntiin. Nyt pakollisten menojen jälkeen saa olla yön yli latauksessa.

Ajot on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta ollut pätkittäistä kaupunkiajoa. Tyyliin vajaan kolmen kilsan työmatkaa ja silleen. Eeberiä ei ole, eikä mitään sähköranetuksiakaan, jotka akkua söisivät.

Mietinnässä ollut, mille tässä alkaisi. Ostaako suosiolla uusi akku jotain toista merkkiä vaiko sinnitellä tuon kanssa ja latailla se syksyllä ennen pakkasten tuloa?

Kun kerran kovat pakkaset vaikuttavat siihen, miten akku ottaa latausta, niin voiko se vaikuttaa tuommoiseen älylaturiin sillä lailla, että laturi näyttää, että on ladattu täyteen, vaikkei oikeasti olisikaan?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin