jakoketjun vaihto
Re: jakoketjun vaihto
Vähämaan Saab huolossa oli jakopäärempan hinta arvio 700 euroa pelkät työt.
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: jakoketjun vaihto
Vähän nihkeesti toimii Saabianti:n webbi sivut tällä hetkellä.
Saab 9-5 Aero 2003
Re: jakoketjun vaihto
huomasin saman eilen, olis tarkoitus pyytää 120tkm huollon tarjousta sieltä (diesel) jossa siis apuhihnan vaihtoa jne...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: jakoketjun vaihto
...nyt on taas kaikki kunnossa ja OK. Meillä oli aikavälissä 30.heinäkuuta - 01.elokuuta kotisivun majoituksen tarjoajalla ongelmia serverilla, koska Tallinnassa oli melkein iso sähkökatkos (niin ne ainakin selittivät).
Anteeksi kun tuli vähän off topic selityksiä...mutta nyt on kaikki viestit sähköpostilleni taas tervetulleita!
SAABiAnti
Anteeksi kun tuli vähän off topic selityksiä...mutta nyt on kaikki viestit sähköpostilleni taas tervetulleita!
SAABiAnti
Re: jakoketjun vaihto
Onko muuten totta jos ei ota kantta irti täydellisessä jakopää remontissa, niin sieltä jää yksi laahain silloin vaihtamatta?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: jakoketjun vaihto
Nro 13 laahaimesta on kyse että sitä ei kuulema saa kansi paikallaan irti, jos sen saa irti niin mites te ootte sen vääntänyt irti kansi paikallaan?
http://i45.tinypic.com/r2srop.jpg
http://i45.tinypic.com/r2srop.jpg
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: jakoketjun vaihto
Vaihtelin kaikki hilppeet jakopäähän, moottori autossa paikoillaan.
Ei mitään poppakonsteja tarvittu. Näillä foorumin ohjeilla onnistuu hyvin.
Ei mitään poppakonsteja tarvittu. Näillä foorumin ohjeilla onnistuu hyvin.
Saapilla 1987.........
Re: jakoketjun vaihto
Ja kansi oli silloin paikoillaan? Tuossa pajalla puhuivat että joutuis ton nro13 laahaimen tapin poraamaan irti ja tekemään jengan että sais tuon laahaimen takaisin kiinni jotenkin, vähän hämärältä kuulostaa. Onko tuo nro 13 laahain jonku kiinteän tapin varassa kiinni moottorissa?
Saab 9-5 Aero -01 Sedan Manuaali.
Re: jakoketjun vaihto
Joo kansi paikoillaan, ei tarvinnu porailla mitään. Venttiilikoppa kun pois, muistaakseni sieltä pujottelin sen ohjaimen.
Saapilla 1987.........
Re: jakoketjun vaihto
Onko käsitystä nykyään tarjolla olevan ketjun laadusta?jcarlson kirjoitti:B2x5 moottorien jakoketjun nopea kuluminen johtuu huonosta ketjun materiaalista, joten yleensä pelkkä ketjun vaihto riittää eikä rattaat ole käytännössä kuluneet.
Kysyin paikallisesta merkkihuollosta pelkkää ketjua ja hinnaksi mainittiin n. 130 euroa. Liekö materiaali yhtä huonoa kuin aiemmin ja kannattaisiko harkita jonkun muun tarjoamaa ketjua?
Ajattelin vaihtaa pelkän ketjun vielä ennen talvea kun kiristin oli 20 mm ulkona, sopivaa työkalua ketjun niittaamiseen etsiskelen juuri.
Re: jakoketjun vaihto
Kun kiristimen ulkonema on jo 20mm, niin pelkän ketjun vaihto ei enää auttane vaan myös rattaat ja laahaimet ovat todennäköisesti jo kuluneet pahoin tuohon ulkonemaan päätymiseksi. Ketjuista sinänsä, omat merkkiliikkeestä ostetut ja GM- leimatuissa pakkauksissa olleet ketjut ovat olleet japanilaisia, eikä laadussa ole ollut moittimista.
Re: jakoketjun vaihto
Ei ne rattaat omaan silmään näyttäneet ollenkaan pahalta, valitettavasti en huomannut ottaa yhtään sellaista kuvaa mistä osien kuntoa pääsisi oikeasti arvioimaan.
Mutta eipä se liian iso homma ole ottaa koppaa pois ja tarkastella niitä uudemman kerran. Minulle riittäisi hyvin tilapäinenkin tilanteen korjaus vaikka ensi kesään saakka jolloin voisi suurempaa remonttia suunnitella.
Nyt kun öljypohja on siistitty kone käy mielestäni hyvinkin nätisti mutta tosiaan tuo 20 mm huolestuttaa (ja käsittääkseni lukema on oikein kun otin ensin sen pienemmän pultin irti).
Mutta eipä se liian iso homma ole ottaa koppaa pois ja tarkastella niitä uudemman kerran. Minulle riittäisi hyvin tilapäinenkin tilanteen korjaus vaikka ensi kesään saakka jolloin voisi suurempaa remonttia suunnitella.
Nyt kun öljypohja on siistitty kone käy mielestäni hyvinkin nätisti mutta tosiaan tuo 20 mm huolestuttaa (ja käsittääkseni lukema on oikein kun otin ensin sen pienemmän pultin irti).
Re: jakoketjun vaihto
Aikanaan tehtaan huoltotiedotteissa sitä venyvää ketjua koskien on ollut rajana 11mm jolloin pelkän ketjun vaihtaminen on vielä suositeltavaa. Pakopuolen laahain on tunnelimainen johon on hankalaa nähdä ketjun ollessa paikoillaan, mutta kiristinpuolen liikkuvan laahaimen pinnasta voi saada osviittaa, laahaimessa ei saisi olla jälkiä siitä että ketjurullat olisivat ottaneet laahaimen pintaan kiinni. Kiristimen ulosvetämisessä täytyisi olla erittäin huolellinen luotettavan mittaustuloksen saamiseksi ja keskittää kiristintä sijaansa nähden sitä ulos vedettäessä, jos kiristintalla osuu kiristinrungon sijan reunoihin kannessa tai vieläpä tarraa sijassa oleviin kierteisiin sitä ulosvedettäessä, liikkuu talla verraten herkästi ulos ja valehtelee venymän. Mahdollisen 20mm:n todella kyseessäollen pelkän ketjun vaihdolla voi tehdä lyhytaikaista tekohengitystä paremman kokonaisen jakopääremontin aikataulua ja budjettia suunnitellen, ei juuri muuta.
Re: jakoketjun vaihto
Tälläisen ostin itse Pro-carserviceltä 47€. Vaikein kohta oli katkaista vanha ketju kun ensimmäinen työkalu hajosi jonka jälkeen katkaisin mp-ketjuleikkurilla jolla meni nätisti.siili69 kirjoitti:Kysyin paikallisesta merkkihuollosta pelkkää ketjua ja hinnaksi mainittiin n. 130 euroa. Liekö materiaali yhtä huonoa kuin aiemmin ja kannattaisiko harkita jonkun muun tarjoamaa ketjua?
Ajattelin vaihtaa pelkän ketjun vielä ennen talvea kun kiristin oli 20 mm ulkona, sopivaa työkalua ketjun niittaamiseen etsiskelen juuri.