9-5 ei starttaa

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Nonniin, starttaamattomuudet puolilämpimällä koneella palailivat akun vaihdon jälkeen hiljalleen taas kesäksi. Konehuoneessa ja sisällä naksahtaa avaimesta kääntäessä eli startin vaihtoa kokeilemaan seuraavaksi.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kokeilisin vielä hypyttää starttia suoraan, eli kytkisin piuhan suoraan starttimoottoriin ja toista päätä sitten tarjoaisin akun plussalle. Jos näinkään ei starttaa, silloin on kyllä vahva viite startin viasta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos.. Tuli käytyä auton alla ja totesin että en ala.. Vähän oli pultit piilossa mun käsille. Täytyy kysyä tarjous tuon diagnosoinnista ja vaihdosta samalla kun kyselen takakaarien siistimistä. Alustassakin lonksuu taas joku niin että rattiin tuntuu vaikka kaikennäköstä on vaihdeltu. Merkit viittaa vahvasti siihen että Saappi saattaa lähteä hoitoon Tallinnaan kohta.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

balanced kirjoitti:Kiitos.. Tuli käytyä auton alla ja totesin että en ala.. Vähän oli pultit piilossa mun käsille.
Kirjoittelin joskus tähän ketjuun notta:
Termos kirjoitti:Startin vaihto ei ole paha rasti, yläpultti on tosin aika hankalassa paikassa ja harvinaisempaa kokoa (muistaakseni 18 millinen). Alakauttahan se startti pitää irroittaa, mutta yläpultti ekana irti konehuoneen puolelta ja auto vasta sitten ylös.
Enkuksi löytyi tuollainen toimintaohje, just noin se muistaakseni sujuu (koitin toista starttia ja palautin alkuperäisen, vika oli virtalukon pohjassa):

-disconnect negative battery cable.
-go to upper radiator hose, follow it to the engine block, look straight down, remove the 18mm bellhousing bolt that you see.
-raise vehicle.
-remove the two 13mm bolts holding the intake manifold strut
-cut the zip tie around starter/solenoid
-remove the 13mm nut holding the positive lead to the solenoid
-remove the 10mm nut holding the switch lead to the solenoid
-remove the 16mm nut at the bottom of the starter
-pull the starter back and rotate it out between the cat, the axle and the right frame rail of the subframe.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos, hieman tuohon suuntaan sitä järkeiltiinkin että pitäisi menetellä. Illan hämärtyessä ja kiveyksen ja auton välissä makoillessa vaan loppui usko työasennon ja päivänvalon riittävyyteen. Ja siihen että miten ne pultit ja uuden startin saa takaisin paikalleen siitä makuuasennosta vaikka vanha lähtisikin. Lähtökohta olis varmaan ollut vähän toiveikkaampi jos olis saanut auton kunnolla ylös jossain. Tarjouspyyntö aika monesta asiasta samalla kertaa lähti Autotarvetelle, katsotaan jos tuo menisi siinä samalla.

Naksahtiko sulla Termos muuten startti avaimesta kääntäessä, silloin kun ei lähtenyt pyörittämään. Päättelin että tämän pitäisi viitata kuitenkin starttivikaan, jos siellä jotain kuitenkin tapahtuu avainta kääntäessä. Sillä tavalla varmaan hankala vika diagnosoida hyppyvirtaa antamalla että ilmenee kovin satunnaisesti, ainoastaan ajon jälkeen jonkin aikaa jäähtyneellä koneella ja silloinkin hetken aikaa vaan. Kun jäähtyy niin lähtee pyörittämään taas.
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

balanced kirjoitti:Naksahtiko sulla Termos muuten startti avaimesta kääntäessä, silloin kun ei lähtenyt pyörittämään.
Eipä naksahtanut, mutta startin kokeilu oli helpompi homma, kuin virtalukon purku :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuossa just startin vaihtaneena voin todeta että herätejohtoon pääsee käsiksi konepellin avattuaan pujottamalla vasemman käden imusarjan ali startille. 10mm pitkä hylsy ja räikkä oli avaus työkaluina. Lenkkipäinen liitin on siis siinä startissa. Homma on tullut tehtyä nyt sitten molempiin omistamiini 9-5:iin. Ekasta tosin meni startti rikki vaimon ajettua virtalukon palautusmekanismin hajoamisen vuoksi puolitoista kilometriä startti päällä... Seuraus oli startin sisäinen täystuho.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

:D Ääni on ollut komia
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2577
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Termos »

Meillä kävi samoin kun Mertmillä. Kestää se startti todistetusti 400 metriä körötellä alle neljääkymppiä 8) Tapahtumasta nyt 5 vuotta aikaa, eikä tuo vanhemman femman startti ilmoittele väsymisen merkkejä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
balanced
"Turbo"
Viestit: 264
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2016 09:01

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Nonii, eihän siinä mennykään kuin reilu puoli vuotta taas niin startti vaihtui. Nyt kun sain auton sisälle tasaiselle lattialle ja kunnolla nostettua niin ei ollu kuitenkaan kovin paha homma. Yhdessä kohtaa tarvi pyytää kaveri apuun pienempine käsineen kun ei vaan enää tila riittäny. Nyt talven aikana tehnyt pari kertaa taas että vanhalla startilla ei lämpimänä alkanutkaan pyörittää. Kahtellaan josko tuo ongelma häviäisi uudella (käytetyllä) pyörittimellä. Ainakin tuntuu kipakammin pyörivän kuin edellinen.

Kiitos Termos ja Mertmi vinkeistä!
#7210 Saab 9-5 Aero 2.3 wagon A vm. 2000
ex: VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 F4R-780 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

9-5 Aut. vm 2007 ajettu vain 182 tkm. Startatessa oli ongelmia, joten teetin akulle kuormitustestauksen, joka oli OK. Akkutalo suositteli vaihtamaan starttimoottorin, koska "löi kenttään" ja uusi Hella 1400 W maksoi alle 200 €, ja olihan siinä tehdasuusi solenoidikin. Ei auttanut, mutta startti pyörii kyllä iloisesti, kunhan sattuu saamaan virtaa. Vikahan ilmeni tietenkin vain satunnaisesti ja eri lämpötiloissa...

Näillä palstoilla aikani surffattuani vaihdoin starttireleen (kojelaudan alla vähän piilossa), mutta 4,50 € meni hukkaan. Rassasin sulakkeita ja johtoliittimiä ja ruiskutin niihin CRC Electroa - ilman vaikutusta.

Automaattivaihteiston asentoanturi oli seuraava tutkimuskohde, ja kaveri nitkutti sitä samalla kun minä starttasin. Vika löytyi! Aloin jo etsimään uutta tai vähemmän käytettyä anturia, kunnes otsalampun valossa välähti! Vaihteensiirtäjältä asentoanturille (joka sijaitsee akun alla vaihteiston kyljessä) menevän kaapelin päässä on erikoisen näköinen muovinen kiinnike, joka oli halki!!! Eli kun vaihde on P- tai N-asennossa, startin kuuluu pyöriä ja muulloin ei.

Tuon kiinnikkeen korjasin Bison PolyMax Crystal Express -liimamassalla, joka kestää -40 -> +100 asteen käyttölämpötiloja. Kiinnike on tehtaalla hitsattu kiinni kaapeliin, joten jään nyt jännityksellä odottamaan liimamassan kuivumista ja huomenna testaan, tarvitseeko asentoanturia säätää, jotta startti lähtee pyörimään jokaisella yrityksellä... Mutta jos jollain on tiedossa ehjä vaihteensiirtäjän kaapeli, niin olen kiinnostunut.
Bapsu
"Hölösuu"
Viestit: 1113
Liittynyt: Su Syys 11, 2016 00:00
Paikkakunta: Hämeenlinna & Tampere

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Bapsu »

Jussi K. Mäkinen kirjoitti:
To Tammi 09, 2025 17:21
9-5 Aut. vm 2007 ajettu vain 182 tkm. Startatessa oli ongelmia, joten teetin akulle kuormitustestauksen, joka oli OK. Akkutalo suositteli vaihtamaan starttimoottorin, koska "löi kenttään" ja uusi Hella 1400 W maksoi alle 200 €, ja olihan siinä tehdasuusi solenoidikin. Ei auttanut, mutta startti pyörii kyllä iloisesti, kunhan sattuu saamaan virtaa. Vikahan ilmeni tietenkin vain satunnaisesti ja eri lämpötiloissa...

Näillä palstoilla aikani surffattuani vaihdoin starttireleen (kojelaudan alla vähän piilossa), mutta 4,50 € meni hukkaan. Rassasin sulakkeita ja johtoliittimiä ja ruiskutin niihin CRC Electroa - ilman vaikutusta.

Automaattivaihteiston asentoanturi oli seuraava tutkimuskohde, ja kaveri nitkutti sitä samalla kun minä starttasin. Vika löytyi! Aloin jo etsimään uutta tai vähemmän käytettyä anturia, kunnes otsalampun valossa välähti! Vaihteensiirtäjältä asentoanturille (joka sijaitsee akun alla vaihteiston kyljessä) menevän kaapelin päässä on erikoisen näköinen muovinen kiinnike, joka oli halki!!! Eli kun vaihde on P- tai N-asennossa, startin kuuluu pyöriä ja muulloin ei.

Tuon kiinnikkeen korjasin Bison PolyMax Crystal Express -liimamassalla, joka kestää -40 -> +100 asteen käyttölämpötiloja. Kiinnike on tehtaalla hitsattu kiinni kaapeliin, joten jään nyt jännityksellä odottamaan liimamassan kuivumista ja huomenna testaan, tarvitseeko asentoanturia säätää, jotta startti lähtee pyörimään jokaisella yrityksellä... Mutta jos jollain on tiedossa ehjä vaihteensiirtäjän kaapeli, niin olen kiinnostunut.
Täältä voisi löytyä ehjä ja räpeltämätön tuo kaapelin pää purkuautosta, itsekin korjattuja nähnyt jokusen. Laittele yv jos kiinnostaa niin vilkasen onko tuo missä kunnossa (muistaakseni ehjä...).
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85

Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Kiitos tiedosta,

löysin netistä tällaisen korjaussarjan, kun en yhtään tiedä kuinka isotöinen tuon koko kaapelin vaihto on. https://www.ebay.com/itm/185577568523?n ... gKjX_D_BwE

Tilasin sen USA:sta 10.1.2025 ja tänään 29.1. se on jumissa Saksan ja Suomen välillä lakkojen takia...

Seurataan tilannetta.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24610
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Mä oon pitäny hyllyssä uutta tyyliin ken tarvii ni toimittaa samanlaisen sit tilalle. Taitaa se ainakin 4 kertaa jo lähteny tältä tontilta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Jussi K. Mäkinen
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: To Maalis 07, 2019 00:36

Re: 9-5 ei starttaa

Viesti Kirjoittaja Jussi K. Mäkinen »

Kuinka iso työ sen kaapelin vaihtaminen on?
Vastaa Viestiin