Kauhukuvia K-31

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ettei vaan tasapainokettinki rallattele..? Onkos "uuden" koneen huoltohistoriasta mitään dokumentteja?

Eski
Vigge
"Hölösuu"
Viestit: 2758
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 07:53
Paikkakunta: Manse

Viesti Kirjoittaja Vigge »

KARELPA kirjoitti: viallinen ilmamassamittari ja Speedpartsin ohjainboksin yhdistelmä.
Viallienen IMMU saa kaikke kivaa aikaiseksi, etenkin jos sen jatkeena on kesytetty nakusäätö.
#1730
500whp.net member
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jos kone on muuten hyvä niin nuo ketjut ja niiden hilppeet vaihtaa aika nopsaan ja kohtuukustannuksin, 197 euroa. Onhan noita tasapainoketjuja menyt alle 100tkm ajetuista, eikä koneessa tarvitse silloinkaan olla mitään muuta vikaa, ketju vaan on niin heiveröinen että sen kesto on tuuripeliä, ja oletettavasti voisi luulla että rasittuu enemmän aeron kaltaisessa vaoimanpesässä.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Citroen C5, OG900t16
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

ng900aero kirjoitti:Jos kone on muuten hyvä niin nuo ketjut ja niiden hilppeet vaihtaa aika nopsaan ja kohtuukustannuksin, 197 euroa. Onhan noita tasapainoketjuja menyt alle 100tkm ajetuista, eikä koneessa tarvitse silloinkaan olla mitään muuta vikaa, ketju vaan on niin heiveröinen että sen kesto on tuuripeliä, ja oletettavasti voisi luulla että rasittuu enemmän aeron kaltaisessa vaoimanpesässä.
Kerroppas miten se onnistuu helpoiten? en oikeen löytänyt kaikenkattavaa vastausta.

Toinen ongelma on ,että automaattii vaihtaa vähän miten sattuu ja auto ei oikein pomppaa silee kun pitäs. Eli kone oli manuaalista ja minulla on automaatti. Paikaltaa lähtö varsinkin on vaikeaa.
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Hiukan menee OT:ksi, mutta tämä
on kauhukuva jos joku... :lol:
Vaihdoin öljyt ja tulpat niin vanhat kynttilät olivat tuon näköiset...
Hetken piti nojata lämmitystolppaan ja vetää henkeä....


Asiaan liittyen sen verran, että itsekkin olen miettinyt tuota automaatti vaihteisen kierrosten hallintaa. Tuntuu nostavan ja laskevan kierroksia aina tilanteen mukaan. Onkohan manuaalin moottorinohjauksessa kytkentöjä tälle systeemille...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

KARELPA kirjoitti:
Kerroppas miten se onnistuu helpoiten? en oikeen löytänyt kaikenkattavaa vastausta.

Toinen ongelma on ,että automaattii vaihtaa vähän miten sattuu ja auto ei oikein pomppaa silee kun pitäs. Eli kone oli manuaalista ja minulla on automaatti. Paikaltaa lähtö varsinkin on vaikeaa.
Se menee jotakuinkin näin:
venttiilikoppa pois, pakoputken etuosa pois, vauhtipyörän peltilevy pois (2kpl 6mm:n ruuveja), öljypohja pois, akku pois, akkuteline pois, vaihdelaatikon ylätuki pois. Sitten se moottorin ylätuki pois.
Vedät liinalla konetta kuskinpuolelle, se menee sinne noin 4cm joka riittääkin. Kone/laatikko tulee tukea jollain tavalla ennen kaikkien tukien irrotusta, ja mieluiten niin että jakopään puolta on mahdolista nostaa kätevästi.
Vauhtipyörän lukitsemisesta en osaa sanoa automaatin kohdalla mitään, itse lukitsin sen kohdalleen manuaaliversiossa puukiiloilla, eli hihnapyörä TASAN merkkiinsä, ja sitten kiilasin vauhtipyörän.
Se jakopään koppa mahtuu kyllä tulemaan pois kun konetta nostaa (mulla oli lankkuviritys konehuoneen päällä, katso kuvista) oikeaan korkeuteen joka oli käytännössä 5cm normaalia korkeutta ylempänä, mikäli oikein muistan.
Ennenkuin irrotat jakoketjun kiristimen, katso paljonko se on tullut ulos.
Jos ei ole tullut ulos paljoakaan niin sitten pelkästään tasapainokamat uusiksi. Siinä 197 euron setissä on kaikki tasapainoakselien ja jakopään kamat, tiivisteet ja liima, eli kaikki mitä remonttiin tarvitaan.
Jos on vaihtotarve pelkästään tasapainorojuille, mulla olis uudenveroinen (ketju tasan saman mittainen kuin uusikin) tasapainosysteemi hintaan 0 euroa. Meidän 9-5:een oli tehty tasapainosysteemiremontti aika hiljattain, kiristin ei ollut tullut ulos yhtään enempää kuin uudessakaan, eikä metelöinyt millään tavalla.
Saatan muistaa joitan asioita väärin, ja luultavasti olen unohtanut paljonkin, kysy ihmeessä lisää jos jotain jäi epäselväksi.
Tuolla on muutamia kuvia remontista, olis niitä lisääkin, pyydä jos tarvitset, eivät ole välttämättä kovinkaan informatiivisia :(
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=2
http://groups.msn.com/Saabisti74/shoebox.msnw?Page=3
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
KARELPA
"Aero"
Viestit: 326
Liittynyt: To Heinä 17, 2003 12:57
Paikkakunta: JKL MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KARELPA »

Kiitos ohjeista jakopäähän.

Mutta tuo käyntiongelma nyt enemmän askarruttaa. Kone ei vedä ykkösellä kuin n.3000 rpm:stä ylöspäin. (Aero ei lyö ees tyhjää hiekalla)
Ylöspäin vaihtaa kuin joku löis lekalle selkänojaan.

Pitää varmaan koittaa toisella asentotunnistimella ja kaasuläppäkotelolla.

Autossa on vakio boksi paikalla ja Manuaali moottorista on johtosarja ja "immu", DI kasetti on alkuperäisestä automaattimoottorista.

EPC:stä katsoin, että johtosarjoja on vain yhden tyyppisiä, kaasuläppäkotelo muuttuu jossain vaiheessa. Mitään suuria eroja en ole löytänyt, mitkä voisivat vaikuttaa moottorin toimintaan.

Vinkkejä otetaan vastaan
9-5 Aero
Opel Omega 2.2 DTH
Kawasaki ZZR 1100
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9391
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Jaa-a, nuo sähköhommat ovat meikäläiselle ns. harmaata aluetta, ehkäpä joku viisaampi kuten esimerkiksi yleisnero Mimmi osaisi neuvoa tässä asiassa :D . Oletko kokeillut moottorin käyttäytymistä sillä vanhalla, viallisella IMM:llä, ettei mitenkään voisi liittyä siihen?
Automaattilodju käyttäytyy miten sattuu kun väännöt ovat kateissa, ainakin tontun lodju sekoili täysin kun oli viallinen DI-kasetti.
Edit:
"Ylöspäin vaihtaa kuin joku löis lekalle selkänojaan"
Meinaat että vasta kakkosella lähtee menemään, ja silloin tosi kiivaasti? Selkänojaan voi lyödä myös etupuolelta, mutta tuskin hyytyy täysin kun pistät kakkosta silmään?
Edit:
Olisin itse huolissani etupäässä niistä mekaanisista äänistä joita kuuluu, jos olisikin käynyt niin hullusti että jako olisi pielessä, joko yhdellä pykälällä tai sitten liiaksi venyneen jakoketjun vuoksi, se saattaisi vaikuttaa myös koneen luonteeseen :?:
Onko sinulla selvillä tuon koneen (huolto)historia
Oliko muuten se vanha, rujoon kuntoon joutunut kansi halki (jossei niin ilmoittaudun ostajaehdokkaaksi)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin