Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Sen verran uutta aiheesta, että sain uudet releet ja mittasin niiden strategiset mitat: sekä uuden että vanhan vastus herätepuolella on 78 ohmia. Tuotenumero on sama, ulkonäkö pikkuisen erilainen, tuotanto siirtynyt Portugaliin jne., kaikki speksit ilmeisesti ennallaan. Releen kytkimen yli vastus on speksin mukaan 16 ohmia, mutta mitatessa sekä uudessa että vanhassa pikemminkin 11 ohmia.
https://www.motonet.fi/tuote/rele-tyovi ... 0332209159
Vaihdoin uuden releen paikalleen starttiin, ja jostain syystä se tuntuu pikkuisen pirteämmältä; startti on tänään onnistunut monta kertaa yllättäen ensi väännöllä, mutta ei kuitenkaan aina. Vääntöjen määrä on kuitenkin jäänyt vähäisemmäksi ja odottelu lyhyemmäksi nyt ensimmäisenä päivänä. Saa nähdä kuinka se kehittyy. Mitään muuta en vielä ole muuttanut.
https://www.motonet.fi/tuote/rele-tyovi ... 0332209159
Vaihdoin uuden releen paikalleen starttiin, ja jostain syystä se tuntuu pikkuisen pirteämmältä; startti on tänään onnistunut monta kertaa yllättäen ensi väännöllä, mutta ei kuitenkaan aina. Vääntöjen määrä on kuitenkin jäänyt vähäisemmäksi ja odottelu lyhyemmäksi nyt ensimmäisenä päivänä. Saa nähdä kuinka se kehittyy. Mitään muuta en vielä ole muuttanut.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
En lukenut ketjua, mutta onhan tunnisterengas todettu toimivaksi?
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... ed#p925177
Ja jos starttimoottoriin kosket, niin ensin akusta plus-kaapeli irti.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.p ... ed#p925177
Ja jos starttimoottoriin kosket, niin ensin akusta plus-kaapeli irti.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Suotta kulutat aikaa ja rahoja vian etsintään jos sinulta löytyy muutama metri sähköjohtoa melkein mitä vaan ja 12v halogeelilamppu ja siihen lampun kanta.
Jos ei löydy niin voit käyttää pikaliittimillä olevaa takavalon lampun kantaakin siis jos haluat itse selvittää ilman osien vaihtoa mihin virta/maa katkeaa.
Toinen karva maahan ja toinen startin herätteeseen startin päähän, tästä lähteetään kohti virtalukon pohjaa liitoksista testaamaan missä katkos jos on.
Tulipellin moottorinsähkösarjan liittimen olet jo katsonut mikä on 1.kohta hapettuman takia, tämä on perus paikka mihin vihreetä mönjää tulee.
Olet jo tässä vaiheessa mitannut akun + kaapelin, akun +navan ja akun -navan ja -kaapelien virrat/maat runkoon ja kaikissa näyttää samaa jännitettä.
Vika löytyy tod.näk.alussa mainitusta pohjasta, etsi käytetty pohja parilla kympillä tai osta koko varaosaauto n.300e:lla.
Jos ei löydy niin voit käyttää pikaliittimillä olevaa takavalon lampun kantaakin siis jos haluat itse selvittää ilman osien vaihtoa mihin virta/maa katkeaa.
Toinen karva maahan ja toinen startin herätteeseen startin päähän, tästä lähteetään kohti virtalukon pohjaa liitoksista testaamaan missä katkos jos on.
Tulipellin moottorinsähkösarjan liittimen olet jo katsonut mikä on 1.kohta hapettuman takia, tämä on perus paikka mihin vihreetä mönjää tulee.
Olet jo tässä vaiheessa mitannut akun + kaapelin, akun +navan ja akun -navan ja -kaapelien virrat/maat runkoon ja kaikissa näyttää samaa jännitettä.
Vika löytyy tod.näk.alussa mainitusta pohjasta, etsi käytetty pohja parilla kympillä tai osta koko varaosaauto n.300e:lla.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
No nyt näiden tähänastisten mittailujen ja kokemusten jälkeen vaikuttaa siltä, että akun plusnavalta sulakkeelle vastuksen ei pitäisi starttia kääntäessä olla yli 500 ohmia vaan pikemminkin muutamia ohmeja. Eli sulakkeen 30 ja plusnavan välissä vaikuttaa olevan kohta, jossa vastusta on liikaa, mutta joka vastus sitten kohdatessaan läpi menevää suurempaa virtaa silloin tällöin heti romahtaa tai sitten odotuttaa hetken. Startin sulakkeesta eteenpäin starttiin asti kaikki näyttäisi olevan kunnossa.
Onko se virtalukon pohja vai joku liitoskohta siellä välillä, on vielä epäselvää. Valitettavasti olen sen verran tumpelo etten tiedä mikä paikka on ”tulipellin moottorinsähkösarjan liitin” … mikä numero se on sähkökaaviossa?
Onko se virtalukon pohja vai joku liitoskohta siellä välillä, on vielä epäselvää. Valitettavasti olen sen verran tumpelo etten tiedä mikä paikka on ”tulipellin moottorinsähkösarjan liitin” … mikä numero se on sähkökaaviossa?
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Sitä varten foorumit on perustettu, että voi kysyä jos ei itse löydä tietoa.
Tulipelti on melkolailla kaikissa autoissa moottoritilan perällä, "peräseinä".
Siinä suurin piirtein keskellä yläreunassa mustan muovisuojan alla on moninapaliitin jossa liukulukko.
Avaappa se ja kato onko isoimmat pinnit vihreen mömmön peitossa, harvinaista jos täysin korroosio vapaa.
Tulipelti on melkolailla kaikissa autoissa moottoritilan perällä, "peräseinä".
Siinä suurin piirtein keskellä yläreunassa mustan muovisuojan alla on moninapaliitin jossa liukulukko.
Avaappa se ja kato onko isoimmat pinnit vihreen mömmön peitossa, harvinaista jos täysin korroosio vapaa.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Olisiko tuo liitin


Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Rintapellin liitin on kytkentäkaaviossa H42-5. Akun plusnavan ja sulakkeen 30 välillä oleva johdotus ei kulje tuon liittimen kautta. Sillä välillä on ainoastaan akunkenkä, akunkengän liitos päävirtakaapeliin, maxi-sulake ja virtalukon pohja.
Kytkentäkaavion osien luettelo numeroineen:
https://saabwisonline.com/c8/9-5/2005/3 ... onents-14/
Kytkentäkaavion osien luettelo numeroineen:
https://saabwisonline.com/c8/9-5/2005/3 ... onents-14/
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Eikö tuo kule 517 käynnistysrele->H42-5 pinni 2->4 startti?
Hapettuma liitoksessa 42-5, pätkii vai olenko hakoteillä?
Virtalukko 20->varoke 22A->automaatin vaihdeasentokytkin 239->H17-7->käynnistysrele 517-> H42-5->startti 4.
Pari muuta väylä juttua lisänä, mut singnaali kulkee yhtä reittiä noin.
"Virta syöpön lisääminen voi hetkellisesti tehdä korroosiosta kärsivän liitoksen toimivaksi"
Hapettuma liitoksessa 42-5, pätkii vai olenko hakoteillä?
Virtalukko 20->varoke 22A->automaatin vaihdeasentokytkin 239->H17-7->käynnistysrele 517-> H42-5->startti 4.
Pari muuta väylä juttua lisänä, mut singnaali kulkee yhtä reittiä noin.
"Virta syöpön lisääminen voi hetkellisesti tehdä korroosiosta kärsivän liitoksen toimivaksi"
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Mutta kun vastus välillä releen heräte - maa on 86 ohmia ja vastus välillä plusnapa - sulake 30 on yli 500 ohmia, niin siitä syntyy se käsitys, että jännite häviää sinne 500-750 ohmin kuormaan, eikä siksi riitä kääntämään 78 ohmin vastuksen tarjoavaa relettä. Eli siksi ongelma olisi siellä isomman vastuksen puolella.Monikossa kirjoitti: ↑To Elo 08, 2024 17:41Eikö tuo kule 517 käynnistysrele->H42-5 pinni 2->4 startti?
Hapettuma liitoksessa 42-5, pätkii vai olenko hakoteillä?
Virtalukko 20->varoke 22A->automaatin vaihdeasentokytkin 239->H17-7->käynnistysrele 517-> H42-5->startti 4.
Pari muuta väylä juttua lisänä, mut singnaali kulkee yhtä reittiä noin.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Täällä on tullut parikin muistaakseni ehdotusta erillisen startin herätteelle menevän johdon avulla saada tilapäisratkaisuja aikaan, ja esim starttinapin laittamisesta varoiksi peliin. Yhdessä oli ohittaa erillisellä apureleellä tuo starttirele.
Mitä hirveyksiä seuraisi siitä, jos laittaa painonapin suoraan starttireleen kytkimen tilalle tai sen rinnalle? Sehän on 4mm2 paksua johtoa, mutta se vie virtaa vain startin herätteelle, eikö niin? Miksi se niin paksun johdon tarvitsee pelkälle herätteelle, ja onko siinä joku erityinen ongelma korvata se kytkin starttinapilla?
Varsinainen starttimoottoria pyörittävä virtahan kulkee toista kautta, 16mm2 paksuista kaapelia pitkin.

Mitä hirveyksiä seuraisi siitä, jos laittaa painonapin suoraan starttireleen kytkimen tilalle tai sen rinnalle? Sehän on 4mm2 paksua johtoa, mutta se vie virtaa vain startin herätteelle, eikö niin? Miksi se niin paksun johdon tarvitsee pelkälle herätteelle, ja onko siinä joku erityinen ongelma korvata se kytkin starttinapilla?
Varsinainen starttimoottoria pyörittävä virtahan kulkee toista kautta, 16mm2 paksuista kaapelia pitkin.

Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Niin siis tässä ketjussahan on nyt se erhe, että se hyppää herätteen virtapiiristä releen kohdalla kytkimen virtapiiriin. Sen sijaan oikeammin ketju menee releen herätteen jälkeen TWICEn ja käynnistykseneston antennin kautta maahan.
Ja tuon loppuosan vastus on se 86 ohmia. Ja on testattu se, että käynnistymistä odotellessa jännite tuolla välillä on luokkaa 1V ja kun aikansa odottelee, niin jossain vaiheessa, ilman mitään muita temppuja kuin odottelu, se jännite nousee yli 11V ja starttirele vetää ja startti tapahtuu ihan ok. Eli siellä kytkimen puolella ei ole esiintynyt mitään vikaa, ja starttirelekin on osoittautunut ainakin toimivaksi, tosin uusi rele on vaikuttanut jotenkin herkemmin vetävältä parin päivän kokemuksella.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Jätän vain eriävän mielipiteen ja poistun ketjusta.
Jätä hetkeksi mittaukset pois ja aloita kokeilemalla vanhankansan periaatteella käymällä liitokset läpi ja jos ei vikaa näissä ole, ota virtalukon pohja käteen joka on näistä se hankalin mitattava ja mittaa starttauksen asento navasta->vaihda rikkinäinen.
Wisonline kuva on eri mikä oma saabwis joten osaan sanoa vain mistä mikäkin kulkee omassani.
Jätä hetkeksi mittaukset pois ja aloita kokeilemalla vanhankansan periaatteella käymällä liitokset läpi ja jos ei vikaa näissä ole, ota virtalukon pohja käteen joka on näistä se hankalin mitattava ja mittaa starttauksen asento navasta->vaihda rikkinäinen.
Wisonline kuva on eri mikä oma saabwis joten osaan sanoa vain mistä mikäkin kulkee omassani.
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Komppaan @Monikossa. Käytännössä ennen sulaketta virtalukko on ainoa paikka, joka voi virtaa rajoittaa. Virta saa releen vetämään, ei jännite. Kerran jännite 86Ohm yli on 1V, se tarkoittaa, että virtaa ei mene tarpeeksi kelan läpi ja rele ei jaksa vetää.
Sama Maxi-sulake syöttää muutakin ja, jos se olisi huono, olisi muutakin toimimatonta kuin startti.
Voit testata asian kytkemällä johdon sulake 30:n virtalukon puoleiseen nastaan, sulake paikallaan. Virta päälle avaimesta ja käytä johdon toista päätä plussassa, akulla tai vaikka Maxi-sulakkeella.
- Jos starttirele vetää joka kerta, vika löytyi virtalukosta, tai sen ja sulakkeen välistä
- Jos ei vedä, vika on sulakkeelta releen suuntaan
- Jos rele vetää ja startti ei pyöri, vika on starttimoottorin virtapiirissä
Sama Maxi-sulake syöttää muutakin ja, jos se olisi huono, olisi muutakin toimimatonta kuin startti.
Voit testata asian kytkemällä johdon sulake 30:n virtalukon puoleiseen nastaan, sulake paikallaan. Virta päälle avaimesta ja käytä johdon toista päätä plussassa, akulla tai vaikka Maxi-sulakkeella.
- Jos starttirele vetää joka kerta, vika löytyi virtalukosta, tai sen ja sulakkeen välistä
- Jos ei vedä, vika on sulakkeelta releen suuntaan
- Jos rele vetää ja startti ei pyöri, vika on starttimoottorin virtapiirissä
Re: Starttaa odottelun jälkeen… (jälleen kerran)
Sen starttinapin voi kytkeä plussasta sulake 30:lle. Jos tuo korjaa ongelman, vika on virtalukko tai liitokset/johdot virtalukolta sulake 30:lle. Mie en laittaisi nappia starttireleen kärjen rinnalle, koska siinä 4mm2 kaapelissa on paljon isompi virta. Jos kuitenkin teet niin, laita järeä nappi hyvällä virran kestolla ja 4mm2 johdoilla.
PS. Nuo siis tilapäisesti toki. Sitten alkuperäisen kannattajille, nää alkaa olla jo vanhoja autoja. Ei se nyt haittaa, jos ranettaa ja saa lisää käyttöaikaa. Olin hiljattain ostamassa 8kk leimalla olevaa femmaa ja hinta 400€. Ei näillä hinnoilla enää isoja rahoja laiteta varaosiin, ku voi alkaa ettiä ehjempää alle.
PS. Nuo siis tilapäisesti toki. Sitten alkuperäisen kannattajille, nää alkaa olla jo vanhoja autoja. Ei se nyt haittaa, jos ranettaa ja saa lisää käyttöaikaa. Olin hiljattain ostamassa 8kk leimalla olevaa femmaa ja hinta 400€. Ei näillä hinnoilla enää isoja rahoja laiteta varaosiin, ku voi alkaa ettiä ehjempää alle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01