B205E viritys vinkit

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ma Huhti 28, 2025 17:07
Jos kiinnostaa rakentelu niin naapurimaassa on kokeileva kaveri.
Selittää ja selvittää ongelmia yksityiskohtaisesti ja tekee myös koneen rakentelua tasapainotuksineen kotona.
Tein yhden koneen kantta myöten melkolailla kuin toi on tehnyt ja hyvä tuli, opin pari pikku juttua siinä samalla.

Takapotku femma:
https://youtu.be/Wg2_6X2bQ8I?si=WqjQXL7UZgn2Z1Tb

Joo kyseinen kaveri on tuttu, tuollainen rakentelu olisi nimenomaan parasta, tällä hetkellä tosin pystyn vähän vähemmän aikaa vieviä projekteja tekemään, mutta katsotaan jos joskus tulevaisuudessa.

Aijessus kun olis uutena saanut takapotku femman, vaikka v8 moottorillakin varustettuna :wink:
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Tätä postaustahan on luettu yli 1800 kertaa, taitaa aiheesta kiinnostuneita olla vähän enempi :heart_eyes:

Ei mitään tänne päivittelen omaa prokkista sitä mukaa kun valmistuu palanen kerrallaan samalla säilyttäen auton ajokunnossa päivittäin, mikä on muuten perkeleen hankalaa.

Laitan varmaankin suuttimet tilaukseen torstaina tai perjantaina. Päädyin EV 14 630cc koska suositus tuli alan vankalta osaajalta eli Vesa Suokolta.

Strutbar valmistuu ensiviikon aikana

3" downpipen tekoa varten tilaan osat torstaina/perjantaina

Muut mahdolliset mekaaniset muutokset sitten katsotaan kun ainakin nuo yllä olevat on tehty.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Riippuen ahtimen laippaan millasen supistuksen teet tee mahdollisimman lyhyt jotta saat downpipen käännettyä alas heti miten.
Tulee herkkään liian lähelle vaihdelaatikkoa jolloin vaarana et ottaa kiinni ja aiheuttaa ärsyttävää värinää, tuntuu polkimissa aika reilusti.
Laita myös tukirauta downpipeen mikä orkkiksessakin on, suojaa ahdinta kun ajat töyssyyn ja putki ottaa kiinni.
Ahtimen liitoksen pinnapultit huomioi ennakkoon miten toteutat supistuksen et saat mutterit pyöritettyä kiinni ilman äheltämistä ja et downpipe mahtuu paikalleen ettei ota pinnapultteihin kiinni.

Jos ei hätä ole rakentaa niin aliexpressissä on muovisia mallinussarjoja putken rakenteluun edullisesti, säästää aikaa kun saa mallinnettua putken kokonaisena ennen leikkelyä, sarjan ostaa varmasti joku kun ei enää tarvii ite.
Lambdan mutterit muista tilata ja 2.lambdan piuha ehdottomasti kiinni piuhasta johonkin samoin kuin lohkolämppärin piuha, irrallaan sulaa putkeen.
Lohkolämppärin liitos suojaa palokankaalla, mulla suli vaikka oli downpipe vuorattu "paloteipillä"
Nämä siksi kun saat putken valmiiksi huomaat miten ahtaaksi menee paikat vaikka koko ero ei ole suuri ja miten herkkään ohut kirkasputki menee puhahehkuun.

"Ja onhan koko Saab-harrastus kokenut pahan inflaation, ainakin femmojen osalta, kun tätä foorumia seuraa. Vai onko aktiivisimmat tekijätyypit siirtyneet faseen, en tiedä."

En sanos inflaatiota vaan enemmän kypsyneet ja jääneet taka-alalle.
Sen mitä minä olen kuullut on syy se, että samat jantterit vittuilee kirjoitusvirheistä, ajatuskatkoista ja väittäävät asioista vastaan mistä ei ole käytännön kokemusta.
Osa näistä vittuilijoista on siirtynyt facen puolelle kaltaistensa seuraan missä päteminen on luonnollinen jatkumo.
Harmi vaan niiden jo menetettyjen harrastelijoiden puolesta jotka eivät enää uskalla tai viitti kysellä mitään.
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ma Huhti 28, 2025 19:00
Riippuen ahtimen laippaan millasen supistuksen teet tee mahdollisimman lyhyt jotta saat downpipen käännettyä alas heti miten.
Tulee herkkään liian lähelle vaihdelaatikkoa jolloin vaarana et ottaa kiinni ja aiheuttaa ärsyttävää värinää, tuntuu polkimissa aika reilusti.
Laita myös tukirauta downpipeen mikä orkkiksessakin on, suojaa ahdinta kun ajat töyssyyn ja putki ottaa kiinni.
Ahtimen liitoksen pinnapultit huomioi ennakkoon miten toteutat supistuksen et saat mutterit pyöritettyä kiinni ilman äheltämistä ja et downpipe mahtuu paikalleen ettei ota pinnapultteihin kiinni.

Jos ei hätä ole rakentaa niin aliexpressissä on muovisia mallinussarjoja putken rakenteluun edullisesti, säästää aikaa kun saa mallinnettua putken kokonaisena ennen leikkelyä, sarjan ostaa varmasti joku kun ei enää tarvii ite.
Lambdan mutterit muista tilata ja 2.lambdan piuha ehdottomasti kiinni piuhasta johonkin samoin kuin lohkolämppärin piuha, irrallaan sulaa putkeen.
Lohkolämppärin liitos suojaa palokankaalla, mulla suli vaikka oli downpipe vuorattu "paloteipillä"
Nämä siksi kun saat putken valmiiksi huomaat miten ahtaaksi menee paikat vaikka koko ero ei ole suuri ja miten herkkään ohut kirkasputki menee puhahehkuun.

"Ja onhan koko Saab-harrastus kokenut pahan inflaation, ainakin femmojen osalta, kun tätä foorumia seuraa. Vai onko aktiivisimmat tekijätyypit siirtyneet faseen, en tiedä."

En sanos inflaatiota vaan enemmän kypsyneet ja jääneet taka-alalle.
Sen mitä minä olen kuullut on syy se, että samat jantterit vittuilee kirjoitusvirheistä, ajatuskatkoista ja väittäävät asioista vastaan mistä ei ole käytännön kokemusta.
Osa näistä vittuilijoista on siirtynyt facen puolelle kaltaistensa seuraan missä päteminen on luonnollinen jatkumo.
Harmi vaan niiden jo menetettyjen harrastelijoiden puolesta jotka eivät enää uskalla tai viitti kysellä mitään.


Voitko linkata sen mallinnus-sarjan? Yritin etsiä mutta en varmaan kirjoittanut oikeaa hakusanaa....

Kiitos vinkeistä juuri tälläisiä vinkkejä tarvitsenkin!

https://www.ak24.fi/fi/tavarat/lisaaine ... keramiikka ---> tällaisella ajattelin suojata nuo mainitsemasi asiat, kieputtaisiko vielä sen downpipen sillä ?

Marteliukselta tilaan kaikki putken osat, sieltä saa sellaisen pienisäteisen 90 asteen mutkan ja supisteholkkeja. ( alla olevat )

https://martelius.com/yleisosat/yleisos ... isateinen2

https://martelius.com/yleisosat/yleisos ... -64-mm-rst

Varaosa-autosta saan downpipen kartiolähdön ja laipan

Ajattelin myös laittaa yhden jouston ennen keskiputken lähtöä, niinkuin alkuperäisestikin on.


Kuinkas sitten tuon " precatin " siirto, millai se kannattaisi toteuttaa vai siirtääkö ollenkaan ? loogisesti ajatellen sillä ei pitäisi olla väliä vaikka sitä siirtäisikin ?
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Jos haluaa tukea harrastusta niin klingonit olis tarjolla :lol:

viewtopic.php?f=19&t=209502
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Yhellä katalysaattorilla teet putken. Myös toinen lambda (katin jälkeinen) kannattaa jättää pois, se myös ohjelmoidaan softaa tehdessä veke.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 09:54
Yhellä katalysaattorilla teet putken. Myös toinen lambda (katin jälkeinen) kannattaa jättää pois, se myös ohjelmoidaan softaa tehdessä veke.
Asia selvä, yhdellä katalysaattorilla, ja yhdellä lambdalla edetään😎 ei vaikuta oleellisesti päästöihin?
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Avatar
tonnaritomppa
"Aero"
Viestit: 418
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2014 11:26

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja tonnaritomppa »

Ei, kyl se läpi päästöistä menee. Varsinkin e85:lla.
OG 9-3 Aero 476hv/588nm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

tonnaritomppa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 10:12
Ei, kyl se läpi päästöistä menee. Varsinkin e85:lla.
Jees, kiitoksia
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

Aliexpressin sarjan sivua ei löydy mikä oli kirjainmerkeissä.
Tossa on tuplasti kalliimpi amazonissa:
https://www.amazon.com/icengineworks-25 ... B0983SV6C4
Tuo ei ole 3" , mut hakusanat löytyy.

Ite laitoin downpipen tommosella nauhalla kahteen kertaan ja hapokkailla nippusiteillä nippuun, nuokin tilasin aliexpressistä.

Yhellä bilteman 200 cell 3" katilla joka on koneen/tulipellin alla ja yhdellä lambdalla ei ole katsuri sanonu mitään, ~4vuotta 100 cellisellä joutu huuattamaan ja lopuks ei menny enää läpi.

Jos tykkäät ite tulostella niin tuolta maksua vastaan ohjelma:
https://www.etsy.com/listing/1747557613 ... ust-system
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Monikossa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 11:44
Aliexpressin sarjan sivua ei löydy mikä oli kirjainmerkeissä.
Tossa on tuplasti kalliimpi amazonissa:
https://www.amazon.com/icengineworks-25 ... B0983SV6C4
Tuo ei ole 3" , mut hakusanat löytyy.

Ite laitoin downpipen tommosella nauhalla kahteen kertaan ja hapokkailla nippusiteillä nippuun, nuokin tilasin aliexpressistä.

Yhellä bilteman 200 cell 3" katilla joka on koneen/tulipellin alla ja yhdellä lambdalla ei ole katsuri sanonu mitään, ~4vuotta 100 cellisellä joutu huuattamaan ja lopuks ei menny enää läpi.

Jos tykkäät ite tulostella niin tuolta maksua vastaan ohjelma:
https://www.etsy.com/listing/1747557613 ... ust-system

Nojuu 3d tulostin kyllä löytyisi🤔 tarvinnee miettiä tuo 100 dollaria on vähän kipee hinta, ehkä 3d tulostan itse.

Taidan itse tehdä vakiokatilla. Siinä riittää varmasti virtaavuus mun tehotavotteisiin.
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

OlliHarju kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 10:06
tonnaritomppa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 09:54
Yhellä katalysaattorilla teet putken. Myös toinen lambda (katin jälkeinen) kannattaa jättää pois, se myös ohjelmoidaan softaa tehdessä veke.
Asia selvä, yhdellä katalysaattorilla, ja yhdellä lambdalla edetään😎 ei vaikuta oleellisesti päästöihin?
En suosittele jättämään kakkoslambaa pois kun autosi on katsastuksessa obd-testattava. Vaikka se ohjelmallisesti deaktivoidaankin. Mahdollisuus on, että jos inssi on hereillä ja tietää että MY01 autoissa on kaksi lambdaa joista toinen valvoo katalysaattorin toimintaa. Jos toinen puuttuu, niin seuraamuksia voi olla tiedossa.

Yli 10 vuotta ollut 100cell katti tuplalambdoilla ilman ongelmia ja huudatusta mittauksessa. Jos katteja hajoilee tai ei mene päästömittauksesta läpi niin katin hajoaminen ilman ulkoista syytä(esim. Osuma) on yleensä oire jostain muusta, ei vika. Tyypillisesti väärä polttoaine-ilmaseos tai sytytyksen viat aiheuttavat katalysaattorille ongelmia. Sitten moni ajaa vanhoilla lambdoilla ja immulla sekä bensapumppu ajetaan pätkivään loppuun asti kuten di-kasettikin. Jos nämä huolehtii ennakoivasti kuntoon, niin välttyy mitä todennäköisimmin ongelmilta. Esim. Bosch suosittaa ottomoottorissa vaihtamaan lambdat viimeistään 160tkm kohdalla. Itse hoidan 150tkm välein kaikki em. Komponentit vaihtoon.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Avatar
OlliHarju
"Ruisku"
Viestit: 142
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2022 13:39
Paikkakunta: Pomarkku

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja OlliHarju »

Pakari kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 13:33
OlliHarju kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 10:06
tonnaritomppa kirjoitti:
Ti Huhti 29, 2025 09:54
Yhellä katalysaattorilla teet putken. Myös toinen lambda (katin jälkeinen) kannattaa jättää pois, se myös ohjelmoidaan softaa tehdessä veke.
Asia selvä, yhdellä katalysaattorilla, ja yhdellä lambdalla edetään😎 ei vaikuta oleellisesti päästöihin?
En suosittele jättämään kakkoslambaa pois kun autosi on katsastuksessa obd-testattava. Vaikka se ohjelmallisesti deaktivoidaankin. Mahdollisuus on, että jos inssi on hereillä ja tietää että MY01 autoissa on kaksi lambdaa joista toinen valvoo katalysaattorin toimintaa. Jos toinen puuttuu, niin seuraamuksia voi olla tiedossa.

Yli 10 vuotta ollut 100cell katti tuplalambdoilla ilman ongelmia ja huudatusta mittauksessa. Jos katteja hajoilee tai ei mene päästömittauksesta läpi niin katin hajoaminen ilman ulkoista syytä(esim. Osuma) on yleensä oire jostain muusta, ei vika. Tyypillisesti väärä polttoaine-ilmaseos tai sytytyksen viat aiheuttavat katalysaattorille ongelmia. Sitten moni ajaa vanhoilla lambdoilla ja immulla sekä bensapumppu ajetaan pätkivään loppuun asti kuten di-kasettikin. Jos nämä huolehtii ennakoivasti kuntoon, niin välttyy mitä todennäköisimmin ongelmilta. Esim. Bosch suosittaa ottomoottorissa vaihtamaan lambdat viimeistään 160tkm kohdalla. Itse hoidan 150tkm välein kaikki em. Komponentit vaihtoon.
Pa pumppu on tarkoitus uusia etanoolille sopivaan.

No pahus en haluaisi alkaa pelleilemään aina katsastuksen yhteydessä, vaikka onkin " tuttu " konttori.

En usko että lambda-antureita olisi vaihdettu minun yksilössä, kait nekin tarvitsee piakkoin uusia.

Täytyskö mennä riskillä ja jos nipottamista tulee niin yrittää selvitä puhumalla🤔 en tiedä nämä on näitä asioita mitä pitää pohtia...

Jos laittaa sen 2. anturin vain paikalleen ja liitin irti mutta silti ohjelmoi sen pois? Vai tarviisko edes ohjelmoida pois?
2005 9-5 2.0T Käyttis
2000 9-3 2.0i Odottelee parempia aikoja
2002 9-5 2.0t Varaosarakkine
Ex: 2003 9-5 2.3t
Monikossa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Pe Maalis 08, 2024 16:21

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Monikossa »

T7 suitella muutta 3 arvoa 2.lambdalle joita ei koskaan saavuteta, ei herjaa eikä näy missään.
Jos tarviit voin pistää jakoon tai jos viet softaukseen pyydä softaajaa nappaamaan pois käytöstä.

Mulla on 2.lambdasta katkastu piuha anturin juuresta kun suli johto eikä ole softa herjannut tai katsastusmies vaikka näkee.
Poraa reikä ja hitsaa mutteri 2. Lambdalle paikka valmiiks jos tulee sanomista saat anturin paikalleen muuten pie tulppaa.
Jos tigillä hitsaat ja kiillotat saumat lyö CE stanssi johonkin näkyvään kohti, huomaat miksi kun sattuu tarkka ja virkaintoinen katsuri kohdalle.

100 cellisistä tarinaa muilta kuin minulta, lue ennen ostoa:
viewtopic.php?t=155739

viewtopic.php?t=156010

viewtopic.php?t=192150
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5811
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: B205E viritys vinkit

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Suosittelen jättämään sen paikoilleen ja liitin kiinni. Ohjelman teon yhteydessä se deaktivoidaan, joten sitä anturia ei tarvitse uusia. Varmuuden vuoksi riittää, että näyttää siltä että kaikki on paikoillaan. Tässä taannoin leimasin erästä MY04 Saabia(ei omaa) jossa inssi ääneen ihmetteli, että missä toinen lambda..mutta ei sitten jaksanut ehkä selvittää asiaa enempää, mutta kiinnitti asiana selvästi huomiota.

Syy miksi se kannattaa ohjelmallisesti deaktivoida on, että trionicin mukaan katti ei e85:lla ajettaessa lämpene riittävän nopeasti tietynlaisissa keleissä/ulkolämpötiloissa, jonka vuoksi sitten tulee katalysaattorin toiminnan vikakoodi, vaikka kaikki onkin ok.

Kaikkea päästöjen valvontaan liittyviä seikkoja valvotaan omien havaintojeni mukaan tarkemmin. Ja se tuttu konttorikaan ei välttämättä ole maailman tappiin asti toiminnassa..
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Vastaa Viestiin