Myrkyn lykkäs

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Savusaappi kirjoitti:tarkoitin efektiä liikkeellelähdössä, eli pienillä kierroksilla, jotain luokkaa alle 1500kiekkaa, saappi siinä mielellään täristää tai jopa sammahtaa.Ilmiöön tottuu tosi äkkiä, eli sen oppii automaattisesti välttämään. Oli tosta maininta joskus ainakin TM testissäkin. Eipä se mikään varsinainen ongelma, automaatilla sitä ei tietenkään edes ole.
Otetaanpa vielä tämä äänieristys asia tähän mukaan kun siitä täällä usein väitellään. On toi V70 tavattomasti hiljaisempi farmarinakin kuin sedan saappi, nastat alla, eikä oikein mitään rapinoita kuulu, moottoriäänikin on miellyttävämpi, siinä tosin on sekin että saapin moottori rohisi aika lailla, ei saapissa ehjällä moottorilla paha moottoriääni ole. Volvon viisipyttisen murina on ihan kivan kuuloinen, turhaan se siellä vaan murisee kun ei mitään tapahdu vaikka kaasua runttaa...no, lähinnä saapissa noi rengasäänet vaivasi, eikä siihen auta kuin noisekiller tai kitkat. noisekillerin käyttö tosin edellyttää aikamoista viitseliäisyyttä

Soitin sitten tänään yhdestä 9-5 Griffinistä. Reilu satku ajettu, oisko ollu -98 vai -99. Hinta 23 000 Eur...oisko paha? En kerennyt tekemään hintavertailua. Ois yks 3.0V6 rellu kiikarissa, mutta vähän pelottaa. Siinä on sitten niin hiljainen peli hintaansa nähden ettei mitään rajaa!
Totanoin, manuaalivaihteisessa autossa oikeanlaisella kytkimenkäytöllä vältetään lähes aina kuvailemasi ongelmatilanteet, eli moottorin tutiseminen ja sammuminen :D Jos TM:n testissä on taas jotain potaskaa kirjoitettu niin siitä ei paljoa tarvitse murehtia. Siis mulla on pikkukoneinen eli 2.0T jossa aeron kytkin, ja ei todellakaan tutise tai tärise liikkeellelähdössä, tuon steg1:n myötä on tullut lähdettyä muutamia kertoja jopa kakkosella liikkeelle kun mokoma vääntää niin kivasti :oops:

Ja kokolailla yhtä laiskoja pitäisi molempien 170hv:n pelien olla, Volvon ja Saabin, josko sinulla on Volvossasi jotain ongelmaa esim. perusahtopaineet liian alhaiset tms?

9-5:n moottoriääntä on erittäin hankala havaita kajuuttaan asti, eli jos tuosta on vielä moottoriääniltään hiljaisempi auto samassa hintaluokassa niin ihmettelen suuresti 8O
Ainoa häiritsevä (ja sekään ei itseäni häiritse) ääni tulee omassamme noista Hakkapeliitta 2:sista, mutta ne onkin tunnetusti kovaääniset, kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ;)

Eikö kannattaisi pysyttäytyä Volvossa ja laittaa se kulkemaan niinkuin kuuluukin, siis jos noin paljon negatiivista Saabista keksit? Ja mielestäni 23 kiloeuroa on kokolailla paljon 1998 tai 1999 9-5:stä, suorastaan kallis.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1353
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

ng900aero kirjoitti: Ja kokolailla yhtä laiskoja pitäisi molempien 170hv:n pelien olla, Volvon ja Saabin, josko sinulla on Volvossasi jotain ongelmaa esim. perusahtopaineet liian alhaiset tms?
Eikös Volvon viisipyttyiset 170 heppaiset ole vapaasti hengittäviä ? Sillä selittyisi parempi alakierrosvääntö. :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

koistha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti: Ja kokolailla yhtä laiskoja pitäisi molempien 170hv:n pelien olla, Volvon ja Saabin, josko sinulla on Volvossasi jotain ongelmaa esim. perusahtopaineet liian alhaiset tms?
Eikös Volvon viisipyttyiset 170 heppaiset ole vapaasti hengittäviä ? Sillä selittyisi parempi alakierrosvääntö. :lol:
Aijaa, niin paljon olen Volvoista kiinnostunut että edes tuota en tiennyt, mutta se mallikos mahtaa olla se jonka TM kehui päihittävän turboahdetut ja suorasuihkutuskoneet? :lol:
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

Ainakin mun saabbaassa on sen verran onneton vääntö tyhjäkäynnillä, että kyl lähdöissä täytyy poljinta painaa jos haluaa lähtee normaalisti(ei hissuttelemalla) niin ettei auto sammu. Auton, varsinkaan saabin, sammuminen ei oo kivaa varsinkaan liikenne valoissa, kun takana vielä useimmiten on autoja. Siinä tulee kyl pieni häpeän tunne kun tonnari nytkähtää. "VOI V***U, MITÄHÄN TAKANA TULIJAT AATTELEE?"

Kokeilin kerran BMV 320i -mallia. Suora kutoskone väänsi niin hienosti, että paikaltaan lähtö ykkösellä polkematta kaasua oli kuin traktorilla.

:lol:
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Ei riemulla rajaa kun automaatilla ajaa :)

Ei tarvitse alaväännöistä murehtia. Painaa vaan kaasua...
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Valehtelematta tuossa meidän 2.0-koneisessa on hyvä alavääntö, oli ennen perusahtojen nostamista vakioboksilla tosi huono, nyt on eri maata (en tiedä nostinko niitä vähän liiaksikin mutta hyvin pelaa ja vääntää :D )
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Savusaappi
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Kesä 08, 2005 12:06
Paikkakunta: Uusikaupunki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Savusaappi »

9-5:n moottoriääntä on erittäin hankala havaita kajuuttaan asti, eli jos tuosta on vielä moottoriääniltään hiljaisempi auto samassa hintaluokassa niin ihmettelen suuresti 8O
Ainoa häiritsevä (ja sekään ei itseäni häiritse) ääni tulee omassamme noista Hakkapeliitta 2:sista, mutta ne onkin tunnetusti kovaääniset, kesärenkailla menee kuin sukkasillaan ;)


Häh? Nyt on kyllä kuulossa joku pieni kuoppa?? Onko referenssiautona Ford Focus?
-Savu hälvennyt-
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Savusaappi kirjoitti:
Häh? Nyt on kyllä kuulossa joku pieni kuoppa?? Onko referenssiautona Ford Focus?
Siis moottoriäänikö muka kuuluu jotenkin kovasti kajuuttaan, referenssiautona on toiminut Saabien lisäksi mm. e39 BMW 528iA jota pidetään hiljaisena, koneääni kuului selvästi.
Varmaankin tarkoitamme eri luokan melutasoa, mielestäni moottorin ääntely ei tosiaankaan ole häiritsevää.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

oman kokemuksen mukaan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Itselläni on 9000 2.0t ja velipojilla on 9-5 2.3t ja 9-5 aero, niin 9000:sen kone on mielestäni hiljaisin näistä. Jotenkin tuon 2.3 ääni molemmissa 9-5 on raaempi kuin tonnarissa. Kun taas vertaa -86 tonnariin, niin -96 tonnari ja 9-5 on huomattavasti hiljaisempi.

9-5 taas on muuten hiljaisempi ja vastaantulevien autojen melu kuuluu 9-5 vähemmän. Viimeisimmät tonnarit ovat yllättävän hiljaisia autoja :lol: , melkein 9-5 tasoa. 2.0t 9-5 en ole koeajanut, joten siihen en pysty sanomaan vielä kommenttia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: oman kokemuksen mukaan

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

9000LPT kirjoitti:Itselläni on 9000 2.0t ja velipojilla on 9-5 2.3t ja 9-5 aero, niin 9000:sen kone on mielestäni hiljaisin näistä. Jotenkin tuon 2.3 ääni molemmissa 9-5 on raaempi kuin tonnarissa. Kun taas vertaa -86 tonnariin, niin -96 tonnari ja 9-5 on huomattavasti hiljaisempi.

9-5 taas on muuten hiljaisempi ja vastaantulevien autojen melu kuuluu 9-5 vähemmän. Viimeisimmät tonnarit ovat yllättävän hiljaisia autoja :lol: , melkein 9-5 tasoa. 2.0t 9-5 en ole koeajanut, joten siihen en pysty sanomaan vielä kommenttia.
Ei se kampiakseli ja kiertokanget voi ääntä kovin merkittävästi nostaa, eli en edelleenkään hyväksy moitetta 9-5:n moottoriäänien kovasta tasosta :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: oman kokemuksen mukaan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

ng900aero kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Itselläni on 9000 2.0t ja velipojilla on 9-5 2.3t ja 9-5 aero, niin 9000:sen kone on mielestäni hiljaisin näistä. Jotenkin tuon 2.3 ääni molemmissa 9-5 on raaempi kuin tonnarissa. Kun taas vertaa -86 tonnariin, niin -96 tonnari ja 9-5 on huomattavasti hiljaisempi.

9-5 taas on muuten hiljaisempi ja vastaantulevien autojen melu kuuluu 9-5 vähemmän. Viimeisimmät tonnarit ovat yllättävän hiljaisia autoja :lol: , melkein 9-5 tasoa. 2.0t 9-5 en ole koeajanut, joten siihen en pysty sanomaan vielä kommenttia.
Ei se kampiakseli ja kiertokanget voi ääntä kovin merkittävästi nostaa, eli en edelleenkään hyväksy moitetta 9-5:n moottoriäänien kovasta tasosta :D
Eihän kyse ollut moitteesta vaan toteamus että hiljempiäkin löytyy. Tuntuu vain ihmeelliseltä, että kehitys menee väärään suuntaan?

Kuten täällä on noita tasapainoakseleita pyöritelty, niin ainakaan itse en ole niitä turhiksi, vs. B202 ja B204. Saattaa olla että 2.0 koneissa toimivat jopa paremmin?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: oman kokemuksen mukaan

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9000LPT kirjoitti: Viimeisimmät tonnarit ovat yllättävän hiljaisia autoja :lol: , melkein 9-5 tasoa.
Outoa, omani (2.0t) ja siskon tonnari (2.3T Jubilee) - molemmat -98 malleja, ovat selkeästi kesät ja talvet meluisempia kuin edellinen -01 OG9-3.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: oman kokemuksen mukaan

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

tevisu kirjoitti:
9000LPT kirjoitti: Viimeisimmät tonnarit ovat yllättävän hiljaisia autoja :lol: , melkein 9-5 tasoa.
Outoa, omani (2.0t) ja siskon tonnari (2.3T Jubilee) - molemmat -98 malleja, ovat selkeästi kesät ja talvet meluisempia kuin edellinen -01 OG9-3.
Kuten aikaisemmissa viesteissä mainitsin, niin muuten uudemmat ovat hiljaisempia, mutta moottori ääni tuntuu raaemmalta varsinkin isommilla kierroksilla?
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
pajunen3
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 20:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pajunen3 »

9000LPT kirjoitti:Kuten täällä on noita tasapainoakseleita pyöritelty, niin ainakaan itse en ole niitä turhiksi, vs. B202 ja B204. Saattaa olla että 2.0 koneissa toimivat jopa paremmin?
Tarkoititko että em. mottoreissa on tasapainoakseli?
Mä oon lullu et B202-moottorissa ei olis, ainakaan mun 1990 mallin 2.0T16 koneessa ohjekirjan mukaan.
Saab 9000 CD T16 1990
Saab 9-5 Griffin 1999
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

ei ole

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

pajunen3 kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:Kuten täällä on noita tasapainoakseleita pyöritelty, niin ainakaan itse en ole niitä turhiksi, vs. B202 ja B204. Saattaa olla että 2.0 koneissa toimivat jopa paremmin?
Tarkoititko että em. mottoreissa on tasapainoakseli?
Mä oon lullu et B202-moottorissa ei olis, ainakaan mun 1990 mallin 2.0T16 koneessa ohjekirjan mukaan.
B202 ei ole, mutta B204:ssa (94->) on.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin