Kuinka saabiin 9-5 tyytyväinen

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

iikoo kirjoitti: Siksi ei ole mitään aikomusta koskaan katsoakaan V6-koneisen 9-5:n suuntaan, varsinkin kun olen siitä negatiivisia kommentteja kuullut.
Oletko sitten kuullut jotain hyvää sanottavan Saabin omasta moottorista?
9-5 Griffin V6:ella kiinnostaisi enemmän kuin paljon, juurikin moottorinsa alkuperän vuoksi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

En minäkään tarkoita, että GM olisi kovin järkevästi toiminut Saabin suhteen, esim surkuhupaisat 9-2 ja 9-7 badge-engineering -ratkaisut. Enkä ole erityisen innostunut itsekään opel-moottoreista, mutta toisaalta hyvä, että Saabilla on valikoimissaan Diesel ja kaiketi niitä V6-koneitakin on jenkkimarkkoita varten ollut ihan järkevää tarjota...

Nythän on kuitenkin vielä mahdollista ostaa Saab aidolla Saabin moottorilla, eli 9-5. Seuraava 9-5 malliversio tulee olemaan sitten ihan pelkkää GM-bulkkia. Mahdollista on myös, että GM tekee konkurssin tai myy Saabin. Tällä hetkellä näyttää varsin todennäköiseltä, että 10 vuoden päästä Saabia ei enää ole.

Eski
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Siksi ei ole mitään aikomusta koskaan katsoakaan V6-koneisen 9-5:n suuntaan, varsinkin kun olen siitä negatiivisia kommentteja kuullut
167.000km takana V6 koneella eikä moottoriin liittyen YHTÄÄN ainutta vikaa. Eli tiedä sitten niiden heikkoudesta...
Kun noita kommentteja kuuntelee, niin kannattaa aina tarkistaa, onko kommenttien antajalla itsellään kokemusta asiasta, vai puhuuko hän omia kuulopuheitaan "totuutena". Itse en ole kuullut "luotettavista lähteistä" ainuttakaan todellista moottoriongelmaa V6 koneissa. Näistä Saabin omista koneista vikoja sitten onkin kuultu enemmän kuin tarpeeksi.
Perheessä ollut tähän mennessä 3kpl 9-5, 1kpl 9000, 2kpl 900, 2kpl 99 jne, eli voisin halutessani "ihan vängällä" pitää "orkkis" Saabbien puolta, ja mollata Opelin koneita Saabeissa. Mutta pakko myöntää kokemuksesta, että kyllä Opel ihan kelpo aihion Saabille on pistänyt.
NeroSaab
"Ruisku"
Viestit: 106
Liittynyt: To Syys 11, 2003 17:09
Paikkakunta: Italia

Viesti Kirjoittaja NeroSaab »

moi,
nämä jutut on nyt semmosia makuasioita.
Mikä on originaalia ja mikä ei.
Automotive business, kuten moni muukin on nyt vaan tommosta että omistajat vaihtuu. Siksi että firma pitää myydä jotta se eläs, siksi että joku ostaa firman koska siitä saa lisää voittoa, siksi että valtio tukee businestä jonkun paikallisen infrastruktuurin ylläpitämiseksi.
Mopo puolella samoja juttuja. MV Agusta osti Husqvarnan, silti moni Husa omistaja on ylpeä ruotsalaisesta alkuperästä, moni siitä että se on italialainen, KTM osti vastaan pyristelleen Husabergin, joka nyt takoo ylos Itävallan tehtailta Husaberggiä jota menee kaupaksi KTMn ohella.
no niin... se siitä, Saab on mulle ennenkaikkea elämys, muotoilu, tunne, ja sitten myös auto, ja jos siinä on vika se vituttaa.
Ihan niinku ennen Jeepissä, Lantikassa, FSO Polonezissa ja Ford Rancherossa.... :lol:
elämää ei sen enenpää :D
Äidillä oli ennen kaks ysiysiä,
ja koko perhe päätti ettei enää koskaan...

Saab 9/2000 Aero Wagon Musta
mattiruu
"Turbo"
Viestit: 206
Liittynyt: Ma Loka 20, 2003 14:14

Viesti Kirjoittaja mattiruu »

Noista dieseleistä... eihän ne taida olla Opeleita vaan Isuzuja? Sehän selittää niiden luotettavuudenkin. Kyllä japsit osaa!!!
kaju
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Pe Kesä 10, 2005 11:02
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kaju »

Noista V6 bensoista vielä.
Perustuuko tuo parjaaminen johonkin fakta tietoon vai ainoastaan mutuun/tietämättömyyteen?

Olisi kiva kuulla jos noissa Oikeasti on jotain perusongelmia.

Itsellä tuollainen ollut 20tkm:n verran eikä mitään ongelmia tuon moottorin osalta ollut, autolla ajettu 186tkm ja ikääkin jo seitsemänvuotta.
Takapään puslathan ovat Vectrasta ja ilmeisen alimitoitetut ysivitoseen.

ps. 2,2 tid on ooppelin tekoa. Uudet 06 eteenpäin ovat Fiatin käsialaa
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Luulen että parjailut ovat aiheettomia, tuota moottoria on kehuttu kautta aikain Opelistien parissa, ja tuskin se on Saabin käsittelyn myötä kovin paljoa huonommaksi voinut muuttua, voisi kuvitella olevan tuola viritysasteella luokkaa miljoonamoottori.
Aika mielenkiintoista että ymppäsivät siihen ahtimen mukaan, sen poistamisesta (esim. hajoamisen vuoksi) tuskin koituu mitään haittaa, vääntö saattanee heikentyä jonkin verran, eikös tuo sama kone ole ysitonnisessa tehokkaampana ja ahtamattomana versiona (211hv)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Itse en ole kuullut mistään erityisistä ongelmista Saab/Opel V6-koneista. Ovat tosin hyvin harvinaisia Suomessa, joten ongelmatilanteissa esim. tästä foorumista löytyy hyvin vähän asiantuntemusta... Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.

9-5:ssa on käytetty myös 3.0TID-moottoria, joka on Isuzun kehittämä V6-diesel. Näissä on kuulunut olevan koneremontin tarvetta jo hyvin pienillä kilometreillä. Huonoa oli myös, että 3.0TIDiä ei saanut ollenkaan automaattivaihteistolla, koska automaattilaatikko ei mahtunut 9-5:n moottoritilaan. Aika moni yli 50Keur hintaisen V6-diisselin ostaja varmaan haluaisi autoonsa automaagin...

Eski
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.
Niin no...

1999:
Saab 9-5 2.3t SE Busin 4d A
Teho (kW): 136
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 220
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.9
Kulutus (l/100km): 7,5 10,4 15,2

1999:
Saab 9-5 3.0 V6t SE 4d A
Teho (kW): 147
Max vääntö (Nm): 310
Huippunopeus (km/h): 235
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8
Kulutus (l/100km): 6,9 9,6 14,6

Tai jos otetaan uudempi malli mukaan, eli "iso T", niin ei oikein sittekkään.
Saab 9-5 2.3 T Arc 4d A
Teho (kW): 161
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 225
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.5
Kulutus (l/100km): 7,2 10,0 14,8
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Minullahan on siis M2000 AeroWagon automaatti, jonka viralliset kulutuslukemat ovat 15,1/7,2/10,1 ja 3.0T V6:lle ilmoitetaan 16,3/8,5/11,4 l/100km.

Suorituskyky 0-100kmh:
Aero: 8,5 sek
3.0TV6: 9,4 sek.

Nämä lukemat Saabin M2001 9-5Wagonin esitteestä.

Eski
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ysivee kirjoitti:
Itse silti valitsin mielummin 2.3 Turbon, koska siinä on parempi suorituskyky ja polttoainetalous.
Niin no...

1999:
Saab 9-5 2.3t SE Busin 4d A
Teho (kW): 136
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 220
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.9
Kulutus (l/100km): 7,5 10,4 15,2

1999:
Saab 9-5 3.0 V6t SE 4d A
Teho (kW): 147
Max vääntö (Nm): 310
Huippunopeus (km/h): 235
Kiihtyvyys (sek/0-100): 8
Kulutus (l/100km): 6,9 9,6 14,6

Tai jos otetaan uudempi malli mukaan, eli "iso T", niin ei oikein sittekkään.
Saab 9-5 2.3 T Arc 4d A
Teho (kW): 161
Max vääntö (Nm): 280
Huippunopeus (km/h): 225
Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.5
Kulutus (l/100km): 7,2 10,0 14,8
Nämä tiedon ilmeisesti lainattu autotalli.Comista.

Siellä tuntuu nuo tiedot heittelevän aika paljon esim. farkku griffini menee menee 0-100KM/H 9.4s mutta sedan 8s :roll: Sitten taas tavallinen 3.0t farkku menee 8.7s :wink: . ja tietääkseni tuon tavallisen ja Griffinen ero ei ole kuin varusteissa :roll:

Tuolle tavalliselle 3.0t farkulle oli kulutukset 8,5 11,7 17,2 ja Griffinille 7,8 10,6 15,3 :D
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Puhun nyt 1999 mallista, myöhemmästä en tiedä.

Ihan "virallisenkin" tiedon perusteella ainakin V6 Sedanissa on eroja vuosimallista riippuen. Jos otamme esim väännön vertailuun.

2001
230Nm / 2.500rpm.

1999
230Nm / 2.100rpm.

Tiedä sitten mikä lopullinen totuus esim. tuosta kiihtyvyydestä on, mutta silmiini sattui esim. joku koeajoraportti mallista 1999, jossa olivat ilmeisesti mitanneet alla 8s. aikoja.

"For the 9-5 V6 model, Saab developed an unusual low-pressure asymmetric turbo system that provides boost from only one bank of cylinders on the V6. This setup improves acceleration with virtually none of the turbo-lag associated with traditional turbocharger systems. At peak, the 9-5 SE delivers 200 horsepower and 229 foot-pounds of torque. That's enough to give you a 0-to-60 time in the mid-7-second range. That puts the 9-5 among the quickest cars in this class. All 9-5 V6 models come standard with an automatic transmission."


No, tämä aihe nyt karkasi vähän käsistä, mutta olen itsekkin huomannut poikkeavat arvot 1999 ja 2001 malleissa. Ólisiko laatikko muuttunut välillä? Olisiko esim. päästöarvot tiukentuneet, joka on aiheuttanut muutoksia suorituskykyyn (heikentävästi) ja kulutukseen (lisäävästi).
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

TM 7/99 oli koeajettu 9-5 3.0 V6t Griffin (Sedan).
Teho 147 kW/5000 rpm ja vääntö 310 Nm/2500 rpm.
Huippunopeus 235 kmh ja 0-100 kmh 8,3 sek.
EU-kulutuslukemat 16,3/8,0/11,1 l/100km

TM 18E/99 autotietotaulukosta löytyy seuraavat tiedot:
9-5 3.0 V6t SE Wagon A (M2000)
teho ja vääntö samat kuin edellä
nuippunopeus 230kmh ja 0-100kmh 8,7 sek.
EU-kulutus 17,2/8,5/11,7 l/100km.

Sedan-Griffinin arvot ovat täsmälleen samat kuin tuossa koeajojutussa.

TM 18E/2000 taulukosta löytyy
9-5 3.0 V6t Griffin Wagon A
teho ja vääntö ennallaan
huiput 230 kmh ja 0-100kmh 9,4 sek
kulutus: 16,3/8,5/11,4 l/100km.

9-5 3.0 V6t Griffn A (sedan)
Muuten täysin samat arvot kuin M1999, paitsi:
0-100 kmh: 8,9 sek
kulutus 16,0/8,1/11,1 l/100km

Eski
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

iikoo kirjoitti: Saabeja olen omistanut 96:sta alkaen varmaan kaikki erilaiset mallit (96, 99, 900, 9000, nyt 9-5) Toisaalta autossa on edelleen muutamia asioita, jotka eivät kuulu ergonomiseen suunnitteluun. Esimerkiksi ikkunannostimien kytkimet penkkien välissä ovat minusta ihan väärässä paikassa. No, säästäväthän kytkimissä, kun voi etupenkkiläiset samoja käyttää.
Minä ihmettelen suuresti tuota mielipidettä. Onko joku syy miksi ikkunan nostin nappuloiden pitäisi olla ovissa? Itse olen aina pitänyt nerokkaana oivalluksena tuota sijoittelua. Molemmat etupenkkiläiset voi avata molempia ikkunoita samoista napeista. Eikö se jos mikä ole ergonomiaa?
Lisäksi ovissa kiiluvien valojen määrä saadaan minimoitua. Saabeissa on aina ollut paljon vastaavia hyvin mietittyjä ratkaisuja. Pitää vaan ajatella loppuun asti, istua välillä toisiin autoihin ja nähdä miten lentokonetehtaan perinteet näkyvät edelleen ergonomiaosaamisessa.
Esim. nightpanel on ihan uskomaton keksintö. Siinä kun joku niin-arvostettu Chevrolet laittaa Corvetteen hud displayn tuulilasiin niin saab keskittyy siihen että kuljettaja voi seurata auton edessä olevia tapahtumia ilman häiriötekijöitä. Night panel voi oikeasti säästää ihmishenkiä, esim hirven havaitsemisen muodossa.
Olen valitettavasti samoilla linjoilla Eskin kanssa siinä ennustuksessa, että saabia ei ehkä 10v päästä enää ole. Autoteollisuudessa kilpailu kovenee ja ostopäätökset tehdään ihan muilla kuin järkiperusteilla.
Kyllä tässä ehditään kuitenkin harmaantua ennen kuin joudutaan etsimään vastaava, pohjolan oloihin yhtä hyvin sopiva tuote tilalle.
Kyllä minä V70 Volvollakin suostun ajamaan jos oikein tiukille menee :)
9000CS 2,3
arska
"Turbo"
Viestit: 237
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 21:18

ergonomia

Viesti Kirjoittaja arska »

Autolla ajettaessa puhutaan usein ergonomiasta. Mielestäni vasen käsi on rattia varten pääasiassa ja sormet hoitavat "viiksiä" ja muita vähäpätöisiä toimintoja. Oikea käsi sen sijaan vaeltaa tarvittaessa vaikka vieressä istuvan vaimon sisäreidellä (18v aviossa) joten ikkunoiden kytkimet, keskikonsolin nappuloista ja vaihdekepistä puhumattakaan sopivat erittäin hyvin nykyiseen paikkaan. Ja virtalukkokin.
Vastaa Viestiin