iikoo kirjoitti:
Saabeja olen omistanut 96:sta alkaen varmaan kaikki erilaiset mallit (96, 99, 900, 9000, nyt 9-5) Toisaalta autossa on edelleen muutamia asioita, jotka eivät kuulu ergonomiseen suunnitteluun. Esimerkiksi ikkunannostimien kytkimet penkkien välissä ovat minusta ihan väärässä paikassa. No, säästäväthän kytkimissä, kun voi etupenkkiläiset samoja käyttää.
Minä ihmettelen suuresti tuota mielipidettä. Onko joku syy miksi ikkunan nostin nappuloiden pitäisi olla ovissa? Itse olen aina pitänyt nerokkaana oivalluksena tuota sijoittelua. Molemmat etupenkkiläiset voi avata molempia ikkunoita samoista napeista. Eikö se jos mikä ole ergonomiaa?
Lisäksi ovissa kiiluvien valojen määrä saadaan minimoitua. Saabeissa on aina ollut paljon vastaavia hyvin mietittyjä ratkaisuja. Pitää vaan ajatella loppuun asti, istua välillä toisiin autoihin ja nähdä miten lentokonetehtaan perinteet näkyvät edelleen ergonomiaosaamisessa.
Esim. nightpanel on ihan uskomaton keksintö. Siinä kun joku niin-arvostettu Chevrolet laittaa Corvetteen hud displayn tuulilasiin niin saab keskittyy siihen että kuljettaja voi seurata auton edessä olevia tapahtumia ilman häiriötekijöitä. Night panel voi oikeasti säästää ihmishenkiä, esim hirven havaitsemisen muodossa.
Olen valitettavasti samoilla linjoilla Eskin kanssa siinä ennustuksessa, että saabia ei ehkä 10v päästä enää ole. Autoteollisuudessa kilpailu kovenee ja ostopäätökset tehdään ihan muilla kuin järkiperusteilla.
Kyllä tässä ehditään kuitenkin harmaantua ennen kuin joudutaan etsimään vastaava, pohjolan oloihin yhtä hyvin sopiva tuote tilalle.
Kyllä minä V70 Volvollakin suostun ajamaan jos oikein tiukille menee