Jälkiasennusxenoneista?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1246
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

pade kirjoitti:
AC kirjoitti:Ajattelin kanssa tuollaiset jälkiasennus-xenonit laittaa keulalle. Mitä mieltä olette tuosta värilämpötilasta, onko 8000K liian kylmä jo? Ainakin 10000K silmä havaitsee jo huomattavan sinertävänä vaikka se ei sitä ole.

Katuauto.fi myy AMP-merkkistä sarjaa, mikä joidenkin kommenttien mukaan vaikuttaisi laadukkaalta, hinnallakaan ei ole pilattu, onko kokemuksia?

Tämän topicin kokemusten perusteella valonvalvontarele ei ilmeisesti herjaa noista vaikka ballastin ottama virta on mitä on.
Itse en lähtisi 6000k korkeampiin ollenkaan. Siinä lisääntyy vaan ulkonäkö mutta itse valojen "tehon" kanssa tuolla värilämpötilalla ei ole sen kummempaa tekemistä.
5200k lamput on 10% kirkkaammat kuin 7000k mitattuna lumeneissa, ei k-asteita.

Näin olen itse asian ymmärtänyt :P
Laitoin juuri tilaukseentuollaisen AMP sarjan 6000K värilämmöllä pitkiä varten. Toimitusaika on joskus 20. päivän tienoilla. Raportoin kun lamput ovat paikallaan!
Tesla Model S Plaid 2023
Mercedes EQV 2021
JouniH
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 15:55
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja JouniH »

Tavallista H7-muutossarjaa ei oikein kannata pitkiin laittaa, kun xenonit syttyvät välähtämällä ja sen jälkeen himmenevät ja kirkastuvat täyteen kirkkauteen noin 5-10 sekuntia. Eli ei oikein toimi pitkisssä, joita joutuu sytyttämään ja sammuttamaan jatkuvasti. Lisäksi xenon-polttimoiden ikä lyhenee jokaisesta sytytyksestä.
Ensimmäinen sytytys toimii noin, mutta sen jälkeen ainaki minun sarja syttyy kirkkaana koko ajan. Hyvä lisä kaukovalojen tehoon. Auton ulkonäkökään ei kärsi ollenkaan ku ei välttämättä tarvi lisävaloja laittaa keulalle.

Edellisessä autossa oli kolme 3000 bossia keulalla 100wattisilla lampuilla ja ku niitä vertaa näihin nykyisiin xenon H7 muutos sarjaan niin valoteho on samaa luokkaa. Ainoa ero lisävaloissa, että valoa pysty suuntaamaan laajemmalle alueelle. :)

Olen tekemässä kauppaa alkuperäisistä xenon umpioista, että sais bi xenon valot. :wink:
Audi A4 2.0TFSIq
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Tietääkö kukaan noista alkuperäisistä xenon-umpioista, että onko niissä mitään "manuaalisia" säätöjä? Niissähän on tietenkin automaattinen tasonsäätö ja asentotunnistimia vissiin pitkin autoa..?
Meinaan, että pystyykö niitä käyttämään ilman niitä tunnistimia ja muita vermeitä, eli saako niitä säätöihin?
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

TjK kirjoitti:Tietääkö kukaan noista alkuperäisistä xenon-umpioista, että onko niissä mitään "manuaalisia" säätöjä? Niissähän on tietenkin automaattinen tasonsäätö ja asentotunnistimia vissiin pitkin autoa..?
Meinaan, että pystyykö niitä käyttämään ilman niitä tunnistimia ja muita vermeitä, eli saako niitä säätöihin?
En tiedä muusta, mutta ei ne ainakaan lailliset ole ilman automaattisäätöä. Tällä ei tietysti ole väliä, jos 9-5 on peltoautona.. :-)
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Veikkaan, että ainoa ero niissä alkuperäisissä xenon-umpioissa on juurikin se automaattinen tasonsäätö ja halogen-umpiossa on manuaalinen säätö. Asentotunnistin on tietääkseni vain taka-akselissa. M2002-2005 umpion alla on vieläpä valmis paikka ballastille. Se on kuin tehty tuollaista jälkiasennussarjaa varten :D

Eski
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti: Maalis-huhtikuussa viimeistään pitäisi olla kokemusta 2004 umpioiden vaihdosta xenoneiksi.
Laillisiksi versioiksi peräti ?
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

9-5T kirjoitti: Ehkä mutta korkeussäädössä tekisi mieli lintsata mutta tuota vikavaloa täytyy miettiä. Toisaalta käynnistyksen säätötapahtuma on asiallinen.
Sinähän voisit sitten kokeilla Hellan tasonsäätöä ja kertoa meille laiskoille, toimiiko ja saako lailliseksi :wink:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

JouniH kirjoitti:
Tavallista H7-muutossarjaa ei oikein kannata pitkiin laittaa, kun xenonit syttyvät välähtämällä ja sen jälkeen himmenevät ja kirkastuvat täyteen kirkkauteen noin 5-10 sekuntia. Eli ei oikein toimi pitkisssä, joita joutuu sytyttämään ja sammuttamaan jatkuvasti. Lisäksi xenon-polttimoiden ikä lyhenee jokaisesta sytytyksestä.
Ensimmäinen sytytys toimii noin, mutta sen jälkeen ainaki minun sarja syttyy kirkkaana koko ajan.
Jep, niinpä näyttää. Vaihdoin eilen xenonit pitkiin valoihin. Eipähän tarvitse sammutella ja sytytellä ajovaloja katkaisijasta. Jonkinverran ovat myös vastaantulijat "huomautelleet" noista xenoneista räpsyttelemällä valojaan.

Kyllähän noita pitkiä joutuu nyt sammuttelemaan vastaantulijoiden takia, jolloin xenon-lamppujen ikä lyhenee, mutta toisaalta valoisalla ajettaessa niitä ei tarvitse sytyttää ollenkaan... Nyt on kuin päivä valkenisi, kun vetää pitkät päälle pimeässä :D

Eski
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Eski kirjoitti:Jep, niinpä näyttää. Vaihdoin eilen xenonit pitkiin valoihin. Eipähän tarvitse sammutella ja sytytellä ajovaloja katkaisijasta. Jonkinverran ovat myös vastaantulijat "huomautelleet" noista xenoneista räpsyttelemällä valojaan.

Kyllähän noita pitkiä joutuu nyt sammuttelemaan vastaantulijoiden takia, jolloin xenon-lamppujen ikä lyhenee, mutta toisaalta valoisalla ajettaessa niitä ei tarvitse sytyttää ollenkaan... Nyt on kuin päivä valkenisi, kun vetää pitkät päälle pimeässä :D

Eski
Noita räpsyttelyjä saa ihan originaalivaloillakin, tai ainakin mulle on sattunu. Suuntaukset on kyllä kohdillaan, mutta ilmeisesti lyhyet on aika tehokkaat (itse asiassa sama kantama nois lyhkäsis kuin vm88 Hiacessa pitkillä uusien umpioiden kera :) )

Täytyypä tilailla jahka saavat katuauto.fi:hin noita xenoneita varastoon, pientä alennusta sieltä vois olla vielä luvassa.
BMW 320dA Coupe LCI
tami
"Hirsch"
Viestit: 810
Liittynyt: To Syys 23, 2004 22:01
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tami »

AC kirjoitti:
Eski kirjoitti:Jonkinverran ovat myös vastaantulijat "huomautelleet" noista xenoneista räpsyttelemällä valojaan
Eski
Noita räpsyttelyjä saa ihan originaalivaloillakin, tai ainakin mulle on sattunu.
Millä tasolla Eski, pidit sitä valojen tasosäädintä kun xenonit oli lyhyissä valoissa (tilanteessa, ettei kuormaa päällä, vain kuski) ? Tarvikexenoneilla varmaan täytyy taso olla säädettynä aika alas, sillä itselläni on vain Osramin Silverstar -halot ja niillääkin 0-tasolla (eli ylin), vastaantulijat joskus räpsivät valoja.
Saab 9-5 2.3t
Saab 9-5 Aero
Saab 900 cabriolet 2.0t+
# 2752
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, pidin säädön yleensä pimeällä ajettaessa asennossa 1, mutta päivällä yleensä ensimmäisen väläyttelijän jälkeen käänsin sen asentoon 3... Harvemmin muuten kukaan pimeällä väläytteli, vaan yleensä päivällä. Suuntaukset tarkastettiin äskettäin huollossa, joten siitäkään homma ei ole kiinni.

Minulla oli koeajossa uudempi 9-5, jossa oli ihan lailliset bi-xenonit automaattisella korkeudensäädöllä ja kyllä sillekin silti vilkuteltiin valoja aika tiuhaan, joten ilmeisesti jotkut ovat yliherkkiä xenoneille...

Eski
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Joo, mulla v**vossa oli xenonit ja tosiaan päiväsaikaan vilkuteltiin valoja, ei niinkään pimeällä.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6520
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, kyllä xenonien suuntaukset säädettiin PCS:llä, mutta eipä sekään vaikuttanut vastaantulijoiden vilkutteluun... Ihan kivat ne on pitkissäkin, kun täällä maalla pääsee usein pimeässä ajamaan pitkiä matkoja kohtaamatta muuta liikennettä :D

Eski
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

9-5T kirjoitti:Talvella 1997 kun 9-5 tuli liikenteeseen vilkutti vähintään 1/10:stä mutta eiköhän ne ole vieläkin TM:n mittausten parhaimmat valot.
Parhaat TM:n testaamat halogeenivalot edelleen.

Tuosta valoautomatiikasta vielä, että kannattaako siitä luopua polttimoiden pidemmän kestoiän toivossa, vai nauttia kyseisestä mukavuudesta? Äkkiä laskien starttauksen aikainen välkyttely tuplaa valojen syttymismäärän. Sitä on taas paha arvioida että mitä tuollainen kesken jäänyt xenonin sytyttely aiheuttaa polttimolle :?

Ja hyviä (tai kohtalaisia) paikkoja sytyttimille saa edelleen ehdottaa.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

9-5T kirjoitti:http://www.xenonkungen.se/xenonkit.htm
Tuolla olisi 55W xenonit jollen väärin ymmärtänyt.
55W avger ca 50% mer ljus än standard xenon 35W. Motsvarar ca 165W halogen. Ej lämplig som halvljus i personbilar av trafiksäkerhetsskäl. Rekommenderas för bilens befintliga helljus, extraljus etc. 4300K är original färgtemperatur (Kelvin). I Webbutiken ser du vilka färgalternativ vi har för resp. lampsockel
Nyt rupee valotehoa olemaan..... vastaa 165 W halogeeninä 8O

ja ei suositella auton normaaleiksi lähivaloiksi, vain pitkiin ja lisävaloihin...
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vastaa Viestiin