Ei käynnisty
Re: Ei käynnisty
Mulla oli samanlainen ongelma eilen 9-3 Viggenin kanssa. Lyhyt siirto, about 2 minuuttia ajoa, vartin tauko ja sen jälkeen auto ei käynnistynyt. En usko, että kyseessä oli mikään muu kuin sytytyspuolen ongelma, joten vaihdon vara-DI -kasetin ja käyntiin pörähti. Kotipihassa vielä vaihdoin kasetit, ja tällä kertaa käynnistymisen suhteen ei ollut taas mitään ongelmaa.
Lieko mahdollista, että elektroninen ajonesto olisi jäänyt jostain syystä päälle? Pitää ensi kerralla kokeilla painaa kaukosäätimestä ovet lukkoon ja uusia lukkojen avaaminen. Uskon vakaasti, että tämä saattaisi olla syy..
Lieko mahdollista, että elektroninen ajonesto olisi jäänyt jostain syystä päälle? Pitää ensi kerralla kokeilla painaa kaukosäätimestä ovet lukkoon ja uusia lukkojen avaaminen. Uskon vakaasti, että tämä saattaisi olla syy..
Re: Ei käynnisty
Meidän 9-5 teki just äsken normaalilämpöisenä: vaimo ajoi pihaan, seisatus, siitä ajo 1km, seisatus ja muutaman minuuttia seis jonka jälkeen ei käynnistynyt vaikka kuinka starttailee. Menin 15min myöhemmin hätiin. Starttailin ja sid-infossa Rpm oli ensin isompi ja sit 20rpm? Starttailin kaasupohjassa seuraavaksi ja sen jälkeen ilman kaasua käynnistyi ihan normaalisti.
Viimeksi muokannut Mertmi, Ma Loka 03, 2016 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
Vastaan itselleni, 20rpm on liian vähän. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... pm#p774816
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
Sori, tiedän että tämä on väärä foorumi, mutta puhutaan kuitenkin T7:sta. Eikös näissä ole samanlainen moottori.
Taas jotain häikkää taas tässä 9-3 Viggenissä. Ei käynnisty. Eilen oli myös samanlainen ongelma: vaihdoin sytkäkasetin ja taas lähti. Mutta tänään ei edes lupaa. On kokeiltu vaihtaa taas sytkäkasettia, mutta ei lähde.
Luulisin, että ei anna edes kipinää. Kun aikani sahasin, niin vikavalo syttyi ja vikakoodi p0337 tuli lukijalla.
Sellainen vika autossa oli, että kun ajoin eilen sen ensimmäisen käynnistymättömyysongelman jälkeen kotiin, niin moottorin lämpömittari näytti miltei koko matkan nollaa. Liekö moottorin lämpömittarilla niin suuri merkitys, että jos se sensori menee, niin ei vain käynnisty?
Mikäköhän tätä vaivaa?
Taas jotain häikkää taas tässä 9-3 Viggenissä. Ei käynnisty. Eilen oli myös samanlainen ongelma: vaihdoin sytkäkasetin ja taas lähti. Mutta tänään ei edes lupaa. On kokeiltu vaihtaa taas sytkäkasettia, mutta ei lähde.
Luulisin, että ei anna edes kipinää. Kun aikani sahasin, niin vikavalo syttyi ja vikakoodi p0337 tuli lukijalla.
Sellainen vika autossa oli, että kun ajoin eilen sen ensimmäisen käynnistymättömyysongelman jälkeen kotiin, niin moottorin lämpömittari näytti miltei koko matkan nollaa. Liekö moottorin lämpömittarilla niin suuri merkitys, että jos se sensori menee, niin ei vain käynnisty?
Mikäköhän tätä vaivaa?
Re: Ei käynnisty
Tosiaan T7-moottori on molemissa. Moottorinlämpö pitää toki olla oikein, eli se voi antaa virheitä. Ainakin tossa aiemmassa 9-5:ssä siitä tuli jopa vikakoodikin kerran, mutta tokeni liittimen renkkaamisella useita kertoja irti ja kiinni (eikä muuten tehnyt vikaa sen jälkeen).
Vikakoodisi viittaa tuohon moottorin asentoanturiin. Teeppä sama homma, mitä minäkin vian ilmetessä: katso SID-infosta moottorin kierrosluku RPM. Sen kuuluu olla jotakuinkin 200 tuntumassa starttauksen aikana.
Vikakoodisi viittaa tuohon moottorin asentoanturiin. Teeppä sama homma, mitä minäkin vian ilmetessä: katso SID-infosta moottorin kierrosluku RPM. Sen kuuluu olla jotakuinkin 200 tuntumassa starttauksen aikana.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
Vaihdoin tuon asentoanturin uuteen BOSCH:iin. Seuraillaan tilannetta temppuileeko vielä.Mertmi kirjoitti:Vastaan itselleni, 20rpm on liian vähän. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... pm#p774816
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
No nyt vaihdoin sen lämpötila-anturin. Ei vaikutusta.
Oli muuten hyvä, että sain taiottua koneen käymään eilen, kun olin 80 mailin päässä kotoa. Kotimatkan se toimi ihan hyvin, Ja nyt olen siis Yhdysvalloissa. Onneksi päästiin kotiin!
Kotipihassa vaihdoin vielä sen saman DI-kasetin, mikä siinä vian ilmetessäkin oli ja hyvin toimi. Aivan normaalisti. Ja tänä aamulla ei siis enää lähde. Ei edes lupaa. Joko ei bensaa tai sitten ei kipinää. Pitää ilmeisesti vielä tänään irrotella tulpat ja kokeilla DI-kasetti telineenä tuleeko kipinää. Omin silminhän sen pitäisi nähdä.
Auto olisi kyllä tosi kiva saada käyntiin ja toimimaan taas. Kai se on sen asento-anturin vaihto edessä. Onko se kuinka iso homma? Löytyykö jostain keltanokkaystävällistä hawtuuta?
Missä muussa vika voisi piillä? Tuo p0337 tuli tosin taas, kun sitä konetta sahaili aikansa. Vikakoodi ei kuitenkaan tule heti tauluun. Voiko vika olla jossain muualla?
Oli muuten hyvä, että sain taiottua koneen käymään eilen, kun olin 80 mailin päässä kotoa. Kotimatkan se toimi ihan hyvin, Ja nyt olen siis Yhdysvalloissa. Onneksi päästiin kotiin!
Kotipihassa vaihdoin vielä sen saman DI-kasetin, mikä siinä vian ilmetessäkin oli ja hyvin toimi. Aivan normaalisti. Ja tänä aamulla ei siis enää lähde. Ei edes lupaa. Joko ei bensaa tai sitten ei kipinää. Pitää ilmeisesti vielä tänään irrotella tulpat ja kokeilla DI-kasetti telineenä tuleeko kipinää. Omin silminhän sen pitäisi nähdä.
Auto olisi kyllä tosi kiva saada käyntiin ja toimimaan taas. Kai se on sen asento-anturin vaihto edessä. Onko se kuinka iso homma? Löytyykö jostain keltanokkaystävällistä hawtuuta?
Missä muussa vika voisi piillä? Tuo p0337 tuli tosin taas, kun sitä konetta sahaili aikansa. Vikakoodi ei kuitenkaan tule heti tauluun. Voiko vika olla jossain muualla?
Re: Ei käynnisty
Vahva veikkaus että kampiakselin asentotunnistin siellä on menossa. Itsellä oireili aivan samalla tavalla että välillä lähti käyntiin ja välillä ei sitten millään. Vaihtohomma on helppo tehä ihan kotipihassakin. http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/cps ... p?nsteps=2 tossa jonkinnäköiset ohjeet. Ja muista laittaa aito bosch varaosa.
Re: Ei käynnisty
No, nyt käväisin ostamassa varaosan. Tosin, Bosch-varaosaa ei ollut saatavilla, mutta Carquest-merkkinen löytyi, joka oli listahinnoissa jopa kalliimpi. Toivottavasti toimii.
Ongelmia tuli kuitenkin siihen ruuviin käsiksipääsemisessä. Täällä Yhdysvalloissa kerrostalossa asuessa kun ei ole kaikkia mahdollisia työkaluja mukana, niin huomenna pitää siis lähteä vähän etsimään räikkään sopivaa nivelpalaa ja jatkopalaa. Ei muuten sitä ruuvia saa millään auki.
Vähän käynyt mielessä myös sen ruuvin paikalleensaannin onnistuminen, nimittäin on sellainen paikka, että sinne ei näe ja juuri ja juuri käsi mahtuu tunnustelemaan. Tämä siis ilman downpipen (9-3 Viggen) irrotusta, joka toisi enemmän tilaa..
Ongelmia tuli kuitenkin siihen ruuviin käsiksipääsemisessä. Täällä Yhdysvalloissa kerrostalossa asuessa kun ei ole kaikkia mahdollisia työkaluja mukana, niin huomenna pitää siis lähteä vähän etsimään räikkään sopivaa nivelpalaa ja jatkopalaa. Ei muuten sitä ruuvia saa millään auki.
Vähän käynyt mielessä myös sen ruuvin paikalleensaannin onnistuminen, nimittäin on sellainen paikka, että sinne ei näe ja juuri ja juuri käsi mahtuu tunnustelemaan. Tämä siis ilman downpipen (9-3 Viggen) irrotusta, joka toisi enemmän tilaa..
Re: Ei käynnisty
Ainakin femmassa se on alakautta vaihdettuna vartin homma. Selälleen keulan alle vaan.
9-3 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
9-5 aero sedan man -04
Re: Ei käynnisty
Kuuma katti pikkusen häiritsi, mutta eipä tossa mennyt tosiaan kun enintään 15 minsaa autonosturilla tehtynä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Ei käynnisty
No niin! Tulipa ähistyä aamupäivä osaa irrottaessa ja iltapäivä osaa paikalleenlaittaessa.
Helpoiten ruuvin sai auki alakautta 1/2" hylsy-T30:lla ja portaattomalla räikällä. Loput sormivoimin. Ainakin Viggenissä tilaa on todella vähän ja käsikopelolla mentiin. Erityisen vaikea oli myös saada uuden osan asentamisen jälkeen ruuvi kohdilleen, jotta se alkaisi vetämään.. Tuo tarvikeosa, vaikkakin kallis sellainen (107usd veroineen), ei täysin osu liittimensä puolesta, sillä se liittimen lukitusosa ei painu millään loppuun asti. On liian matalat pinnit siinä terminaalissa.
Vaihdoin myös DI-kasetin ruuvin tilalle, sillä irrottaessa vanhan ruuvin kanta sai hieman osumaa.
Mikä kuitenkin tärkeintä, Viggeni toimii taas kuin unelma. Jos joku teistä on kiinnostunut ostamaan tämän Suomeen, niin laittakaa viestiä. Tulee tarvittaessa samassa kontissa toisen Viggenin kanssa. Molemmat avoja.
Helpoiten ruuvin sai auki alakautta 1/2" hylsy-T30:lla ja portaattomalla räikällä. Loput sormivoimin. Ainakin Viggenissä tilaa on todella vähän ja käsikopelolla mentiin. Erityisen vaikea oli myös saada uuden osan asentamisen jälkeen ruuvi kohdilleen, jotta se alkaisi vetämään.. Tuo tarvikeosa, vaikkakin kallis sellainen (107usd veroineen), ei täysin osu liittimensä puolesta, sillä se liittimen lukitusosa ei painu millään loppuun asti. On liian matalat pinnit siinä terminaalissa.
Vaihdoin myös DI-kasetin ruuvin tilalle, sillä irrottaessa vanhan ruuvin kanta sai hieman osumaa.
Mikä kuitenkin tärkeintä, Viggeni toimii taas kuin unelma. Jos joku teistä on kiinnostunut ostamaan tämän Suomeen, niin laittakaa viestiä. Tulee tarvittaessa samassa kontissa toisen Viggenin kanssa. Molemmat avoja.
Re: Ei käynnisty
Monella tapaa osaa hajota nämä kampiakselinasentoanturit. Mulla porsi niin että kylmällä koneella ja lämpimällä koneella lähti hyvin käyntiin, mutta puoliksi lämpimällä (Teng=60) ei puhettakaan vaikka olis sahannu akun tyhjäksi. Erikoista että kylmänä käyntiin lähdettyään samalla anturilla pääsee tuon "rikkinäisen" alueen yli kun kone lämpenee. Miksi kone ei sammu silloin ? Samoin ihmetyttää tämän anturin kohdalla huono diagnostiikka. Monessa tapauksessa pahastikin oireileva anturi ei sytytä CE-valoa. Luulisi Trionic7 laatikon voivan päätellä vaikka IMM:n avulla että startti pyörittää konetta, mutta KAA-anturilta ei tule signaalia.
Ex:Saab 9-5 2.3T -07
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
Ex:Saab 9-3 2.0t -99
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: Ei käynnisty
Omassa tämä kampuran anturi oireili siten että kerran sammui valoissa seistessä, muutaman kerran kierrokset kykkäs mutta pysy käynnissä. Kerran jätti lähtemättä ja sittempä jättikin kaverin pihaan jossa sai levätä yön yli odottamassa uutta osaa. Marmorilta 125,30€ uusi pulikka ja taas mennään. Käytätti dp:n irti ja silti oli niin kehnossa kunnossa se turbon jäähdytysveden paluuputki että saatiin alkavaa vuotoa pahemmaksi joten uusiksi menee sekin. Meinaa taas tympästä tämä saabeilu. Just laitettu laturikin uusiksi. <3
"Hevoseton" mies on huoleton mies