Automaatin käyttö

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mimmi kirjoitti:
espe kirjoitti:Aamulla Deelle ja illalla Peelle.
Aamulla joutuu kyllä ensin laitamaan R:lle, jotta saa auton pois ruudusta.
Ruudusta?

Kuva

R-löytyy manuaaliaskistakin :) Aeron piti olla automaatti vastaavan tontun jälkeen, muttakun ei ollut niin ei ollut. Minkäs teet. Valitettavan hyvin sitä tottuu manuaaliinkiin automaatin jälkeen. Toisaalta noista aavikkolaatikoista ei löydy sopivaa vaihdetta hiljaa pysähtymättä ajettuihin risteysalueisiin ollenkaan. Muuten kyllä pärjäilee.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1438
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja HEV »

YKÄ kirjoitti: Automaatti EI hajoo vääntöjen takia,se kuluu isoilla tehoilla ja nopeesti jos pakat luistaa.
Kannattaa muistaa, että ne ovat Lika ja Lämpö, jotka automaattilaatikon tappaa - erikseen ja yhdessä. Eikö jo 99/900 (?) tomaattiin pitänyt takavuosina asentaa vaihteistoöljyn jäähdytin (öljy-vesi), ennenkuin sai vetää kärryä (myöhemmin taisi olla vakiona)?
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Ristom
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: To Heinä 20, 2006 12:54

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Ristom »

georgahti kirjoitti:
Ristom kirjoitti:Hirveitä kepin vatkaajia näyttäis olevan automaattimiehissä. Sen manuaaliaskin saa ihan pyytämättäkin ilman lisähintaa.
haista PASKA!
:lol: Taisi kolahtaa. :D
Siitä reaktiojutusta ei pidä kenenkään pahoittaa mieltä, keski-ikä ja vanhuus kai se on edessä kaikilla. Kaikki eivät vain ymmärrä ajaa kykyjensä mukaan, vaan vauhti kasvaa vaikka taidot ruostuu.. Siinä on automaatti paikallaan, että kohdistuu se jäljellä olevakin huomiokyky siihen liikenteeseen.

Niitä linkkejä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 85&start=0
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 13&start=0
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 04&start=0
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Petter kirjoitti:Valitsemalla automaatin etkä manuaalia (9-5 SC 2.0t) joudut tinkimään numeroiden mukaan:
Kiihtyvyys 0-100 km/h 2.3 s
Huippunopeus 5 km/h
kulutus 2.6/1.0/1.6 l/100 km (kaupunki/maantie/yhdistetty)

Hyvä suoritus!

Onnistuit herättämään minussa nukkuvan kaaharin.*************************************************************** Väitän, että kun Automies suhauttaa pissapoikaa satasen vauhdin merkiksi, Manumies saanee sumun tuulilasiinsa. Keskiverto Manumies melvaa keppiänsä taka-alalla, kun keskiverto Automies painuu horisonttiin.

Selvennykseksi kerrottakoon, ettei tämä ollut uhoamista, vaan provokatiivisuuden kaapuun puettu erimielisyyden ilmaisu. :wink:
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5180
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Risto »

georgahti kirjoitti:
axp102 kirjoitti:Keskiverto
tällä olettamuksella ja saattaa jopa hyvin pitää paikkansa...

etenkin jos uunin tehot ei riitä polttamaan rinkeliä karrelle.
Miten ihmisistä voi laskea keskiverron? 8O

https://matta.hut.fi/matta2/isom/html/keskiarv2.html
axp102
"Hirsch"
Viestit: 880
Liittynyt: Pe Heinä 06, 2007 19:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja axp102 »

Risto kirjoitti:
georgahti kirjoitti:
axp102 kirjoitti:Keskiverto
tällä olettamuksella ja saattaa jopa hyvin pitää paikkansa...

etenkin jos uunin tehot ei riitä polttamaan rinkeliä karrelle.
Miten ihmisistä voi laskea keskiverron? 8O

https://matta.hut.fi/matta2/isom/html/keskiarv2.html

Nukuksä liian vähän?
9-3 Cabriolet 2009
9-5 Aero 2011
9-4X 2011
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja oju »

Petter kirjoitti:Valitsemalla automaatin etkä manuaalia (9-5 SC 2.0t) joudut tinkimään numeroiden mukaan:
Kiihtyvyys 0-100 km/h 2.3 s
Yleisesti ottaen tämä liittyy suoraan oikean jalan asentoon, harvemmin manuaalit ovat päässeet yllättämään edes silloin kun alla on 1,6l vapari-automaatti. Tosin siinä välitykset ovat todella soveliaat 0-50km/h rykäyksiin.
Huippunopeus 5 km/h
Täkäläisellä sakotuskäytännöllä tuo jää testaamatta niin kauan kuin olen ansiotöissä.
kulutus 2.6/1.0/1.6 l/100 km (kaupunki/maantie/yhdistetty)
Taloudellisemmalla ajotavalla voisin säästää enemmän, aloitan varmaan sielä mielummin 8O

Tiedän tapauksen jossa kulutus tippui useta litroja kaupunkiajossa kun Saratoga vaihtui 2,4l turbo-manuaalista 3,0 vapari-automaattiin. Väärään suuntaan tapahtunut muutos selittyi pelkästään ajotavan muutoksella, ei kuulemma ollut enää yhtä kivaa. Ero ei johtunut automaatista vaan ahtimen puutteesta :wink:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Yksi asia jota arvostan automaatissa on, että ripeätkin lähdöt ovat pehmeitä ja herättävät ympäristössä vähemmän pahennusta. Manuaalilla on erittäin vaikea lähteä liikkeelle reippasti ilman että huudattaa ensin konetta ja sitten töksäyttää kytkimen ylös niin että renkaat ulisee (jonkun mielestä voi olla tietty hienoakin). Automaatilla ajaessa havaitsee myös ihmeellisiä epäjatkuvuuskohtia muiden autojen kiihtyvyyksissä, Yleensä siinä 40 ja 70 km/h korvilla eroa tulee auton mitan verran automaatin hyväksi.
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Re: Automaatin käyttö

Viesti Kirjoittaja Maikki »

2.0t on softalla niin tapettu että ihan turhaa verrata manuaali vs automaatti.

2.0T, 2.3T tai Aero on paljon mielekkäämpi vertailu manuaali vs automaatti.

Vector saabin virisoftalla automaatilla ja 17" renkailla vie maantiellä 0.5-0.7l/100km enemmän kuin linear Steg1 manuaali 16" renkailla.

Aisin-Warnerin loota vaatii sitten aika paljon tehoa ja vääntöä kun isot pojat ruåttinmaalla on kiusannut niitä sekä 4- että 5-vaihteista yli 500nm väännöillä.
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Vastaa Viestiin