Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja masas »

STP:n purkin kyljessä on ohje, että vartti tyhjäkäynnillä, tolla naftalla käytin 5 minsaa 2000r/min ja 5 minsaa tyhjäkäynnillä.

Toi mun garretti on jo vaihtokunossa, mutta "sinnitellään" vielä...
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

En käyttäis tyhjäkäynnillä, varsinkin jos sattuu olemaan 0w tai 5w öljyt sisällä tuo puhdistus aine laskee viskon niin alas että paine laskee ja alkaa metalli kulumaan. Kierroksilla painetta vielä riittää.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Juhabisti
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: Ti Elo 25, 2009 08:59
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Juhabisti »

Ei turbolla ole tuossa mitään hätää, eihän konetta tuossa kuormiteta.
Paljon kovempaa sille on kun päästetään "putki punaisena", ja senkin se kestää kun vain muistaa jäähdytyskäytön.
Nuo kierrokset pitää olla nimenomaan öljynpaineen varmistamiseksi, itse käytän n.2000rpm.
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja masas »

öljynpaineen varmistamiseksi
Öljynpaineen varoitusvalo syttyy kun paine on alle 0,3-0,55bar (WIS)
Edelleen tuon STP:n purkin kyljessä lukee tyhjäkäynnillä
Nafta huuhtelun kierroksiin en ota kantaa, paineita oli kuitenkin "riittävästi" koska valo ei syttynyt. :roll:

Ja mitä huomioita: kylmäkäynnistyksen, ja muutoinkin koneen käynti on "korvalle" miellyttävämpää, öljyn väri pysyy (ei mustaa) viikon päästä suunittelin vaihtaa öljyt, joilla sitten kurvaillaan 10 000km, ja seurataan kulutusta.
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
1000r
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 13, 2009 14:53
Paikkakunta: E-P

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja 1000r »

Vieläkö on tehty huuhteluja? Ne jotka on tehny niin onko moottori viä kunnos/syökö öljyä vielä? Ajattelin tehdä täs semmosen huuhtelun omaan autoon.
Saab 9-5 2.3t Vector -06
Saab 9-5 AERO -00 ex
#4489
Janne T
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Janne T »

Tulipa huuhtelu tehtyä tuossa syksyllä ja eipä tuo tuosta ollut moksiskaan, ja miksi olisikaan?

Öljynsyöntiin en osaa ottaa kantaa, kun ei se sitä syöny ennen toimenpidettäkään. :)
Ja vekotin on siis 190tkm ajettu 2.3t -99.
Saab 9-5 2.3t Automaatti Wagon
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

uskaltaako tuota nyt käydä tekemään ilman öljypohjan repimistä auki..luulis että itsellänikään tuskin koskaan tehty vm99 ja jos jotain moskaa sieltä lähtee niin siivilät huutaa hoosiannaa...
aineet koneeseen ois helppo ja miellyttävä huoltotoimenpide mutta arveluttaa vaan tuo että työnnetään koneeseen jotain "jotain irrottavaa" ainetta...

eikö turvallisempaa ois rallattaa koneella 20 min ja sitten vaihtaa öljyt kuumana tulis paskat samvuna putkenpäästä suoraan otsoonikerrokseen eikä öljysihtiin...
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

mienkoiv kirjoitti: eikö turvallisempaa ois rallattaa koneella 20 min ja sitten vaihtaa öljyt kuumana tulis paskat samvuna putkenpäästä suoraan otsoonikerrokseen eikä öljysihtiin...
Mites aattelit tuon toteuttaa? Miten ne moskat öljypohjasta sinne putkeen eksyy? :lol:

Ainahan ne öljyt kuumana/lämpimänä pitää vaihtaa jos mahdollista...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja oju »

masas kirjoitti:Edelleen tuon STP:n purkin kyljessä lukee tyhjäkäynnillä
Muistelen(!) että STPn purkissa luki suomeksi jotain muuta kuin englanniksi ja ruotsiksi koskien kierroksia. Purkkia ei enää ole joten en voi varmistaa.

Purkki oli Motonetista ja siinä oli suomenkieli totteutettu valkoisella tarralla. Seurasin valmistajan, en maahantuojan, ohjeita ja ilmeisesti meni ihan hyvin.
Peter Finn
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Ma Kesä 13, 2005 08:52
Paikkakunta: Turku

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Peter Finn »

Olen ihmetellyt kun pitää lisätä 3 litraa öljyä 10.000 öljynvaihtoväleissä. Mihin se menee, kun ei savuta eikä vuoda? Auttaisko siis tämän pitkän ketjun ohjeista esim se, että laittaa vaikka sitä Motonetin STP:tä seuraavalla kerralla. Kai siinä purkissa on ohjeet, mutta lasketaanko ensin vanhat öljy pois, käytetään tyhjäkäynnillä ja lisätään uudet.
SAAB Griffin '01 3.0 V6, metalgreen, tumman harmaat nahat, ennen ollut
SAAB Griffin '92 t.sin., vaaleat nahat
SAAB 900 iA '88, ajoin 446.000 vuoteen 2002
SAAB 96 78, SAAB 96 71
RaSaVili
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Su Kesä 14, 2009 13:47

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja RaSaVili »

Peter Finn kirjoitti: mutta lasketaanko ensin vanhat öljy pois, käytetään tyhjäkäynnillä ja lisätään uudet.

Ei kyllä kannata ilman öljyä konetta käytellä :D
#4275
9-3 2.0T
96 -76
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Peter Finn kirjoitti:Olen ihmetellyt kun pitää lisätä 3 litraa öljyä 10.000 öljynvaihtoväleissä. Mihin se menee, kun ei savuta eikä vuoda? Auttaisko siis tämän pitkän ketjun ohjeista esim se, että laittaa vaikka sitä Motonetin STP:tä seuraavalla kerralla. Kai siinä purkissa on ohjeet, mutta lasketaanko ensin vanhat öljy pois, käytetään tyhjäkäynnillä ja lisätään uudet.
Purkissa ohjeet... tosin ei haittaa vaikka lukee ketjun alusta asti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
mienkoiv
"Hölösuu"
Viestit: 1710
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:11
Paikkakunta: LPR

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja mienkoiv »

V-M kirjoitti:
mienkoiv kirjoitti: eikö turvallisempaa ois rallattaa koneella 20 min ja sitten vaihtaa öljyt kuumana tulis paskat samvuna putkenpäästä suoraan otsoonikerrokseen eikä öljysihtiin...
Mites aattelit tuon toteuttaa? Miten ne moskat öljypohjasta sinne putkeen eksyy? :lol:

Ainahan ne öljyt kuumana/lämpimänä pitää vaihtaa jos mahdollista...

V-M
itse olen ollut siinä luulossa että kenkää antamalla parikytminsaa paskat palaa pois kierrosta... :?:
Saab 9-5 Aero Hirsch -06 305hv/400Nm

#5179
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja V-M »

Siis tuo polkeminen VOI vähentää sitä karstanmäärää palotilassa, ventiileissä ja putkessa. Mutta moottoriöljyyn sillä ei ole vaikutusta. Vain öljyn vaihtaminen ja öljypohjan siivous vaikuttaa tuohon kyseiseen ongelmaan. Tosin jos ongelma on jo paha niin tuolla polkemalla sen koneen saa lopullisesti tuhottua.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottorin puhdistus operaatio ja kuvat (lisätty)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Peter Finn kirjoitti:Olen ihmetellyt kun pitää lisätä 3 litraa öljyä 10.000 öljynvaihtoväleissä. Mihin se menee, kun ei savuta eikä vuoda? Auttaisko siis tämän pitkän ketjun ohjeista esim se, että laittaa vaikka sitä Motonetin STP:tä seuraavalla kerralla. Kai siinä purkissa on ohjeet, mutta lasketaanko ensin vanhat öljy pois, käytetään tyhjäkäynnillä ja lisätään uudet.

Kyllä se polttaa ne öljyt sylinterissä ja katalysaattori huolehtii savun pois. Käytännössä savutuksen näkee vain kylmällä katilla ja perässä ajaja voi haistaa öljyisen aromin pakokaasusta. Niin nuo huuhtelut ei puhdista venttiileitä eivätkä hio istukkapintoja. Vaikka siis saisi öljynkulutuksen kuriin huuhtelulla, niin kannattaa varautua kansiremonttiin...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin