Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => toimii :)
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Vikaa ei löydy, EI TOIMI
Jos puristukset tasaisesti 12 luokkaa, voisko noissa mänänrenkaissa olla jotain vikaa silti?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Vikaa ei löydy, EI TOIMI
Tuskin, tarkista tuo edellämainitut.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => Vikaa ei löydy, EI TOIMI
Poijaat tarkisti noi sekä huohotinletkut, ei vakutusta vaan puskee öljyt loukolle päin. Päästi öljyt alle kun huohotinletkun otti vettiilikopasta irti, toimii kait vähän oudost.
Oisko kellään rakennekuvaa lohkosta tms. mistä näkis mitä kanavia siellä vois olla tukossa - vedetään kone vielä kerran palasiksi ja katotaan mitä tulee vastaan. On kuulemma kovin karstainen ollut joka paikasta ja voisi olla ehkä joku paikka tukossakin kun ei kerta tavara kierrä oikeaan paikkaan. Fortd huuhtelu tehty nyt pariin kertaan ja useammat öljyt ja suotattime vaihdettu, moskaa ei enää tule mutta ei myöskään toimi.
Samalla vaihdettavia juttuja varmaan
- T5 männät? mistä saa, kannattaako?
- muuta mäntien/renkaiden osalta (normi hoonaukset tms. tietenkin)
- laakereita alapäähän samalla?
Nyt kun näyttää että kone on pakko repiä auki niin tehdään sitten kaikki mahdollinen mitä tulee mieleen ettei tarvi seuraavaan 100 tkm avata uudestaan.
Tää kone nyt heittäytyi sen verta vaikiaksi että meni jo henkilökohtaiseksi - se tulee kuntoon...kele
Oisko kellään rakennekuvaa lohkosta tms. mistä näkis mitä kanavia siellä vois olla tukossa - vedetään kone vielä kerran palasiksi ja katotaan mitä tulee vastaan. On kuulemma kovin karstainen ollut joka paikasta ja voisi olla ehkä joku paikka tukossakin kun ei kerta tavara kierrä oikeaan paikkaan. Fortd huuhtelu tehty nyt pariin kertaan ja useammat öljyt ja suotattime vaihdettu, moskaa ei enää tule mutta ei myöskään toimi.
Samalla vaihdettavia juttuja varmaan
- T5 männät? mistä saa, kannattaako?
- muuta mäntien/renkaiden osalta (normi hoonaukset tms. tietenkin)
- laakereita alapäähän samalla?
Nyt kun näyttää että kone on pakko repiä auki niin tehdään sitten kaikki mahdollinen mitä tulee mieleen ettei tarvi seuraavaan 100 tkm avata uudestaan.
Tää kone nyt heittäytyi sen verta vaikiaksi että meni jo henkilökohtaiseksi - se tulee kuntoon...kele

Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => MELKEIN kunnossa...
Nyt sain viestiä että autolla on jo ajettu, huohotin letku oli laitettu venttiilikopasta suoraan alas ohi öljyloukon ja tällä variaatiolla öljyt pysyy sisällä eikä painetta muodostu 

Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turboko sittenkin?
Oiskohan sittenkin turbo rikki tai jotain muuta, nimittäin nyt toimii tällä tavalla että venttiilikopasta suora letku auton alle, hiukka tulee painetta sen verran että kadellä tuntee. Auto vetää ja käy hienosti, jos laitetaan letku kiinni öljyloukolle ja siitä sitten öljypohjaan ei toimi vaan puskee öljyä öljyloukolle päin 
Nyt sitten pelaa muuten mutta puskee öljyä kaasutinkotelolle tulevasta letkusta ja tiputtaa siitä sitten pakoputken päälle...eli ajamaan tolla ei pääse
Alakaa vaihtoehdot loppumaan
A) joku letku on jossakin väärin, asennusohjeen mukaan on kuitenkin kuulemma asennettu
* ajatuksia mikä letku voisi olla väärin niin voisi vielä tsekata
B) joku paikka totaalisesti tukossa, miten sen paikantaisi
C) voiko kannentiivisteen laittaa väärin siten että vesi kiertää ok mutta öljyt väärin
Mistäs tähän apuja, minne tätä veisi / mistä löytyisi semmonen asiantuntija joka kävisi paikalla kattomasa mitä himputtia tälle vois tehdä...siinä on jo kourallinen asentajia sitä ihmetellyt ja saman verran on saab-huoltoja soiteltu ja häiritty mutta mitään järkevää ei mistään tule.
Vai onko tuo vain ominaisuus mistä ei tarvi välittää, öljyä koneeseen vaan riittävästi ja menoksi

Nyt sitten pelaa muuten mutta puskee öljyä kaasutinkotelolle tulevasta letkusta ja tiputtaa siitä sitten pakoputken päälle...eli ajamaan tolla ei pääse

Alakaa vaihtoehdot loppumaan
A) joku letku on jossakin väärin, asennusohjeen mukaan on kuitenkin kuulemma asennettu
* ajatuksia mikä letku voisi olla väärin niin voisi vielä tsekata
B) joku paikka totaalisesti tukossa, miten sen paikantaisi
C) voiko kannentiivisteen laittaa väärin siten että vesi kiertää ok mutta öljyt väärin
Mistäs tähän apuja, minne tätä veisi / mistä löytyisi semmonen asiantuntija joka kävisi paikalla kattomasa mitä himputtia tälle vois tehdä...siinä on jo kourallinen asentajia sitä ihmetellyt ja saman verran on saab-huoltoja soiteltu ja häiritty mutta mitään järkevää ei mistään tule.
Vai onko tuo vain ominaisuus mistä ei tarvi välittää, öljyä koneeseen vaan riittävästi ja menoksi

Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Typerähkö kysymys mutta eihän koneessa ole liikaa öljyä?
Entä mitä tapahtuu jos kokeeksi tulppaa sen öljynpaluukanavan, ja laittaa huohotuksen kuten vanhemmissa Saabeissa eli venakopan nipalta pikkuletku takaiskun kera imusarjalle/läppäkotelolle ja paksumpi putki turbon ilmanottoon?
Jotenkin tuo tapaus kuulostaisi siltä että kampikammiopaine ei pääse purkautumaan venakopan kautta, vaan purkautuu väärästä paikasta, eli sieltä alhaalta öljynpaluukanavan kautta, josta sitten kuljettaa mukanaan öljyä turbolle ja imusarjalle. Ne venakopan kanavat on aika hankala rassata kunnolla auki.
Entä mitä tapahtuu jos kokeeksi tulppaa sen öljynpaluukanavan, ja laittaa huohotuksen kuten vanhemmissa Saabeissa eli venakopan nipalta pikkuletku takaiskun kera imusarjalle/läppäkotelolle ja paksumpi putki turbon ilmanottoon?
Jotenkin tuo tapaus kuulostaisi siltä että kampikammiopaine ei pääse purkautumaan venakopan kautta, vaan purkautuu väärästä paikasta, eli sieltä alhaalta öljynpaluukanavan kautta, josta sitten kuljettaa mukanaan öljyä turbolle ja imusarjalle. Ne venakopan kanavat on aika hankala rassata kunnolla auki.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
yks homma mikä onnistuu ilman että tarvii purkaa mitään ois ohivuotomittaus, kertoo vielä vähän enemmän ku puristusten mittaus.
http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin%20kunt ... ittaus.htm
http://www.kam.fi/kkvk/Moottorin%20kunt ... ittaus.htm
#6298
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Saab 900 T16 -84
Saab 9000 2,0t CSE -94 (rahareikä)
99 Turbon kun sais...
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Ei oleng900aero kirjoitti:Typerähkö kysymys mutta eihän koneessa ole liikaa öljyä?

Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Kokeile ottaa venttiilikoppa irti ja rassaat sen kanavat kunnolla auki.milinna kirjoitti:Ei oleng900aero kirjoitti:Typerähkö kysymys mutta eihän koneessa ole liikaa öljyä?
Ihan huohotuksen toiminnan varmistamiseksi itse tekisin kuten tuossa aiemmin kirjoitinkin, eli venakopan rassauksen jälkeen tosiaan tukkisin sen öljynpaluukanavan sieltä öljypohjalta ennen öljynkeruupönttöä, ja sitten tosiaan vaan suora putki venakopalta turbolle (ja tietty pikkuletku takaiskun kera läppäkotelolle), silloin saa eliminoitua tuon monimutkaisen huohotussysteemin mahdollisen asennusmokan, tms, ja näkisi että osaako kampikammiopaineet purkautua oikeaoppisesti, eli ei puske ilmaa/öljyä ulos muualta.
Minkä vuoksi muuten vaihtoivat sen öljynimuputken/sihdin, senhän saa täysin puhtaaksi esim. löpöllä pesemällä?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Poijaat oli jyväskylän PSC (vai mikä se on) soittelleet neuvoja kun paineet kulukee väärään suuntaan ja kun se oli niin huonossa kunnosa ollu, oli ehdotettu sen vaihtamista kaiken varalta. Nythän on tosiaan vaihdettu kaikki mitä mieleen tulee noihin letkuihin liittyen...ja kansi koneistettu. Turbolla ajettu luokkaa 40 tkm kait jos edelliseen omistajaan on uskominen.ng900aero kirjoitti:[Minkä vuoksi muuten vaihtoivat sen öljynimuputken/sihdin, senhän saa täysin puhtaaksi esim. löpöllä pesemällä?
Vanha sihti tallessa, pitääpä pitää jemmassa jos jollekin tulee tarve ja haluaa sen kunnostaa

Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Meitsin (vähäiseen) järkeeni ei mahdu miksei paineet muka voi tulla ulos venakopalta, ja ainoa järkeenkäypä selitys sille on että sieltä ei pääse paineet riittävän hyvin ulos. Omassa ex-femmassani (-98) oli ne venakopan röörit ihan öljypikiliejukarstaiset, ja ne piti rassata ihan ajan kanssa auki, sellaista puoliksi kivettynyttä karstajämää sielläkin. Painehan purkautuu ulos sieltä mistä helpoiten pääsee, ja sen paikan pitäisi olla nimenomaan venakoppa, ei öljynpaluukanava.milinna kirjoitti:Poijaat oli jyväskylän PSC (vai mikä se on) soittelleet neuvoja kun paineet kulukee väärään suuntaan ja kun se oli niin huonossa kunnosa ollu, oli ehdotettu sen vaihtamista kaiken varalta. Nythän on tosiaan vaihdettu kaikki mitä mieleen tulee noihin letkuihin liittyen...ja kansi koneistettu. Turbolla ajettu luokkaa 40 tkm kait jos edelliseen omistajaan on uskominen.ng900aero kirjoitti:[Minkä vuoksi muuten vaihtoivat sen öljynimuputken/sihdin, senhän saa täysin puhtaaksi esim. löpöllä pesemällä?
Vanha sihti tallessa, pitääpä pitää jemmassa jos jollekin tulee tarve ja haluaa sen kunnostaa
Etteivät olisi vaan tehneet turhaa hommaa?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Nyt on kuulemma tarkistettu kaikki mahdollinen, voikoturbo rikkoutuessaan oireilla tällä tavoin...tätä kait seuraavaksi pitäisi vaihdella...
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Bypass...jos tuo on rikki, kuinka se oireilee - voiko tuo tehdä näitä oireita?
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
ei voi. ahtopainee ei vaan nouse. Onko se venakoppa nyt ruuvattu irti ja varmasti pesty ja puunattu ne huohotuksen kärsät. Kone on kuiteki melko auki jakopäästä, eli sieltä on suora yhteys öljypohjasta venakoppaan ja samoten toisessa päässä on suora rööri kannesta öljypohjaan, kanava jota pitkin öljy valuu kannaseta takas ölljypohjaan. Jotain jos paineet alkaa purkautuun ö-pohjasta niin vika on väkisinki siellä yläpäässä.milinna kirjoitti:Bypass...jos tuo on rikki, kuinka se oireilee - voiko tuo tehdä näitä oireita?
Re: Jäätyykö huohotin, leviskö turbo => turbo sittenkin?
Näin minulle on kerrottu että venakopasta on puhallettu ne röörit läpi eikä ollu ongelmia.
Voiko joku turbon letku olla väärin tms? Auto käy hienosti ja vetää hyvin kun on tämä viritys eli suora letku venakopasta auton alle - öljyä vain tirisee kaasutinkotelosta pakoputken päälle eli jostain se sinne pakkautuu...
Alakaa olla kohta vitsit vähissä, kellään hyvää vaihtokonetta tiedossa...kele...
Edit:
vielä kun olis joku hyvä kuva olis mistä näkis kaikki nuo letkut tarkistaa
- huohottimet
- turbon värkit
- kaasutinkotelo
Voiko joku turbon letku olla väärin tms? Auto käy hienosti ja vetää hyvin kun on tämä viritys eli suora letku venakopasta auton alle - öljyä vain tirisee kaasutinkotelosta pakoputken päälle eli jostain se sinne pakkautuu...
Alakaa olla kohta vitsit vähissä, kellään hyvää vaihtokonetta tiedossa...kele...
Edit:
vielä kun olis joku hyvä kuva olis mistä näkis kaikki nuo letkut tarkistaa
- huohottimet
- turbon värkit
- kaasutinkotelo
Saab 9-5 2.0t Wagon -01
Saab OG900 2.1 -93
Saab OG900 2.1 -93