Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Itse ajattelin tästälähin vaihtaa öljyt 7500km välein ja joku syksy vaihtaa ilmansuodattimen.

Myös huoltokirjassa on öljynvaihdot 10tkm välein, ja näyttäisi että hyvää huolta pidetty autosta. Entinen omistaja tosin ajanut aika lyhyttä matkaa mikä on myrkkyä talvella.

Mutta näin pääsi kuitenkin käymään... Ehkä näissä sitten vaan on niin paljon laadunvaihtelua että toisilla vehkeet kestää, toisilla ei millään.
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Yhtyisin tähän, itsellä vain myönteisiä kokemuksia 9-5, tosin vain kahdesta autosta. Ensimmäinen 02 aero kuuluisi tähän ns. huohotinvammaisten joukkoon, mutta ei kuluttanut öljyä, ei ollut huohotinongelmia, eikä jakopääongelmia.
Itsellä ollut perus ohjenuorana kaikissa motorisoiduissa vehkeissä maalla ja vesillä yli 30 vuoden ajan: ajaa hyvällä öljyllä ja vaihtaa se tarpeeksi usein, käytön mukaan.
Kun tarpeeksi purkaa ja kasaa moottoreita, homman idea selviää, miksi se puhdas öljy on elintärkeä moottorille.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
Pelzi
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Su Marras 28, 2010 14:53

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Pelzi »

Dodii nyt on mitsu sisällä ja uutta osaa. Taas pelaa hienosti. Samalla selvisi että moottori vuotanut öljyä vähän joka välistä, ja jakoketju hieman löysällä.

Kuuleko sen koneesta kun alkaa vaihdon aika lähestyä ? kolisee tai ronklottaa ?
Vielä ei ainakaan kuulu mitään.

Orkkis softallakin tuntuu tuo mitsu pelaavan hienosti, enkä juurikaan edes huomaa kadonnutta alavääntöä. Ylärekisterissä taas potkua tuntuu olevan enempi.

Starttimoottorikin oli mennyt halki(!) öljypesussa.
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

Moottoriöljyn ja suodattimen vaihto hieman useammin on pirun hyvä vakuutus moottorille, jos ajelee ne perusajot, eli töihin ja takas ja sit ehkä kauppaan ja kone ei kertaakaan lämpene kunnolla. itsellä aika lyhyttä ajoa ja pirusti tyhjänkäyntiä niin öjyt vaihtuu n. 5000-7000km. tulee itsellekkin parempi mieli. ja öljynä käytän castrol 5w-30. viime talvena ei huohotin jäätynyt vaikka oli alkuperäinen ja niitä -30c pakkasia ja auto hyrskytti tyhjänkäyntiä n.1.5h päivässä. nyt on kyllä huohotinpäivitys ja öljy ei ehkä olekkaan niin "tummaa" kuin vanhalla huohottimella. tämä voi tietenkin johtua siitä että vaihdan tiheämmin kuin entinen omistaja ja kone puhdistuu joka kerta hieman. mutta näin bensasaabien huolto pitäisi mennä: öljyn ja suodattimen vaihto 10.000km/6kk ja tulpat joka toisessa öljynvaihdossa (koska eivät maksa juuri mitään) ja bensansuodatin joka syksy eli kerran vuodessa. aut.laatikon öljyt 60.000 välein ja manuaali 80.000 välein. ilmanpuhdistimen voi jokainen itse sitten päätelä millaisilla teillä ajelee (pöly) mutta n.30.000km. ja raitisilmasuodatin samalla. tämä on vain oma päätelmä kun näitä saabeja tulee päivittäin töissä huollettua/ruuvailtua. ja tämä äskeinen oli sitten tosiaan meille "tavispenteille". taxit sun muut ovat eriasia.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Noissa huoltoväleissä kannattaa muistaa semmoiset asiat, että se mitä tehdas ulos kertoo käyttöohjekirjoissa ja suosituksissa on monesti hyvinkin erilaista kuin se mitä moottorin suunnitellut insinööri itse suosittelisi.

Näihin virallisiin suosituksiin kun valitettavasti vaikuttaa kuitenkin myös ne "bean counterit" jotka laskee mielestään hyväksyttävän auton käyttöiän ja takuukorjauskustannuksien suuruuden perusteella huoltovälit ottaen huomioon sen miltä esim. huoltokustannusten vertailu näyttää autolehdessä tai potentiaalisen ostajan laskelmissa.
Monesti tuo hyväksyttävä käyttöikä tuntuu olevan n. 100-200tkm joka on melko vähän suomen olosuhteissa.

Hyvä esimerkki huoltokustannusten näennäisestä halventamisesta teknisessa mielessä epäilyttävällä virallisella huolto-ohjeistuksella on esim. MB ja BMW 90-luvulla lanseeraamat "life time fill" öljyt voimansiirtoon, ainakin MB on niistä jo luopunut koska öljyjen vaihtamattomuuteen hajonneiden vaihteistojen määrän johdosta maine alko kärsiä liikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jcarlson kirjoitti: Monesti tuo hyväksyttävä käyttöikä tuntuu olevan n. 100-200tkm joka on melko vähän suomen olosuhteissa.

kyllä mun VAG(ina) konsernin autot on kestänyr reippaasti ylikin jetta oliskoollu 400tkm.
portterin.300tkm(toimi kun junan vessa ei vaan enää tarvetta pakulle)


Ja saab on tarkoits ajella ainakin tonne 300tkm asti ennen vaihtoa, UUDEMPAAN
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rene-Rane kirjoitti: kyllä mun VAG(ina) konsernin autot on kestänyr reippaasti ylikin jetta oliskoollu 400tkm.
portterin.300tkm(toimi kun junan vessa ei vaan enää tarvetta pakulle)


Ja saab on tarkoits ajella ainakin tonne 300tkm asti ennen vaihtoa, UUDEMPAAN
Miten tämä liittyy asiaan?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Rene-Rane
"Hölösuu"
Viestit: 2242
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 22:54
Paikkakunta: Suomi

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja Rene-Rane »

jcarlson kirjoitti: Monesti tuo hyväksyttävä käyttöikä tuntuu olevan n. 100-200tkm joka on melko vähän suomen olosuhteissa.

Ihan toho liittyen.
Volvo S80 2.4D Momentum aut. -09
Ex:Saab 9-5 1.9 TiD Linear Wagon A 2007
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Rene-Rane kirjoitti:
jcarlson kirjoitti: Monesti tuo hyväksyttävä käyttöikä tuntuu olevan n. 100-200tkm joka on melko vähän suomen olosuhteissa.

Ihan toho liittyen.
Lue ajatuksella, kyse oli valmistajan määrittelemästä suunnitellusta käyttöiästä tuotteelle, ei siitä miten joku autoyksilö on pysynyt liikenteessä tai kunnossa.
9-5T kirjoitti: e39 bemuissa on öljyt aina kestäneet laatikon eliniän ja siihen pääsemiseen ei edes hyvää öljyä vaadita :D
Onneksi omani on manuaalilaatikolla, ja öljyt olen sinnekkin vaihtanut. Vielä toimii moitteettomasti. :) Automaattia en olisi välttämättä uskaltanut ostaa muutenkaan mutta päätös oli helppo koska pidän vain manuaaleista.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Taas moottoririkko(ko)? - 2.3t

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

9-5T kirjoitti:Taidat pitää Saabin insinöörejä tyhminä. Ovat kertoneet monen toimenpiteen olevan turhan usein mutta kun huolto vaatii töitä, näköjään huoltomiehille nekään ei riitä.
Miksi bensasuodatin on tärkeämpi kuin automaatin öljyt? Automaatin öljyn vaihtovälin vain puolitit mutta öljynvaihdon peräti kolmannekseen.
tämä huolto-ohjelma oli sellainen ettei pitäisi turhia jäätymisiä sun muuta tulla. 30.000km öljynvaihtoväli ei vain toimi ainakaan täällä. edelleen ajat taksia ja se on eriasia kun auto on melkein koko ajan lämmin. odotan taas innolla niitä nokivasara saabeja jotka jäätyy kun ei ole naftansuodatinta vaihdettu, ja hinausautolla tulevia bensafemmoja joissa huohotin jäätynyt. se on jokatalvinen rumba (TÄÄLLÄ). koska täällä ajetaan niin lyhyttä matkaa ja noudatetaan huolto-ohjelmaa. ja sitten haukutaan auto pystyyn. jokainen "tutumpi" asiakas joka ajelee saabilla vaihtaa öjyt max.15.000km välein. ja näkyyhän tässä VAG autojakin jotka ajavat sen 30.000km (ei TAKSI) ja öljyn imusihti menee tukkoon karstasta tai jäätyy talvella. vajaat pari viikkoa sit oli a4 1.8T jossa kyseinen vika. ei auta edes moottorinhuuhtelu toimenpide vaan voi jopa pahentaa asiaa.
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Vastaa Viestiin